Hvilken fiskestang?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
JGN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 145
Tilmeldt: 13. jan 2013, 16:24
Interesser: Fixed blades
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 3 times

Hvilken fiskestang?

Indlæg af JGN » 1. okt 2014, 21:13

Et hurtigt spørgsmål:
Hvilken fiskestang har i med på længere ture i vildmarken, eller kortere ture?
Den skal gerne være enkel og kunne holde til noget.
Man kan få meget billige stænger på dba, men jeg aner intet om hvad der er godt, både mht stænger og hjul.
Hilsen Jonas

Friluftsliv/survival, fixed blades.

Brugeravatar
Mohabba
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 44
Tilmeldt: 15. jun 2006, 16:54
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Been thanked: 2 times

Re: Hvilken fiskestang?

Indlæg af Mohabba » 2. okt 2014, 00:14

Alle de store fabrikater har små teleskobstænger i rigtig god kvalitet. De kan nemt være i en rygsæk..
"If it works....fix it!"

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Hvilken fiskestang?

Indlæg af Langenge » 2. okt 2014, 00:26

Mohabba skrev:Alle de store fabrikater har små teleskobstænger i rigtig god kvalitet. De kan nemt være i en rygsæk..
:thumbup:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvilken fiskestang?

Indlæg af C-X » 2. okt 2014, 00:36

Der er også lækre stænger der er flerdelte, så de er under 30 cm pr. del. Jeg ville være mere fristet af sådan en, end teleskop varianten. Det er alligevel øjerne der fylder det meste, så uanset model er sammenpakket størrelse nok nogenlunde ens. 6' burde være rigeligt til det meste fiskeri.
Find evt. en der sælges med et stærkt etui. Sådanne fiskekæppe lider let et knæk under transport.

*SUK* stod og kiggede på en flot Eagle Claw forleden, der særligt udmærkede sig ved en flot gul farve. Har sikkert over 10 stænger, der alt for sjældent blier brugt, så jeg købte den ikke. Desværre laver de heller ikke så mange stænger af den type til multiplikatorruller. :impatient:
Det ville også for let ende i tyvfiskeri, hvis man havde sådan en i sin day-pack :neutral:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

5317
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 610
Tilmeldt: 11. feb 2009, 20:25
Interesser: skydning, genladning
Geografisk sted: Jylland-nordvest
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Hvilken fiskestang?

Indlæg af 5317 » 2. okt 2014, 19:13

C-X skrev:Der er også lækre stænger der er flerdelte, så de er under 30 cm pr. del. Jeg ville være mere fristet af sådan en, end teleskop varianten. Det er alligevel øjerne der fylder det meste, så uanset model er sammenpakket størrelse nok nogenlunde ens. 6' burde være rigeligt til det meste fiskeri.
Find evt. en der sælges med et stærkt etui. Sådanne fiskekæppe lider let et knæk under transport.
:
gå til byggemarkedet og find et plast(kloak)rør i en passende dimension til din fiskestang, så er den beskyttet
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvilken fiskestang?

Indlæg af C-X » 2. okt 2014, 19:22

Afgjort en mulighed, men næppe afpasset til størrelsen af fiskestangen og jeg tror JGN går lidt op i, hvor meget det fylder i rygsækken. :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Hvilken fiskestang?

Indlæg af Langenge » 2. okt 2014, 19:36

en teleskop stang er imho langt mere praktisk, da du kan lade krogen sidde på, og blot køre stangen og snøren ind. derfor er den lynhurtig at pakke sammen, og lynhurtig at køre klar igen.
det bliver nemt noget rod med en stang, som skilles ad på midten.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

JGN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 145
Tilmeldt: 13. jan 2013, 16:24
Interesser: Fixed blades
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 3 times

Re: Hvilken fiskestang?

Indlæg af JGN » 2. okt 2014, 21:19

Det er super input, tak for det.
Jeg tror jeg hælder til en teleskopstang, netop pga. krog m.m. kan forblive på når den er foldet sammen.
Jeg er som nævnt ingen erfaren fisker på nogen måde, så alt info sætter jeg pris på.

Hvad med forskellige blink? Jeg regner med at fange bl.a. ørred på min Norgestur. Er der allround blink, man kan fange lidt forskelligt med?
Hilsen Jonas

Friluftsliv/survival, fixed blades.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Hvilken fiskestang?

Indlæg af Langenge » 2. okt 2014, 22:19

Små spinnere og orm. Men vær forberedt på at skulle tage ormene med hjemmefra!
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Mohabba
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 44
Tilmeldt: 15. jun 2006, 16:54
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Been thanked: 2 times

Re: Hvilken fiskestang?

Indlæg af Mohabba » 2. okt 2014, 22:58

Der er sikkert Power Bait på tilbud et eller andet sted..
"If it works....fix it!"

STI_Skytten
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 270
Tilmeldt: 30. sep 2014, 12:41
Interesser: Terræn skydning og klub
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 14 times

Re: Hvilken fiskestang?

Indlæg af STI_Skytten » 2. okt 2014, 23:24

Ved godt du søger en fiskestang men du burde købe nogle yoyo fishing reel på ebay de er super til sådan en tur ved siden af fiskestængerne jeg fangede en stor karpe på en i Sverige men ved ikke om de er lovlige at bruge herhjemme.

Dytti
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 234
Tilmeldt: 19. feb 2012, 19:29
Interesser: Blankvåben
Geografisk sted: Sydfyn
Geografisk sted: Faaborg
Been thanked: 14 times
Kontakt:

Re: Hvilken fiskestang?

Indlæg af Dytti » 26. okt 2014, 20:38

Du skal da have sådan en fætter her http://www.ebay.com/itm/NEW-INSTANT-FIS ... 1437588718

Jeg har ikke selv prøvet den. Men den ser ud til at være god i rygsækken.

Et par gode allround blink kunne være: Hvid 12 gr. Stripper, 12 - 20 gr. møra silda. - Meps spinnere er heller ikke tosset at have med.

JGN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 145
Tilmeldt: 13. jan 2013, 16:24
Interesser: Fixed blades
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 3 times

Re: Hvilken fiskestang?

Indlæg af JGN » 1. nov 2014, 14:38

Den er faktisk meget fed :smile:
Hilsen Jonas

Friluftsliv/survival, fixed blades.

Brugeravatar
MadsF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 558
Tilmeldt: 20. mar 2012, 18:48
Interesser: Jagt, Fiskeri, Outdoor, Teknik
Geografisk sted: Vesthimmerland
Has thanked: 76 times
Been thanked: 93 times

Re: Hvilken fiskestang?

Indlæg af MadsF » 3. nov 2014, 16:54

Personligt syntes jeg ikke en teleskop stang er en valgmulighed, de er simpelthen bare ikke gode nok. Køb en 4, 5 eller 6 delt spinnestang med en kaste vægt på 5-30 gram, eller noget i den dur. Det er en god alround stang, og så enten får du et condura hylster med i handlen, ellers kan det købes flere steder. Ellers laver man det selv af fx PVC rør.
Harald Skrald PCP / .177 / 3-9 x 40
Weirauch HW 77 / .177 / 3-9 x 40 / Ambitextous
CZ 452 /.22 LR / A-Tec dæmper / 4-16 x 44 / Links
Tikka M590 / .308w / 3-18 x 44 / Links
Tikka T3X Roughtech / .223 / 5-25x56 / Links
Khan Elite / 12/76
Miruko / 12/70 / Links

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvilken fiskestang?

Indlæg af Elbæk » 4. nov 2014, 20:24

Jeg har en Shimano Exage BX STC Mini Telespin med et Shimano Exage 1000 FD hjul. Det er et lækkert - og ikke mindst let og kompakt - sæt. Stangen er naturligvis ikke den mest robuste i Verden - men den er heller ikke skrøbelig, af en teleskop stang at være. Generelt er det jo ikke den slags stænger man hiver hvaler op med - men jeg har til gengæld fanget en hel del agnskaller med min :smile:

Jeg har også en hunter handline jeg fik i gave af Justin (fishfish); http://www.bushcraftuk.com/forum/showth ... p?t=106237 - men jeg må erkende at jeg aldrig har fået afprøvet den. Den er ret sjov - og i hvert fald til at have med sig rundt.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Martin BN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 19. jun 2013, 21:44
Interesser: råvildtforvaltning
Geografisk sted: trekantområdet
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Hvilken fiskestang?

Indlæg af Martin BN » 4. nov 2014, 20:55

Jeg har ingen erfaring med nye teleskopstænger og jeg får det nok heller ikke - jeg bryder mig ikke om konceptet. Jeg har valgt en shimano beastmaster 7/8 fod med en kastevægt på 10-30 gr. Stangen er i 5 dele, men der skal kun bruges de 4 og kan samles til en 7 eller 8 fods stang afhængigt af behov. Jeg bruger den altid kun som 7 fod, hvor jeg synes balancen er bedst. Efterhånden bruger jeg den til det meste af mit fiskeri og jeg er super tilfreds. Den er godt 60 cm når den er i det medfølgende rør.
Mvh
Martin

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Hvilken fiskestang?

Indlæg af Langenge » 4. nov 2014, 21:44

Det store problem med en delt stang i forhold til en teleskopstang, er linen med vedhæng.
Det kan blot blive siddende på en teleskopstang, uden at lave kludder. Du får, med kolde fingre og lidt hastværk, nemt kludder i det hele med en delt stang, med mindre du bruger megen tid og kolde fingre på at pakke sammen og ud igen.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

SGP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 24. sep 2008, 21:32
Has thanked: 6 times

Re: Hvilken fiskestang?

Indlæg af SGP » 5. nov 2014, 12:44

Du har mest fornøjelse af en rigtig fiskestang, hvis du rigtigt vil have noget ud af fiskeriet.
Når fiskestang og hjul er skilt og pakket rigtigt ned, er det heller ikke så udsat for at blive ødelagt af stød, slag og blive klemt, som en teleskobstang.
Knæk og bræk.

JGN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 145
Tilmeldt: 13. jan 2013, 16:24
Interesser: Fixed blades
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 3 times

Re: Hvilken fiskestang?

Indlæg af JGN » 5. nov 2014, 17:26

Tak for de mange gode forslag og råd.
Jeg tror det bliver en 4 delt, selvom det er en smule mere besværligt at pakke ud og pakke sammen igen.
Hilsen Jonas

Friluftsliv/survival, fixed blades.

KB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 54
Tilmeldt: 13. feb 2005, 06:42
Interesser: Jagt/Fiskeri/MC
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 15 times

Re: Hvilken fiskestang?

Indlæg af KB » 7. nov 2014, 10:43

Jeg har enten en teleskop eller en 4 delt I prisklasse ca. 1000 kr (for både stang og hjul) med I fjeldet når jeg er på Grønland. Begge sæt har landet ørreder I stærkt strømmende vand på op til 3 kg.

Et bud kunne være sådan noget som det her:
http://www.huntershouse.dk/kat1398-Rejs ... unner.html
eller
http://www.huntershouse.dk/kat1398-Rejs ... stang.html
Brug hellere lidt flere penge på et rimeligt hjul end en dyr stang - billige hjul går efter min erfaring I stykker før de billige stænger

Knæk og Bræk

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilken fiskestang?

Indlæg af Kleth » 7. nov 2014, 10:57

Fangede ørreder på Grønland med hobo rig og en løkke græsstrå som madding.
Jeg havde altid en vindsel, flåd og kroge i rygsækken ~50g.

Vær opmærksom på at der kan være krav om fiskekort og hvis det er som i Lappland, Sverige kan der være søer hvor kun samerne må fiske.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar