LØST!!! Valg af taske til vandring mm.

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
BackyardWarrior
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 18. jan 2017, 15:52
Interesser: Friluftsliv, Fjeder/SSP 4,5mm
Geografisk sted: Sjælland

LØST!!! Valg af taske til vandring mm.

Indlæg af BackyardWarrior » 26. apr 2017, 19:22

Hej allesammen håber at i kan råde og vejlede mig lidt her.

Jeg var på en lille spontan kanotur i Sverige tors-søn sidste uge.
(ikk lige den mest ideelle tur at afprøve alt sit nyindkøbte udstyr på)

Nåh men hvor alting er , så fandt jeg ud af at min taske/rygsæk som jeg syns var et godt billigt køb, ikk kunne stå distancen.
rumindholdet var fint nok, men skulder og maveremmen var bestemt ikk egnet til de 23-25kg jeg slæbte rundt på...

Jeg har så kigget på et par taske og mit valg falder enten på Karrimor Sabre 60-100l og Eberlestock V90 Battleship.
Karrimoren blir købt fra ny og Eberlestock lettere brugt men til ca samme pris.

Jeg hælder nok mest til Karrimor på grund af de meget kraftig polstring på div remme, og har ABS system hedder det vidst.
Eberlestock ser også meget lækker ud dog uden så meget polstring på skulderem men på hofterne ser det ikk ud til at der er gået på kompromis med det, den har så Ladder system og hvor alu rammen kan formes efter kroppen.

Hvilken erfaringer har i med dem og hvad kan i anbefale af andet i den størrelsesorden?

Det ska lige siges at jeg er ikk særligt stor 170/55.

Hovedsagligt ska den bruges til småture hvor jeg er ude i et par dage eller mere.

Jeg håber at i kan hjælpe mig lidt her og takker på forhånd.
Senest rettet af BackyardWarrior 6. maj 2017, 19:18, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Kloster
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 624
Tilmeldt: 6. jul 2008, 17:23
Interesser: skydning og jagt
Geografisk sted: Holstebro.
Has thanked: 185 times
Been thanked: 44 times

Re: Valg af taske til vandring mm.

Indlæg af Kloster » 26. apr 2017, 20:10

Lyder godt nok som nogle store tunge tasker til en lille gut. Prøv at tage et gik på osprey eller fjællræven (f.eks kajka) også få dem prøvet inden.
Kloster.

Brugeravatar
Grejs76
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 730
Tilmeldt: 19. okt 2010, 17:27
Interesser: DK lovlige EDC knive
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 33 times

Re: Valg af taske til vandring mm.

Indlæg af Grejs76 » 26. apr 2017, 22:16

Jeg synes godt om din smag.

Jeg overvejer selv Tasmanian tiger Raid Pack (45 l). Der findes også større tasker.

Mikael.
Jeg går sgu med den kniv

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Valg af taske til vandring mm.

Indlæg af Martensit » 26. apr 2017, 22:52

Jeg har en "lille" Lowe Alpine der holder omtrent 45 liter til korte ture og en osprey på 75 liter til længere ture.
De er lette og stabile rygsække med plads til alt det man har brug for, og tilpas små til at man ikke fylder dem med at muligt man bare skal slæbe frem og tilbage.
Min bitre erfaring er, at man køber rygsække man ikke har brug for, og i jagten på den "perfekte" kommer man til at sælge en der var god. Jeg ærgrer mig stadig over, at jeg kom til at sælge min fjallraven rammerygsæk - den var dælme god til lige præcis min højde og drøjde.

I mit "fjernlager" har jeg adskillige karrimor rygsække og andet af den slags militære grejer liggende jeg har arvet efter en rigtig god kammerat - det er ikke til hyggelige familievenlige ture, det er til nogle lidt mere ekstreme forhold. Den eneste grund til at jeg har beholdt dem er affektionsværdien. Samme sted har jeg en Kajka fra fjalraven på 100 liter - det er en lorterygsæk i den størrelse.
Køb Osprey - en gang i mellem kan man finde en af de forrige års farver til en rigtig god pris.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Valg af taske til vandring mm.

Indlæg af Bobo » 26. apr 2017, 23:34

Jeg har en karrimoor 60/80 købt for ca. 30 år siden og har endnu ikke fundet noget bedre. Farven er lyserød og turkis :eek:
Min søn der er lidt af en grejfreak sværger til osprey pga. nogle små detaljer og gram som jeg ikke helt har fattet endnu :alcohol:

den karrimoor du henviser til tror jeg er ret god, men du vil vel ikke have den i camo?
Bobo ------ Igen uden billeder

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3317 times
Been thanked: 413 times

Re: Valg af taske til vandring mm.

Indlæg af Kalthoff » 27. apr 2017, 06:43

BackyardWarrior skrev: rumindholdet var fint nok, men skulder og maveremmen var bestemt ikk egnet til de 23-25kg jeg slæbte rundt på...
......

Det ska lige siges at jeg er ikk særligt stor 170/55.

Hovedsagligt ska den bruges til småture hvor jeg er ude i et par dage eller mere.
Hvis det kun er til småture så overvej at skær ned på vægten af oppakningen.

23-25 kg lyder som rigtigt meget til en kort vandretur. Hvor meget af den vægt er drikkevand?

Der er sket meget med udstyr til udendørsbrug de sidste 10-20 år. Alt fra tøj, over telte til kogegrej kan nu fås i udgaver der fungerer bedre og vejer væsentligt mindre end det vi gik rundt med i f.eks. 1990'erne.

Det er stort set kun drikkevandet der endnu ikke er kommet i en moderne letvægtsudgave :giggle:

BackyardWarrior
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 18. jan 2017, 15:52
Interesser: Friluftsliv, Fjeder/SSP 4,5mm
Geografisk sted: Sjælland

Re: Valg af taske til vandring mm.

Indlæg af BackyardWarrior » 27. apr 2017, 11:12

Kloster skrev:Lyder godt nok som nogle store tunge tasker til en lille gut. Prøv at tage et gik på osprey eller fjællræven (f.eks kajka) også få dem prøvet inden.
Ja de vejer godt nok lidt de tasker, men tænker at hvis de sidder ordentligt så mærker man det ikk så meget igen...

Er faktisk også blevet anbefalet Osprey men findes de i også militær stilen?

BackyardWarrior
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 18. jan 2017, 15:52
Interesser: Friluftsliv, Fjeder/SSP 4,5mm
Geografisk sted: Sjælland

Re: Valg af taske til vandring mm.

Indlæg af BackyardWarrior » 27. apr 2017, 11:17

Grejs76 skrev:Jeg synes godt om din smag.

Jeg overvejer selv Tasmanian tiger Raid Pack (45 l). Der findes også større tasker.

Mikael.
Mange tak, og ja tror den jeg har nu også ligger på 45L, men synes at det virkede for småt eller også var det designet der ikk var praktisk.
jeg kan godt lide Molle systemet, og det var der ikk meget af her på min nuværende...

BackyardWarrior
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 18. jan 2017, 15:52
Interesser: Friluftsliv, Fjeder/SSP 4,5mm
Geografisk sted: Sjælland

Re: Valg af taske til vandring mm.

Indlæg af BackyardWarrior » 27. apr 2017, 11:21

Bobo skrev:Jeg har en karrimoor 60/80 købt for ca. 30 år siden og har endnu ikke fundet noget bedre. Farven er lyserød og turkis :eek:
Min søn der er lidt af en grejfreak sværger til osprey pga. nogle små detaljer og gram som jeg ikke helt har fattet endnu :alcohol:

den karrimoor du henviser til tror jeg er ret god, men du vil vel ikke have den i camo?
Jeg har også haft kig på en gammel Karrimor 65GR som jeg kunne få forholdsvist billigt...

Jeg er faktisk ligeglad med om den er i oliven, coyote eller (multi)camo ;)

BackyardWarrior
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 18. jan 2017, 15:52
Interesser: Friluftsliv, Fjeder/SSP 4,5mm
Geografisk sted: Sjælland

Re: Valg af taske til vandring mm.

Indlæg af BackyardWarrior » 27. apr 2017, 11:49

Kalthoff skrev:
BackyardWarrior skrev: rumindholdet var fint nok, men skulder og maveremmen var bestemt ikk egnet til de 23-25kg jeg slæbte rundt på...
......

Det ska lige siges at jeg er ikk særligt stor 170/55.

Hovedsagligt ska den bruges til småture hvor jeg er ude i et par dage eller mere.
Hvis det kun er til småture så overvej at skær ned på vægten af oppakningen.

23-25 kg lyder som rigtigt meget til en kort vandretur. Hvor meget af den vægt er drikkevand?

Der er sket meget med udstyr til udendørsbrug de sidste 10-20 år. Alt fra tøj, over telte til kogegrej kan nu fås i udgaver der fungerer bedre og vejer væsentligt mindre end det vi gik rundt med i f.eks. 1990'erne.

Det er stort set kun drikkevandet der endnu ikke er kommet i en moderne letvægtsudgave :giggle:
Altså det er ikk kun småture men også dem der er lidt længere gerne en lille uges tid, når det er muligt...
Det var også ret meget vægt at have med og de 23-25kg støvler og jakke var inkl. Sq afprøve min Carinthia Defence 6 som jeg fik til 1150.- brugt en enkelt gang, købt en dobbeltlaget tarp/presenning 3x5M den vejede også et par kg, så havde jeg lidt skiftetøj med strømper, t-shirt og undertøj.Mit kogegrej trangia 27-6 købte lidt mad i sverige (rugbrød,pulvermos,pasta, bananer, chokolade, æg og bacon samt 1½l cola det var minimalt hvad jeg havde af vand ca 2l, det gad jeg ikk slæbe på når jeg kunne koge eller filtrere det fra søen og det vand smagte ganske fint i mine øjne ;)

vægten blev først beregnet da jeg kom hjem igen da jeg hoppede op på vægten for at se hvor meget jeg havde slæbt rundt på...

Det med at skære ned på vægten blir først når jeg har købt anden tarp, samt en sovepose til de varmere sæsoner, så sparer jeg da min 2kg der, men så regner jeg med at have en vandblærer med også er jeg jo lige vidt :rolf:

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3317 times
Been thanked: 413 times

Re: Valg af taske til vandring mm.

Indlæg af Kalthoff » 27. apr 2017, 12:38

BackyardWarrior skrev: Altså det er ikk kun småture men også dem der er lidt længere gerne en lille uges tid, når det er muligt...
Det var også ret meget vægt at have med og de 23-25kg støvler og jakke var inkl. Sq afprøve min Carinthia Defence 6 som jeg fik til 1150.- brugt en enkelt gang, købt en dobbeltlaget tarp/presenning 3x5M den vejede også et par kg, så havde jeg lidt skiftetøj med strømper, t-shirt og undertøj.Mit kogegrej trangia 27-6 købte lidt mad i sverige (rugbrød,pulvermos,pasta, bananer, chokolade, æg og bacon samt 1½l cola det var minimalt hvad jeg havde af vand ca 2l, det gad jeg ikk slæbe på når jeg kunne koge eller filtrere det fra søen og det vand smagte ganske fint i mine øjne ;)
Der har jeg også selv været. Mit udstyr var mest købt i 1990'erne og noget endnu ældre. Det var mest købt til at være afsted 2 eller flere personer sammen. Og fy da hvor det vejede når jeg skulle på vandretur alene.

Jeg er i processen med at reducere vægten uden at gå til yderligheder prismæssigt og med at skaffe udstyr der er egnet til enkeltmandsture.

Ud er røget den gamle trangia på 1400 gram og ind er kommet bl.a. den nye trangia mini på 340 gram. (jeg har også en brænder på kun 200 gram, men den kan kun koge vand, ikke tilberede mad som trangia mini også kan)

Ud er røget vandflasker i aluminium og tyk plastic og ind er kommet vandposer.

Tøjet kan man gøre meget med nu til dags. Ud er røget tykke "varme" trøjer og bukser og lignende til fordel for et tyndt sæt i merinould inderst med et tyndt hel-syntetisk vindtæt yderlag. Generelt er tynde syntetiske stoffer nu blevet gode nok i virkeligheden hvis man ser sig lidt for. En skjult gevinst er at de tynde hel-syntetiske stoffer tørrer langt hurtigere end bomuld/polyester mix, så man behøver mindre skiftetøj for altid at være tør og de vejer mindre i den tid man slæber rundt på dem i våd tilstand fordi de suger mindre vand

Teltet er nok næste kandidat. Mit nuværende vejer 2,5 kg for et 2-personers i god kvalitet. Det er for meget når jeg er alene på tur.

Kameraet er røget ud til fordel for det der er i telefonen. Et ekstra telefonbatteri medbringes opladt så der er batteri til evt. nødsignalering selv efter en fotosafari.

Min nuværende ryksæk er en stor ældre sag fra Lowe Alpine. Den er god at gå med, kan justeres meget, har gode detaljer og holder til det meste. Men den model er formentligt udgået for længst.

Mine vægtreduktioner er en kombination af at skifte til enkeltmands-udstyr i stedet for gruppe-udstyr og så at skifte til moderne materialer fremfor hvad der var hot for 20-30 år siden.

BackyardWarrior
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 18. jan 2017, 15:52
Interesser: Friluftsliv, Fjeder/SSP 4,5mm
Geografisk sted: Sjælland

Re: Valg af taske til vandring mm.

Indlæg af BackyardWarrior » 27. apr 2017, 13:06

Kalthoff skrev:
BackyardWarrior skrev: Altså det er ikk kun småture men også dem der er lidt længere gerne en lille uges tid, når det er muligt...
Det var også ret meget vægt at have med og de 23-25kg støvler og jakke var inkl. Sq afprøve min Carinthia Defence 6 som jeg fik til 1150.- brugt en enkelt gang, købt en dobbeltlaget tarp/presenning 3x5M den vejede også et par kg, så havde jeg lidt skiftetøj med strømper, t-shirt og undertøj.Mit kogegrej trangia 27-6 købte lidt mad i sverige (rugbrød,pulvermos,pasta, bananer, chokolade, æg og bacon samt 1½l cola det var minimalt hvad jeg havde af vand ca 2l, det gad jeg ikk slæbe på når jeg kunne koge eller filtrere det fra søen og det vand smagte ganske fint i mine øjne ;)
Der har jeg også selv været. Mit udstyr var mest købt i 1990'erne og noget endnu ældre. Det var mest købt til at være afsted 2 eller flere personer sammen. Og fy da hvor det vejede når jeg skulle på vandretur alene.

Jeg er i processen med at reducere vægten uden at gå til yderligheder prismæssigt og med at skaffe udstyr der er egnet til enkeltmandsture.

Ud er røget den gamle trangia på 1400 gram og ind er kommet bl.a. den nye trangia mini på 340 gram. (jeg har også en brænder på kun 200 gram, men den kan kun koge vand, ikke tilberede mad som trangia mini også kan)

Ud er røget vandflasker i aluminium og tyk plastic og ind er kommet vandposer.

Tøjet kan man gøre meget med nu til dags. Ud er røget tykke "varme" trøjer og bukser og lignende til fordel for et tyndt sæt i merinould inderst med et tyndt hel-syntetisk vindtæt yderlag. Generelt er tynde syntetiske stoffer nu blevet gode nok i virkeligheden hvis man ser sig lidt for. En skjult gevinst er at de tynde hel-syntetiske stoffer tørrer langt hurtigere end bomuld/polyester mix, så man behøver mindre skiftetøj for altid at være tør og de vejer mindre i den tid man slæber rundt på dem i våd tilstand fordi de suger mindre vand

Teltet er nok næste kandidat. Mit nuværende vejer 2,5 kg for et 2-personers i god kvalitet. Det er for meget når jeg er alene på tur.

Kameraet er røget ud til fordel for det der er i telefonen. Et ekstra telefonbatteri medbringes opladt så der er batteri til evt. nødsignalering selv efter en fotosafari.


Min nuværende ryksæk er en stor ældre sag fra Lowe Alpine. Den er god at gå med, kan justeres meget, har gode detaljer og holder til det meste. Men den model er formentligt udgået for længst.

Mine vægtreduktioner er en kombination af at skifte til enkeltmands-udstyr i stedet for gruppe-udstyr og så at skifte til moderne materialer fremfor hvad der var hot for 20-30 år siden.

Det er også hovedsagligt at jeg kun pakker til mig selv og det var det også denne gang, min kammerat havde en Karrimor Predator 80-130 med, og det var så der jeg så den dårlige kvalitet på mine remme/stropper... Og fandt så ud af at det nok ville være meget godt at købe en ny taske som der var numret mindre end hans... Jeg havde en xtra fleece trøje/jakke med og nok det eneste stykke tøj der "fyldte" ellers havde jeg ski undertøj hvis nu det sq blive for koldt...
Tarp/presenning købte jeg så jeg slap for telt, men stadig kunne lave et setup hvor der var bund i, den ska så skiftes til noget lettere når økonomien er til det (Er på KH så det tar tid at sparer op, og har brugt 4-5mdr på at indkøbe udstyr)...
vandflasken var bare en alm 2liters fra netto det har jeg ikk fået købt noget af endnu men tænker en på en pose/blære den koster så oss lidt hehe...

Mit Trangia sæt er både med gas og spritbrænder, dog kan jeg lade den en gryde og evt kedel blive hjemme for at sparer vægt der, jeg købte noget gas da jeg ikk havde så meget sprit med, men synes at begge fungere fint til mindre madlavning, koteletter, æg og bacon på sprit. Pasta, samt æg og bacon på gas. Har dog ikk fundet ud af hvor lidt eller meget gas den bruget endnu men tror at jeg har brugt det kvarte af gassen som der er på 235g eller er det 245...

Mobil kameraer er også ganske udmærket nutildags, jeg har et godt et i min mobil og jeg er ikk lige den største fotograf, på denne tur slukkede jeg mit da der alligevel ikk var noget netværk, men tænker at købe en powebank eller solcelle oplader...

Lowe Alpine har jeg også haft lidt kig på og de ser også gode ud :)

Jeg fandt ud af at min britiske machete fra WW ll gør sit job, så en Gränsfors vildmarks/spejder økse behøver jeg vidst ikk at investere i for tiden

Som sagt er mit budget lidt stramt, så det tar mig lige et par mdr mere, eller 5 at gøre mit udstyr optimalt :)

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3317 times
Been thanked: 413 times

Re: Valg af taske til vandring mm.

Indlæg af Kalthoff » 27. apr 2017, 13:13

BackyardWarrior skrev: vandflasken var bare en alm 2liters fra netto det har jeg ikk fået købt noget af endnu men tænker en på en pose/blære den koster så oss lidt hehe...
Jeg har hørt fra andre at poserne fra "pap-vin" fungerer fint til formålet og kan holde til strabadserne. Men jeg har ikke prøvet det selv.

BackyardWarrior
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 18. jan 2017, 15:52
Interesser: Friluftsliv, Fjeder/SSP 4,5mm
Geografisk sted: Sjælland

Re: Valg af taske til vandring mm.

Indlæg af BackyardWarrior » 27. apr 2017, 13:17

Kalthoff skrev:
BackyardWarrior skrev: vandflasken var bare en alm 2liters fra netto det har jeg ikk fået købt noget af endnu men tænker en på en pose/blære den koster så oss lidt hehe...
Jeg har hørt fra andre at poserne fra "pap-vin" fungerer fint til formålet og kan holde til strabadserne. Men jeg har ikke prøvet det selv.
Nu er jeg ikk lige den største vin drikker men det ku være jeg sq se at komme igang med at tømme en enkelt eller 2 :rolf: :giggle:

Ej de poser har jeg faktisk ikk tænkt på men er ganske holdbare, det besværlige er vel at fylde dem op tænker jeg...

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Valg af taske til vandring mm.

Indlæg af Bofhenator » 27. apr 2017, 13:24

BackyardWarrior skrev:
Kalthoff skrev:
BackyardWarrior skrev: vandflasken var bare en alm 2liters fra netto det har jeg ikk fået købt noget af endnu men tænker en på en pose/blære den koster så oss lidt hehe...
Jeg har hørt fra andre at poserne fra "pap-vin" fungerer fint til formålet og kan holde til strabadserne. Men jeg har ikke prøvet det selv.
Nu er jeg ikk lige den største vin drikker men det ku være jeg sq se at komme igang med at tømme en enkelt eller 2 :rolf: :giggle:

Ej de poser har jeg faktisk ikk tænkt på men er ganske holdbare, det besværlige er vel at fylde dem op tænker jeg...
Vil nødig være en party killer... Men man kan købe dem tomme i øl/vin brygge forretninger ;-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

BackyardWarrior
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 18. jan 2017, 15:52
Interesser: Friluftsliv, Fjeder/SSP 4,5mm
Geografisk sted: Sjælland

Re: Valg af taske til vandring mm.

Indlæg af BackyardWarrior » 27. apr 2017, 13:54

Bofhenator skrev:
BackyardWarrior skrev:
Kalthoff skrev:
BackyardWarrior skrev: vandflasken var bare en alm 2liters fra netto det har jeg ikk fået købt noget af endnu men tænker en på en pose/blære den koster så oss lidt hehe...
Jeg har hørt fra andre at poserne fra "pap-vin" fungerer fint til formålet og kan holde til strabadserne. Men jeg har ikke prøvet det selv.
Nu er jeg ikk lige den største vin drikker men det ku være jeg sq se at komme igang med at tømme en enkelt eller 2 :rolf: :giggle:

Ej de poser har jeg faktisk ikk tænkt på men er ganske holdbare, det besværlige er vel at fylde dem op tænker jeg...
Vil nødig være en party killer... Men man kan købe dem tomme i øl/vin brygge forretninger ;-)
Hahaha ja der tog du sq lidt af glæden ved det, det ville jo være meget sjovere at tømme den selv, men for mit vedkommende ville det nok tage et par dage eller uger hehe :twisted:

Brugeravatar
Grejs76
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 730
Tilmeldt: 19. okt 2010, 17:27
Interesser: DK lovlige EDC knive
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 33 times

Re: Valg af taske til vandring mm.

Indlæg af Grejs76 » 27. apr 2017, 15:33

BackyardWarrior skrev:
Grejs76 skrev:Jeg synes godt om din smag.

Jeg overvejer selv Tasmanian tiger Raid Pack (45 l). Der findes også større tasker.

Mikael.
Mange tak, og ja tror den jeg har nu også ligger på 45L, men synes at det virkede for småt eller også var det designet der ikk var praktisk.
jeg kan godt lide Molle systemet, og det var der ikk meget af her på min nuværende...
De har tasker i alle størrelser 45, 50, 60, 75 og 90+10, samt de mindre, så der skulle nok være én, der passer til dine krav.

Mikael.
Jeg går sgu med den kniv

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Valg af taske til vandring mm.

Indlæg af C-X » 27. apr 2017, 15:55

Jeg har hulens lidt erfaring med større rygsække til længere ture, så; kan der ikke være en stor fordel i, at købe et system, med f.eks. aftagelige sidelommer eller andre former for modularitet, således man kan "bygge om eller til" ud fra den givne situation / kommende tur?
Eller er det bare noget der i teorien lyder smart?

Jeg er selv i stadiet; mest muligt grej med ud!
4-6 knive, et par økser eller 3, sav, spade og rigeligt med mad og drikke! :giggle:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

BackyardWarrior
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 18. jan 2017, 15:52
Interesser: Friluftsliv, Fjeder/SSP 4,5mm
Geografisk sted: Sjælland

Re: Valg af taske til vandring mm.

Indlæg af BackyardWarrior » 27. apr 2017, 16:31

C-X skrev:Jeg har hulens lidt erfaring med større rygsække til længere ture, så; kan der ikke være en stor fordel i, at købe et system, med f.eks. aftagelige sidelommer eller andre former for modularitet, således man kan "bygge om eller til" ud fra den givne situation / kommende tur?
Eller er det bare noget der i teorien lyder smart?

Jeg er selv i stadiet; mest muligt grej med ud!
4-6 knive, et par økser eller 3, sav, spade og rigeligt med mad og drikke! :giggle:
Din ide lyder faktisk slet ikk så tosset igen ;)
Det er faktisk derfor at jeg har haft kig på netop de 2 tasker, da den ene kan indeholde 60L lyner man den ud er der plads til 100L også kan kan købe sidelommer ved siden af. Så et Mollesystem ville slet ikk være helt af vejen... Dog er det jo nok bedst at man anskaffer sig flere forskellige tasker til div formål, og med mit spm mht vandring ska det lige tages med et gran salt, da min plan ikk er at vandre alverdens men finde et sted jeg kan lave shelter også blive ude nogle dage, eller evt lige gå et par km mere og slå lejr der...

min nuværende rygsæk ville godt kunne klare en tur på 3-5km men så ska jeg også have mindre oppakning med hvilket er minimalt hvad jeg kan pille fra...

Det gør mig ikk noget at det er en lidt stor taske, men er lidt bange for at Eberlestock'en er for stor til mig, selvom den nu oss ser lækker ud...

Jeg havde også 4-6 knive samt min machete. sav gad jeg ikk da min buddy havde det med sig... maden var han lidt mere luksus med end jeg, jeg havde stillet mig tilfreds med nogle feltrationer, men nåede desværre ikk at få fat i dem... dog må man gerne spise lidt godt den første aften/nat man er ude :biggrin:

BackyardWarrior
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 18. jan 2017, 15:52
Interesser: Friluftsliv, Fjeder/SSP 4,5mm
Geografisk sted: Sjælland

Re: Valg af taske til vandring mm.

Indlæg af BackyardWarrior » 6. maj 2017, 19:00

Nåh men lige en lille update ....

Indtil videre har jeg købt en brugt KarrimorSF predator patrol 45 (Oliven) med sidetasker, som jeg så har har lavet lidt mods på mht polstring på mavespændet.
Det blir så til de små "korte" ture :)

Til de lidt længere ture har jeg valgt Sabre 60-100 (Muliticam) med 2 anderledes sidetasker...

Jeg takker for alle de gode inputs som i er kommet med! :NVFrules:

Brugeravatar
Grejs76
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 730
Tilmeldt: 19. okt 2010, 17:27
Interesser: DK lovlige EDC knive
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 33 times

Re: Valg af taske til vandring mm.

Indlæg af Grejs76 » 9. maj 2017, 17:02

BackyardWarrior skrev:Nåh men lige en lille update ....

Indtil videre har jeg købt en brugt KarrimorSF predator patrol 45 (Oliven) med sidetasker, som jeg så har har lavet lidt mods på mht polstring på mavespændet.
Det blir så til de små "korte" ture :)

Til de lidt længere ture har jeg valgt Sabre 60-100 (Muliticam) med 2 anderledes sidetasker...

Jeg takker for alle de gode inputs som i er kommet med! :NVFrules:
Billeder tak. :biggrin:
Mikael.
Jeg går sgu med den kniv

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Valg af taske til vandring mm.

Indlæg af Bofhenator » 9. maj 2017, 20:24

BackyardWarrior skrev:Nåh men lige en lille update ....

Indtil videre har jeg købt en brugt KarrimorSF predator patrol 45 (Oliven) med sidetasker, som jeg så har har lavet lidt mods på mht polstring på mavespændet.
Det blir så til de små "korte" ture :)

Til de lidt længere ture har jeg valgt Sabre 60-100 (Muliticam) med 2 anderledes sidetasker...

Jeg takker for alle de gode inputs som i er kommet med! :NVFrules:
Det er plce sidetasker så de kan byttes rundt på, er det ikke?

De burde passe tasker med Lowe sarachen også (og andre plce tasker).
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

BackyardWarrior
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 18. jan 2017, 15:52
Interesser: Friluftsliv, Fjeder/SSP 4,5mm
Geografisk sted: Sjælland

Re: Valg af taske til vandring mm.

Indlæg af BackyardWarrior » 26. jul 2017, 07:21

Grejs76 skrev:Billeder tak. :biggrin:
Mikael.

Undskyld jeg først svarer nu, har ikk været her længe mht pic's hvilken af taskerne vil du så se? :biggrin:
Er ikk lige den største IT-mand herinde så ved ingengang hvordan jeg smider billeder op *Gh*
Det er plce sidetasker så de kan byttes rundt på, er det ikke?

De burde passe tasker med Lowe sarachen også (og andre plce tasker).
Jeg må lige være dig svar skyldig der, men hvis Lowe sarachen har PLCE systemet så burde det kunne lade sig gøre...
men jo man kan flytte rundt på taskerne og erstatte dem med nogle andre, samt lave en mindre taske hvis man har en yoke.
man kan også udskifte det med et PLCE panel hedder det vist...
Håber at du blev lidt klogere på dit spørgsmål :)
Senest rettet af Castle 26. jul 2017, 19:23, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Quote justeret

Besvar