hvordan laver man frysetørret mad.

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Cmay
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 353
Tilmeldt: 6. jan 2013, 22:11
Interesser: overlevelse i naturen.
Geografisk sted: vejle omegn
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

hvordan laver man frysetørret mad.

Indlæg af Cmay » 23. mar 2013, 22:55

jeg læste på et andet forum at man kunne købe en dehydrator så man selv kan fremstille frysetørret mad derhjemme. jeg har ledt lidt efter sådan en maskine men kan intet finde og ved ikke om der findes et sådan køkkenredskab her i danmark.

er der nogen som ved hvordan og hvor man får fat i sådan en dehydrator eller hvordan man selv kan fremtille langtids holdbar frysetørret mad til vandre ture.

Brugeravatar
Cordes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 450
Tilmeldt: 17. jul 2009, 16:17
Interesser: Alt der siger Bang
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: hvordan laver man frysetørret mad.

Indlæg af Cordes » 23. mar 2013, 23:36

Hurtig Google søgning

http://m.instructables.com/id/Box-food-dehydrator/

Der findes mange gode bud på hvordan du kan bygge dig egen :)
Se lidt forskellige og leg lidt med det ;)
Two hands working can do more than a thousand clasped in prayer - Unknow

Brugeravatar
NNielsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 231
Tilmeldt: 15. nov 2007, 01:25
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Mariagerfjord
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: hvordan laver man frysetørret mad.

Indlæg af NNielsen » 24. mar 2013, 02:11

Bemærk at frysetørring og dehydrering ikke er det samme. Det er to forskellige processer, hvor dehydrering blot handler om at fjerne vand fra emnet, og frysetørring benytter sig af sublimering af emnet.
/Nielsen - der aldrig har tid til at skyde længere.

-V-
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 12. maj 2012, 08:22
Interesser: Skydere, udeliv og vellevned
Geografisk sted: København
Has thanked: 25 times
Been thanked: 6 times

Re: hvordan laver man frysetørret mad.

Indlæg af -V- » 24. mar 2013, 06:48

NNielsen skrev:Bemærk at frysetørring og dehydrering ikke er det samme. Det er to forskellige processer, hvor dehydrering blot handler om at fjerne vand fra emnet, og frysetørring benytter sig af sublimering af emnet.
Vi diskuterede det overfladisk her:
http://Www.Nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... C3%B8rring

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9710
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1727 times
Been thanked: 2159 times
Kontakt:

Re: hvordan laver man frysetørret mad.

Indlæg af Bofhenator » 24. mar 2013, 08:16

Jeg har frysetørret kaffe. Jeg lavede et vakuum kammer med aluminiumsbund, frøs kaffen ned med tøris og havde kammeret til at stå på en plade tøris så der var koldt derinde. Så suger man bare (eller sætter en maskine til det). Kombinationen af vakuum og meget koldt, gør at vandet går direkte fra fast til dampform og hopper det mellemliggende flydende stadie over.

Mon ikke man kan lave samme trick med alt mulig andet end kaffe.

/bofh
Senest rettet af Bofhenator 24. mar 2013, 08:56, rettet i alt 2 gange.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

-V-
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 12. maj 2012, 08:22
Interesser: Skydere, udeliv og vellevned
Geografisk sted: København
Has thanked: 25 times
Been thanked: 6 times

Re: hvordan laver man frysetørret mad.

Indlæg af -V- » 24. mar 2013, 08:33

bofhenator skrev:Jeg har frysetørret kaffe. Jeg lavede et vakuum kammer med aluminiumsbund, frøs kaffen ned med tøris og havde kammeret til at stå på en plade tøris så der var koldt derinde. Så suger man bare (eller sætter en maskine til det).
Skidegodt tænkt, men det er nok ikke alle der lige kan lave et vacuumkammer og skaffe tøris (det er selvfølgelig projicering, fordi jeg ikke kan..... :blink: ).

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9710
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1727 times
Been thanked: 2159 times
Kontakt:

Re: hvordan laver man frysetørret mad.

Indlæg af Bofhenator » 24. mar 2013, 08:55

-V- skrev:
bofhenator skrev:Jeg har frysetørret kaffe. Jeg lavede et vakuum kammer med aluminiumsbund, frøs kaffen ned med tøris og havde kammeret til at stå på en plade tøris så der var koldt derinde. Så suger man bare (eller sætter en maskine til det).
Skidegodt tænkt, men det er nok ikke alle der lige kan lave et vacuumkammer og skaffe tøris (det er selvfølgelig projicering, fordi jeg ikke kan..... :blink: ).
Hehe, en aluminiumsgryde og en tyk plade plexiglas (fordi så kan man se hvad der sker) med en studs bordet. Vakuumpumper kan man købe sig til, enten håndkraft eller små elektriske pumper (mon ikke PCP folkene har en holdning til manuelle pumper) frederiksen.eu har dem.

Tøris er til at skaffe ligeså, kan vist købes online uden det store bøvl. Det har jeg dog ikke prøvet, har mulighed for at lave det selv i moderate mængder.

/bofh
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

MartinJens
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 6. okt 2012, 21:18
Interesser: knive og bushcraft
Geografisk sted: Vestsjælland
Been thanked: 1 time

Re: hvordan laver man frysetørret mad.

Indlæg af MartinJens » 24. mar 2013, 09:51

Jeg har købt en dehydrator i sverige men man kan også få den her:
http://cdon.dk/hushold/obh-nordica-obh-6772-p22724091

Brugeravatar
Langebo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 305
Tilmeldt: 12. nov 2005, 16:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 24 times

Re: hvordan laver man frysetørret mad.

Indlæg af Langebo » 24. mar 2013, 10:11

Tøris er lager vare i butikken "citti " i flensborg
www.citti.dk

De har det til at holde frostvare kolde med

Mvh Bo

Cmay
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 353
Tilmeldt: 6. jan 2013, 22:11
Interesser: overlevelse i naturen.
Geografisk sted: vejle omegn
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: hvordan laver man frysetørret mad.

Indlæg af Cmay » 24. mar 2013, 19:59

MartinJens skrev:Jeg har købt en dehydrator i sverige men man kan også få den her:
http://cdon.dk/hushold/obh-nordica-obh-6772-p22724091
tak skal du have. det er lige sådan noget jeg efterlyste. det ville jo være langt det billigste at lave selv og jeg ville ogogså kunne bruge til at lave mad i hverdagen hvis det skal være nemt og måske udnytte de madvare jeg har bedre ved at få dem til at holde længere.

jeg synes bare de her pakker man kan købe i spejdersport er ekstremt dyre men det er ret så praktisk så sådan en køkken maskine skal jeg helt sikkeret se om jeg kan finde herhjemme og få købt mig inden længe.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: hvordan laver man frysetørret mad.

Indlæg af Refraktorius » 25. mar 2013, 16:51

Langebo skrev:Tøris er lager vare i butikken "citti " i flensborg
http://www.citti.dk

De har det til at holde frostvare kolde med

Mvh Bo
Og ved "Svejsehuset" i Århus:
http://svejsehuset.dk/toeris/

38 kroner kiloet.... det er til at komme over.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7311
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 290 times
Been thanked: 1073 times

Re: hvordan laver man frysetørret mad.

Indlæg af Langenge » 25. mar 2013, 17:57

Refraktorius skrev:
Langebo skrev:Tøris er lager vare i butikken "citti " i flensborg
http://www.citti.dk

De har det til at holde frostvare kolde med

Mvh Bo
Og ved "Svejsehuset" i Århus:
http://svejsehuset.dk/toeris/

38 kroner kiloet.... det er til at komme over.
Wauwwww. Det skal da huskes, til en dag med lidt sjov eller kemi/fysik forsøg
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Langebo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 305
Tilmeldt: 12. nov 2005, 16:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 24 times

Re: hvordan laver man frysetørret mad.

Indlæg af Langebo » 25. mar 2013, 18:41

Jamen hvad tager Svejsehuset for Slots classic ? er der også 3ks for 125kr
og hvad med sukker og mandler

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: hvordan laver man frysetørret mad.

Indlæg af Kleth » 28. mar 2013, 18:24

Meget af det frysetørrede mad er ikke frysetørret som færdigt produkt, men er blandet af individuelle tørre ingredienser.
Man kan selv nå langt ved at blande tør og tørrede komponenter f.eks. kartoffelmospulver, snab makaroner, hurtig ris, pulver supper, pulver sovs, skummemælkspulver, flødepulver, løgpulver, bouillon, krydderier, tørret frugt m.v.
V.h.a. en alm varmluftsovn er det ikke svært at tørre kød, hakkekød, løg, udblødte & kogte kikærter el bønner m.v. som kan blandes i ens egne retter.
Kartofler kan skives, koges (al dente) og tørres hvis man ikke er tilfreds med pulver.
Hvis man er lidt hardcore, kan man selv lave gammeldags bacon eller anden form for saltet, tørret og eller røget kød.
Fedt/olie kan medbringes i en HDPE flaske og tilsættes maden efter behov.

Jeg har en OBH dehydrator og den virker ligesom en varmluftsovn, dog uden reel temperatur styring.
Vi har selv rodet en hel del med mad til vores hikes og det er meget tilfredsstillende og jeg har haft produceret mang.e kilo Logan brød i stedet for energi barre.
Senest rettet af Kleth 28. mar 2013, 21:25, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Cmay
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 353
Tilmeldt: 6. jan 2013, 22:11
Interesser: overlevelse i naturen.
Geografisk sted: vejle omegn
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: hvordan laver man frysetørret mad.

Indlæg af Cmay » 28. mar 2013, 21:24

kleth skrev:Meget af det frysetørrede mad er ikke frysetørret som færdigt produkt, men er blandet af individuelle tørre ingredienser.
Man kan selv nå langt ved at blande tør og tørrede komponenter f.eks. kartoffelmospulver, snab makaroner, hurtig ris, pulver supper, pulver sovs, skummemælkspulver, flødepulver, løgpulver, bouillon m.v.
V.h.a. en alm varmluftsovn er det ikke svært at tørre kød, hakkekød, løg, udblødte & kogte kikærter el bønner m.v. som kan blandes i ens egne retter.
Kartofler kan skives, koges (al dente) og tørres hvis man ikke er tilfreds med pulver.
Hvis man er lidt hardcore, kan man selv lave gammeldags bacon eller anden form for saltet, tørret og eller røget kød.

jeg har en OBH dehydrator og den virker ligesom en varmluftsovn, dog uden reel temperatur styring.
Vi har selv rodet en hel del med mad til vores hikes og det er meget tilfredsstillende og jeg har haft produceret mange kilo Logan brød i stedet for energi barre.
det er hovedsagligt ris og bønner jeg skal have lavet til tur mad. de to ting komplementere og danner fuldgylidge proteiner. ville være smart nok at kunne gemme kød som pulver for jeg har en meget lilel fryser.


jeg har ikke en særligt god ovn så den lette løsning er at få fat i sådan en dehydrator.

men kan man egentligt gemme rester på den måde eller skal man dele ingredienser op ?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: hvordan laver man frysetørret mad.

Indlæg af Kleth » 28. mar 2013, 21:38

Cmay skrev:men kan man egentligt gemme rester på den måde eller skal man dele ingredienser op ?
Det store problem er at fedt jo er ret svært at tørre og det har en tendens til at harskne, hvorfor at pulver mad typisk kun har hydrolyseret (hærdet) fedt. Jeg ville tørre komponenterne individuelt. Tørret hakkekød har f.eks. en væsentlig dårligere holdbarhed end e.g bønner.

Jeg ser ingen grund til at tørre ris, da næsten alle størrer supermarkeder har hurtig/quick (dampbehandlede) ris i kogeposer og hvis du vil spare fuel kan du lade dem trække i koldt vand først eller koge dem i høkasse v.h.a. soveposen.

Hakkekød tørres ved at stege det til det er brunt, hælde fedtet fra evt. skylle det og så tørre det i ovnen under jævnlig omrøring indtil det lyder som grus når det omrøres. Vaccumpakkes eller portionspakkes med noget salt.
Jo mere iltfrit og tørt det er og opbevares jo bedre holdbarhed.
Senest rettet af Kleth 28. mar 2013, 21:44, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Cmay
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 353
Tilmeldt: 6. jan 2013, 22:11
Interesser: overlevelse i naturen.
Geografisk sted: vejle omegn
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: hvordan laver man frysetørret mad.

Indlæg af Cmay » 28. mar 2013, 21:43

kleth skrev:
Cmay skrev:men kan man egentligt gemme rester på den måde eller skal man dele ingredienser op ?
Det store problem er at fedt jo er ret svært at tørre og det har en tendens til at harskne, hvorfor at pulver mad typisk kun har hydrolyseret (hærdet) fedt. Jeg ville tørre komponenterne individuelt. Tørret hakkekød har f.eks. en væsentlig dårligere holdbarhed end e.g bønner.

Jeg ser ingen grund til at tørre ris, da næsten alle størrer supermarkeder har hurtig/quick (dampbehandlede) ris i kogeposer og hvis du vil spare fuel kan du lade dem trække i koldt vand først eller koge dem i høkasse v.h.a. soveposen.
tak skal du have. så bliver det noget med at lave store portioner beregnet til at lave de her turmads portioner over en weekend men det kan sagtens lade sig gøre jo.

jeg ville tørre rester af ris . jeg kan ikke lide madspild og jeg prøver altid at lave store portioner som så fryses men jeg har som sagt en lille fryser så man kunne jo tørre rester i et omfang at det kan lade sig gøre.

Besvar