hjælp til at finde et 1 pers. telt.

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

hjælp til at finde et 1 pers. telt.

Indlæg af Freezion » 22. sep 2015, 20:01

Jeg er i gang med at forny min outdoor garderobe og opgraderet det til et ''1 personers hike kit'', til det skal jeg egentligt have et nyt telt (eller bare et telt til at starte med).
men jeg må ærligt sige at jeg er på bar bund når det kommer til moderne outdoor ''teknologi''. jeg har altid brugt de absurd tunge gule kitkat telte hele mit liv når jeg har været afsted med spejderne, og har brugt en næsten 30 år gammel rygsæk i kraftigt stof der fornyligt er blevet udskiftet med en 2015 model fra osprey; alt mit udstyr har været arvestykker fra generationen før mig.

jeg har kigget rundt, men ved simpelthen ikke hvad der er ind og ud på de forskellige telte, og hvad man skal gå efter.

jeg kigger efter et 1 pers. telt i prisklassen 1500 og under, Vandsøjletryk i bund mellem 7000 og 10000, og oversejlet på 5000.

er der nogen som kender til mærker, modeller m.m. der er gode at gå efter og evt. har erfaringer med?

jeg har kigger på et par modeller (Jack wolfskin gossamer, Robens starlight 1, Wechsel Pathfinder TL), men kan ikke lige gennemskue pros/cons imod hinanden.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: hjælp til at finde et 1 pers. telt.

Indlæg af Elbæk » 22. sep 2015, 21:46

Alle tre er udmærkede telte. Dog ville jeg personligt straks vælge Jack Wolfskin Gossamer fra, da det reelt er et single skin telt med et indbygget myggenet, frem for et rigtigt double skin telt. Min egen erfaring med single skin telte, er at man meget hurtigt oplever problemer med kondens som drypper ned i hovedet på en - det vil du også, omend i lidt mindre grad, kunne opleve med et telt som Gossamer.

Kvalitetsmæssigt er Robens Starlight 1 og Wechsel Pathfinder TL 1 i samme klasse. Den største forskel på de to er at man med Pathfinder får en bedre "rumfornemmelse", mens Starlight er mere klaustrofobisk. Prismæssigt er der en vis forskel til Starlights side, ligesom der er det vægtmæssigt. Ingen af de to telte er et dårligt valg i prisklassen.

Både Robens og Wechsel er ekstremt stærke rent prismæssigt, så der er begrænset hvad der er af alternativer, i tilsvarende kvalitet, i samme prisklasse.
Et forslag kunne være at kigge på Vango Banshee 200, det har jeg selv i 2012/13 udgaven, det har godt nok "kun" 6000 mm vandsøjletryk i bunden, men i praksis er forskellen på 6000 og 10000 mm ret teoretisk. Vær dog opmærksom på at de nyere Vango telte har haft en bunke kvalitets problemer - hvilket var en direkte årsag til at vi stoppede med at føre mærket i butikken. Udover Banshee 200 (som jeg stadig har), har jeg haft et Halo 300 (et super lækkert telt, som svarer til Robens Lodge 3) og et Orchy 500 (som, på trods af at det er Vangos mest solgte telt nogensinde, endte med at have massive kvalitets problemer, personligt fik jeg mit byttet tre gange før jeg opgav). Jeg har også, meget kortvarigt, haft et af deres små dyre single skin ekspeditionstelte, jeg kan ikke huske modellen, men det var på alle måder rædselsfuldt at sove i! Jeg tilbragte en halv nat i det - og solgte det få dage efter.

Pt. fører vi Robens telte i butikken - og har kun oplevet begrænsede problemer (mest knækkede stænger på det helt billige modeller, noget som forekommer i prisklassen, uanset mærke). Jeg har selv en Fortress 3, bestemt ikke noget letvægtstelt, men fantastisk let at have med at gøre - og ufatteligt vejrstabilt, på trods af at overdugen "kun" har 3000 mm vandsøjletryk.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: hjælp til at finde et 1 pers. telt.

Indlæg af Elbæk » 22. sep 2015, 22:01

Mit næste telt bliver forresten et Robens Fairbanks.

Når hverken undertegnede eller kæresten længere er i en brugsstand som gør lange vandreture muligt, så kan man lige så godt gå hele vejen og anskaffe sig en lavvu, omend en lille en :smile:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: hjælp til at finde et 1 pers. telt.

Indlæg af The Yeti » 22. sep 2015, 22:15

Hvad med en hængekøje. Når der ikke lige er fjeldture så foretrækker jeg at sove på den måde.

Billede





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: hjælp til at finde et 1 pers. telt.

Indlæg af Elbæk » 22. sep 2015, 22:49

Urgh... Jeg kan slet ikke finde ud af det der med hængekøjer, jeg får sjældent lukket et øje i sådan en og min ryg hader mig i flere dage bagefter...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: hjælp til at finde et 1 pers. telt.

Indlæg af Freezion » 22. sep 2015, 23:05

The Yeti skrev:Hvad med en hængekøje. Når der ikke lige er fjeldture så foretrækker jeg at sove på den måde.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk
selvom hængekøjer er et fint koncept, så falder det ikke lige i min smag da det er alt for afhængigt at der er er en god træstand der hvor man skal sove, samt at når den skal bruges i vinteren er et under-quilt nødvendigt for undgå for meget varmetab.
jeg har selv kigget på en Warbonnet Ridgerunner da det virkede som en fantastisk ting (i hvert fald til sommerturene).

Elbæk skrev:Alle tre er udmærkede telte. Dog ville jeg personligt straks vælge Jack Wolfskin Gossamer fra, da det reelt er et single skin telt med et indbygget myggenet, frem for et rigtigt double skin telt. Min egen erfaring med single skin telte, er at man meget hurtigt oplever problemer med kondens som drypper ned i hovedet på en - det vil du også, omend i lidt mindre grad, kunne opleve med et telt som Gossamer....
er der noget pros/cons mod en selvbærende konstruktion (pathfinder) vs.bardun-afhænging (starlight)?
de to telte ligger inden for 100gr. af hinanden, og jeg er langt fra en ''min-max''-er når det kommer til vægt, og de 100gram gør ikke den forfærdelige store forskel.
betød vægt så meget havde jeg sparet sammen til er ultra-light fjeldtelt der vejer 500gram.

jeg har selv været ude med en ''single skin'' aka. Carinthias Bivi-tent, og der var forfærdeligt meget kondens, både om sommer, og i -20 grader vinter, og det er med gore-tex.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: hjælp til at finde et 1 pers. telt.

Indlæg af Elbæk » 22. sep 2015, 23:12

Freezion skrev:
Elbæk skrev:Alle tre er udmærkede telte. Dog ville jeg personligt straks vælge Jack Wolfskin Gossamer fra, da det reelt er et single skin telt med et indbygget myggenet, frem for et rigtigt double skin telt. Min egen erfaring med single skin telte, er at man meget hurtigt oplever problemer med kondens som drypper ned i hovedet på en - det vil du også, omend i lidt mindre grad, kunne opleve med et telt som Gossamer....
er der noget pros/cons mod en selvbærende konstruktion (pathfinder) vs.bardun-afhænging (starlight)?
de to telte ligger inden for 100gr. af hinanden, og jeg er langt fra en ''min-max''-er når det kommer til vægt, og de 100gram gør ikke den forfærdelige store forskel.
betød vægt så meget havde jeg sparet sammen til er ultra-light fjeldtelt der vejer 500gram.

jeg har selv været ude med en ''single skin'' aka. Carinthias Bivi-tent, og der var forfærdeligt meget kondens, både om sommer, og i -20 grader vinter, og det er med gore-tex.
Fritstående er dejligt nemt at stille op, nemt at flytte i opslået tilstand og mere stabilt samt larmer mindre ved normale vindforhold, men hvis det virkelig blæser op er det mindre stabilt. Klassisk bardun afhængig konstruktion er lidt (lidt) mere omstændigt at stille op og bevæger sig og lamer mere i vinden - men det kan samtidig holde til et noget større vindtryk end et fritstående.

Personligt foretrækker jeg fritstående til større telte, fordi det giver et større rum - og bardun afhængig til mindre. Alene fordi et lille telt føles ekstremt ubehageligt når siderne trykkes sammen i kraftig vind, hvilket fritstående telte har en større tendens til end bardun afhængige.

En anden fordel ved klassiske bardun afhængige telte er, udover lavere vægt, at de generelt også fylder mindre pakket sammen.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: hjælp til at finde et 1 pers. telt.

Indlæg af Zundapp » 24. sep 2015, 10:15

Jeg har et Vango Banshee 300 og det er egentlig et fint telt til prisen Så overvej en Banshee 200.

Alternativt er et Nordisk Svalbard også et fint solo telt der er stærkt og vejer meget lidt og der er god plads til en person og lidt oppakning.
Never mind the dog - Beware of the owner..

Tranberg
Banned
Banned
Indlæg: 51
Tilmeldt: 23. apr 2015, 14:25
Interesser: Plinking
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 8 times

Re: hjælp til at finde et 1 pers. telt.

Indlæg af Tranberg » 24. sep 2015, 17:55

Jeg vil ikke ligge på jorden, og drømmer om et kombineret seng/telt til en MC-ferie, hvis det da nogen sinde bliver til noget: CTC collapsable tent cot

Billede

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: hjælp til at finde et 1 pers. telt.

Indlæg af The Yeti » 24. sep 2015, 20:01

Bare husk at når man kommer af jorden på en måde hvor vinden kan komme under en kræver det ekstra isolering - det gælder også hængekøjer som jeg godt kan lide





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Pat
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 342
Tilmeldt: 24. mar 2005, 15:48
Interesser: MC, jagt, skydning, fiskeri.
Geografisk sted: Nordsjælland, Vejby
Has thanked: 15 times
Been thanked: 14 times

Re: hjælp til at finde et 1 pers. telt.

Indlæg af Pat » 17. okt 2015, 14:23

Jeg er stor fan af Banshee 200 fra Vango. 200-modellen giver dig et rummeligt 1-person telt. Jeg skal for første gang have en gæst med i teltet på tur i næste uge, i Sverige. Heldigvis er hun min kæreste, for man skal være meget gode venner, uden en intimsfærde for at ligge 2 i det...

Begrænsningen er den lidt lille apsis, eller rettere du kan spænde døren op mod et træ eller lignende, men det er svært at lave mad derinde med ro i sjælen. Det kan lade sig gøre... Jeg gav ca. 800,- for mit Banshee 200 i England, meget fint til prisen. :thumbup:

Oskvem
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 29. okt 2018, 19:29
Interesser: Vandring
Geografisk sted: Danmark

Re: hjælp til at finde et 1 pers. telt.

Indlæg af Oskvem » 29. okt 2018, 19:56

Min erfaring er, at telt med mellem 5000-6000 i vandsøjletrykket er alt rigeligt i Norden. Da du lyder til at være lidt i tvivl, kan du prøve at researche lidt via f.eks. https://vandreshoppen.dk/hvad-betyder-vandsoejletryk/ det er en god artikel, hvor man også kan læse specifikt om vandsøjletrykket ved et telt.

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: hjælp til at finde et 1 pers. telt.

Indlæg af Rahan » 29. okt 2018, 20:15

Oskvem skrev:
29. okt 2018, 19:56
Min erfaring er, at telt med mellem 5000-6000 i vandsøjletrykket er alt rigeligt i Norden. Da du lyder til at være lidt i tvivl, kan du prøve at researche lidt via f.eks. https://vandreshoppen.dk/hvad-betyder-vandsoejletryk/ det er en god artikel, hvor man også kan læse specifikt om vandsøjletrykket ved et telt.
Nu da tråden er startet i 2015 kunne man formode, at trådstarter måske havde fundet sig et telt :giggle:

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 195 times

Re: hjælp til at finde et 1 pers. telt.

Indlæg af F U B A R » 29. okt 2018, 20:28

Eller teltet er brugt op :giggle:
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Besvar