Nyt grej: Nitecore MH12

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Nyt grej: Nitecore MH12

Indlæg af Oscar123 » 24. apr 2015, 00:07

Ved seneste tur til USA har jeg anskaffet den allerseneste Nitecore MH12 lygte - og er allerede blevet overordentlig glad for den. Der er tale om en lille lygte (25mm x 139 mm) men med ganske stor effekt. Lysenheden er en CREE XM-L2 U2 LED som angiveligt skulle give 1000 lumens. Et af de større amerikanske fora for lygter m.v. har dog målt den reelle ydelse noget lavere – ”kun” ca. 800 lumens – men det er i min optik stadig rigtig godt og rigeligt til mit behov.

Der er flere lysintensiteter og derudover kan lysenheden give stroboskop-lys (stærkt generende, hvilket vist også er meningen… :giggle: ) samt SOS.

En væsentlig feature, som i min optik gør MH12 særlig interessant er, at den kommer med et opladeligt batteri på 3200mAh – og at dette kan oplades via et almindeligt mini-USB stik. En fuld opladning tager ca. 6 timer.

Med i pakken følger derudover hylster, ladekabel, håndledsrem, lommeclip samt ekstra O-ring og gummidæksler til USB-porten samt kontakten i enden af lygten.

Yderligere oplysninger kan ses her: http://www.nitecore.com/productDetail.aspx?id=154

Jeg har endnu ikke taget egne billeder af lygten men har sakset et par stykker fra nettet, som kan ses nedenfor.

:razz:
Oscar123
Vedhæftede filer
Nitecore MH12 - 1.jpg
Nitecore MH12 - 1.jpg (46.93 KiB) Vist 3757 gange
Nitecore MH12 - 2.jpg
Nitecore MH12 - 2.jpg (43.67 KiB) Vist 3757 gange
On scene - but unseen

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Nyt grej: Nitecore MH12

Indlæg af C-X » 28. apr 2015, 23:20

Godt nok kan man købe et picatinny mount til, at montere den på et våben, men den er et våben i sig selv!

Jeg har i dag modtaget sådan en fin lygte med posten, og har lige været ude og lege med den. Den smider virkelig noget lys fra sig. Stroben er voldsom og selv på den rigtige side af lygten, bliver man lettere svimmel. Indrømmet, det nærmer sig 10 år siden jeg sidst var på Disko-Dasko, men den strobe er ond.

Lygten er lige til den store side, hvis jeg skulle vælge den til rigtig EDC. Dog lille nok til, at den kommer med, hvis der er marginal sandsynlighed for, at den kommer i brug. Subject to change...

Min "Würth" LED lygte, rated til 130 lm og ligeledes på et 18650 batteri, kan indstilles i fokus til en snæver stråle, men den blegner imod Nitecore lygten. Det eneste den har til fordel, er netop det indstillelige fokus, på alle andre punkter taber den (passer ikke helt, for jeg fik den udleveret UB). Faktisk har jeg længe været godt tilfreds med netop den lygte, men alligevel følt, at jeg manglede... mere!

Ellers har mine erfaringer været omkring LED dykkerlygter, i den prisvenlige ende af skalaen. Jeg er svært imponeret over denne lille LEDs evner udi brutal lysstrøm og acceptabel farvegengivelse.

Nitecore lygten kan gå rigtig langt ned i lumen, hvilket for mig er et kæmpe plus, da jeg tit roder rundt om natten og glor på dyr (nej, ikke jagt).

Skal jeg skrive noget negativt om den, så vil jeg være lidt forbeholden overfor, at neddykke den til de 1½-2 meter (har set begge opgivet fra producenten), da USB stikket til opladning nok næppe holder til vand og i særdeleshed ikke saltvand. For mig betyder det ikke noget, da jeg her ville anvende dedikerede dykkerlygter. Den skal nok holde til regnvejr og det er rigeligt fint til mig.
Det kunne også have været fedt om strålen kunne fokuseres, men det ville koste i vægt og volumen, så jeg accepterer "manglen" (som slet ikke var et issue, hvis ikke det var på den lygte jeg lige kommer fra).

Der er altså virkelig noget ved, at så med en lille håndlygte, der lyser det meste af en fodboldbane op :biggrin:

Tak Oscar!

:razz:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar