Bjørnebeskyttelse i det nordlige Norge?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
JGN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 145
Tilmeldt: 13. jan 2013, 16:24
Interesser: Fixed blades
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 3 times

Bjørnebeskyttelse i det nordlige Norge?

Indlæg af JGN » 1. okt 2014, 17:17

Er det nødvendigt med et skydevåben hvis man skal færdes i det nordlige Norge/Sverige? Regner med at vandre der i en måneds tid.

Jeg planlægger en tur dertil i sommeren 2016 (ja jeg er i god tid) :smile:

Som jeg forstår det er de brune bjørne ret sky i skandinavien, mere end i USA. Og der er ingen sort bjørne, som ofte giver større problemer end de brune.
Hilsen Jonas

Friluftsliv/survival, fixed blades.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Bjørnebeskyttelse i det nordlige Norge?

Indlæg af The Yeti » 1. okt 2014, 18:01

JGN skrev:Er det nødvendigt med et skydevåben hvis man skal færdes i det nordlige Norge/Sverige? Regner med at vandre der i en måneds tid.

Jeg planlægger en tur dertil i sommeren 2016 (ja jeg er i god tid) :smile:

Som jeg forstår det er de brune bjørne ret sky i skandinavien, mere end i USA. Og der er ingen sort bjørne, som ofte giver større problemer end de brune.
Med mindre du har en aftale med jagtretshaver så kommer du i alvorlige problemer hvis du slæber rundt på din riffel. Eneste undtagelse er Svalbard hvor du kan komme i problemer hvis du ikke er bevæbnet eller følges med en bevæbnet guide.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Bjørnebeskyttelse i det nordlige Norge?

Indlæg af Gråskæg » 1. okt 2014, 19:24

The Yeti skrev:
JGN skrev:Er det nødvendigt med et skydevåben hvis man skal færdes i det nordlige Norge/Sverige? Regner med at vandre der i en måneds tid.

Jeg planlægger en tur dertil i sommeren 2016 (ja jeg er i god tid) :smile:

Som jeg forstår det er de brune bjørne ret sky i skandinavien, mere end i USA. Og der er ingen sort bjørne, som ofte giver større problemer end de brune.
Med mindre du har en aftale med jagtretshaver så kommer du i alvorlige problemer hvis du slæber rundt på din riffel. Eneste undtagelse er Svalbard hvor du kan komme i problemer hvis du ikke er bevæbnet eller følges med en bevæbnet guide.
På Svalbard er riffel påbudt, men det er så isbjørn og ikke den brune.

JGN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 145
Tilmeldt: 13. jan 2013, 16:24
Interesser: Fixed blades
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 3 times

Re: Bjørnebeskyttelse i det nordlige Norge?

Indlæg af JGN » 1. okt 2014, 19:46

Hvad med en bjørnespray? Er det lovligt.
Jeg tænker ikke at bjørne er et egentligt problem. Det er mere for at være på den sikre side, hvis der nu er en bjørn der bryder normen og kommer for tæt på.
Hilsen Jonas

Friluftsliv/survival, fixed blades.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Bjørnebeskyttelse i det nordlige Norge?

Indlæg af Scrapper » 1. okt 2014, 19:49

Jeg har lige tilbragt en uge oppe i Sarek i Nordsverige.

Så ikke skyggen af en bjørn.
Vi havde tænkt på, at anskaffe os "bjørnespray", men det var ikke tilgængeligt.
Mit bud er, at du ikke skal bekymre dig om bjørne.

Hellere læse op på, hvilken adfærd du skal antage, i det tilfælde at du render ind i en bjørn.
Sandsynligvis vil du ikke se andet end rumpen af bjørnen, når den stikker af fra hvor du er.

Indrømmer gerne, at jeg da sov lidt med det ene øje åbent, til at starte med, men kom hurtigt over det, da trætheden fra mange kilometers vandren med oppakning vejede tungere. :biggrin:

JGN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 145
Tilmeldt: 13. jan 2013, 16:24
Interesser: Fixed blades
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 3 times

Re: Bjørnebeskyttelse i det nordlige Norge?

Indlæg af JGN » 1. okt 2014, 20:40

Scrapper:
Det lyder super. Jeg må også til Sarek på et tidspunkt, det ser virkelig fedt ud.

Jeg er selv kvart nordmand og har altid været meget i Norge, så det er et land der betyder meget for mig. Derfor har jeg valgt Norge at vandre i en måneds tid. For ligesom at komme tættere på mine rødder.

Jeg tror bare jeg tager min Marine raider bowie med som beskyttelse mod bjørne :fun:
Hilsen Jonas

Friluftsliv/survival, fixed blades.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Bjørnebeskyttelse i det nordlige Norge?

Indlæg af The Yeti » 1. okt 2014, 20:55

Gråskæg skrev:
The Yeti skrev:
JGN skrev:Er det nødvendigt med et skydevåben hvis man skal færdes i det nordlige Norge/Sverige? Regner med at vandre der i en måneds tid.

Jeg planlægger en tur dertil i sommeren 2016 (ja jeg er i god tid) :smile:

Som jeg forstår det er de brune bjørne ret sky i skandinavien, mere end i USA. Og der er ingen sort bjørne, som ofte giver større problemer end de brune.
Med mindre du har en aftale med jagtretshaver så kommer du i alvorlige problemer hvis du slæber rundt på din riffel. Eneste undtagelse er Svalbard hvor du kan komme i problemer hvis du ikke er bevæbnet eller følges med en bevæbnet guide.
På Svalbard er riffel påbudt, men det er så isbjørn og ikke den brune.
Præcis - deraf "hvor du kan komme i problemer hvis du ikke er bevæbnet eller følges med en bevæbnet guide." Jeg har selv været på vandretur på de kanter dog uden at se bjørn. Der var en i selskabet som var vildt skuffet over at vi ikke kom tæt på isbjørn - jeg var bare glad for at vi ikke endte i en farlig situation.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Bjørnebeskyttelse i det nordlige Norge?

Indlæg af Gråskæg » 1. okt 2014, 22:29

Da jeg teltede ude i Alaskas ødemark, så havde jeg altid et ladt gevær liggende til højre for liggeunderlag og sovepose med nogle store klumper i den patron i kammeret og magasinet fyldt op.

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Bjørnebeskyttelse i det nordlige Norge?

Indlæg af Lasse68 » 2. okt 2014, 00:18

Jeg har i mine unge dage vandret lidt i Sverige og Finland sammen med en gammel samer og hans kone. De gik og sang lidt mens jeg havde sådan en klikker til hundetræning med. Når vi så gik ad små stier og dyreveksler med dårligt overblik, så lavede vi en smule larm. Så kom vi ikke mellem bjørnemor og ungerne ved en fejl. Dette skulle være den eneste situation der kunne blive lidt farlig. Til gengæld så jeg aldrig en Bjørn på disse ture, selv om det var i midten af bjørneland. Vi havde ingen spray eller våben med.


Sent from my iPhone using Fat fingers
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Bjørnebeskyttelse i det nordlige Norge?

Indlæg af Kleth » 3. okt 2014, 18:47

Vi har hiket en del i Lappland og aldrig set skyggen af bjørn. En nat var fruen ude at tisse imedens jeg sov og kom væltende ind i teltet og råbte "Jeg tror der er en bjørn derude", men jeg kunne ikke se noget. 2min senere sov hun og jeg var rimeligt opmærksom . . .
Der var ingen spor da vi kiggede om morgenen.

Jeg har altid spade-folde liggende ved siden af mig, når jeg sover i telt, det giver i det mindste en tryghed for at have noget at slå eller kaste med, hvis et vildt dyr skulle vise lidt for megen entusiasme/interesse for teltet.

Det eneste vi har haft medbragt som afskrækkelse har været en signalpen og signal patroner, men den slags har man ikke måtte rejse med længe, så de fleste af vores ture har vi ikke haft noget afskrækkelsesmiddel med.

Jeg har nu heller ikke savnet at finde affyringspen og en håndfuld signal patroner i min håndbagage efter at have passeret security i to lufthavne.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
TheReaper
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 266
Tilmeldt: 26. jul 2007, 20:44
Interesser: Våben, militaria, antik
Geografisk sted: Fyns Land
Has thanked: 16 times
Been thanked: 2 times

Re: Bjørnebeskyttelse i det nordlige Norge?

Indlæg af TheReaper » 4. okt 2014, 19:00

Da jeg tog til Sarek for at vandre, overvejede jeg også et kort sekund at finde ud af om det var muligt at fremskaffe en bjørnespray. Umiddelbart var det dog meget besværligt i forhold til risiko, så det blev droppet.
Der var en enkelt gang hvor min buddy og jeg vågnede i teltet næste morgen, hvor vi kunne konkludere at der havde været en bamsebjørn henne og snuse til teltet, for derefter at traske videre henover en højderyg :biggrin:
Og jeg kan se at jeg ikke er den eneste Sarek fan herinde :numberone: Fantastisk område....!
To win the war, you gotta become the war... Citat: John Rambo.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Bjørnebeskyttelse i det nordlige Norge?

Indlæg af Scrapper » 5. okt 2014, 09:29

Ja, det er et helt fantastisk sted, som jeg helt sikkert vender tilbage til igen en dag.

Vi havde også et eller andet dyr til at traske gennem vores lejr en nat.
Det var ikke en bjørn. Tror det var en ræv... Men Jeg gik ikke ud for at tjekke. Det var også -10 grader uden for.

Brugeravatar
Johs
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 588
Tilmeldt: 30. dec 2004, 17:03
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Re: Bjørnebeskyttelse i det nordlige Norge?

Indlæg af Johs » 5. okt 2014, 09:42

Scrapper skrev:Vi havde også et eller andet dyr til at traske gennem vores lejr en nat.
Det var ikke en bjørn. Tror det var en ræv... Men Jeg gik ikke ud for at tjekke. Det var også -10 grader uden for.
HA ha, så må i lære ikke at tisse i nærheden af teltene :taser:

Den kaledonske fjeldkæde er Skandinaviens tag, og fjeldet er udvasket for salt. Sådan en lille tissetår er bare nam-nam for rener og elge. Elge dog kun hvor der vokser træer.
– hilsen Johs

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Bjørnebeskyttelse i det nordlige Norge?

Indlæg af Kleth » 5. okt 2014, 21:28

Vi har mange gange haft dyr gennem lejren, som reglen rensdyr, for hvis man lytter og de klikker imedens de går, er det rensdyr. Vældigt hyggeligt.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Bjørnebeskyttelse i det nordlige Norge?

Indlæg af The Yeti » 5. okt 2014, 22:54

Johs skrev:
Scrapper skrev:Vi havde også et eller andet dyr til at traske gennem vores lejr en nat.
Det var ikke en bjørn. Tror det var en ræv... Men Jeg gik ikke ud for at tjekke. Det var også -10 grader uden for.
HA ha, så må i lære ikke at tisse i nærheden af teltene :taser:

Den kaledonske fjeldkæde er Skandinaviens tag, og fjeldet er udvasket for salt. Sådan en lille tissetår er bare nam-nam for rener og elge. Elge dog kun hvor der vokser træer.
Jeg har flere gange mødt elge betydeligt over trægrænsen - på hadanger vidda. Måske har de været på gennemfart måske kan de leve der jeg ved ikke.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Bjørnebeskyttelse i det nordlige Norge?

Indlæg af Gråskæg » 5. okt 2014, 23:17

JGN skrev:Er det nødvendigt med et skydevåben hvis man skal færdes i det nordlige Norge/Sverige? Regner med at vandre der i en måneds tid. Jeg planlægger en tur dertil i sommeren 2016 (ja jeg er i god tid) :smile: Som jeg forstår det er de brune bjørne ret sky i skandinavien, mere end i USA. Og der er ingen sort bjørne, som ofte giver større problemer end de brune.
Regel nummer et, når man telter i ødemarken, er at lade være at tage mad med ind i teltet. Lugten af mad lige på den anden side af en tynd teltdug kan være meget fristende, også selv om der lugter frygtelig grimt af menneske også. (Forskellen gælder ikke isbjørne, for dem er det hele mad, så medmindre man har sine hunde, så kan det blive en brat opvågning.) Jeg havde en oplevelse i Alaska, hvor der pludselig stod en ung sortbjørn og snusede på et par meters afstand fra bålpladsen og madkassen fyldt med cornflakes og frugt, geværet lå flere meter borte i jeep'en, så det kunne jeg godt glemme alt om at nå, så tilbage var kun at rejse sig op og sige:
ka' do så se og komme væk! På jydsk, og det virkede, fyren luntede lidt trevent bort og ind i træerne.

Besvar