Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Konradsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 26. feb 2014, 02:02
Interesser: Udeliv, våben og våbenhistorie
Geografisk sted: Fredericia

Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Konradsen » 22. mar 2014, 04:56

Jeg sidder her en tidlig lørdag morgen og tænker: Gad vide hvad andre folk tager med i skoven? Håber på at kunne møde mednørder som er friske på en udvækling af erfaringer og tanker.
Den primære årsag til, at jeg vælger at have så komplekst en taske med er, at jeg alt for ofte har stået uden min værktøjskasse og haft en elev der har pådraget sig traumer på bevægeapperatet og jeg har skulle til at tænke kreativt. Havde en pige der forvred sin ankel på en hike i østrig og måtte hentes ud med helikopter.

Jeg er friluftsnørd og FDF leder, og det gør at jeg underbringer en hel del nætter udenfor og elsker det. Det er en kendsgerning at ungerne på mit hold kommer galt afsted i tide og utide, og har derfor sammensat en taske som jeg mener kan hvad vi får brug for. Taskens indhold er sammensat efter min ide om at de tre hyppigste skader i friluftsliv er: 1 Snitsår 2 brændsår 3 Ledskader. Spørgsmål og kritik/tanker er velkomne.


Tasken er sådan en fætter:

http://www.rescue-essentials.com/conter ... ack-black/

Listen er som følger i vilkårlig rækkefølge:
5 pakker revolyt
3 pakker Mepilex Transfer
5 sterile engangs skalpeller
1 pincet
1 "pen lygte"
5 pakker sterile kompres 7,5x7,5cm
2 alutæpper
3 gule knæklys 11cm
3 røde knæklys 11cm
2 SAMsplint
1 sort permanent tush
1 rulle VetFlex (gul)
1 tungeholder
1 gul bøtte til kanyler
1 CAT Torniquet
1 E-Z stril sårsvamp
1 klædesaks, rød
2 ruller sports tape
2 forbinding, 20x25
1 forbinding, OLAES 4"
1 IDEAL elastik forbinding, 12cm
1 Indblæsningsmaske
2 Burnshields
1 Halo chestshield
Ass plaster
1 ampul Dermabond lim
20 Sterile kanyler
2 ruller TensoPlast 1 rulle smal og en rulle bred
DuroDerm mini vabelplaster
100 AlkoWipes
500ml IV NaCl enhed
2 set IV slanger
1 rulle Leukosilk
Nitril handsker i vildksab
forstøver til brandsår.
Medicin pakning:
Paracamol 500mg
Ibuprofen 200mg
Alnok 10mg
Hexokain
Balancid
Lommebog og kuglepen til at notere medicinering til evt overlervering til ambulance personel

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Kelle » 22. mar 2014, 06:44

Gennerelt ser det fornuftig ud, jeg kan næsten regne ud du er SYHJ udd i HJV/FSV.... Hvis jeg skulle sige noget, så ville jeg droppe IV adgangen og NaCl, erfaringen viser at ved svære traumer er det ikke det der redder liv pre hospitalet. Jeg ved ikke hvorfor folk er så vild med den IV adgang.

I en stresset situation risikere du og bruge lang til på og anlægge en venflon, set i forhold hvad du ellers kunne have gjort + du løbende skal sikre dig at din væske og venflon ikke udløber på dato (noget rigtig mange ikke har styr på). Hvad vil du opnå med en IV adgang? Er det for at få blodtrykket op, eller i tilfælde af dehydrering, jeg ville droppe det...

Hvis det endeligt skal være og man har uddannelsen til det, ville jeg hellere tage udstyr til IO adgang med feks. F.A.S.T.

Jeg ville måske tage en ekstra vetflex med, da forstuvninger er den mest hyppige skade og man hurtigt får brugt en rulle.


Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Kleth » 22. mar 2014, 08:44

Ikke at jeg kender halvdelen af det apotek.
IV er en god ide til forstøveren.
Fra en del soldater der også er ultralight hikers, ved jeg at mange har klaret sig med gaffatape, nål & tråd og f.eks. MSR Miox til desinfektion.
Hvad har du mod diarré?
Der har vil normalt medbragt Dicoflor som er det bedste mælkesyrebakterie produkt og Imodium.
Ellers god pincet, neglebåndssaks, flåtfjerner, lidokain creme/salve, fussidin salve, tjæresalve mod slidsår, artiflex til at lægge under tensoplasreret, compeed (ikke til fødderne, der er tenso bedre), druesukker tabletter, isotonisk sportdrik i pulverform, vandrensningsudstyr f.eks. MSR Miox kombineret med vandfilter/pumpe.


Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

FØH
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 28. feb 2014, 22:22
Interesser: jagt
Geografisk sted: odense
Been thanked: 2 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af FØH » 22. mar 2014, 11:19

rigtig fint sæt. og stort, håber du pakker til opgaven.
husk på der er hårfin balance mellem det i gør i forsvaret, og det i kan gør når ikke er i grøntøj! IV væske og især IO nåle- som jeg vil siger er langt over det.

FH
Læge mm.

Konradsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 26. feb 2014, 02:02
Interesser: Udeliv, våben og våbenhistorie
Geografisk sted: Fredericia

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Konradsen » 22. mar 2014, 12:29

kelle skrev:Gennerelt ser det fornuftig ud, jeg kan næsten regne ud du er SYHJ udd i HJV/FSV.... Hvis jeg skulle sige noget, så ville jeg droppe IV adgangen og NaCl, erfaringen viser at ved svære traumer er det ikke det der redder liv pre hospitalet. Jeg ved ikke hvorfor folk er så vild med den IV adgang.

I en stresset situation risikere du og bruge lang til på og anlægge en venflon, set i forhold hvad du ellers kunne have gjort + du løbende skal sikre dig at din væske og venflon ikke udløber på dato (noget rigtig mange ikke har styr på). Hvad vil du opnå med en IV adgang? Er det for at få blodtrykket op, eller i tilfælde af dehydrering, jeg ville droppe det...

Hvis det endeligt skal være og man har uddannelsen til det, ville jeg hellere tage udstyr til IO adgang med feks. F.A.S.T.

Jeg ville måske tage en ekstra vetflex med, da forstuvninger er den mest hyppige skade og man hurtigt får brugt en rulle.


Kelle
Jeg har ikke vene kateret med, og det er med fuldt overlæg. Da jeg tænker at andre mennesker, også skal kunne bruge min taske i mit fravær.
Saltvandet har jeg med til min forstøver, og ellers er det en øjnskyl på 500ml. Hvor jeg tager slangen og fæstner den i øjnkrogen med Leuko og lader vandet sive konstant ind i øjet. Erfaring viser at det giver en konstant skylning. Jeg vurdere ikke jeg umiddelbart vinder noget ved at lave en invaiv veneadgang da vi som regl ikke er ret langt fra hjælp.

Konradsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 26. feb 2014, 02:02
Interesser: Udeliv, våben og våbenhistorie
Geografisk sted: Fredericia

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Konradsen » 22. mar 2014, 12:40

Kleth skrev:Ikke at jeg kender halvdelen af det apotek.
IV er en god ide til forstøveren.
Fra en del soldater der også er ultralight hikers, ved jeg at mange har klaret sig med gaffatape, nål & tråd og f.eks. MSR Miox til desinfektion.
Hvad har du mod diarré?
Der har vil normalt medbragt Dicoflor som er det bedste mælkesyrebakterie produkt og Imodium.
Ellers god pincet, neglebåndssaks, flåtfjerner, lidokain creme/salve, fussidin salve, tjæresalve mod slidsår, artiflex til at lægge under tensoplasreret, compeed (ikke til fødderne, der er tenso bedre), druesukker tabletter, isotonisk sportdrik i pulverform, vandrensningsudstyr f.eks. MSR Miox kombineret med vandfilter/pumpe.


Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Mod diarre har jeg Idoform, men du har ret i jeg mangler en flåt tang og lidokainsalven har jeg ikke fået genopfyldt og jeg har Revolyt som jeg syntes virker bedst til rehydrering(smager rædsomt)
Jeg har også set værnepligtige der mente de kunne erstatte tenso men gaffa(tror det var Gorilla Tape) Og det trak ganske simpelt huden af dem da de kulle have det af igen. Gaffa er genialt til at immobilisere, men jeg har ikke plads i tasken.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Kleth » 22. mar 2014, 13:16

Konradsen skrev: Mod diarre har jeg Idoform, men du har ret i jeg mangler en flåt tang og lidokainsalven har jeg ikke fået genopfyldt og jeg har Revolyt som jeg syntes virker bedst til rehydrering(smager rædsomt)
Jeg har også set værnepligtige der mente de kunne erstatte tenso men gaffa(tror det var Gorilla Tape)
:respekt: Du har styr på det :thumbup:

Tenso, der har kogt i 8-11 timer ved ca 37C+ i en str 46 III tager også nemt huden med af og det gælder også kortere tid på inderlår :smile: men det er åndbart.
Tenso er også genialt til at stabilisere knæ og ankler. Jeg tænkte ikke på gaffa som alternativ til Tenso, mere som alternativ til nål & tråd . . . . og 8-10 vindinger omkring en flaske man aligevel medbringer giver ikke megen gene. Ud over rensebenzin er isopropylalcohol godt at fjerne tensoplaser med og ikke helt så kræftfremkaldende, kan også bruges til disinfektion og bålstarter.
1 Idoform indeholder omkring 1 million bakterier, en Dicoflor indeholder mindst 6 milliarder, vores erfaring med selv noget, som selv encellede parasitiske amøber, er at efter 1-2 dage med 2 tabletter om dagen er der en markant forbedring i stil brugen af antibiotika.
Jeg prioriterer maveproblemer højt, da det nemt forårsager dehydrering og jeg syntes ikke at salttabletter er en god ide.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Konradsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 26. feb 2014, 02:02
Interesser: Udeliv, våben og våbenhistorie
Geografisk sted: Fredericia

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Konradsen » 22. mar 2014, 16:32

Kleth
Det kunne da være man skulle kigge på Dicoflor. Er det bare en tur på apoteket?
Jeg har Dermabond som er lim til sår. Jeg bryder mig ikke så meget om tanken om af sy i folk, så limer hellere(LocTite med pensel pind i låget er glimrende i en snæver vending)

Jeg har lige tilføjet en ispose, fandt en meget lille udgave, og skiftet en af forsvarets 20x25 ud med et idealbind mere. (Imobilisering er rart)

Og mener faktisk tenso er originalt tænkt til støtte af led. (Åh gru og smerte på behårede ben)

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Kelle » 22. mar 2014, 17:33

FØH skrev:rigtig fint sæt. og stort, håber du pakker til opgaven.
husk på der er hårfin balance mellem det i gør i forsvaret, og det i kan gør når ikke er i grøntøj! IV væske og især IO nåle- som jeg vil siger er langt over det.

FH
Læge mm.

Jeg kan kun give dig ret og det jeg forsøgte og sige var vist også bare, at jeg ville droppe IV/IO helt i en alm. "førstehjælps kasse"

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Kleth » 22. mar 2014, 19:26

Konradsen skrev:Kleth
Det kunne da være man skulle kigge på Dicoflor. Er det bare en tur på apoteket?

Og mener faktisk tenso er originalt tænkt til støtte af led. (Åh gru og smerte på behårede ben)
Dicoflor er håndkøb på apotek, nogle steder er det bestillingsvare, og de koster omkring DKK4/stk :cry: men hver svarer til 6000 idoform 8-)

Tenso er genialt til alt andet end forbinding af brandsår, altså uden på de sølvbelagte forbindinger (der foretrækker jeg silketape). Jeg har set det brugt til næsten alle mere almindelige skader, eneste ulempe er permabiliteten. Behårede ben, det er først et problem senere :D

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Konradsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 26. feb 2014, 02:02
Interesser: Udeliv, våben og våbenhistorie
Geografisk sted: Fredericia

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Konradsen » 22. mar 2014, 21:52

Kleth skrev:Behårede ben, det er først et problem senere :D
Kom lige i tanke om at jeg var i blodbanken i torsdags. Det der tape de bruger, det er jo smedet i mordor! Det skal jeg ha' fat i. Forbinding med sølvbelagt? Det lyder spændende, fortæl :goodpost:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Kleth » 23. mar 2014, 06:28

PolyMem Silver, det er lidt som spongostan og klæber ikke selv. Vi fik det på skadestuen efter 10t skylning på en brandsårsstue, da fruen havde hældt en gryde kartoffelsuppe ud over sig selv. De forbandt med det, men jeg skulle skifte forbindingerne. Kunsten er at huden uden om brandsårene er også skadet, så det duer ikke med noget der klistrer for godt for så får man lavet flere sår.
Med PolyMem silver og ved at rense forsigtigt, holdt vi sårene betændelsesfri i over tre uger.
Vi havde så forbindstoffer og erfaring, da hun året efter hældte en kop kaffe ned i den ene sko.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af HappyNanoq » 23. mar 2014, 06:50

Brugte også noget sølv-forbindingshalløj da jeg på skolen blæste en halvstor svejsehævtning ned i skoen og forbrændte lidt større end en 5Kr-mønt i areal. Det virker helt fantastisk.
Det kom dog fra et helt almindeligt FALCK-kit.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Kleth » 23. mar 2014, 07:19

Lyder ellers som en let overdreven spray-bue, Isbamse!
Jeg kunne heldigvis nøjes med huller i skoene fra mine svejse-eventyr.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Konradsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 26. feb 2014, 02:02
Interesser: Udeliv, våben og våbenhistorie
Geografisk sted: Fredericia

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Konradsen » 23. mar 2014, 13:33

Kleth skrev:PolyMem Silver, det er lidt som spongostan og klæber ikke selv. Vi fik det på skadestuen efter 10t skylning på en brandsårsstue, da fruen havde hældt en gryde kartoffelsuppe ud over sig selv. De forbandt med det, men jeg skulle skifte forbindingerne. Kunsten er at huden uden om brandsårene er også skadet, så det duer ikke med noget der klistrer for godt for så får man lavet flere sår.
Med PolyMem silver og ved at rense forsigtigt, holdt vi sårene betændelsesfri i over tre uger.
Vi havde så forbindstoffer og erfaring, da hun året efter hældte en kop kaffe ned i den ene sko.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Hende der frøkenen der, hun er ikke for heldig hva? :rolf:
Jeg 2.grads forbrændte min højre hånd i sommers, og efter 14 timers skylning tog jeg på skadestuen og fik klippet bulaerne op. også blev jeg idømt det klammeste jeg har prøvet i mit liv. Flamazine pose behandlingen. Det er ganske simpelt det klammeste jeg har set og prøvet. :thumbdown: :thumbdown:

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Gråskæg » 23. mar 2014, 13:59

Det var dog en ualmindelig lang liste med ting og sager, det kræver da nogen baggrund at kunne anvende alt det.
Jeg har det sådan, at hvis bare man har lidt jod, hæfteplaster og rent vand til at skylle med, og evt. et rent lommetørklæde,
så må det andet vente til at blive behandlet på skadestuen.

Konradsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 26. feb 2014, 02:02
Interesser: Udeliv, våben og våbenhistorie
Geografisk sted: Fredericia

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Konradsen » 23. mar 2014, 14:14

Gråskæg skrev:Det var dog en ualmindelig lang liste med ting og sager, det kræver da nogen baggrund at kunne anvende alt det.
Jeg har det sådan, at hvis bare man har lidt jod, hæfteplaster og rent vand til at skylle med, og evt. et rent lommetørklæde,
så må det andet vente til at blive behandlet på skadestuen.
En dåse med økologisk Cayenne peber, er heller ikke dumt at have med. Men ja, man kunne argumentere for at det er redundant at tage en sanitets taske med som den jeg har. Men jeg har alt for mange gange stået og manglet noget til at plastre med. Hellere ha' og ikke få brug for, end få brug for og ikke ha', er min tanke.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Gråskæg » 23. mar 2014, 14:46

Konradsen skrev:
Gråskæg skrev:Det var dog en ualmindelig lang liste med ting og sager, det kræver da nogen baggrund at kunne anvende alt det.
Jeg har det sådan, at hvis bare man har lidt jod, hæfteplaster og rent vand til at skylle med, og evt. et rent lommetørklæde,
så må det andet vente til at blive behandlet på skadestuen.
En dåse med økologisk Cayenne peber, er heller ikke dumt at have med. Men ja, man kunne argumentere for at det er redundant at tage en sanitets taske med som den jeg har. Men jeg har alt for mange gange stået og manglet noget til at plastre med. Hellere ha' og ikke få brug for, end få brug for og ikke ha', er min tanke.
Jamen fuld respekt for at du gider at slæbe en større sanitetstaske og at du har den fornødne viden til at bruge indholdet.
Du er da garanteret en god mand at have med i gruppen/patruljen, hvis det går galt.

Konradsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 26. feb 2014, 02:02
Interesser: Udeliv, våben og våbenhistorie
Geografisk sted: Fredericia

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Konradsen » 23. mar 2014, 15:12

Gråskæg skrev:Du er da garanteret en god mand at have med i gruppen/patruljen, hvis det går galt.
I sommers, på landsdelens tur til østrig, brugte jeg 170 kanyler alene på vabler. (Længe leve folk med nye støvler) :biggrin:

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Gråskæg » 23. mar 2014, 15:38

Konradsen skrev:
Gråskæg skrev:Du er da garanteret en god mand at have med i gruppen/patruljen, hvis det går galt.
I sommers, på landsdelens tur til østrig, brugte jeg 170 kanyler alene på vabler. (Længe leve folk med nye støvler) :biggrin:
Vabler har da alle dage kunnet klares med en skarp kniv eller en saks.

Konradsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 26. feb 2014, 02:02
Interesser: Udeliv, våben og våbenhistorie
Geografisk sted: Fredericia

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Konradsen » 23. mar 2014, 15:49

Gråskæg skrev:Vabler har da alle dage kunnet klares med en skarp kniv eller en saks.
Ja, men jeg har grejerne til det, så derfor bruger jeg strile kanyler og skalpeller til vablerne.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Gråskæg » 23. mar 2014, 15:56

Konradsen skrev:
Gråskæg skrev:Vabler har da alle dage kunnet klares med en skarp kniv eller en saks.
Ja, men jeg har grejerne til det, så derfor bruger jeg strile kanyler og skalpeller til vablerne.
OK, det er sikkert også bedst, har aldrig selv haft en vabel, selv om jeg har gået nogle tusinde kilometre.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af HappyNanoq » 23. mar 2014, 16:09

Kleth skrev:Lyder ellers som en let overdreven spray-bue, Isbamse!
Jeg kunne heldigvis nøjes med huller i skoene fra mine svejse-eventyr.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Det var med en 1.000 Liters Oxy-Acetylen brænder der libe sagde BØVS da hæftningen var som jeg gerne ville have den - og pludselig var den væk. En del af den endte direkte nede i skoen, på siden af foden ved hælen... der hoppede Jeppesen ellers rundt som en anden spansk trampedanser...

Jeg havde ikke anset det for vigtigt at bruge gamascher der, da oxygen/acetylen jo normalt ikke sender gnister som elektrode/MIG/MAG gør det.


Men de der FALCK forbindinger til forbrændinger, med noget sølv-halløj, de hjalp bare helt utroligt.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Konradsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 26. feb 2014, 02:02
Interesser: Udeliv, våben og våbenhistorie
Geografisk sted: Fredericia

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Konradsen » 23. mar 2014, 16:24

HappyNanoq skrev:Det var med en 1.000 Liters Oxy-Acetylen brænder der libe sagde BØVS da hæftningen var som jeg gerne ville have den - og pludselig var den væk. En del af den endte direkte nede i skoen, på siden af foden ved hælen... der hoppede Jeppesen ellers rundt som en anden spansk trampedanser...

Jeg havde ikke anset det for vigtigt at bruge gamascher der, da oxygen/acetylen jo normalt ikke sender gnister som elektrode/MIG/MAG gør det.

Jeg har ikke selv set det ske, men en kollega jeg har lavde også "Acetylen dansen" akkompagneret af en svada af bandeord og smerte. Vi sprøjtede bare vand på det, og trillede ham på skadestuen.
Senest rettet af Marius 20. apr 2017, 13:22, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
LundJensen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 209
Tilmeldt: 13. maj 2013, 10:24
Interesser: WWII - skydning - jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af LundJensen » 27. mar 2014, 08:36

Konradsen skrev:
Kleth skrev:PolyMem Silver, det er lidt som spongostan og klæber ikke selv. Vi fik det på skadestuen efter 10t skylning på en brandsårsstue, da fruen havde hældt en gryde kartoffelsuppe ud over sig selv. De forbandt med det, men jeg skulle skifte forbindingerne. Kunsten er at huden uden om brandsårene er også skadet, så det duer ikke med noget der klistrer for godt for så får man lavet flere sår.
Med PolyMem silver og ved at rense forsigtigt, holdt vi sårene betændelsesfri i over tre uger.
Vi havde så forbindstoffer og erfaring, da hun året efter hældte en kop kaffe ned i den ene sko.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Hende der frøkenen der, hun er ikke for heldig hva? :rolf:
Jeg 2.grads forbrændte min højre hånd i sommers, og efter 14 timers skylning tog jeg på skadestuen og fik klippet bulaerne op. også blev jeg idømt det klammeste jeg har prøvet i mit liv. Flamazine pose behandlingen. Det er ganske simpelt det klammeste jeg har set og prøvet. :thumbdown: :thumbdown:
Ja det ser klamt ud efter nogle dage men det er uhyre effektivt og skader heler normalt pænt op med denne behandling. Specielt til børn med forbrændinger på hænderne er det godt for behandlingen er nogenlunde smertefri fordi sårene holdes fugtige og de stadig kan bevæge fingrene uden der er noget som presser imod

Besvar