kogegrej og rygsæk . hvad bruger i andre.

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Cmay
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 353
Tilmeldt: 6. jan 2013, 22:11
Interesser: overlevelse i naturen.
Geografisk sted: vejle omegn
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: kogegrej og rygsæk . hvad bruger i andre.

Indlæg af Cmay » 10. feb 2013, 03:37

jeg fik mit kogegrej fra hjemmeværnet afprøvet. det fungere fint over bål. men feltkomfuret har jeg ikke prøvet endu. det sæt som jeg brugte i sverige dengang passed jo helt perfekt sammen så jeg ved ikke om kogegrej + feltkomfur fordeler varmen ligeligt og hvor lang tid det tager at koge med det men på gløder er det skam udemærket.

jeg vil ikke have trangia selvom der er mange der bruger det. . det fylder meget og man skal have sprit med også og essentielt set ville jeg heller bare nøjes med en rulle sølvpapir hvis det endelig kom til det. jeg synes alle de løsninger her med kogegrej fylder alt for meget og vejer for meget . sølvpapir løsningen er selvfølgeligt heller ikke optimal men det vejer da i det mindste ikke så meget. og man slipper for at gøre potter og pander rent bagefter .

Brugeravatar
Hr Petersen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 36
Tilmeldt: 1. jul 2011, 23:37
Interesser: jagt og friluftsliv
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: kogegrej og rygsæk . hvad bruger i andre.

Indlæg af Hr Petersen » 1. apr 2013, 00:32

Cmay skrev:jeg har købt lidt ind til at jeg nok skal mere ud på vandreture igen.

jeg købte det kogegrej som hjemmeværent bruger. min mor har magen til fra hjemmeværnet da hun var aktiv. men jeg synens godt nok det er stort og bøvlet og jeg kan ikke finde et sæt magen til mit gamle. det var en feltflaske i aluminium hvor top og bund kunne fjernes og bruges som kogegrej eller kop. det fyldte ingen ting og vejed heller ikke meget mere end det kunen sidde i bæltet.

nu mangler jeg også en god rygsæk hvor der er plads til ekstra tøj og mad og sovepose osv. det ved jeg ikke om jeg tør købe fra overskuds lager men det ser ud til at være billigtst der.

hvad kan andre anbefale herinde fra +
Hvis du har købt den der 2-i-1 madkasse og med folde ud hank, så er der stor anvendelsesmulighed i det. De er gode hvis man er to mand der skal spise samtidig og hvis man ønsker at pakke opvasken væk med det samme, så klapper man dem bare sammen, ned i den grønne pose og så videre. Man kan også bruge dem som reserve gryder hvis man mangler noget at koge eller tilberede flere ting i. Derudover har jeg lige købt 3 stk. light my fire Lunchbox med spork til familien. Dem er jeg spændt på at se hvordan de lever op til forventningerne.

Af kogegrej har jeg et Trangia sæt hvor jeg startede med bare at bruge spritbrænderen. Efter et år blev jeg suuuuper træt af spritten, så nu har jeg opgraderet til en gasbrænder. Gassen køber jeg i bauhaus el. andre steder hvor man kan købe de store flasker til ukrudtsbrænderne. De er meget meget billige.... Gas er vejen frem.

Hvis du har mod på at kaste dig ud i lidt mere spændende kogekunst så vil jeg i den grad anbefale bogen "storm køkkenet" den har ISBN nummeret: 978-87-994908-0-6 den koster 149,- og kan virkelig peppe de gængse retter op :)

Min taske er en haglöfs tight pro large, og den har jeg klaret mig fint med i en fire års tid nu. Den ooooovervejer jeg at opgradere.
Hilsen Hr. Petersen:)

Predator
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 559
Tilmeldt: 28. feb 2011, 11:24
Interesser: Skydning med krudtvåben
Geografisk sted: Jylland øst
Has thanked: 3 times
Been thanked: 62 times

Re: kogegrej og rygsæk . hvad bruger i andre.

Indlæg af Predator » 1. apr 2013, 00:56

Bog bestilt.
Tak for tipset
--
mvh.
en Predator

Brugeravatar
Hr Petersen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 36
Tilmeldt: 1. jul 2011, 23:37
Interesser: jagt og friluftsliv
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: kogegrej og rygsæk . hvad bruger i andre.

Indlæg af Hr Petersen » 1. apr 2013, 10:35

Predator skrev:Bog bestilt.
Tak for tipset
Kort proces :) det var så lidt, den bliver du glad for.
Hilsen Hr. Petersen:)

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Indlæg af Kleth » 2. apr 2013, 10:19

Kogegrej:
Trangia 25-2, med titanium gryder, custom fitted Primus Omnifuel.
Trangia 25-2 med bimetal gryder, Primus gasbrænder.
Optimus 123 - Enig, fantastisk legetøj, specielt med en fornuftig vindskærm og pumpen.
1pt. Kellykettle - God til at koge vand, når der er brandbart i nærheden.
Primus Techno Trail - Til den hurtige kop når vi aligevel har gas med.
Zierra Zip Stove - God til det meste når der er brændbart i nærheden og kan udstyres med grill.
Her ud over : US M1941, Optimus 111, Phoebus 625, British Army Cooker No. 2 Mk2, Enders 9061, Primus No 71, Heinze Diesel Kocher og et "par" mere :giggle:

Med gas brændere er det en god ide at have en adapter med slange eller en brænder, der kan sidde på en 450g dåse eller med slange. 450g dåserne er mere effektive i energi/vægt end 190g/220g dåserne, specielt ved længere ture. Så kan de aflange gasdåser også bruges, uden at det skal balancere på toppen. En slange giver også fordelen at under frost kan flydende gas brændes ved at vende dåsen på hovedet - Dette er dog bedst hvis brænderen har en generator/for-gasser og ikke noget jeg gør i teltet :blowingup:
Ved lange ture er rense benzin en meget effektiv energi kilde i forhold til vægt, brænder rent og rimeligt nemt at tænde.
Paraffinolie er noget virkeligt skidt at tænde kva den lange forvarmning, men en lodret stikflamme på en meters penge er nu flot . . . .

En bemærkning er at de hexamin tabletter man bruger i enkeltmandskogeren, udvikler giftig røg (bl.a. NOX) og zip blokke m.m. ryger som død og kritte. Hvis det skal være UL ville jeg hellere bruge en "Hobo"-type brænder og en sprit brænder f.eks Trangia' som backup, så kan spritten bruges til optænding.

Rygsæk - Fjällräven Råstu 90.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: kogegrej og rygsæk . hvad bruger i andre.

Indlæg af Zundapp » 14. okt 2013, 09:52

Som kogegrej bruger jeg primus eta power..

http://www.friluftslageret.dk/Product.aspx?PId=1025258

Det fylder lidt i rygsækken men uha det er effektivt og så kan man også kokkerere lidt andet end bare koge vand..

Min store rygsæk er en osprey argon 85..

http://www.eventyrsport.dk/argon-85.html

Dyr men dejlig og med masser af justerings muligheder..
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: kogegrej og rygsæk . hvad bruger i andre.

Indlæg af HHC » 14. okt 2013, 11:02

Hej jeg blander mig lige hvis det er i orden.
Jeg leder efter en solid rygsæk på 30 - 35 ltr
Den skal være så smal at riflenkan hænge på skulderen
Samtidig skal den være så solid at den kan fyldes med kød.
Vi partere dyrene på fjelet, det er letter end at slæbe dyret.

Brugeravatar
Thomas E
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 10. aug 2008, 14:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Syd øst DK (+Nord øst Finland)
Has thanked: 30 times
Been thanked: 11 times

Re: kogegrej og rygsæk . hvad bruger i andre.

Indlæg af Thomas E » 14. okt 2013, 12:16

Hvad med en Eberlestock J34 "just one".... Den er vidst designet med henblik på det du beskriver ..

Sendt fra min HTC One S med Tapatalk now Free
Har hverken plads eller penge til alt det jeg "mangler"

Lowe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 82
Tilmeldt: 14. apr 2004, 22:00
Interesser: Hmm...
Geografisk sted: Vestsjælland
Been thanked: 2 times

Re: kogegrej og rygsæk . hvad bruger i andre.

Indlæg af Lowe » 26. okt 2013, 01:16

Dette har tjent mig vel igennem 17 år inkl. 9 års hård patruljetjeneste.
Fungerer upåklageligt!

Rygsækken har et bredt hoftebælte, der støtter effektivt.
En lændepude.
En justerbar rygpude.
Højdejusterbare skulderremme, så rygsækken passer til både høje og lave personer.
Toplåget kan forskydes.
Der er en indvendig og udvendig lomme i toplåget.
Der er mulighed for at åbne rygsækken i bunden.
4 store sidelommer med poser.
Udgang til slange ved brug af camelback.
Radiolomme til 371.
En masse remme og spænder, så der er rig mulighed for at fastgøre ekstra last og spænde den eksisterende forsvarligt.

Og så en røvfuld frysetørret mad, energibarer, rugbrød, dåseleverpostej, dåsemakrel, kaffe og müsli m. mælkepulver.
Så er man dækket rigtig fornuftigt ind.

Brænderen er en nem og hurtig varmekilde, og fylder ikke meget.
Maden er langtidsholdbar, let at tilberede samt smager og mætter godt.
Det eneste rengøring er sporken og foldekoppen, hvilket klares med en rest af det kogte vand.
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (82.57 KiB) Vist 12333 gange
image.jpg
image.jpg (20.12 KiB) Vist 12333 gange
image.jpg
image.jpg (10.34 KiB) Vist 12333 gange
image.jpg
image.jpg (8.66 KiB) Vist 12333 gange
image.jpg
image.jpg (9.37 KiB) Vist 12333 gange
Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: kogegrej og rygsæk . hvad bruger i andre.

Indlæg af Zundapp » 19. jul 2014, 10:48

Så er der kommet lidt ændringer på turgrejet i forhold til mit tidligere indlæg.

Har prøvet at optimere mit turgrej så jeg ikke slæber for meget med, og i første omgang betød det at mit primus eta power blev udskiftet med en jetboil sol titanium da jeg som regel lever af frysetørret mad på tur..

Det gjorde så at der blev en hel del mere plads i den gamle rygsæk (en osprey 85liters) og da jeg efterhånden synes den blev for stor til mit brug så har jeg skiftet den til en tasmanian tiger raid pack mk ll på 45liter.

Raid pack'en blev valgt pga størrelsen og kvaliteten og fordi den er OD-grøn/oliven så man bedre kan undgå opmærksomhed når man færdes i skoven..

Det skal dog siges at skal man vandre langt så er osprey'en optimal pga bedre bærekomfort, men til mine småture betyder det ikke så meget og de 45liter i raid pack'en er nok til en tur med en enkelt overnatning uden problemer..

Har DU gjort dig nogen tanker om DIT turgrej?
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
Tesshin
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 5. aug 2014, 17:48
Interesser: Taktisk Kampudstyr.
Geografisk sted: Sjælland
Geografisk sted: Sjælland

Re: kogegrej og rygsæk . hvad bruger i andre.

Indlæg af Tesshin » 11. aug 2014, 14:39

:fun:

Nå når i snakker brændere, hvad synes i så om denne her ?

http://www.biolitestove.com/products/campstove/

Skulle jo være meget smart, men virker det ?
Micro implants allows terrorists to speak to god. It comes in various sizes generally from .223 to .50 caliber!!

Semper Fi, Motherfucker!

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: kogegrej og rygsæk . hvad bruger i andre.

Indlæg af Scout » 11. aug 2014, 22:15

Hvis jeg skal være ærlig, så ligner det noget hipster-skrammel :smile:

Men jeg synes da, at den var interessant, da den kom frem.

Jeg er mere til den anden ende af skalaen, hvis jeg skal købe noget i fremtiden.

Ikke nødvendigvis dette mærke men samme minimalistiske koncept
http://www.backpackinglight.com/cgi-bin ... d_id=60295

Selv bruger jeg pt Jetboil SOL titanium, men er moden til at gå i en anden mere lavteknologisk retning.

Man skal jo være parat til at prøve noget nyt........og jeg har aldrig haft et kogle-eller træfyret foldbart titaniumfyr før.

Desuden kan jeg se charmen ved vægtmæssigt ikke at skulle slæbe gas med/være afhængig af gasindkøb på længere ture.

Min SOL har desværre vist sig ikke at kunne klare mosten, men nu er den også blevet brugt hårdt i årevis.

Jeg plejer at passe på mine ting, især dem man er afhængig af på tur, men først røg et par af lamellerne af titanium-koppen, siden smeltede flere helt (dog helt min fejl selv om designet efter nærmere omtanke ikke er helt hensigtsmæssigt). Nu er så plastkoppen flækket.

Jetboil'en virker sådan set stadig, men mon den ikke er til at blive pakket i tasken i bilen og kun brugt sjældent.
Vedhæftede filer
IMG_0600.jpg
IMG_0600.jpg (38.3 KiB) Vist 11976 gange

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: kogegrej og rygsæk . hvad bruger i andre.

Indlæg af Scrapper » 11. aug 2014, 23:32

Jeg bruger en Kelly Kettle, som virkelig imponerer mig.
Desværre har jeg ikke lige noget billede ved hånden...

Men den koger 0,6 L vand i løbet af få minutter, og er 100% driftsikker, så længe man har evnen til at holde ilden kørende. Man skal jo virkelig være et meget, meget vådt sted, for ikke kan kunne finde tørt træ.

Hvis man selv sørger for, feks. at have vaseline induceret vat med, så kan man altid få gang i kedelen.

Den har desuden den anordning, at man kan sætte en lille gryde eller en stegepande over "skorstenen" så man kan, få lavet sig sine Baked Beans og sit bacon om morgenen, samtidig med, at man koger vandet til kaffen.
Senest rettet af Scrapper 12. aug 2014, 09:35, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: kogegrej og rygsæk . hvad bruger i andre.

Indlæg af Scout » 11. aug 2014, 23:45

Scrapper skrev:Jeg bruger en Kelly Kettle, som virkelig imponerer mig.
Desværre har jeg ikke lige noget billede ved hånden...
Der er en del billeder af dem på nettet :smile:

Jeg lokkede en kammerat til at købe en i stål.

Hvilken model købte du og i hvilket materiale?

Den fedeste er naturligvis 'Scout-modellen' i rustfrit stål:biggrin:

Jeg kan godt lide Kelly kedlerne, men grunden til at jeg hælder mere til den helt simple folde-løsning nævnt i tidligere indlæg (der bruger samme brændstof), er simpelthen størrelsen.

Der er Kelly kedler der decideret er er til brug i lejren (jeg bliver sjældent længe samme sted) og endvidere pakker man (jeg) dem uanset størrelse sjældent ned i en minimalistisk rygsæk (som min i hvert fald) men ender med at have kedlen fastgjort/hængende uden på rygsækken. Det gider jeg ikke.

Det skal være så minimalistisk som muligt for (næsten) enhver pris IMO.

Denne EMBERLIT kigger jeg på som næste projekt ude i det store samtalekøkken. Til en mand undervejs med minimalistisk udstyr, så er det tæt på toppen af poppen for mig;
http://www.emberlit.com/en/stoves

Tip til din Kelly kedel; du nævnte vat. Placer lokumsruller pakket med præ-imprægneret vaselinevat i din Kelly kedel - de passer netop inde i skorstenen på din Kelly kedel og er geniale som ildstarts-pakkeløsninger :thumbup:
Vedhæftede filer
untitled (4).png
untitled (4).png (45.98 KiB) Vist 11967 gange
images (4).jpg
images (4).jpg (4.43 KiB) Vist 11967 gange

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: kogegrej og rygsæk . hvad bruger i andre.

Indlæg af Werecat » 12. aug 2014, 00:32

Tesshin skrev::fun:

Nå når i snakker brændere, hvad synes i så om denne her ?

http://www.biolitestove.com/products/campstove/

Skulle jo være meget smart, men virker det ?
se http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... te#p544122 :razz:
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: kogegrej og rygsæk . hvad bruger i andre.

Indlæg af Kleth » 12. aug 2014, 07:44

Ang. Kellykettle
Jeg har en 1 pint Kelly Kettle i alu, uden dikkedarer. Den er lille nok til rygsækken, og hvis jeg pakker ildstarter, gniststål/tændstikker m.v. ind i hulrummet, så er den totalt set ikke så pladskrævende.
Fyrer jeg løbende i den, d.v.s. jeg ikke bare fylder den med brændsel, kan jeg nemt fortsætte med at koge nye portion vand, da ilden i bunden nemt tænder ny brændsel. Den er så hurtig til at koge vand med bare et par pinde at jeg ikke ville kunne nå at stege bacon uden at bare lade den så og koge - Og i hvert fald alu udgaven må ikke anvendes uden vand i p.g.a. overophedning.
Husk at frisk birk/dværgbirk brænder glimrende og dufter skønt.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Johs
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 588
Tilmeldt: 30. dec 2004, 17:03
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Re: kogegrej og rygsæk . hvad bruger i andre.

Indlæg af Johs » 12. aug 2014, 08:43

De for tiden mest præcist fremstillet plade-træ-brænder er de tyske bushcraft Essentials.

Det er vært at bemærke, at de er med rist og aske opsamling, så der ikke falder gløder ned på underlaget og brænder dette.

Her er den mindste i titanium:
http://www.bushcraft-essentials.com/eng ... stove.html
– hilsen Johs

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: kogegrej og rygsæk . hvad bruger i andre.

Indlæg af Scrapper » 12. aug 2014, 08:57

@Scout, jeg magter simpelthen ikke af uploade billeder fra min telefon, så det får jeg kun gjort, når jeg er på min PC :smile:

Jeg har den model der hedder Base Camp, large, stål.
Den skal ligeledes altid være fyldt med vand, når der fyres.

Den Emberlit ser også snedig ud, og der spares rigtigt nok i vægt og størrelse.
Og så ser det ud til, at den er nem at fodre med brændsel.

Min eneste anke kunne være, at der er flere dele, der enten kan blive væk, eller blive bøjet.
Og så tvivler jeg på, at den koger vand med samme fart, men det er kun et gæt.

Min Kelly Kettle købte jeg i foråret, primært med henblik på, at skulle være kogegrej på efterårets tur til Sarek.
Og på samtlige ture over forår og sommer, har den virkelig bevist, at den er den rette til formålet.

Jeg kan rigtig godt lide tanken om, at der ikke skal medbringes brændsel, og man bare samler lidt kvas undervejs, så man er klar, når lejren sættes.

På turen til Sarek kommer vi til at pakke minimalistisk, selvfølgelig, men har valgt Kelly'en pga. gennemtestet driftsikkerhed. Og ja, så kan der pakkes andre ting ind i den, så totalt set er den ikke volume krævende.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: kogegrej og rygsæk . hvad bruger i andre.

Indlæg af Kleth » 12. aug 2014, 08:59

Johs skrev:De for tiden mest præcist fremstillet plade-træ-brænder er de tyske bushcraft Essentials.

Det er vært at bemærke, at de er med rist og aske opsamling, så der ikke falder gløder ned på underlaget og brænder dette.

Her er den mindste i titanium:
http://www.bushcraft-essentials.com/eng ... stove.html
Nice, godt tænkt med at lukke den i bunden. Nu tager jeg altid en tørv af, hvis jeg ikke kan stille brænderen sikkert på grus eller sten.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: kogegrej og rygsæk . hvad bruger i andre.

Indlæg af Scrapper » 12. aug 2014, 09:00

:thumbup: med de toiletruller, det skal prøves!

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: kogegrej og rygsæk . hvad bruger i andre.

Indlæg af Scout » 12. aug 2014, 10:47

Kleth skrev:Ang. Kellykettle
Jeg har en 1 pint Kelly Kettle i alu, uden dikkedarer. Den er lille nok til rygsækken, og hvis jeg pakker ildstarter, gniststål/tændstikker m.v. ind i hulrummet, så er den totalt set ikke så pladskrævende.
Fyrer jeg løbende i den, d.v.s. jeg ikke bare fylder den med brændsel, kan jeg nemt fortsætte med at koge nye portion vand, da ilden i bunden nemt tænder ny brændsel. Den er så hurtig til at koge vand med bare et par pinde at jeg ikke ville kunne nå at stege bacon uden at bare lade den så og koge - Og i hvert fald alu udgaven må ikke anvendes uden vand i p.g.a. overophedning.
Husk at frisk birk/dværgbirk brænder glimrende og dufter skønt.
Ja, de er smarte og jeg har også været fristet.
Det er naturligvis afhængigt af rygsækstørrelse, men hvis jer er undervejs et par dage med det absolutte minimum, så er min fyrre liters rygsæk ved at sprække og jeg kan under ingen omstændigheder presse mere ned i den uden at syninger/lynlåse ryger. En kedel kan ikke være der.
Skal lige siges, at jeg pakker min hængekøje, oversejl og sovepose ned i rygsækken, da jeg ikke gider have noget dinglende uden på.
Så kunne jeg bare få en større rygsæk, ja, men så ville det blive en glidebane til at slæbe mere og mere med og så ville det pludseligt ikke være minimalisme :fun:

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: kogegrej og rygsæk . hvad bruger i andre.

Indlæg af Scout » 12. aug 2014, 10:52

Johs skrev:De for tiden mest præcist fremstillet plade-træ-brænder er de tyske bushcraft Essentials.

Det er vært at bemærke, at de er med rist og aske opsamling, så der ikke falder gløder ned på underlaget og brænder dette.

Her er den mindste i titanium:
http://www.bushcraft-essentials.com/eng ... stove.html
Den ser fed ud og prisen er ikke 'helt ude i skoven' :fun:

Altid interessant at se nye 'komfurer.'

Hvad mener du med 'mest præcist fremstillet,' om man må spørge?

Har du lavet en sammenligningstest med andre......?

Kvaliteten ser ud til at være i orden.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: kogegrej og rygsæk . hvad bruger i andre.

Indlæg af Bofhenator » 12. aug 2014, 10:54

Scout skrev: Så kunne jeg bare få en større rygsæk, ja, men så ville det blive en glidebane til at slæbe mere og mere med og så ville det pludseligt ikke være minimalisme :fun:
Ihh, og det gør man jo! Man fylder i til sækken er fyldt, det er ubetinget det jeg er dårligst til! At stoppe med at tage grej med før sækken er fyldt...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: kogegrej og rygsæk . hvad bruger i andre.

Indlæg af Scout » 12. aug 2014, 11:03

Scrapper skrev:@Scout, jeg magter simpelthen ikke af uploade billeder fra min telefon, så det får jeg kun gjort, når jeg er på min PC :smile:

Jeg har den model der hedder Base Camp, large, stål.
Den skal ligeledes altid være fyldt med vand, når der fyres.

Den Emberlit ser også snedig ud, og der spares rigtigt nok i vægt og størrelse.
Og så ser det ud til, at den er nem at fodre med brændsel.

Min eneste anke kunne være, at der er flere dele, der enten kan blive væk, eller blive bøjet.
Og så tvivler jeg på, at den koger vand med samme fart, men det er kun et gæt.

Min Kelly Kettle købte jeg i foråret, primært med henblik på, at skulle være kogegrej på efterårets tur til Sarek.
Og på samtlige ture over forår og sommer, har den virkelig bevist, at den er den rette til formålet.

Jeg kan rigtig godt lide tanken om, at der ikke skal medbringes brændsel, og man bare samler lidt kvas undervejs, så man er klar, når lejren sættes.

På turen til Sarek kommer vi til at pakke minimalistisk, selvfølgelig, men har valgt Kelly'en pga. gennemtestet driftsikkerhed. Og ja, så kan der pakkes andre ting ind i den, så totalt set er den ikke volume krævende.
Tænkte nok, at det var noget mobil-agtigt med billederne :smile:

Det smarte ved Emberlit er, at hvis den bøjer (rustfri stålversionen), så banker man bare pladerne i facon med en kæp/kævle.

Jeg er slet ikke i tvivl om, at Kelly Kettle koger vand hurtigere end Emberlit pga det lukkede design. Kelly er et gennemprøvet design der virker.

Hvis du laver en test og oven i købet har pakket en af de der toiletruller i skorstenen, så vil Kelly garanteret koge vand hurtigere end Emberlit. Sikkert også uden hurtig 'toiletrulle-ildstart.'

Emberlit er jeg vild med pga lav vægt (især i titaniumudgaven ) og at den er kompakt i sammenklappet tilstand.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: kogegrej og rygsæk . hvad bruger i andre.

Indlæg af Scout » 12. aug 2014, 11:05

Scrapper skrev::thumbup: med de toiletruller, det skal prøves!
Ja, det virker :biggrin:

Ser frem til en Kelly Kettlerapport efter turen.

Besvar