Trunite vs Led Lenser

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 545
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 42 times
Been thanked: 45 times

Trunite vs Led Lenser

Indlæg af O27 » 24. okt 2015, 16:23

Har netop fået interesse for bushcraft. Har investeret i en begynder kniv (Schrade SCHF-36 og en Lansky World Legal) og mangler en lygte.

Har med stor interesse fulgt med i diverse youtube kanaler (kan godt lide "Preparedmind101") der anbefaler Trunite fx TN12, Archer etc. Men herhjemme ser det ud til at det ofte er Led Lenser P7.2 der anbefales.

Er Led Lenser også vandtæt, stødfast etc?

Nogen grund til at Trunite ikke er så udbredt herhjemme?

STI_Skytten
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 270
Tilmeldt: 30. sep 2014, 12:41
Interesser: Terræn skydning og klub
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 14 times

Re: Trunite vs Led Lenser

Indlæg af STI_Skytten » 24. okt 2015, 17:55

Led lenser p7.2 er en god lygte som alle nye betjente får udleveret idag, dog syntes jeg selv at den gamle p7 har længere batteri tid men det skyldtes måske at den nye p7.2 har en højere lumens jeg har begge 2 og de kan sagtens anbefales.

Mvh

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Trunite vs Led Lenser

Indlæg af Elbæk » 24. okt 2015, 18:53

Led Lensers P og T serie er fine lygter, ikke mindst til prisen. De er robuste, vandtætte til IPX-4 standard og har en fornuftig balance mellem lumens og batterilevetid (batteritypen taget i betragtning).

Mange er glade for dem fordi de bruger alm. AAA batterier, et batteri som de fleste har i husholdningen i forvejen.

Trunite er ikke et mærke jeg umiddelbart kan genkende.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: Trunite vs Led Lenser

Indlæg af Kambiri » 24. okt 2015, 19:36

Jeg har en Led M7r den er fantastisk!


Sent from my iPad using Tapatalk
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Trunite vs Led Lenser

Indlæg af C-X » 24. okt 2015, 19:57

Jeg bruger en Nitecore MH12 - den er dæleme rar! Giv den en overvejelse også :thumbup:

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=72&t=59595
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Trunite vs Led Lenser

Indlæg af Bofhenator » 24. okt 2015, 20:08

Jeg har også en nitecore, det er kram.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Trunite vs Led Lenser

Indlæg af C-X » 24. okt 2015, 20:15

Husk også en seriøs pandelampe! Den kan man altså ikke rigtig leve uden.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Trunite vs Led Lenser

Indlæg af Oscar123 » 24. okt 2015, 20:17

Som også anført af C-X og Bofh skulle du tage at kigge på lygterne fra Nitecore. Jeg har selv i nogen tid brugt flere forskellige af dem (Sens AA, MT12A, MH12 og MH20) og er rigtig godt tilfreds med dem alle.

Min egen favorit er Nitecore MH20, som kan lades via et USB stik. Det er denne her http://flashlight.nitecore.com/product/mh20

Jeg har selv et par ældre Ledlenser lygter (hhv. P7 og T7) som også er fine lygter i robust udførelse – men i forhold til Nitecore synes de lidt out-datede.

Jeg skal til USA midt i november og tager et par ”ekstra” MH20 med retur, som jeg nok smider i Køb & Salg her på NVF.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 545
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 42 times
Been thanked: 45 times

Re: Trunite vs Led Lenser

Indlæg af O27 » 24. okt 2015, 22:24

Tak for input, vil se nærmere på de Nitecore´s

Her et par link til video med "review" også på Nitecore vs. ThruNite

TN12 (2016 udgave) https://www.youtube.com/watch?v=pT6XZOvExjs
TN12 vs. P12https://www.youtube.com/watch?v=yB6MI4L1JAE

Kan se den Nitecore MH20 koster mere end jeg føler jeg vil give til mit trods alt sparsomme forbrug.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Trunite vs Led Lenser

Indlæg af C-X » 24. okt 2015, 22:29

Du kommer dig hurtigt over hullet i lommen, med godt lys. Det er simpelthen essentielt, for en god tur, hvad end du så foretager dig.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Trunite vs Led Lenser

Indlæg af Scrapper » 26. okt 2015, 08:33

C-X skrev:Husk også en seriøs pandelampe! Den kan man altså ikke rigtig leve uden.
Dette!!

Jeg har en voldlækker Armytek Predator lommelygte, som kan lyse til månen.

Bruger den ALDRIG når jeg er på tur.

Der hænger min Petzl Tikka et eller andet # om halsen på mig.

Depper
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 201
Tilmeldt: 27. okt 2011, 20:31
Interesser: Teknik.
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 85 times

Re: Trunite vs Led Lenser

Indlæg af Depper » 26. okt 2015, 22:00

Scrapper skrev:
C-X skrev:Husk også en seriøs pandelampe! Den kan man altså ikke rigtig leve uden.
Dette!!

Jeg har en voldlækker Armytek Predator lommelygte, som kan lyse til månen.

Bruger den ALDRIG når jeg er på tur.

Der hænger min Petzl Tikka et eller andet # om halsen på mig.
Det kan jeg nikke genkendende til! Har de sidste 5-6 år haft en kinøjser led lygte(som i øvrigt klarer sig strålende!)
Som min primære lygte, og for 3-4 år siden, fik jeg en lille mammut pandelygten af min hustru, og jeg tænkte at det da vil blive en dejlig Bette sekundær lampe... Og den har så været min primære lige siden :blink:
Og den hænger også om halsen det meste af tiden.. Det Sys jeg ofte fungerer bedst, når jeg har briller på ☺
Ellers står den ellers trofaste kinøjser til degradering, for en streamlight stylus pro,som lige er kommet ind ad døren, og det tegner lovende ☺

Brugeravatar
Pat
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 342
Tilmeldt: 24. mar 2005, 15:48
Interesser: MC, jagt, skydning, fiskeri.
Geografisk sted: Nordsjælland, Vejby
Has thanked: 15 times
Been thanked: 14 times

Re: Trunite vs Led Lenser

Indlæg af Pat » 31. okt 2015, 07:20

C-X skrev:Du kommer dig hurtigt over hullet i lommen, med godt lys. Det er simpelthen essentielt, for en god tur, hvad end du så foretager dig.
Mhaa, jeg er ikke helt enig der.
Jeg bruger faktisk sjældent "stort" lys når jeg er på tur. De fleste vandre/cykelture forgår for mig også i de 3 sæsoner, ikke vinter (en enkelt 1-2 nætters vntertur her og der). Man lever mere med lyset og dagens rytme.

Og jeg må tilslutte mig de sidste par posts. En lille fiks pandelampe er det der dækker alle mine behov. Jeg har en lille Tikkna2, som ikke kan noget specielt, 2 lysstyrker. Ikke overvældende, men god batterilevetid. jeg tror jeg fandt den til 120,- i en rodebunke på maskinstationen for 2-3 år siden. Så nu har jeg aldrig andre lygter med. Jeg bruger den ikke til andet end at læse kort, finde strømper i bunden af rygsækken eller pisse på en bestemt sten om natten. Og der er det altså altid den svage stråle (på lygten) jeg bruger.

Jeg har så en Kina Ultrafire Cree lygte som supplement, den ligger gerne i bilen. Den giver et rigtigt kraftigt lys, og keglen kan justeres. Fed til de situationer hvor man lige har brug for at lyse på tværs af fjorden. Noget lignende den her:
http://www.ebay.co.uk/itm/UltraFire-220 ... SwbqpT9Oen

Den koster så kun en flad 50,-. Man kan selvfølgelig godt gå et par numre op, men prisen er stadig fin. En P7.2 står til næsten 700,- hos Spejdersport (kan nok findes billigere). Misforstå mig ikke, jeg kender også glæden ved godt grej, men for en "ny i faget", der bare ønsker sig et fornuftigt tur-setup på et begrænset budget, syntes jeg at de 500,- der er sparet, ville være bedre brugt på en god rygsæk, støvler, sovepose, eller andet essentielt grej. :smile:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Trunite vs Led Lenser

Indlæg af Sort » 7. nov 2015, 23:37

Jeg har en P7.2 som da yder vældigt med lys. Rigtigt fin når der skal være næsten dagslys til en opgave.

Men den svage indstilling på lyset er bare ikke svag nok til noget fornuftigt på kort hold. Jeg har luret lidt på om ikkke det kan modificeres, men aldrig fået gjort noget ved det.

Jeg kan egentligt slet ikke lide at slukket ikke betyder slukket, det er noget rod og hvis man ikke kan morse SOS selv er man alligevel bedst tjent med ikke at finde sin lommelærke igen lige med detsamme.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Sol
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 109
Tilmeldt: 21. jun 2011, 17:10
Interesser: jagtriffel
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Trunite vs Led Lenser

Indlæg af Sol » 10. nov 2015, 09:11

Jeg har en Led Lenser P7.2 og det er uden sammenligning den bedst lygte jeg har haft og til en fornuftig pris.

Den er lille, men med kraftig lys og bruger alm. batt., hvilket er den fordel da jeg ikke bruger den så ofte, men jeg har nu ikke haft problem med at den aflader sig selv.

Jeg bruger den ikke på kort hold, så jeg har ikke oplevet de problemer som Sort nævner. Men jeg tænker de er helt real, da lys indstillingen er ret "grov" og jeg kan nemt forestille mig, at lyskeglen ikke er optimalt helt tæt på.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Trunite vs Led Lenser

Indlæg af Sort » 10. nov 2015, 13:20

Problemet for mig er at jeg har brugt min til at inspicere svejsninger og kravle op imellem installationer. Dvs jeg kan ikke holde den langt nok væk fra emnet til at lyset ikke blænder mere end det gavner.
Hvis man bare sad ude i en skov og manglede lys til at lappe et eller andet, samle nogle småting etc. Ville det jo ikke være et problem at hænge lygten op med bred kegle og så arbejde under den.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Trunite vs Led Lenser

Indlæg af Oscar123 » 10. nov 2015, 13:47

Sort skrev:... Dvs jeg kan ikke holde den langt nok væk fra emnet til at lyset ikke blænder mere end det gavner...
Lige i den situation er Nitecores lygter faktisk ganske praktiske, idet de (næsten) alle har indstillelige lysstyrker, som det er nemt og hurtigt at skifte imellem. MH20 har således 5 lystyrker gående fra 1 lumen til ca. 1000 lumen. De to højeste lysstyrker på hhv. 1000 og 410 lumen er fuldstændig uanvendelige til arbejde tæt på – her vil næstlaveste lysstyrke på 50 lumens fungere bedre.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 726
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 103 times
Been thanked: 562 times

Re: Trunite vs Led Lenser

Indlæg af Werecat » 20. nov 2015, 17:08

Altså! alt jeres lygtesnak har fristet min indre grejluder. Så jeg er endt med at komme til at købe en Thrunite TN11s inkl. 2 x 18650 Li-ion og porto via amazon til 681.82 kr.

Max output 1163 lumen. Der er smæk på ift. min EDC P7.2.

Der er tre styrker og mindste styrke er ret svag, så man kan arbejde ved den uden at blive blændet.

Jeg får ikke leget med den i weekenden, men ser om jeg kan få taget nogle sammenligningsbilleder af lyskegle og styrke ift. P7.2
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Besvar