Happy people: Netflix dokumentar om russiske pelsjægere i Sibiren fra landsbyen Bakhtia

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Happy people: Netflix dokumentar om russiske pelsjægere i Sibiren fra landsbyen Bakhtia

Indlæg af Longrifle » 16. nov 2016, 09:26

Sad lige og nød en god dokumentar på Netflix:

https://www1.netflix.com/dk/title/70152487


Russiske pelsjægere i Sibiren fra landsbyen Bakhtia. Stoiske og intelligente mandfolk, der levede frit og langsomt i vildmarken. Det slår mig altid, at når vi rige vesterlændinge kortvarigt skal ud i naturen eller på jagt, så slæber vi udstyr med for 1000 vis af kroner, jagtvåben og jagtudstyr for endnu flere kroner. (Lidt apropos slæderejsen med kronprinsen, hvor de grønlandske fangere hyggede sig fælt i kulden med et gammelt spidstelt, en primus og en skønsom blanding af arbejdstøj og oprindelig grønlandsk beklædning, mens danskerne var max presset på trods af ALT i det dyreste udstyr i dun mv.)

Så ser man disse folk, der lever i naturen og ikke mindst af naturen under de mest barske vilkår: Intet gore tex eller andre fancy materialer. En snescooter (russisk tror jeg) økse, motorsav, bomuld og uld, toz salonriffel, Baikal haglbøsse og en gammel militærriffel (Mosin Nagant), hjemmelavede ski og både, myggebalsam af birketjære osv. Men til gengæld sejhed, viden og færdigheder, der langt overgår alt hvad vi kan præstere af grejonani og tyske prinseriflemærker.

Det giver stof til eftertanke.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Happy people: Netflix dokumentar om russiske pelsjægere i Sibiren fra landsbyen Bakhtia

Indlæg af Refraktorius » 16. nov 2016, 09:40

Det gør det absolut.

Vi har en tendens til at lave komplicerede tekniske løsninger på ting, der også kunne klare ved praktiske færdigheder og ved at tage lidt mere tid.
I historisk perspektiv er det forbløffende kort tid siden, at det var den type løsninger der var normalen.

Noget helt andet er også, at man skal vænne sig til at være ude, når man er vant til at være inde. Kroppen skal lige have skruet op for varmen, så min erfaring er ihvertfald, at det første døgns tid, der pissefryser jeg, og så hjælper det gevaldigt derefter.





Noget positivt skal der dog være:
jeg kan så til gengæld se frem til at leve 50-100% længere end de gør i gennemsnit.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Happy people: Netflix dokumentar om russiske pelsjægere i Sibiren fra landsbyen Bakhtia

Indlæg af Krung » 16. nov 2016, 09:51

Jeg nyder udsendelser i den kategori. Jeg savner at kunne se flere af de amerikanske serier om hverdagslivet i vildmarken, uden at det kræver VPN og en anløben moral.

Man kan hurtigt komme til at drømme sig hen et sted, hvor livet er simplere. Nemmere at forstå, konsekvenser mere overskuelige og meget mere kontante. Ingen storbysepidemier, ingen aktiespekulanter, intet behov for at skovle fortovet frit for sne ...

Hver gang jeg nævner den slags dagdrømme for min hustru, siger hun "Intet wifi og vådt uldtøj." Så kommer jeg på bedre tanker. Så presset man kan synes det moderne liv er, så har det bragt mange bekvemmeligheder. Jeg er virkeligt glad for at mit velbefindende ikke afhænger af høsten eller andre af naturens luner.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Happy people: Netflix dokumentar om russiske pelsjægere i Sibiren fra landsbyen Bakhtia

Indlæg af Longrifle » 16. nov 2016, 09:52

Jeg lurede også lidt efter vodka flaskerne, der jo medvirker til russiske mænds korte levealder, men de virkede sgu´ ædruelige i modsætning til Ket folket, der også kort blev præsenteret i filmen. Et naturfolk, der desværre er ved at gå til i alkoholmisbrug.

Pelsjæger under de barskeste vilkår og så sprut er nok en dårlig kombi, men sandsynligheden for "arbejdsskader" i form af drukning mv. er nok stor.

Fantastiske hunde de havde i øvrigt. Jeg kunne se meget af min Shiba i de spidshunde.

.......

Nu er det jo en seriøs dokumentar af Werner Herzog , og ikke et amerikansk reality wannaba Alaska 4 wheel drive, AR 15 popjæger program :biggrin:

Umiddelbart udtrykte de stor respekt for vildtet, hundene og havde ikke meget til overs for jægere, der brød de etiske regler.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Happy people

Indlæg af Flugteren » 16. nov 2016, 09:54

Longrifle skrev:Sad lige og nød en god dokumentar på Netflix:

https://www1.netflix.com/dk/title/70152487


Russiske pelsjægere i Sibiren fra landsbyen Bakhtia. Stoiske og intelligente mandfolk, der levede frit og langsomt i vildmarken. Det slår mig altid, at når vi rige vesterlændinge kortvarigt skal ud i naturen eller på jagt, så slæber vi udstyr med for 1000 vis af kroner, jagtvåben og jagtudstyr for endnu flere kroner. (Lidt apropos slæderejsen med kronprinsen, hvor de grønlandske fangere hyggede sig fælt i kulden med et gammelt spidstelt, en primus og en skønsom blanding af arbejdstøj og oprindelig grønlandsk beklædning, mens danskerne var max presset på trods af ALT i det dyreste udstyr i dun mv.)

Så ser man disse folk, der lever i naturen og ikke mindst af naturen under de mest barske vilkår: Intet gore tex eller andre fancy materialer. En snescooter (russisk tror jeg) økse, kædesav, bomuld og uld, toz salonriffel, Baikal haglbøsse og en gammel militærriffel (Mosin Nagant), hjemmelavede ski og både, myggebalsam af birketjære osv. Men til gengæld sejhed, viden og færdigheder, der langt overgår alt hvad vi kan præstere af grejonani og tyske prinseriflemærker.

Det giver stof til eftertanke.
Haha, ja, det giver lidt stof til eftertanke. Når jeg i weekenden smutter på jagt i den jydske muld, så medbringer jeg våben/våbentilbehør for omtrent 20.000 ,-, härkila/pinewood-jagttøj for omtrent 8000,-, kniv for 2000,-, og den korrekte kaffetermokande. Og alligevel er der altid noget, der mangler. Så respekt til de hårde fyre.

Det minder mig også om Sirius-patruljen, der patruljerer de yderste grænser af Danmarks rigsområder.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Happy people: Netflix dokumentar om russiske pelsjægere i Sibiren fra landsbyen Bakhtia

Indlæg af Longrifle » 16. nov 2016, 10:03

Jeg er sgu´også en grejluder - dog for nedadgående. Jeg føler mig i den grad ramt af den perspektivering en sådan film frembringer.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Johs
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 588
Tilmeldt: 30. dec 2004, 17:03
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Re: Happy people: Netflix dokumentar om russiske pelsjægere i Sibiren fra landsbyen Bakhtia

Indlæg af Johs » 16. nov 2016, 10:16

Senest rettet af Johs 17. nov 2016, 22:30, rettet i alt 1 gang.
– hilsen Johs

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Happy people: Netflix dokumentar om russiske pelsjægere i Sibiren fra landsbyen Bakhtia

Indlæg af Longrifle » 16. nov 2016, 10:23

Jep
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Happy people: Netflix dokumentar om russiske pelsjægere i Sibiren fra landsbyen Bakhtia

Indlæg af Scrapper » 17. nov 2016, 10:27

Det er en helt fantastisk dokumenterfilm!

Man skal selvfølgelig huske, at den enkelthed de gebærder sig med, skyldes at de lever det liv.
For de fleste andre, så har vi kun muligheden for at rive 1 - 2 uger ud af kalenderen, fra tid til anden, og komme ud i ødemarken. Og så er ens forudsætninger noget andet.

Hvis jeg havde flere måneder til min rådighed, og kunne komme væk fra civilisationen, så ville mit fokus også være en meget mere enkel levestil. Det kunne være sjovt.
Men når man kun kan komme væk nogle uger, så nytter det ikke noget, at måtte "sidde dage over" på grund af regn. Og så ville jeg komme til kort, uden Goretex og Aclima uld og Meindl støvler etc.

Brugeravatar
Bowman76
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 13. feb 2015, 14:18
Interesser: Buejagt, lystfiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 55 times

Re: Happy people: Netflix dokumentar om russiske pelsjægere i Sibiren fra landsbyen Bakhtia

Indlæg af Bowman76 » 17. nov 2016, 10:28

Jeg kan anbefale bogen "Jæger i Tajgaen" af Jan Kozàk. Kozàk, en tjekkisk professor og jæger, der i en periode valgte at flytte til Sibirien. I Bogens første del beskriver han sine oplevelser med en pelsjæger/fanger, Tolja, i Bambujka distriktet og i bogens anden del Burjat ved Mongoliet. Man får et levende billede af, hvor barsk, utilgivelig, men også smuk og overdådig naturen kan være. Samtidig giver bogen også et indblik i, hvor spartansk det er og hvor vigtig planlægning er - især hvis det går galt galt (og det gør det for ham).

Virkelig spændende læsning !

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Happy people: Netflix dokumentar om russiske pelsjægere i Sibiren fra landsbyen Bakhtia

Indlæg af Longrifle » 17. nov 2016, 17:34

Scrapper: Meget fornuftigt ræsonnement. Dog er vores grejbesættelse vel for de fleste ikke proportional med behovet, men det er jo generelt for mennesket, og derfor virker sådan en film så fascinerende på mig. Der går sgu eksistentialistisk filosofi i det :smile:
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Bowman76
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 13. feb 2015, 14:18
Interesser: Buejagt, lystfiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 55 times

Re: Happy people: Netflix dokumentar om russiske pelsjægere i Sibiren fra landsbyen Bakhtia

Indlæg af Bowman76 » 17. nov 2016, 17:42

Har lige set dokumentaren. Sad et øjeblik og overvejede at sælge hus, bil, søge orlov i 6 måneder og tage derover. Men der er jo også en familie at tage hensyn til.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Happy people: Netflix dokumentar om russiske pelsjægere i Sibiren fra landsbyen Bakhtia

Indlæg af Bobo » 17. nov 2016, 17:47

Bowman76 skrev:Jeg kan anbefale bogen "Jæger i Tajgaen" af Jan Kozàk. Kozàk, en tjekkisk professor og jæger, der i en periode valgte at flytte til Sibirien. I Bogens første del beskriver han sine oplevelser med en pelsjæger/fanger, Tolja, i Bambujka distriktet og i bogens anden del Burjat ved Mongoliet. Man får et levende billede af, hvor barsk, utilgivelig, men også smuk og overdådig naturen kan være. Samtidig giver bogen også et indblik i, hvor spartansk det er og hvor vigtig planlægning er - især hvis det går galt galt (og det gør det for ham).

Virkelig spændende læsning !
Ja hvis det er den samme vi snakker om så læste jeg den for ca. 25 år siden og har den stadig, og den er rigtig god og var medvirkende til at jeg ikke blev pelsjæger men ganske almindelig jæger i Danmark med alle de begrænsninger det indbærer.
Jeg elsker at komme på jagt i Norge, de Baltiske Lande og såen, meeeen det er nok kun fordi jeg ved man ikke skal blive der hele vinteren :smile:
Og jeg er også blevet en frossenpind med alderen :cry:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Bowman76
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 13. feb 2015, 14:18
Interesser: Buejagt, lystfiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 55 times

Re: Happy people: Netflix dokumentar om russiske pelsjægere i Sibiren fra landsbyen Bakhtia

Indlæg af Bowman76 » 17. nov 2016, 19:41

Bobo skrev:
Bowman76 skrev:Jeg kan anbefale bogen "Jæger i Tajgaen" af Jan Kozàk. Kozàk, en tjekkisk professor og jæger, der i en periode valgte at flytte til Sibirien. I Bogens første del beskriver han sine oplevelser med en pelsjæger/fanger, Tolja, i Bambujka distriktet og i bogens anden del Burjat ved Mongoliet. Man får et levende billede af, hvor barsk, utilgivelig, men også smuk og overdådig naturen kan være. Samtidig giver bogen også et indblik i, hvor spartansk det er og hvor vigtig planlægning er - især hvis det går galt galt (og det gør det for ham).

Virkelig spændende læsning !
Ja hvis det er den samme vi snakker om så læste jeg den for ca. 25 år siden og har den stadig, og den er rigtig god og var medvirkende til at jeg ikke blev pelsjæger men ganske almindelig jæger i Danmark med alle de begrænsninger det indbærer.
Jeg elsker at komme på jagt i Norge, de Baltiske Lande og såen, meeeen det er nok kun fordi jeg ved man ikke skal blive der hele vinteren :smile:
Og jeg er også blevet en frossenpind med alderen :cry:
Det er med stor sandsynlighed samme bog. Jeg sværmer for gammel litteratur og har flere reoler med alskens bøger om 2. Verdenskrig og flere med jagt-/fiskeriøger. Heriblandt en pæn samling af Svend Fleuron bøger - som alle er fundet ved at støvsuge lokale loppemarkeder og genbrugsbutikker, når fruen og jeg er kørt igennem Danmark. Kozaks bog faldt jeg over hos en lille kræmmer på Døllefjelde-Musse-marked for nogle år siden og læste den på en eftermiddag. Siden har jeg forgæves ledt efter en dansk version af én af hans tidligere bøger, Jæger i Bambuika.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Happy people: Netflix dokumentar om russiske pelsjægere i Sibiren fra landsbyen Bakhtia

Indlæg af Tangloppen » 18. nov 2016, 21:29

Har lige fået set den færdig. Fantastisk dokumentar. Tænk, hvis man bare kunne halvdelen af det som de kan.
Sikke en viden.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Besvar