Tur til Norge/Sverige, Carl-Mar Møller style

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Doubletap
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 136
Tilmeldt: 12. apr 2012, 23:00
Interesser: natur, jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 5 times

Tur til Norge/Sverige, Carl-Mar Møller style

Indlæg af Doubletap » 18. jun 2015, 18:05

Hej NVF

Jeg er ved at planlægge en vandre/hygge/"overlevelses" tur til enten Sverige eller Norge i løbet af sommeren. Vi er to mand som skal afsted og kunne godt tænke os noget i retning af at vandre i 3-5 dage hvorimellem vi vil overnatte i telt eller bivuak, lave mad over bål, sk*** i skovbunden osv. :smile: Undervejs vil vi prøve at se, i hvor høj grad vi kan ernære os selv, eks ved at fange fisk. Kunne vi derudover jage småvildt undervejs til kødgryden ville det være en ekstra dimension. Jeg har kigget lidt på reglerne for at indføre eksempelvis en salonriffel til Norge hvilket virker meget nemt såfremt man har tilladelse/våbenpas på plads. Som jeg forstår det så kræver det derudover blot en bestået riffelprøve samt et "jegeravgiftskort" at drive jagt på småvildt. Men hvordan er det derudover med Norge- er man nødt til at leje jagten af en lodsejer eller er der områder hvor jagten er "fri", lidt lige som den er på fiskeriterritoriet herhjemme? Og hvad med Sverige?

Lidt info:
Vi er begge i fornuftig form, den ene med nogen vandre erfaring, den anden ikke så meget :giggle: Vi håber at finde et område som ikke kræver flere dage at nå til men som stadigt vil kunne give fornemmelsen af (semi) vildnis, altså uden alt for mange andre mennesker på vandretur/teambuilding/børnefamilie ferie osv.

Er der nogen blandt jer som har prøvet noget lignende, med eller uden (salon)riffel, og som vil dele ud af jeres erfaringer vil jeg meget gerne høre om det :smile:

Generelle input, tips til de fede steder hvor der ikke er alt for mange andre mennesker til at spolere illusionen af at være på egen hånd samt dos/donts modtages meget gerne :popkorn:
"What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence" - Christopher Hitchens

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Tur til Norge/Sverige, Carl-Mar Møller style

Indlæg af Kleth » 18. jun 2015, 18:25

Jeg har vandret en del i Nordsverige, uden våben. Der skal man have fiskekort, men der er flere søer man ikke må fiske da de er forbeholdt samerne. I august er der store mængder bær; tyttebær, hjortron, blåbær og sortebær - Men jeg ville nødigt leve af bær for så meget toiletpapir vil jeg ikke slæbe med.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Tur til Norge/Sverige, Carl-Mar Møller style

Indlæg af Marius » 18. jun 2015, 18:30

Træn grundigt førend I tager afsted. Gå minimum 10km ad gangen med vanddunke i rygsækken ca.20kilo. Plus tag en prøvetur med alt hvad I regner med at tage med (måske minus riffel). Så bliver det så meget sjovere når I er deroppe.

God tur!
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Doubletap
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 136
Tilmeldt: 12. apr 2012, 23:00
Interesser: natur, jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 5 times

Re: Tur til Norge/Sverige, Carl-Mar Møller style

Indlæg af Doubletap » 18. jun 2015, 18:36

Kleth skrev:Jeg har vandret en del i Nordsverige, uden våben. Der skal man have fiskekort, men der er flere søer man ikke må fiske da de er forbeholdt samerne. I august er der store mængder bær; tyttebær, hjortron, blåbær og sortebær - Men jeg ville nødigt leve af bær for så meget toiletpapir vil jeg ikke slæbe med.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Ha ha- gotcha :fun:
"What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence" - Christopher Hitchens

Doubletap
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 136
Tilmeldt: 12. apr 2012, 23:00
Interesser: natur, jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 5 times

Re: Tur til Norge/Sverige, Carl-Mar Møller style

Indlæg af Doubletap » 18. jun 2015, 18:43

Marius skrev:Træn grundigt førend I tager afsted. Gå minimum 10km ad gangen med vanddunke i rygsækken ca.20kilo. Plus tag en prøvetur med alt hvad I regner med at tage med (måske minus riffel). Så bliver det så meget sjovere når I er deroppe.

God tur!
Det lyder som et rigtigt godt råd- tak :razz:
Vi må ud i skoven og tørtræne!
"What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence" - Christopher Hitchens

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Tur til Norge/Sverige, Carl-Mar Møller style

Indlæg af Kleth » 18. jun 2015, 19:04

Som Marius skriver, træn og træn med det udstyr i skal bruge. Få gået støvler til og hvis i har noget brænder, blive fortrolig med den og finde ud af hvor meget fuel den bruger per l vand i koger.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Doubletap
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 136
Tilmeldt: 12. apr 2012, 23:00
Interesser: natur, jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 5 times

Re: Tur til Norge/Sverige, Carl-Mar Møller style

Indlæg af Doubletap » 18. jun 2015, 19:19

Kleth skrev:Som Marius skriver, træn og træn med det udstyr i skal bruge. Få gået støvler til og hvis i har noget brænder, blive fortrolig med den og finde ud af hvor meget fuel den bruger per l vand i koger.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Jeg håber lidt vi kan klare den med brænde vi samler undervejs men det afhænger jo nok af hvor vi ender med at tage hen... Men det skader selvfølgelig ikke at kende udstyrets performance inden vi tager afsted :smile:
"What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence" - Christopher Hitchens

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Tur til Norge/Sverige, Carl-Mar Møller style

Indlæg af Kleth » 18. jun 2015, 19:32

Så øv dig på at tænde bål med birkebark, fuzzsticks og spåner. Det er også en hyggelig syssel. Evt. Medbring vatkugler impregneret med vaseline som backup. Husk at frisk birk brænder næsten lige så godt som tørt. En mindre økse er god til at flække træ, for selv om træet er vådt uden på, kan det godt være tørt inden i.
Jeg plejede at høste birkebark, kæruld og dunhammer dun imedens vi hikede, så jeg ikke skulle ud og lede efter det, når vi så skulle laver bål. En hobo-stove, gerne foldbar kan være en fordel, for at holde på varmen, når træet er vådt og den sparer på træet. Hvis i laver en ildring af sten, så spred den igen inden i rykker videre. Jeg har gerne taget 2x2 græstørv af, der hvor vi har skulle lave bål med to formål 1. Mindre risiko for at lave brand 2. Det giver lidt læ at sænke bålet og så efterlader vi ikke en stor brændt plet.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Doubletap
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 136
Tilmeldt: 12. apr 2012, 23:00
Interesser: natur, jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 5 times

Re: Tur til Norge/Sverige, Carl-Mar Møller style

Indlæg af Doubletap » 18. jun 2015, 19:44

Kleth skrev:Så øv dig på at tænde bål med birkebark, fuzzsticks og spåner. Det er også en hyggelig syssel. Husk at frisk birk brænder næsten lige så godt som tørt. En mindre økse er god til at flække træ, for selv om træet er vådt uden på, kan det godt være tørt inden i.
Jeg plejede at høste birkebark og dunhammer dun imedens vi hikede, så jeg ikke skulle ud og lede efter det, når vi så skulle laver bål. En hobo-stove, gerne foldbar kan være en fordel, for at holde på varmen, når træet er vådt og den sparer på træet. Hvis i laver en ildring af sten, så spred den igen inden i rykker videre. Jeg har gerne taget 2x2 græstørv af, der hvor vi har skulle lave bål med to formål 1. Mindre risiko for at lave brand 2. Det giver lidt læ at sænke bålet og så efterlader vi ikke en stor brændt plet.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Helt enig, der er noget enormt hyggeligt og tilfredsstillende ved at lave ild på lidt mere primitiv facon :smile: Den med birkebark kendte jeg godt, jeg har afprøvet det et par gange jeg har været i skoven med en kammerat. Jeg har enkelt gang lavet et hobo stove af konservesdåser, det funker ret godt :smile:

Masser af gode råd- jeg takker :razz:
"What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence" - Christopher Hitchens

Lange
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 399
Tilmeldt: 7. feb 2008, 23:39
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 7 times
Been thanked: 24 times

Re: Tur til Norge/Sverige, Carl-Mar Møller style

Indlæg af Lange » 19. jun 2015, 00:09

Bare rigtig øv og blive rigtig godt kold og så ikke kunne få startet bål så man kan få lavet varmt mad og drikke. Kogegrej er et must for ikke meget erfarene vandrere, efter min bedste mening

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Tur til Norge/Sverige, Carl-Mar Møller style

Indlæg af Kleth » 19. jun 2015, 06:33

Jeg har prøvet at sidde i en dal i Lapland kl 4 om morgenen og spise havregryn med vand på i storm og silende regn. Ikke fordi vi ikke havde kogegrej med, men p.g.a vind og regn.
Da vi kom ned i læ efter omkring 8t hike, var jeg glad for bare at kunne tænde gassen.

Det var i øvrigt samme tur, hvor vi teltede i Lapporten i slud og sne og så var det nu dejligt at kunne lave varme drikke og mad i teltets absis.

Siden den gang havde vi en nødpakke mad og en gasbrænder i en sidelomme på min rygsæk. En varm mug kaffe, blåbær suppe eller en mug varm havregrød er guld for moralen, når man er træt, våd og kold [emoji106]
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Tur til Norge/Sverige, Carl-Mar Møller style

Indlæg af Marius » 19. jun 2015, 07:44

Kleth skrev:Jeg har prøvet at sidde i en dal i Lapland kl 4 om morgenen og spise havregryn med vand på i storm og silende regn. Ikke fordi vi ikke havde kogegrej med, men p.g.a vind og regn.
Da vi kom ned i læ efter omkring 8t hike, var jeg glad for bare at kunne tænde gassen...
Lyt til det :smile:
Sidst jeg tændte bål eksperimenterede jeg med forskelligt nedfaldstræs brændbarhed - det var meget lærerigt.

Åh ja. Tag et regnslag med som også kan dække rygsækken. En tre-i-ener, en pincet (ingen snavsede fingre i splinter/sår/flåter) og tørret kød fx. de der pølser man kan knække et stykke af har mere energi pr.kg end muesli barer.

..

I øvrigt... Jeg ved ikke om man bør spørge.. Men hvori består Carl-Mar elementet?
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Tur til Norge/Sverige, Carl-Mar Møller style

Indlæg af Kleth » 19. jun 2015, 08:32

Marius skrev:tørret kød fx. de der pølser man kan knække et stykke af har mere energi pr.kg end muesli barer.
:thumbup: Tør salami er et super supplement til kosten og det er beef jergy også. Efter vores oplevelsesrige tur har beef jerky været fast inventar på listen. Der er typisk for meget sukker i müslibars og det brænder hurtigt af. Protein er det sværeste at få nok af når man er på hike, så jeg kan også anbefale at lave "Hamburger rocks"

http://www.endtimesreport.com/hamburger_rocks.html
Hvis det kun skal holde sig 2-3 uger, er der ingen grund til at skylle det, men fedtet skal hældes fra.
1.5kg of cheap ground beef 10-12% fat became app. 450g gravel split in 6 ziplocks. Each pack got a large pinch of salt before being sealed, to ensure deactivation of any residue water. The salt were also great to get extra natrium on the trail. What ever we wanted to use the gravel in got an extra 150ml water and we let the gravel heat with the water. This meant that the gravel were rehydrated when food was ready
Beef jerky kan forholdsvis enkelt laves hjemme, uden brug af dehydrator, v.h.a. en rist og varmluftsovn.
http://moderncaveman.org/projects/beef- ... jerky.html
Jeg ville så hænge kødet fra risten ved at sætte en tandstikker gennem den ene ende af kødet.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 288 times
Been thanked: 1073 times

Re: Tur til Norge/Sverige, Carl-Mar Møller style

Indlæg af Langenge » 19. jun 2015, 11:51

Marius skrev: ..

I øvrigt... Jeg ved ikke om man bør spørge.. Men hvori består Carl-Mar elementet?
Måske turen foregår uden bukser :???:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Tur til Norge/Sverige, Carl-Mar Møller style

Indlæg af Kleth » 19. jun 2015, 12:03

Langenge skrev:Måske turen foregår uden bukser :???:
Det ville være et sikkert hit hos myggene . . . . og knotterne . . . . og med lidt held vil der også være en del bremser og flåter :rolf:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Tur til Norge/Sverige, Carl-Mar Møller style

Indlæg af Refraktorius » 19. jun 2015, 13:39

Marius skrev: I øvrigt... Jeg ved ikke om man bør spørge.. Men hvori består Carl-Mar elementet?

Det må være noget med at stille sig nøgen op på en klippe en gang i mellem og stå og råbe "Jeg har en pik", mens myggene fester på ens skælvende baller?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7727
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Tur til Norge/Sverige, Carl-Mar Møller style

Indlæg af T-REX » 19. jun 2015, 18:06

Hvis det er Carl-Mar Møller Style.... Så skal ALT vel klares, med P***** :moon: :oops: inkl. at hugge brænde :rolf:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Tur til Norge/Sverige, Carl-Mar Møller style

Indlæg af Kleth » 19. jun 2015, 18:42

JRexA skrev:Hvis det er Carl-Mar Møller Style.... Så skal ALT vel klares, med P***** :moon: :oops: inkl. at hugge brænde :rolf:
Så ville jeg tage en ske med til MIN morgenmad.......

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

T-bone
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 18. dec 2013, 20:02
Interesser: Hagljagt og Riffeljagt
Geografisk sted: Øtjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 9 times

Re: Tur til Norge/Sverige, Carl-Mar Møller style

Indlæg af T-bone » 21. jun 2015, 14:59

I forhold til jagt i Norge og såfremt i ønsker at jage i statsskov skal i købe jagtkort til de områder i vil jage i :-)
Jagtkort til jagt i statskog kan bestilles på inatur.no :-)

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Tur til Norge/Sverige, Carl-Mar Møller style

Indlæg af EGJ » 22. jun 2015, 09:34

Jeg har megen erfaring fra vildmarken i Sverige og Norge. Det er dog altid med egen kano som transportmiddel og gerne op til 14 dage af gangen, jeg gennem de ca. 30 år har udøvet denne fantastiske aktivitet. Kanoen giver mulighed for masser af grej og udstyr. Når du vandre, er du anderledes begrænset i forhold til vægt og plads.

Start med at fastslå, at det ikke er turens længde, der bliver afgørende for kvaliteten. Hvis ikke I er i god form, og ikke vil træne systematisk for at holde ferie, så lad ganske enkelt være med at sætte høje mål for distancen. Om I vandre 4 - 6 km dagligt, eller 10 - 15, er på ingen måde afgørende for om I får en fantastisk oplevelse. Tværtimod, kan for store mål og planer ødelægge oplevelsen.

Når I pakker rygsæk, så sørg for at pakke en stor klar plastpose omkring det hele nede i rygsækken og i soveposehylsteret. Du laver altså en slags foer med en stor affaldssæk yderst i rygsækken. Det er lettere at finde tingene i en klar - frem for i en sort pose. Du vil sætte pris på det, hvis I kommer ind i silende regn i mange timer/dage.

En foldesav og en foldespade er et must. Øksen er også god at have, men ikke så nødvendig som man kunne forestille sig. Du må ikke fælde træer, og det du samler op, er som regel tynde stammer, grene og kviste der ikke behøver at blive flækket. En foldespade af rigtig kvalitet, kan (og må gerne) bruges til andet end at grave latrinhuller med. Så hvis der er brug for at give noget/nogen et dask, skal du ikke undervurdere spaden.

Et godt telt er anbefalelsesværdigt. Let, stærkt og vandtæt, selvfølgelig - og sørg ikke mindst for at myggenettet i teltet er ultra finmasket. De små knot kan gå gennem nogle af disse net, og det er trælst, kan jeg hilse at sige. Sy et tyndt/let stykke stof over nettet hjemmefra, hvis du er i tvivl om maskestørrelsen holder.

Bålet laver du bedst på grundfjeldet, og ikke i græsset. Risikoen for brand er langt mindre, når du tænder bål på klipperne frem for i græsset. Saml evt. sten til at indramme bålpladsen, så har du noget at stille kogekar på, og du kan lave lidt læ med stenene, hvis der er brug for det.
Et par æsker tændstikker og et par engangs-ligthere fordelt på begge deltagere, og forseglet i en knyttet plastpose, vil sagtens kunne række til de fem dage. Skær små spåner af træet, og/eller find birkebark at starte bålet op med. Optændingsblokke kan måske være gode at have, men jeg har aldrig været til "den slags", og har aldrig savnet det.

Mange steder, er der om sommeren forbud mod åben ild i tørre perioder. De seneste år, er de faktisk blevet ret restriktive med dette. Så er det i en tør periode, bør I hjemmefra hos myndigheder eller turistbureauerne, undersøge om der er forbud. Er der forbud er I afhængige af en brænder med stor kapacitet. Uden forbud, kan I nøjes med en mindre brænder som supplement til bålet. Jeg har selv brugt gas, da vægten ikke var så afgørende.

Som flere skriver, er der muligheder for af spise bær, men det afhænger jo af årstiden. Sats under ingen omstændigheder på at kunne leve af dem. Jeg har altid fisket - både med stang og net på disse ture. Hvis jeg skulle bære grejet, ville jeg nøjes med stangen, og min erfaring siger, at madding på krogen giver bedst. Det kan være svært at grave orm i klippegrunden, så jeg har altid en dåse orm med hjemmefra. Kunstagn har jeg ikke haft megen held med, men det er måske fordi det er det forkerte jeg har brugt? Spindere og woblere er jo sjove at trække gennem vandet, og de giver også bid ind imellem, men prop og krog med agn, er som sagt det jeg har haft bedst held med.

I kan ikke klarer jer med bær og fisk, så frysetørret mad er en let løsning i alle henseender. Dybfrosset kød der pakkes godt ind i soveposen, kan iøvrigt snildt holde sig til det første døgns-tid. Vi har også altid medbragt mel, og brugt rensdyrlav som hævemiddel. Det er hyggeligt at bygge en stenovn, eller bare bruge en gryde som ovn, og så smager det jo godt, evt med lidt indbagte bær. Om I kan bære mel, må I selv afgøre.

Drop alt snak om at bære vand til turen. I drikker bare direkte af søer og elve. Det er helt og aldeles uproblematisk, når I er nord for Billingsfors(eller tilsvarende i Norge) og hvis ikke lige i stikker kruset i vandet ved et kloakudløb. En personlig drikkedunk er selvfølgelig nødvendig, hvis ikke I følger/krydser søer og vandløb til stadighed. Jeg ville altid slå lejer tæt ved vandet, for at kunne fordrive tiden med en af mine favoritbeskæftigelser på sådan en tur: At fiske :)
En god flaske whiskey til en enkelt godnat-dram under midnatssolens røde himmel, er også blandt mine favoritter :)

Du må kun medbringe riflen, hvis du kan dokumenterer at du har et jagtareal at jage på, så vidt jeg ved, og fri jagt er vist bare en drøm. Se mere her:http://www.jaegerforbundet.dk/page963.aspx

Karl-Mar Møller islættet kan jeg ikke hjælpe jer med, han er nemlig ikke lige min kop te ;)

Jeg ønsker jer en fantastisk tur :thumbup:
Senest rettet af EGJ 22. jun 2015, 13:56, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Tur til Norge/Sverige, Carl-Mar Møller style

Indlæg af LapuaMagnum » 22. jun 2015, 10:34

Jeg kendte en der har udtalt at eventyr starter i baghaven:)

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Tur til Norge/Sverige, Carl-Mar Møller style

Indlæg af Elbæk » 25. jun 2015, 23:36

Jeg har ikke meget at tilføje til EGJs glimrende indlæg, udover et par enkelte råd/kommentarer:

- Glem alt om at leve af landet. Sats på at supplere jeres medbragte proviant med ting i kan samle/fange. Men, sørg for at medbringe nok proviant til at holde jer optankede med energi under hele turen. Jeg har et par bekendte som arbejder frivilligt for Mountain Rescue England and Wales som reddere - de bander utroligt meget over "Bear Grylls syndromet" hvor ellers relativt ukomplicerede ture, pludselig bliver til udrykninger, fordi folk er taget ud med en idé om at de kunne leve af landet - og derudover kun har medbragt en eller anden form for eksotisk ildtændings grej, som de ikke har træning nok til at anvende effektivt under bare lidt krævende omstændigheder.

- Sats på fedt frem for sukker når I sammensætter proviant. Sukker optages hurtigt og giver et kortvarigt energiboost - fedt optages langsommere og holder en med et mere konstant energiniveau over længere tid. Chokolade er godt til hvis man har brug for at hurtigt boost til en kortvarig aktivitet - en fed humpel tørret spegepølse med tubeost er bedre til at holde en kørende over et længere sejere stræk.

- Både Normændene og Svenskerne slår meget hårdt ned på krybskytteri! Meget hårdere end vi gør her i Danmark.

- Anskaf noget ordentligt sovegrej, ikke mindst hvad angår underlag. En god nats søvn sparer energi - en dårlig nats søvn er svær at indhente på en vildmarkstur og er man først ude og bruge af kroppens reserver, har man en tendens til at gå igennem sin proviant overraskende hurtigt.

- Medbring et lille husapotek (panodil, ipren, imodium, etc.) og et ordentligt førstehjælps kit (husk et alu-tæppe til hver deltager). Herudover rigeligt med Djungelolja, fintmasket hovedmyggenet og noget lidokain gel samt helende salve.

- Brug uldsokker! De nedsætter risikoen for vabler betydeligt og giver et optimalt indeklima i jeres fodtøj (som til sådan en tur bør være solide vandrestøvler), selv i varmt vejr.

- Behandl/forebyg begyndende vabler ved at mætte sokken vaseline i et område omkring den begyndende vabel. Efter kort tid kan man ikke mærke at det "fedter" - og det virker!

- Tag begyndende gnavsår i skridtet alvorligt! Hvis det begynder at kradse og svie, så slå lejr, tag et bad, smør med helende salve og stop for den dag - vær villige til at tage en hviledag dagen efter, hvis det er nødvendigt. Nogle vil nok trække på smilebåndet over dette punkt - men ignorerer man det, kan der ende med at gøre så ondt at gå at turen stopper der. Af samme årsag er det vigtigt at finde nogle underbukser/boxershorts som ikke kravler og gnaver når man sveder dem igennem - jeg bruger selv tyndt uld eller bambusfiberholdig kunststof.
Jeg har prøvet det selv - og ja, det er tilladt at grine (og kalde mig tyk). Når man står i situationen er der ikke noget at grine ad.

- Tag en håndfuld solide tøjklemmer med (den gammeldags type med kraftig fjeder). I kommer til at bruge dem til flere ting end I kan forestille jer.

- Og så vil jeg lige tilslutte mig koret; hav en brænder/kogesæt af en eller anden art med + brændstof nok til at leve ét varmt måltid mad og en kande kaffe hver dag. Nogen gange (overraskende ofte) er bål ikke en mulighed - og så er en plan B en kærkommen ting.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Tur til Norge/Sverige, Carl-Mar Møller style

Indlæg af Scrapper » 26. jun 2015, 00:27

Sjovt, at du nævner gnavsår i skridtet, eller der hvor ens lår gnider mod hinanden.

Hvis man har set udsendelsen om Ed Stafford, der går HELE længden af Amazonas til fods, så forstår man også problemet.
Den mest desillusionerede ting for Ed Stafford var, da hans guide havde tabt deres bøtte med talkum. Han var seriøst grædefærdig.

Desuden, så har jeg også selv oplevet det, og det gør pisse ondt.
Ordentligt undertøj, er klart bedste forebyggende handling.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Tur til Norge/Sverige, Carl-Mar Møller style

Indlæg af Kleth » 26. jun 2015, 07:06

selv en lille ting som slidsår på brystvorterne, kan udvikle sig til noget ubehageligt.
Når jeg hiker så har jeg altid brugt løbetights og en forholdsvis stram svedtrans.
Feldengel og tjæresalve er godt mod slidsår - Feldengel svider men tjæresalve misfarver og sviner.

Vær forberedt på vejret i området: http://ekstrabladet.dk/112/article4763960.ece
Da jeg var i Scottland, der fortalte de at de jævnligt ude for dagturs turister, der ville op på bjergene og så blev fanget i dårligt vejr med utilstrækkelig påklædning og måtte reddes. Der kan være fint varmt og tørt i dalen, men hurtigt blive tåget, vådt og blæsende når man kommer op i bjergene.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Tur til Norge/Sverige, Carl-Mar Møller style

Indlæg af Elbæk » 26. jun 2015, 09:26

Kleth skrev:selv en lille ting som slidsår på brystvorterne, kan udvikle sig til noget ubehageligt.
Jeg kan huske et stort flerdages liverollespils scenarie, ved navn Søslottet 5, jeg deltog i for år tilbage, på Radiomarken i Lyngby; der var en gut som havde valgt at lave en underkofte i hessian til sin tunge hegnstråds ringbrynje - og endvidere ikke havde overvejet at have noget på under hessian koften. Det kostede ham, i bogstaveligste forstand, begge brystvorter :shock:

Det var forresten samme scenarie hvor jeg, på den hårde måde, lærte at man ikke skal rende rundt i rustning i 30 graders varme - og blot ignorere når det begynder at kradse og svie i underetagen. Sjældent har jeg siden (med undtagelse af nyresten) haft ondt :mad:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar