Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Lasse68 » 27. mar 2014, 10:27

Min taske ser helt anderledes ud.
Den er ikke beregnet til vildmarksturen men mere til de dagligdagssituationer hvor det mere gælder om at holde folk i live til ambulancen kommer frem.

Mine forudsætninger er selvfølgelig vigtige i forhold til det materiel jeg medbringer.

Førstehjælp, sygdomslære, fysiologi og anatomi 160 timer
Håndtering af tilskadekomne. 8 timer
Nødbehandler. 46 timer
Praktik på traumestue/hjertestophold 8 timer
Sektionsstuepraktik (adskillelse af krop i hoveddele) 4 timer
1 x årlig certificering i HLR (hjertelungeredning)
hver 3. år - 6 timers vedligeholdelse.



Ellers er tasken delt op efter emner.

Luftveje:

400 ltr. ilt
div. iltslanger
iltbrille
iltmaske med reservoir
rubens ballon med reservoir
forskellige tungeholdere
stetoskop

Blødninger:

1 CAT tourniqiet
3 forbinding 20 x 25
2 elastikbind
kirurgisk tape

Værdier:

SAT-måler
BT-måler
blodsukkermåler
(her mangler jeg en lille EKG-måler :evil: )


IV-adgang:

forskellige venfloner
3 x sterilt saltvand i sprøjte
kirurgisk tape

Værktøj:

Klædesaks
Seleskærer (placeret uden på tasken)
Penligth
Pandelampe
Masser af latexhandsker
actioncards
Journal
blyant
sort kraftig tusch
lidt gaffa

Nogle af tingene kræver naturligvis delegation fra en læge og er derfor ikke den normale anbefaling. Jeg ved hvem jeg skal have fat i.

Det er klart at ABC er prioriteret, når man kigger på taskens indhold men det er også vigtigt at indsamle nogle objektive værdier således at man sammenligne med tidligere målinger og se hvilken vej udviklingen går. Det er især vigtigt hvis der er mere end 10 minutter til ambulancen ankommer.

Læg mærke til det absolutte fravær af medicin. Læger giver medicin. Alternativt en behandler via telemedicin. Det nærmeste jeg ville komme det ville være at give et glas vand så patienten kan tage sin egen medicin.

Forbehold. Dette er skrevet efter hukommelsen. Der kan være ting jeg har glemt. :oops:
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Sixpence
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. sep 2010, 09:23
Interesser: Jagt, skydning og forsvar
Geografisk sted: Vesthimmerland, den nordvestlige del
Has thanked: 2 times
Been thanked: 22 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Sixpence » 27. mar 2014, 11:27

Nu må jeg sige at jeg generelt ikke forstår jer helt, hvorfor har i udstyr med til IV-adgang?
Det er af to årsager at jeg ikke forstår det, 1. hvornår forestiller i jer at skulle have brug for IV-adgang? og 2. har i speciel træning at lægge kateter?
Så vidt jeg ved så skal det være en læge der ligger kateter, eller hvis det er i yderste nødsituation af en trænet førstehjælper. Hvis jeg skalæ være ærlig så virker det overflødigt at have det med på vildmarks tur med en flok spejdere (selvfølgelig med mindre de er uovertruffende til at skade sig selv :giggle: ).
Learning by fucking up - Sergent From

I´m just in it for the hat

T. Stensby & Co. 12/70
Tikka T3 Lite 308.
Samt en lille ny CZ

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Lasse68 » 27. mar 2014, 12:14

Hvis jeg nogensinde kommer til at lægge en "skarp" IV adgang, så er det for at den er klar og åben når ALB'en (akutlægebil) ankommer. Det er kun ganske få sekunder man vinder ved at den er klar og derfor tror jeg ikke det bliver nødvendigt nogensinde.

Selvfølgelig har man modtaget undervisning før man prikker hul på folks hud. Netop med en venflon kan det gå frygteligt galt hvis man gør det forkert og man kan ende op med at små plaststykker bliver skåret af kateteret og trykket ind i blodbanen.

Jo mere man ved om tingene, des mere ved man også om farerne ved at bruge det.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Kelle » 27. mar 2014, 12:18

Er et kateter ikke noget man stikker op i urinrøret ;-) det har vist ikke noget med en venflon at gøre :-)

Hvorfor have noget grej man ikke må/kan/vil/tør/er uddannet i og bruge?

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Lasse68 » 27. mar 2014, 12:48

kelle skrev:Er et kateter ikke noget man stikker op i urinrøret ;-) det har vist ikke noget med en venflon at gøre :-)
http://da.wikipedia.org/wiki/Perifert_venekateter
Et perifert venekateter, i fagsproget ofte kaldet et venflon eller blot ved forkortelsen PVK, populært kaldet et drop, er et tyndt plastikkateter, der lægges ind i en vene på en patient, for derigennem at lette administration af medicin eller væske. Et PVK lægges typisk en vene enten på håndryggen eller i albuebøjningen, da venerne her oftest ligger tæt under huden og er tydelige at se; dette vil dels gøre det lettere at lægge katetret rigtigt, dels mindske ubehaget for patienten.
:biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin:
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Carsten Bo » 27. mar 2014, 12:55

Lasse68 skrev:Hvis jeg nogensinde kommer til at lægge en "skarp" IV adgang, så er det for at den er klar og åben når ALB'en (akutlægebil) ankommer. Det er kun ganske få sekunder man vinder ved at den er klar og derfor tror jeg ikke det bliver nødvendigt nogensinde.

Selvfølgelig har man modtaget undervisning før man prikker hul på folks hud. Netop med en venflon kan det gå frygteligt galt hvis man gør det forkert og man kan ende op med at små plaststykker bliver skåret af kateteret og trykket ind i blodbanen.

Jo mere man ved om tingene, des mere ved man også om farerne ved at bruge det.
Min beskedne viden om venflonlægning er at når man er i chock så klapper ens blodtryk sammen og så kan det være meget svært at finde en vene. Jeg tror at man vil komme længere med at få hovedet nedad, benene opad og evt et folietæppe. En god bred livrem til lige at stoppe de værste styrtblødninger fra det afrevne ben/arm. Heldigvis er jeg aldrig kommet mere til skade end hvad en panodil og et plaster kan klare. :Hug: Dog vil jeg gerne modtage og yde nødvendig hjælp efter bedste evne hvis det bliver nødvendigt.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Kelle » 27. mar 2014, 13:12

Sixpence skrev:Nu må jeg sige at jeg generelt ikke forstår jer helt, hvorfor har i udstyr med til IV-adgang?
Det er af to årsager at jeg ikke forstår det, 1. hvornår forestiller i jer at skulle have brug for IV-adgang? og 2. har i speciel træning at lægge kateter?
Så vidt jeg ved så skal det være en læge der ligger kateter, eller hvis det er i yderste nødsituation af en trænet førstehjælper. Hvis jeg skalæ være ærlig så virker det overflødigt at have det med på vildmarks tur med en flok spejdere (selvfølgelig med mindre de er uovertruffende til at skade sig selv :giggle: ).
Jeg citere lige "læge der ligger kateter"

http://da.m.wikipedia.org/wiki/Kateter

Så :-) right back at you

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Cp-Medic » 27. mar 2014, 14:21

Jeg må nok sige at jeg udover at have flere firskellige kits der fast står pakkede til forskellige situationer, vælger jeg nøje at pakke mit kit efter situationen.

Der er sjældent grund til at have fx
Io indgang
Iv indgang
Lungedræn
Kateter
Suturgrej
Tand kit
Ilt
Bedøvelse
Vanddrivende
Kirurgi kit
Satphone

Med mere

Med hvis man boltrer sig i mols bjerge, skal man derimod op i nogle andre bjerge eller langt ind i borneos jungle hvor vedligeholdende langtidsbehandling er nødvendigt ser mange af tingene fristende ud.
Som hovedregel skal det afspejle ens kompetencer samt hvad man er tryg ved.
Derudover må det også gerne afspejle hvad man reelt kan komme ud for.

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Kelle » 27. mar 2014, 15:56

Min erfaring er at man tit tager aaaalt for meget grej med, for hvad nu hvis og jeg skal også lige :-) men det lærer man hend af vejen, eller også bliver man bare bedre til og gå med meget i sin rygsæk :-)

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Konradsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 26. feb 2014, 02:02
Interesser: Udeliv, våben og våbenhistorie
Geografisk sted: Fredericia

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Konradsen » 27. mar 2014, 17:44

kelle skrev:Min erfaring er at man tit tager aaaalt for meget grej med, for hvad nu hvis og jeg skal også lige :-) men det lærer man hend af vejen, eller også bliver man bare bedre til og gå med meget i sin rygsæk :-)

Kelle
Indeed, jeg har min fanny pack som beskrevet i post 1. Som er designet til lejren og aktiviteter. hvor jeg ikke skal slæbe de´n fra herodes til pilatus. også har jeg en lille en med 2xIDEAL bind 2x20x25 ass plaster en trauma saks en CAT 2xalutæppe og nogele breve revolyt. Den ligger fast i min daypack så jeg har til dagen og vejen

Konradsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 26. feb 2014, 02:02
Interesser: Udeliv, våben og våbenhistorie
Geografisk sted: Fredericia

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Konradsen » 27. mar 2014, 17:52

Lasse68 skrev:Min taske ser helt anderledes ud.
Den er ikke beregnet til vildmarksturen men mere til de dagligdagssituationer hvor det mere gælder om at holde folk i live til ambulancen kommer frem.

Mine forudsætninger er selvfølgelig vigtige i forhold til det materiel jeg medbringer.

Førstehjælp, sygdomslære, fysiologi og anatomi 160 timer
Håndtering af tilskadekomne. 8 timer
Nødbehandler. 46 timer
Praktik på traumestue/hjertestophold 8 timer
Sektionsstuepraktik (adskillelse af krop i hoveddele) 4 timer
1 x årlig certificering i HLR (hjertelungeredning)
hver 3. år - 6 timers vedligeholdelse.



Ellers er tasken delt op efter emner.

Luftveje:

400 ltr. ilt
div. iltslanger
iltbrille
iltmaske med reservoir
rubens ballon med reservoir
forskellige tungeholdere
stetoskop

Blødninger:

1 CAT tourniqiet
3 forbinding 20 x 25
2 elastikbind
kirurgisk tape

Værdier:

SAT-måler
BT-måler
blodsukkermåler
(her mangler jeg en lille EKG-måler :evil: )


IV-adgang:

forskellige venfloner
3 x sterilt saltvand i sprøjte
kirurgisk tape

Værktøj:

Klædesaks
Seleskærer (placeret uden på tasken)
Penligth
Pandelampe
Masser af latexhandsker
actioncards
Journal
blyant
sort kraftig tusch
lidt gaffa

Nogle af tingene kræver naturligvis delegation fra en læge og er derfor ikke den normale anbefaling. Jeg ved hvem jeg skal have fat i.

Det er klart at ABC er prioriteret, når man kigger på taskens indhold men det er også vigtigt at indsamle nogle objektive værdier således at man sammenligne med tidligere målinger og se hvilken vej udviklingen går. Det er især vigtigt hvis der er mere end 10 minutter til ambulancen ankommer.

Læg mærke til det absolutte fravær af medicin. Læger giver medicin. Alternativt en behandler via telemedicin. Det nærmeste jeg ville komme det ville være at give et glas vand så patienten kan tage sin egen medicin.

Forbehold. Dette er skrevet efter hukommelsen. Der kan være ting jeg har glemt. :oops:
Det lugter af nødbehandler :respekt: Hvilken føringsmiddel bruger du til den stak grejer?

Sixpence
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. sep 2010, 09:23
Interesser: Jagt, skydning og forsvar
Geografisk sted: Vesthimmerland, den nordvestlige del
Has thanked: 2 times
Been thanked: 22 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Sixpence » 27. mar 2014, 18:05

kelle skrev:
Sixpence skrev:Nu må jeg sige at jeg generelt ikke forstår jer helt, hvorfor har i udstyr med til IV-adgang?
Det er af to årsager at jeg ikke forstår det, 1. hvornår forestiller i jer at skulle have brug for IV-adgang? og 2. har i speciel træning at lægge kateter?
Så vidt jeg ved så skal det være en læge der ligger kateter, eller hvis det er i yderste nødsituation af en trænet førstehjælper. Hvis jeg skalæ være ærlig så virker det overflødigt at have det med på vildmarks tur med en flok spejdere (selvfølgelig med mindre de er uovertruffende til at skade sig selv :giggle: ).
Jeg citere lige "læge der ligger kateter"

http://da.m.wikipedia.org/wiki/Kateter

Så :-) right back at you

Kelle
Hehe, så sandt som det er sagt så findes der flere former for katetre. Men i den her kontekst så er der selvfølgeligvis tale om venekateter :oops:
Learning by fucking up - Sergent From

I´m just in it for the hat

T. Stensby & Co. 12/70
Tikka T3 Lite 308.
Samt en lille ny CZ

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: Sv: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af X-Ray » 20. aug 2014, 01:59

Konradsen skrev:Jeg sidder her en tidlig lørdag morgen og tænker: Gad vide hvad andre folk tager med i skoven? Håber på at kunne møde mednørder som er friske på en udvækling af erfaringer og tanker.
Den primære årsag til, at jeg vælger at have så komplekst en taske med er, at jeg alt for ofte har stået uden min værktøjskasse og haft en elev der har pådraget sig traumer på bevægeapperatet og jeg har skulle til at tænke kreativt. Havde en pige der forvred sin ankel på en hike i østrig og måtte hentes ud med helikopter.

Jeg er friluftsnørd og FDF leder, og det gør at jeg underbringer en hel del nætter udenfor og elsker det. Det er en kendsgerning at ungerne på mit hold kommer galt afsted i tide og utide, og har derfor sammensat en taske som jeg mener kan hvad vi får brug for. Taskens indhold er sammensat efter min ide om at de tre hyppigste skader i friluftsliv er: 1 Snitsår 2 brændsår 3 Ledskader. Spørgsmål og kritik/tanker er velkomne.


Tasken er sådan en fætter:

http://www.rescue-essentials.com/conter ... ack-black/

Listen er som følger i vilkårlig rækkefølge:
5 pakker revolyt
3 pakker Mepilex Transfer
5 sterile engangs skalpeller
1 pincet
1 "pen lygte"
5 pakker sterile kompres 7,5x7,5cm
2 alutæpper
3 gule knæklys 11cm
3 røde knæklys 11cm
2 SAMsplint
1 sort permanent tush
1 rulle VetFlex (gul)
1 tungeholder
1 gul bøtte til kanyler
1 CAT Torniquet
1 E-Z stril sårsvamp
1 klædesaks, rød
2 ruller sports tape
2 forbinding, 20x25
1 forbinding, OLAES 4"
1 IDEAL elastik forbinding, 12cm
1 Indblæsningsmaske
2 Burnshields
1 Halo chestshield
Ass plaster
1 ampul Dermabond lim
20 Sterile kanyler
2 ruller TensoPlast 1 rulle smal og en rulle bred
DuroDerm mini vabelplaster
100 AlkoWipes
500ml IV NaCl enhed
2 set IV slanger
1 rulle Leukosilk
Nitril handsker i vildksab
forstøver til brandsår.
Medicin pakning:
Paracamol 500mg
Ibuprofen 200mg
Alnok 10mg
Hexokain
Balancid
Lommebog og kuglepen til at notere medicinering til evt overlervering til ambulance personel
Antihistamin kunne være godt at have med tænker jeg, til behandling af antifalaktisk chock evt. En epi pen med adrenalin.
Shooters Bible is the only Bible for me

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: Sv: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af X-Ray » 20. aug 2014, 02:09

Cp-medic skrev:Jeg må nok sige at jeg udover at have flere firskellige kits der fast står pakkede til forskellige situationer, vælger jeg nøje at pakke mit kit efter situationen.

Der er sjældent grund til at have fx
Io indgang
Iv indgang
Lungedræn
Kateter
Suturgrej
Tand kit
Ilt
Bedøvelse
Vanddrivende
Kirurgi kit
Satphone

Med mere

Med hvis man boltrer sig i mols bjerge, skal man derimod op i nogle andre bjerge eller langt ind i borneos jungle hvor vedligeholdende langtidsbehandling er nødvendigt ser mange af tingene fristende ud.
Som hovedregel skal det afspejle ens kompetencer samt hvad man er tryg ved.
Derudover må det også gerne afspejle hvad man reelt kan komme ud for.
Lungedræn er noget avanceret, vær sikker på det er den rigtige lunge og vakuum dræn kræver noget at anlægge, ved ventil pneumothorax vil den livreddende del være en venflon indstukket medio clavikulært mellem 2 og 3 costae for ikke at ramme nogle arterier, men det er en stor beslutning at gå så drastisk til værks og må kun gøres som sidste udvej af en lægefaglig person.

Folk med bare rimelige lunger kan godt overleve selvom den ene lunge klapper sammen, det vigtigste er at sørge for person Lejres på siden med den syge lunge nederst så der ikke ophobes blod i den gode lunge, ikke noget med at ligge på ryggen.
Shooters Bible is the only Bible for me

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Sv: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Werecat » 20. aug 2014, 03:51

X-Ray skrev:
Lungedræn er noget avanceret, vær sikker på det er den rigtige lunge og vakuum dræn kræver noget at anlægge, ved ventil pneumothorax vil den livreddende del være en venflon indstukket medio clavikulært mellem 2 og 3 costae for ikke at ramme nogle arterier, men det er en stor beslutning at gå så drastisk til værks og må kun gøres som sidste udvej af en lægefaglig person.

Folk med bare rimelige lunger kan godt overleve selvom den ene lunge klapper sammen, det vigtigste er at sørge for person Lejres på siden med den syge lunge nederst så der ikke ophobes blod i den gode lunge, ikke noget med at ligge på ryggen.
Tak! [emoji106]
Pleuradræn (ikke lungedræn, ellers har man lagt det forkert) bliver lagt i god ro og orden, med røntgenbillede, sygeplejersker, steril teknik og lokalbedøvelse. Det skal ikke gøres akut i felten.
Er der behov for akut aflastning er det et gråt venflon lige over costa 3 (3. ribben) ud for midten af kravebenet. Ikke midt imellem 2. og 3. ribben da man kommer for tæt på blodårerne der løber langs underkanten af ribbenene.

Akut aflastning hjælper kun hvis er overtryk. Er lungen "bare" klappet sammen nytter det ikke noget. Er den kun klappet lidt sammen, gør den det kun værre da, lungen klapper helt sammen.

Jeg har arbejdet 13 måneder på en hjertelungekirurgisk afdeling og har smidt flere pleuradræn i end jeg orker at holde styr på. Jeg ville aldrig anlægge et pleuradræn uden for et sygehus*. Akut aflastning vil kun komme på tale, hvis patienten bliver circulatorisk ustabil og jeg er 99,99 % sikker på hvilken side den er gal med. Hvis patienten "kun" er respiratorisk påvirket hjælper det ikke at lave akut aflastning og lægger man den på den forkerte side har patienten nu to sammenklappede lunger.

*snakker vi krig, zombier eller en situation hvor patienten er så respiratorisk ustabil at han/hun ville gå til før han/hun kunne bringes til et hospital ville jeg nok være mere liberal(og stadig vente til patienten var bevidstløs af iltmangel og så skynde mig...).
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Carsten Bo » 20. aug 2014, 06:22

Dejligt at nogen kan deres håndværk når vi andre er på skideren :Hug: :Hug:
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: Sv: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af X-Ray » 20. aug 2014, 07:34

Werecat skrev:
X-Ray skrev:
Lungedræn er noget avanceret, vær sikker på det er den rigtige lunge og vakuum dræn kræver noget at anlægge, ved ventil pneumothorax vil den livreddende del være en venflon indstukket medio clavikulært mellem 2 og 3 costae for ikke at ramme nogle arterier, men det er en stor beslutning at gå så drastisk til værks og må kun gøres som sidste udvej af en lægefaglig person.

Folk med bare rimelige lunger kan godt overleve selvom den ene lunge klapper sammen, det vigtigste er at sørge for person Lejres på siden med den syge lunge nederst så der ikke ophobes blod i den gode lunge, ikke noget med at ligge på ryggen.
Tak! [emoji106]
Pleuradræn (ikke lungedræn, ellers har man lagt det forkert) bliver lagt i god ro og orden, med røntgenbillede, sygeplejersker, steril teknik og lokalbedøvelse. Det skal ikke gøres akut i felten.
Er der behov for akut aflastning er det et gråt venflon lige over costa 3 (3. ribben) ud for midten af kravebenet. Ikke midt imellem 2. og 3. ribben da man kommer for tæt på blodårerne der løber langs underkanten af ribbenene.

Akut aflastning hjælper kun hvis er overtryk. Er lungen "bare" klappet sammen nytter det ikke noget. Er den kun klappet lidt sammen, gør den det kun værre da, lungen klapper helt sammen.

Jeg har arbejdet 13 måneder på en hjertelungekirurgisk afdeling og har smidt flere pleuradræn i end jeg orker at holde styr på. Jeg ville aldrig anlægge et pleuradræn uden for et sygehus*. Akut aflastning vil kun komme på tale, hvis patienten bliver circulatorisk ustabil og jeg er 99,99 % sikker på hvilken side den er gal med. Hvis patienten "kun" er respiratorisk påvirket hjælper det ikke at lave akut aflastning og lægger man den på den forkerte side har patienten nu to sammenklappede lunger.

*snakker vi krig, zombier eller en situation hvor patienten er så respiratorisk ustabil at han/hun ville gå til før han/hun kunne bringes til et hospital ville jeg nok være mere liberal(og stadig vente til patienten var bevidstløs af iltmangel og så skynde mig...).
Håber ikke nogen tog mit indlæg som en gør det selv guide, mit svar var ment som et indblik i hvor kompliceret et indgreb der er tale om.
Tak til Werecat for lige at slå det helt fast.
Shooters Bible is the only Bible for me

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Carsten Bo » 20. aug 2014, 09:05

Næ tvært imod. Alt for ofte så går det galt fordi der kommer en gørdetselv mand forbi med en beskidt mora kniv der har set et trick på tuben. Når man får penslet det ud hvor kompliceret en punktering er, og risikoen for fejl er, så kan det godt være at man lige checker om der er signal en gang mere før man spritter kniven af i varm tis.

Hvis jeg skulle pakke en nødhjælpstaske til en tur i den svenske ødemark så skulle den indeholde antihistamin, masser af tape og plaster, gaze, kompressionsforbinding og nogle alutæpper, samt mulighed for at producere ild under våde forhold. En økse, en skarp kniv og en pincet. Ja og så en fiskars sav som kan save i frisk træ. En masse af det her faldskærmssnor, nok til at lave en indianer slæde.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af MadsenRex » 20. aug 2014, 09:28

X-Ray skrev:
Cp-medic skrev:Jeg må nok sige at jeg udover at have flere firskellige kits der fast står pakkede til forskellige situationer, vælger jeg nøje at pakke mit kit efter situationen.

Der er sjældent grund til at have fx
Io indgang
Iv indgang
Lungedræn
Kateter
Suturgrej
Tand kit
Ilt
Bedøvelse
Vanddrivende
Kirurgi kit
Satphone

Med mere

Med hvis man boltrer sig i mols bjerge, skal man derimod op i nogle andre bjerge eller langt ind i borneos jungle hvor vedligeholdende langtidsbehandling er nødvendigt ser mange af tingene fristende ud.
Som hovedregel skal det afspejle ens kompetencer samt hvad man er tryg ved.
Derudover må det også gerne afspejle hvad man reelt kan komme ud for.
Lungedræn er noget avanceret, vær sikker på det er den rigtige lunge og vakuum dræn kræver noget at anlægge, ved ventil pneumothorax vil den livreddende del være en venflon indstukket medio clavikulært mellem 2 og 3 costae for ikke at ramme nogle arterier, men det er en stor beslutning at gå så drastisk til værks og må kun gøres som sidste udvej af en lægefaglig person.

Folk med bare rimelige lunger kan godt overleve selvom den ene lunge klapper sammen, det vigtigste er at sørge for person Lejres på siden med den syge lunge nederst så der ikke ophobes blod i den gode lunge, ikke noget med at ligge på ryggen.
5. Og 6. Vil jeg nok bruge, og sandsynligheden for man rammer arterien er lige stor begge steder.
Nu har jeg lagt pleuradræn et par gange det samme med OI. Jeg har dog ser endnu flere læger som ikke læger forsøge sig på samme, dog uden held.

Derfor er det vigtigt at have en ting for øje:

1) Lad nu vær med at overbehandle så man ikke gør skade
2) Det man tror man kan finde ud af i teori, er sjældent et nemt tilfældet i praksis.
3) Husk, at IV adgang ikke bare er noget man gør, selv drevne læger kan have problemer og må ringe til anæstesien hvis de har en lavtrykket patient.
4) Det at behandle børn er ikke det samme som voksne, og der et et klinisk blik ekstremt vigtigt for at finde ud af hvad der er galt.

Til sidst så kan man aldrig få nok VetFlex, jeg har fikseret tuber, arme, ben, stoppet blødninger, fikseret Taliban krigere i mangel af strips! Så det er kun fantasien der sætter begrænsningen.

Som en anden så rigtigt skriver, tag anthistamin med, gerne promathazine i flydende form. Kan også bruges mod køresyge...

Fjeldnoerd
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22. mar 2017, 21:12
Interesser: Bushcraft/Overlevelse
Geografisk sted: Østjylland

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Fjeldnoerd » 25. mar 2017, 13:23

Jeg er enig med Konradsen i de hyppigste skader i vildmarkslivet er sår, brandsår og ledskader. Derfor tager jeg også udgangspunkt i disse skader når jeg pakker førstehjælpsudstyret til fjeldture. Jeg har god erfaring med følgende sammensætning af førstehjælpsudstyr til en fjeldtur:

Større skader:
Tourniquet (knebelpres til voldsomme blødninger)
Celox gauze (hæmostatisk gaze til voldsomme blødninger)
Israelic bandage (trykforbinding)
HyFin Vent Compact chestseal (brystkasseforbinding med ventilfunktion)
14 G thorax nål (aflastning af trykpneumothorax)
28 F nasal airway (frie luftveje)
30 F nasal airway (frie luftveje)
Gel til nasal airway
Folietæppe
Nitril handsker

Sårbehandling:
Kompresplaster til små sår
Sårrensservietter til små sår
Steri-Strip 3 mm, 6 mm, 12 mm til sår der gaber lidt
Melolin foliekompres 10 x 10 cm til almindelige sår (folien forhindre til en vis grad at forbindingen hænger i såret)
Mefix 10 cm bred til fiksering af kompresser
Mepilex 10 x 10 cm til hudafskrabninger (hænger ikke i såret)
Mepitel til lidt større sår på fingre (hænger ikke i såret)
Gazekompres 10 x 10 cm uden folie til benyttelse sammen med Mepitel samt til tørring af sår efter sårvask
Allevyn Gentle Border 7.5 x 7.5 cm til brandsår
DuoDerm 10 x 10 cm til marchvabler
Tensoplast 5 cm til fiksering af DuoDerm
Uparfumeret sæbe til sårvask
Engangsvaskeklude 10 x 10 cm til sårvask
Tandbørste til vask af hudafskrabninger med fastsiddende fremmedlegemer
Xylocain gel 2% til lokalbedøvelse af huden før vask af hudafskrabninger
Barberskraber til fjernelse af hår
Kraftige kanyler til vabler og splinter
Spids skalpel til vabler
Sygeplejesaks
Buet sårsaks
Suturtråd str. 5-0 til fingre/ansigt og str. 4-0 til øvrige
Nåleholder
Kirurgisk pincet
Splint pincet, flad
Splint pincet, spids
Skovflåt fjerner
Flamazine creme 50 g til forbrændinger hvor posebehandling er indiceret
Plasticposer
Nitril handsker

Ledskader:
Coban elastikbind 5 cm
Coban elastikbind 7.5 cm
SAM Splint
Trekantet tørklæde
Sikkerhedsnåle
Uelastisk tape 1.25 cm

Medicin:
Tbl. Panodil 500 mg mod smerter
Tbl. Ibumetin 200 mg mod smerter
Xymelin næsespray mod tilstoppet næse og bihulebetændelse
Strefen sugetabletter
Mepyramincreme mod insektstik
Tbl. Zyrtec 10 mg mod insektstik
Hydrocortison creme 1% mod solskoldninger
Talkum mod hudløshed
Termometer

Øjenskader:
30 mL sterilt saltvand
Vatpinde

Tandskader:
Tandspejl
Specialinstrument
Spids sonde
Alkaliner Basis paste
Alkaliner Katalysator
Blandingsunderlag til Alkaliner
Cavit midlertidig tandcement

Ukontrollabel næseblødning:
Foley kateter
10 mL sprøjte
Gaze

Som det fremgår af oversigten medbringer jeg også udstyr til suturering af sår. Dette udstyr har jeg dog aldrig anvendt på en fjeldtur pga. øget risiko for infektioner under disse forhold. Det er en stor udfordring at få renset et sår tilstrækkeligt, når man opholder sig på fjeldet samt at arbejde i et sterilt felt i et lille telt eller under åben himmel. I disse tilfælde finder jeg det mere hensigtsmæssigt, at såret ikke lukkes "for godt". Så er jeg mere sikker på, at såret heles fra bunden og at risikoen for abces (byld) og infektion derved bliver mindre. Jeg har dog altid udstyret med, da jeg sagtens kan forestille mig scenariet hvor et større gabende sår ikke kan behandles ordentligt uden suturering. Det bliver jo også et problem hvis man ikke kan gå videre, når der nu er adskillige dages vandring til nærmeste fjeldstation eller civilisation.

Mange hilsener
Fjeldnoerd

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af LapuaMagnum » 25. mar 2017, 16:09

I slæber jo et helt sygehus med :biggrin: Man skulle jo tro at I skulle i fjendeland :giggle: :giggle:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

A284win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 17. okt 2016, 17:40
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 71 times
Been thanked: 42 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af A284win » 25. mar 2017, 16:40

Hvor meget fylder den oppakning

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3317 times
Been thanked: 413 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Kalthoff » 25. mar 2017, 17:36

Fjeldnoerd skrev:Jeg er enig med Konradsen i de hyppigste skader i vildmarkslivet er sår, brandsår og ledskader. Derfor tager jeg også udgangspunkt i disse skader når jeg pakker førstehjælpsudstyret til fjeldture. Jeg har god erfaring med følgende sammensætning af førstehjælpsudstyr til en fjeldtur:
Mangler den liste ikke udstyr til at behandle rygskader og ledskader som følge af for tung oppakning pga. for tung førstehjælpskuffert?

:giggle:

Brugeravatar
Kar 98
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1102
Tilmeldt: 26. mar 2004, 22:18
Interesser: Samler våben , jagt , Ammo , s
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 137 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Kar 98 » 25. mar 2017, 21:18

HappyNanoq skrev:
Kleth skrev:Lyder ellers som en let overdreven spray-bue, Isbamse!
Jeg kunne heldigvis nøjes med huller i skoene fra mine svejse-eventyr.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Det var med en 1.000 Liters Oxy-Acetylen brænder der libe sagde BØVS da hæftningen var som jeg gerne ville have den - og pludselig var den væk. En del af den endte direkte nede i skoen, på siden af foden ved hælen... der hoppede Jeppesen ellers rundt som en anden spansk trampedanser...

Jeg havde ikke anset det for vigtigt at bruge gamascher der, da oxygen/acetylen jo normalt ikke sender gnister som elektrode/MIG/MAG gør det.


Men de der FALCK forbindinger til forbrændinger, med noget sølv-halløj, de hjalp bare helt utroligt.
Jo tak har et ar efter 3.grads forbrænding på den ene fod , med læge tilsyn først 3 timer senere ..................
Tomme hylstre og fyldte flasker gør mig glad

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Lycon » 25. mar 2017, 21:47

Fjeldnoerd skrev:Som det fremgår af oversigten medbringer jeg også udstyr til suturering af sår. Dette udstyr har jeg dog aldrig anvendt på en fjeldtur pga. øget risiko for infektioner under disse forhold. Det er en stor udfordring at få renset et sår tilstrækkeligt, når man opholder sig på fjeldet samt at arbejde i et sterilt felt i et lille telt eller under åben himmel.
Jeg har anskaffet mig en håndfuld "Disposable Skin Stapler" pistoler. Det er et fantastisk værktøj, og ekstremt nemt at arbejde med. Det er desuden heller ikke så smertefuldt at blive "syet" sammen med den, som en der sidder og fedter med nål og tråd.

Med den medfølgende special tang er det nemt og hurtigt at fjerne klemmerne igen, igen uden at sidde og fedte med pincet og saks. Pistolen indeholder 35 clips, så der er rigeligt til de fleste opgaver. Man kan endda sagtens genbruge den hvis man ikke får brugt alle clips ved første læsion. Jeg vil heller ikke være bange for at bruge den efterfølgende på en anden person, da der ikke er direkte sår kontakt med clipsene i magasinet.
Vedhæftede filer
Skin_Stapler.jpg
Skin_Stapler.jpg (468.45 KiB) Vist 9464 gange
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Besvar