Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Kjergaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 94
Tilmeldt: 4. sep 2007, 00:53
Interesser: gamle våben, kemi og mit job
Geografisk sted: Aasiaat Grønland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Sv: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Kjergaard » 1. maj 2017, 04:25

Werecat skrev:Jeg gentager mig selv lidt, så beklager quotes'ne :oops:

Først vil jeg lige trække en smule i land
Werecat skrev: I Danmark kan man nå på sygehuset inden man stiller træskoene af den
er nok mere korrekt som
I Danmark kan man nå at komme under lægebehandling inden man stiller træskoene af den
Beklager :smile:
Kjergaard skrev: I Danmark måske, jeg kan komme i tanke om rigtig mange andre steder hvor man ikke er så priviligeret, jeg selv kan have 72 timer til første heli evac og det skal der handles på...
Absolut, men
Werecat skrev: Hvor sikker er du på diagnosen trykpneumothorax? Selv med "åbenlys" anamnese med thoraxtraume, tiltagende åndenød, trykkende brystsmerter og faldende tryk, kunne det også dreje sig om blodprop i hjertet, blodprop i lungen, lungebetændelse, hjertesvigt, arytmi osv osv. Patientens overlevelseschance falder betragtelig hvis han skal overleve det med en lunge fordi den anden er klappet sammen efter akut "aflastning".
Og som nævnt
Werecat skrev: så ville jeg vente til patienten var bevidstløs med blodtryk under 60 systolisk og døden syntes uundgåelig inden jeg .... gjorde det.
Kjergaard skrev: Defib 4T er bla. tension (tryk) pneumothorax
Ja, Hjertelungeredningens (defib er et pænt dårlig navn (selvom det lyder smart), da kun en mindre del af hjertestop der rent faktisk skal defibrilleres) ene T er trykpneumothorax, men der er
Werecat skrev: patienten bevidstløs med blodtryk under 60 systolisk og døden syntes uundgåelig
Og det er noget der overvejes ved hvert eneste hjertestop, men betyder absolut ikke at alle med hjertestop forsøgsmæssigt aflastes, ligesom vi ikke stikker en lang kanyle ind i hjertesækken for at tømme en evt tamponade ud, kører alle på card. lab. til en stentbehandling eller kører et giftpanel på alle hjertestop. Vi vejer sandsynligheden for alle H'er og T'er og efterprøver de sandsynlige inden vi kaster os i lag med invasive procedurer.
Hvis jeg skulle aflaste alle hvor jeg overvejede eller sågar mistænkte trykpneumothorax ville jeg slå størstedelen ihjel. Det er i meget få tilfælde hvor der er behov for akut aflastning.
Kjergaard skrev: Lavere brystkasse i skadesiden
Nej ikke lavere, asymmetrisk vejrtrækning er ikke lavere, den syge side er højere i udåndingen og lavere i indåndingen. Og som nævnt er det
Werecat skrev:desværre sjældent helt åbentlyst hvilken side
Kjergaard skrev: Vi er vel enig i at man kun medbringer dette udstyr hvis der er grund til det, hvem fanden vil rejse rundt i København med en pelicase? i tilfælde af et uheld.

Det er bushcraft/overlevelse der er stillet spørgsmål i
Ja i en tråd om vildmarkssanitet og prioritering af hvad man skal have med ud. Derfor kan jeg med god rette argumentere for at det er svært usandsynligt at man får brug for et sæt til anlæggelse af pleuradræn i vildmarken (hvilket var hvad mit primære indlæg svarede på), samt at selvom man har et gråt venflon og faktisk har styr på symptomerne til tHOSPITALrykpneumothorax, hvor man korrekt aflaster henne (ikke en syrlig kommentar til dig X-ray :razz: ) og finder det sandsynligt at pt. har det, skal tænke sig grundigt om inden man kaster sig ud i en hovedsløs handling der gør mere skade end gavn.

Og spørg dig selv, hvis du nu aflaster og patienten bedres hvad så? Hvis du står et sted uden den efterfølgende logistik til at følge op på din behandling, hvad så? Så har patienten stadig brug for et pleuradræn hurtigere end langsomt. Så selv i bedste fald kan gevinsten være sparsom og risikoen uændret høj.

Jeg siger absolut ikke at det ikke er et indgreb det i få specifikke situationer er (pisse) godt at kunne, eller at det aldrig kan bruges. Jeg siger blot at det, i en vildmarkssituation er ganske usandsynligt at man for brug for kompetencen og at det ikke er uden risiko for patienten og at gevinsten kan være ret sparsom. Så i stedet for at voldstikke resusci Anne, så lær det basale bedre. Du vil redde mange flere ved at have 120% styr på frie luftveje end 100% styr på frie luftveje og 20% styr på trykpneumothorax.

Eller sagt på en anden måde; jeg har ikke venflon eller plauradræn i min førstehjælpstaske når jeg vandrer, selv hvor der kan være 3 dage til en helikopter.
Hmm kaster sig hovedløst ud i at anligge plauradræn?? Hvor får du det fra? føler du dig trådt over fødderne.
1. Der er 120% styr på genoplivning, det er sjovt nok et af mine erhverv
2. Du vil have pt. på hospital og røngten, havd hvis det ikke er muligt? det er fint at være læge og have en masse fint udstyr
3. symptomer, ulige brysthævninger, dyspnø, Cyanose, kompenseret muskel brug, svært ved at trække vejret, halsen vandrig, hult lyd ved banken,
4. Hvad kan pt og ell. evt. vidner fortælle dig om forløbet, oxymeter og stetoskop
5. Efter aflastning, lyt efter vislen fra frigivet luft, blod, kommer plauradrænet i :-)
If you are short of everything except enemy, you are in combat

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Sv: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Werecat » 1. maj 2017, 13:11

Kjergaard skrev: Hmm kaster sig hovedløst ud i at anligge plauradræn?? Hvor får du det fra? føler du dig trådt over fødderne.
....
2. Du vil have pt. på hospital og røngten, havd hvis det ikke er muligt? det er fint at være læge og have en masse fint udstyr
Ja, det er super fedt at være læge(hvis man ser bort fra de ærgerlige arbejdstider, et DJØFiseret system der opleves som modarbejdende et godt patientforløb, IT-systemer der faktisk modarbejder et godt patientforløb osv, men det er vist en anden tråd :oops: ) og have en masse udstyr, for så reducerer vi risikoen for at slå folk ihjel. Det er netop punkt 2. der giver mig det "hovedsløse pleuradræn". Det er rimeligt nemt at lave en akut aflastning. Det er nogenlunde nemt at lægge et pleuradræn. Det svære er, som jeg bliver ved med at pointere at stille indikationen korrekt. Og det er der hvor jeg oplever at du ikke helt er med, og det er ok, der er derfor læger går pisse lang tid på universitetet og fortsætter med at uddanne sig resten af livet. Beklager hvis jeg træder dig over tæerne (jeg føler mig forøvrigt ikke trådt over fødderne, jeg er blot bekymret for patientens bedste.)
Kjergaard skrev: 1. Der er 120% styr på genoplivning, det er sjovt nok et af mine erhverv
Fantastisk, det har jeg respekt for! :respekt: At være læge et mit eneste erhverv.
Kjergaard skrev: 3. symptomer, ulige brysthævninger, dyspnø, Cyanose, kompenseret muskel brug, svært ved at trække vejret, halsen vandrig, hult lyd ved banken,
Godt for at stille det i perspektiv:
Ulige brysthævninger - usikker og svær at vurdere, især hvis der foreligger et thorax traume.
Dyspnø - har man også hvis man har løbet en tur, er bange, har ondt, har en blodprop i hjertet, en lungebetændelse, en almindelig pneumothorax og tusinde andre ting.
Cyanose - se ovenfor (minus løbet en tur, men tillæg kulde)
Kompenseret muskel brug(? virker som google translate har været i brug) mener du brug af accesorisk respirationsmuskulatur? I så fald - KOL, Astma, lungebetændelse, almindelig pneumothorax, faktisk se blot punktet dyspnø
Svært ved at trække vejret = dyspnø (dys= dårlig, pnø= vejrtrækning) Igen jeg oplever at du bruger termer du ikke rigtig forstår/kender rigtigt.
Halsen vandrig??? Hvad F... er det? Mener du halsvenestase (i så fald se sidste sætnining i linien ovenfor) og det ses ved stort set alle når de ligger ned, men også ved hjertesvigt og tamponade.
Hul lyd ved banken - prøv lige, mens du sidder ved computeren lige at tromme på brystkassen. Hvis den ikke lyder hul, er der noget galt. Så vi skal adskille grader af hulhed? Prøv at banke det samme sted og træk vejret ind, nu ændrer hulheden sig. Tag det fra en der har set patienter med trykpneumothorax, såvel som almindelig pneumothorax. Det er ikke nødvendigvis særlig let.
Hvis patienten kun har de symptomer du lister i punkt 3., har patienten med stor sandsynlighed ikke en trykpneumothorax. Der skal som minimum være hurtigere puls (som i over 120), faldende (som i under 100 systolisk) blodtryk som tegn på at hjertet bliver presset. Og man kan stadig ikke være sikker. Igen
Werecat skrev: så ville jeg vente til patienten var bevidstløs med blodtryk under 60 systolisk og døden syntes uundgåelig inden jeg .... gjorde det.
Hvad jeg prøver at skrive (igen) er at der, som med alle syge patienter, findes en hel masse differentialdiagnoser og man skal være ret sikker før man udfører et indgreb der har som konsekvens at lungen klapper sammen og kan hvis diagnosen ikke er korrekt stille patienten dårligere.
Kjergaard skrev: 4. Hvad kan pt og ell. evt. vidner fortælle dig om forløbet, oxymeter og stetoskop
Ja, anamnesen er utrolig vigtig, men den stiller ikke diagnosen. Saturationen bekræfter blot dyspnøen og cyanose. Stetoskopet er desværre ikke en facitliste. Du kan ikke høre forskel på en trykpneumthorax og en pneumothorax, og , igen tag det fra en der har prøvet det, du kan lytte på en pt. med et stetoskop og høre nedsatte respirationslyde på den ene side og mistænke pneumothorax, men når rtg. billedet er taget viser det sig at der ikke var en pneumothorax
Kjergaard skrev: 5. Efter aflastning, lyt efter vislen fra frigivet luft, blod, kommer plauradrænet i :-)
Ved du hvordan det lyder hvis du "aflaster" en ikke sammenklappet lunge? Der kommer luft, fordi du lige har stukket ind i en lunge. Der kan også komme blod, og kommer der mere end et par dråber har du enten stukket i en blodåre i lungen eller også var det en hæmothorax i stedet.

Som nævnt
Werecat skrev: Så kan vi tænke alle mulige teoretisk scenarier (zombier, færdselsuheld med fastklemning eller Kangatsiaaq etc) hvor det måske kunne tage for lang tid.
Jeg ved ikke hvad du arbejder med, så jeg kan absolut ikke udelukke at man i dine hverv har en høj risiko for at få en trykpneumothorax. Da jeg var på hjertelungekirurgisk i Aalborg, havde vi til tider nogle "medicinstuderende" der var ret blanke på medicin, men havde en personlighed og fremtoning der grangiveligt kunne forlede en til at tro at de var specielle. Der er da klart nogen der vurderes at have brug for det og det kan jeg da ikke afvise at et af dine hverv har, men det er ikke nok at lære håndgrebet. Man skal også vide hvornår man skal bruge (og mere vigtigt) hvornår man ikke skal bruge det. Det er tit der det går galt.

Og hvis jeg må minde om at det netop er en bushcraft/overlevelse tråd, ikke en "Kjergaards arbejde" tråd. I en bushcraft/overlevelsessituation er det tusinde andre ting, der er mere sandsynlige går galt, man skal forberede sig på og medbringe udstyr til først.

Nå, min datter kundgjorde lige at hun er vågen. Jeg tror også jeg fik skrevet hvad jeg skulle. God mandag.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Kjergaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 94
Tilmeldt: 4. sep 2007, 00:53
Interesser: gamle våben, kemi og mit job
Geografisk sted: Aasiaat Grønland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Vildmarks sanitet- Hvad bruger i?

Indlæg af Kjergaard » 1. maj 2017, 18:40

Jeg har udd. på engelsk da jeg har tyske, franske, hollandske, britiske kollegere som ikke rigtig forstår alt det dasnke snak!! derfor overfløligt i mit tilfælde.
Det skal ikke være en tråd om mig og det er ikke det jeg skriver, prøv at læs mit første punkt igen!! jeg spørger ind til hvad hvis man har en tension og er langt fra hospital og røgnten, hvilket udløser en kommentar fra dig som jeg betvivler dit erhverv.... du stiller mig spårgsmålet hvordan dianostisere man en pt. det har jeg så prøvet at skrive, og det betyder nu du syntes jeg stjæler tråden?
Lad mig lige få en ting på det ren, JEG medbringer hellere ikke venflod ell. plauradræn på en fritidstur, hellere hverken laryngoskop, ilt.
Lad os bare lukken den, TAK for dine fantastiske svar :razz:
If you are short of everything except enemy, you are in combat

Besvar