En vandretur i Grønland

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

En vandretur i Grønland

Indlæg af Marius » 2. aug 2017, 21:21

Denne sommer var jeg tilbage i Grønland efter en pause på 5 år. Pausen skyldes at jeg fik en piskesmældsskade ved et biluheld som har krævet tid og anstrengelser at genopbygge, så det var derfor extra spændende om jeg ville kunne klare strabadserne. Det hjalp selvfølgeligt heller ikke, at jeg 6 uger inden afrejse hev mit knæ af led, så det var godt tapet op. Men nok ynk for nu - der kommer masser senere :)

Det er min fjerde gang i Kangerlussuaq (Søndre Strømfjord) som er et område jeg er kommet til at holde meget af. Anledningen for rejsen var at min gamle mor ønskede sig en Grønlandstur i fødselsdagsgave - og da hun er 70.. så skal man nok ikke vente for mange år med at udleve det ønske. Hun er en sej gammel dame og tog sine 15 kilo oppakning uden brok, min datter på 12 år bar på 7 kilo... og jeg var jo så nød til at bære resten og heldigvis blev det 'kun' til 30 kilo (Disclaimer 1: 30 kilo er alt for meget at gå med, men når man medbringer børn og gamle koner og skal ligge i telt i 10 dage.. og desuden insisterer på at tage et sikkerhedsvåben med.. ja så er det svært at få det yderligere ned. Disclaimer 2: Hvis jeg tog afsted alene ville jeg nok bare tage chancen og spare de 3 kilo - det gør alle andre, men når jeg har mit barn med så er det noget andet - jeg har ikke lyst til at finde ud af at jeg løber hurtigere end hende).

Nå men vejrudsigten så lidt skummel ud, med et for området usædvanligt dårligt vejr. Så vi tog lidt extra varmt tøj med - det er i øvrigt en stående joke, at se turister træde ud af lufthavnen iført polartøj i det dejlige vejr man normalt oplever i området om sommeren.

Vejrmæssigt havde vi en skøn første dag, med en lille smule nedbør, men ellers varmt solskin og da vi har været i området før, så gik vi en ny rute forbi et lille vandfald. Grønland har masser af søer som kan drikkes og vandet smager fantastisk.
Man vandrer af smalle dyrestier fra moskus'er eller helt uden sti - hvilket er utroligt opslidende.
IMG_0793.JPG
I et pas begyndte skyerne at drive ind og vi fik lidt snekrystaller i nakken. Og vi tilbragte grundet regn næsten en hel dag i teltet!
Næste nat vågnede jeg ved at der var usædvanligt mørkt og det hamrede det med regn. Jeg skulle lige kigge ud.. og det var ikke regn, men sne! Det gav anledning til lidt natlige overvejelser om hvor meget der mon ville falde.
(Disclaimer 3: ja ok, det er jo ikke 'sne' efter Grønlandske forhold, men når man er vadet lidt for langt væk og lidt for skråt til at kunne komme tilbage uden brækkede ben, så er det sne).
IMG_0815.JPG
Det var jo ikke med i planen, at vi skulle ligge i kulde, men heldigvis brændte solen igennem og i løbet af nogle timer var det hele væk igen :smile:
Myggene dør så ikke af sne fandt jeg ud af og så er det en fordel at have en pige med, som de hellere vil stikke.
IMG_2479.JPG
Når vejret er godt kan man fiske og få lidt god mad.
IMG_2418.JPG
IMG_0810.JPG
IMG_2592.JPG
Næsten tilbage i byen(med hele 4 portioner mad tilbage! Men den yngste havde fået nok :mrgreen: ).
Alt i alt en skøn tur, 10 dage uden at se skyggen af andre mennesker (de havde nok set lidt nøjere på vejrudsigten). Som sagt er der normalt dansk sommervejr med en smule nattefrost, men der var vestenvind, hvilket (for området) skulle give lidt hårdere vejr. Næste år overvejer jeg at tage vandreturen til Sisimiut kendte som 'The arctic circle trail' - men det bliver dog med kun ca.16 kilo på ryggen.

Hvis man vil se billeder fra Sisimiut faldt jeg over denne flotte blog:
https://christineisisimiut.wordpress.com/

Ting der fungerede på turen: Det gode gamle Helsport-telt holdt skansen. Min færøske sweater. Den nye version af multifuelbrænderen til indbygning i Trangia har fået en lille fin drejeknap som er meget lettere at indstille end den gamle. Chicken Tikka Masala er et hit med lidt extra spidskommen og hvidløg (det er derfor myggene ikke rigtigt gider mig). Tørsaltet flæsk er kongen, det er vejer ikke specielt meget, kan holde sig og smager fantastisk! Min forede Fjallræven jakke som vejer det samme som min gamle skaljakke. NUPO proteinstænger er de rene kaloriebomber, hvis man skal have noget der feder, så kig efter slankemidler til kvinder.
Ting der ikke fungerede: mine Lowa Combat GTX slap sålerne i siderne, det kan skyldes de mange skråninger, men er nok snarere på grund af alderdom - tilbage til de randsyede Hanwag!(også kendt som cementspandene). Kalorieindtaget: jeg tabte mig 4-500gr. om dagen. Vejret satte begrænsninger på hvor vidt vi kom omkring, jeg havde en gammel plan om at komme en dagsmarch længere ud, men det gik fløjten.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: En vandretur i Grønland

Indlæg af Kleth » 2. aug 2017, 21:48

Det lyder som at turen på trods af vejret var en god oplevelse. Det er et skønt område :smile:

Da vi var der, der gik vi ud langs smelteelven, krydsede op over fjeldene, op til de store søer og så ned til Lake Ferguson.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: En vandretur i Grønland

Indlæg af T-REX » 2. aug 2017, 21:51

Fed beretning. :respekt: :numberone:

Når du skal gøre det alene, så kan du overveje, om du vil overgå en af de lokale... :giggle:
http://sermitsiaq.ag/ekstrem-loebetur-1 ... n-37-timer
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: En vandretur i Grønland

Indlæg af HappyNanoq » 3. aug 2017, 02:01

:thumbup: Lyder til i nød turen.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: En vandretur i Grønland

Indlæg af Marius » 3. aug 2017, 06:32

JRexA skrev:Fed beretning. :respekt: :numberone:

Når du skal gøre det alene, så kan du overveje, om du vil overgå en af de lokale... :giggle:
http://sermitsiaq.ag/ekstrem-loebetur-1 ... n-37-timer
Hold da op, det er noget af en præstation! Jeg læste på flyet om en Grønlandsk ekstremløber, der har gjort det på 11 timer og 45 minutter :prisoner:

Hvilket nærmest virker umuligt...
HappyNanoq skrev::thumbup: Lyder til i nød turen.
Det gjorde vi, fantastisk oplevelse! Jeg er så bidt af det land :mrgreen: Fik endvidere set ryper tæt på både en hane og en høne. Og så naturligvis blå polarræv, rener, moskus, ravn etc.
Og så fik vi en fantastisk fin modtagelse på vandrerhjemmet!(som i øvrigt kan anbefales).

Kan i det hele taget ikke vente med at komme tilbage, utroligt landskab, gode mennesker :numberone:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: En vandretur i Grønland

Indlæg af Elbæk » 3. aug 2017, 09:00

Fantastiske billeder! Og, det ser ud til at have været en ligeså fantastisk tur.

Var det den nye Chicken Tikka Masala fra Trek'n Eat (Katadyn) I spiste? Den er jeg selv helt pjattet med :eating:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Skaði
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 18. apr 2013, 07:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: En vandretur i Grønland

Indlæg af Skaði » 4. aug 2017, 09:51

Nice! Var det en del af Arctic Circle Trail? Den har jeg drømt om længe. Desværre ingen allierede som vil bruge tid og dyr flybillet på det. Det kunne være at jeg skal finde mig et hold udenfor den daglige omgangskreds.

Har straks to spsm: Du skriver at Du har et sikkerhedsvåben med. Er det bare ligetil med at medbringe et sådant? Jeg ville have formodet at man skal oplyse en valid grund såsom en jagtrejse. Punkt to: temperaturer og valg af sovepose - hvad havde i med og var det tilstrækkeligt?

(Og så tænker man jo, hvis det er hvad farmor og lillepigen laver i sommerferien, hvad mon den families mænd så kan finde på.) :respekt:

PS (da jeg var i Nuuk-området, hørte jeg på en vandretur ganske mange skud, og det lød som en veritabel kaliber. Er det sådan at folk deroppe går ud i naturen for at plinke lidt og hvor kriminelt er dette?)

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: En vandretur i Grønland

Indlæg af Marius » 4. aug 2017, 11:29

Elbæk skrev:Fantastiske billeder! Og, det ser ud til at have været en ligeså fantastisk tur.
Var det den nye Chicken Tikka Masala fra Trek'n Eat (Katadyn) I spiste? Den er jeg selv helt pjattet med :eating:
Ja, jeg kan slet ikke vente med at komme afsted igen :mrgreen:
Det var den fra 'Mountain house' med nogle medbragte extra spices og en klump kokosolie var den fortrinlig!
Skaði skrev:Nice! Var det en del af Arctic Circle Trail? Den har jeg drømt om længe. Desværre ingen allierede som vil bruge tid og dyr flybillet på det. Det kunne være at jeg skal finde mig et hold udenfor den daglige omgangskreds.
Nej, det var ud fra Kangerlussuaq og så over på den anden side af Granatfjeldet ind mod isen og tilbage igen. Så retning sydøst.
Skaði skrev: Har straks to spsm: Du skriver at Du har et sikkerhedsvåben med. Er det bare ligetil med at medbringe et sådant? Jeg ville have formodet at man skal oplyse en valid grund såsom en jagtrejse.
Det er ligetil, man udfylder (i god tid) en ansøgning/deklaration til Grønlands Politi i Nuuk (ligger på Politi.dk). Lufthavnspersonalet i Kangerlussuaq udleverer så våbenet til dig helt afslappet.

Man skal måske også udføre og indføre våbenet i Danmark til toldvæsenet - måske andre kan svare på dette?

I Kastrup var vi ved at blive godt svedt selvom vi kom i extra god tid, da check in køen var meget langsom - man skal først frem til skranken med sin bagage og have det vejet. Derpå bliver man sendt ned i Terminal 1 til en særlig våben gate, hvor det hele scannes og papirer tjekkes igennem. De var meget professionelle i våbengaten i Kastrup, så det gik tjep. Vi blev også lukket igennem fast lane i security, da jeg forklarede vores tidsmæssige situation, men vi måtte stadig skynde os direkte ud til gaten.
Skaði skrev: Punkt to: temperaturer og valg af sovepose - hvad havde i med og var det tilstrækkeligt?
Jeg havde min gode gamle dunsovepose der går ned til -15 til datteren og hun sov pragtfuldt, og jeg sov selv i en -2 komfort, og den var for kold selv med uldne underhylere, hue og sweater på. Men vejret var altså også koldere end de andre gange jeg har været deroppe. Der er lidt nattefrost, men ellers lunt (12-18 grader).
Skaði skrev:(Og så tænker man jo, hvis det er hvad farmor og lillepigen laver i sommerferien, hvad mon den families mænd så kan finde på.) :respekt:

PS (da jeg var i Nuuk-området, hørte jeg på en vandretur ganske mange skud, og det lød som en veritabel kaliber. Er det sådan at folk deroppe går ud i naturen for at plinke lidt og hvor kriminelt er dette?)
hehe.. ja det er sjovt nok kun pigerne i familien jeg kan lokke med. Min ældste datter har været med 2 gange og er en rå vandrer.

Mht. til skydning, så hører man da et knald en gang i mellem, og det ville da være smadder hyggeligt at plinke og givetvis uproblematisk - man skulle i givet fald ikke skyde i serier på 3, da det jo er et nødsignal. Jeg orker ikke at slæbe munition med til at plinke, jeg tog kun 10 patroner med og de kom faktisk også med tilbage, det virker ligesom forkert at lave en masse larm og så lige op til jagtsæsonen (1.aug).
Men hvis man blev sejlet ud med en patruljekasse, så kunne man disponere anderledes med en egentlig basecamp og vandre ud der fra.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: En vandretur i Grønland

Indlæg af T-REX » 4. aug 2017, 11:58

Når du rejser ud af EU, så skal du deklarere til Toldvæsenet i Danmark, at du laver en midlertidig udførsel, til et land, udenfor EU.

Link til blanketten kan findes nederst på denne side: https://www.politi.dk/da/borgerservice/ ... vaaben.htm

Normalt, når du rejser ind i Grønland, på en midlertidig indførsel, så kan det kun gøres, når du skal på jagt, med en godkendt jagtguide.
Men da manuelt ladede jagtvåben ikke er omfattet af våbenloven, så er de fleste heroppe, ligeglade, med den paragraf.

Dyrene heroppe, er generelt ikke skudrædde... med mindre vi er meget langt inde, i jagtsæsonen.
Nulder og brag kommer fra bræerne, og når klipper frostsprænges.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: En vandretur i Grønland

Indlæg af C-X » 4. aug 2017, 13:08

Kan slet ikke undgå udlængsel, med sådan en beretning som denne. Hvis der er flere fotos på rullen, af den storslåede natur, så kom bare med dem! :thumbup:

Mon Grønlændere finder Danmark lige så dragende, mht naturoplevelser?
(ja, modsat dem har vi jo kun natur fra vandkanten og ud, resten er rent kulturlandskab)

Måske et lidt upassende spørgsmål, men hvordan er økonomien i sådan en tur, grej fraregnet?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: En vandretur i Grønland

Indlæg af HappyNanoq » 4. aug 2017, 14:20

Jeg tror man skal lade være med at spørge.

Jeg var i Qaanaaq på et tidspunkt, og der kom et fransk sejlskib som skulle bruge det meste af sommeren rundt om Grønland - og da de var i butikken i Qaanaaq, fandt de et godt tilbud på en riffel som de gerne ville købe.
Der blev uklarhed omkring lovgivningen, og politiet tilkaldt. Politiet var ikke helt sikre og tog juristerne i Nuuk med på råd.
Jeg ved ikke om de selv spurgte til lovgivningen, eller om butikkens personale stillede spørgsmål til lovgivningen.


Konklusionen blev at det ikke var tilladt for udlændinge (personer ikke bosat i grønland) at købe eller være i besiddelse af våben i Grønland, medmindre det omfattede betalingsjagt - eller var som beskyttelse, og her kunne det kun lade sig gøre hvis man var tilkaldt arbejdskraft på kontrakt og udførte arbejde for en lokal virksomhed. Det er vi også nået frem til indenfor mit arbejdsområde, på nogle forespørgsler der har været rejst fra firmaer som vi samarbejder med.

Det virker egentlig spøjst, idet alle over 12 år frit kan købe våben/ammunition. Men de blev fulgt ned på skibet (udenfor 1. rev) og politiet koldt lidt øje med deres gøren og laden de efterfølgende dage.
Personalet i butikken fik også ordre på ikke at sælge våben til dem.

Måske de fik nej, fordi der var risiko for at de tog våbnene med hjem eller videre til andre lande senere.


Skal ikke kunne sige hvad eller hvilken lovgivning som lå til grund for det, og skal ikke kunne sige om politiet/juristerne har overfortolket lovgivningen.
Faktum er stadig, og jeg snakkede netop med folkene fra skibet, at de blev helt specifikt nægtet at kunne købe våben til brug i Grønland - de blev også nægtet at kunne være i besiddelse af våben, da de ikke havde aftale med outfitters om jagt/betalingsjagt.

Fangerbeviser og Fritidsfanger-bevis udstedes kun til "herboende". Udlændinge kan i praksis kun jage i Grønland igennem outfitter (betalingsjagt). Udenlandske jagttegn

Lige på dét område så jeg ikke ret mange mulige smuthuller - og "personlig beskyttelse" lader der ikke til at være noget der hedder for ikke-herboende, hvilket sikkert også er naturligt nok. Vi kan heller ikke bevæbne os i en våbenshop i prag på en tur i Tjekkiet, fordi vi vil til et risikobetonet område - hvis det er risikobetonet kan vi besøge det uden våben, eller slet ikke besøge det, hvis vi er bekymret for sikkerheden.
Eller vi kan alliere os med lokale som har de rettigheder.

Så jeg er egentlig bare forundret over at det kunne lade sig gøre.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: En vandretur i Grønland

Indlæg af Raptor357 » 4. aug 2017, 15:38

Fed tur.
Jeg har selv vandret i området og var på spejderlejr i området i midt halvfemserne.

Du har formentligt brændt det af 1m^2 kan gro på 20år for at tilberede fisken. Men det går skam nok :biggrin:
Sikkerhedsvåben kunne man nok have undværet, men havde man haft lov er ren fantastisk.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: En vandretur i Grønland

Indlæg af HappyNanoq » 4. aug 2017, 16:16

Raptor357 skrev: Sikkerhedsvåben kunne man nok have undværet, men havde man haft lov er ren fantastisk.
Sansynligheden for at rense ind i en bamse, er minimal i de fleste områder.
Omvendt er netop Søndre Strømfjord og området imellem, netop et godt område for bjørne at trave igennem når de vandrer op og ned af kysten.

Lige for tiden så skal jægere være opmærksomme på en isbjørn der er spottet inde ved én af bygderne her ved Nuuk.
http://sermitsiaq.ag/advarsel-pas-enlig-isbjoern

Vi har også flere gange spottet isbjørne inde ved vandkraftværket ved Sisimiut. Så der er helt bestemt isbjørne i området, men området er STORT.!


Men hvis man tager en flerdages vandretur, eks. med mor og barn... så ville jeg bestemt også foretrække at have et våben med.
Der forstår jeg fuldt ud bekymringen. :thumbup: Og er super-glad for at det kunne lade sig gøre, samt har respekt for valget :smile:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Skaði
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 18. apr 2013, 07:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: En vandretur i Grønland

Indlæg af Skaði » 4. aug 2017, 19:10

Øh...vil det sige at der er isbjørne omkring Arctic Circle Trail (fra Kangerlussuaq til Sisimiut)?!

Jeg har da researchet den tur og ingen steder blev det nævnt at der kunne være en risiko. Det synes jeg da man burde vide?

Skaði
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 18. apr 2013, 07:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: En vandretur i Grønland

Indlæg af Skaði » 4. aug 2017, 19:20

C-X skrev:
Måske et lidt upassende spørgsmål, men hvordan er økonomien i sådan en tur, grej fraregnet?
Ikke for at blande mig i trådstarters budget, men hvis det er en ren telttur tror jeg ikke det behøver være astronomisk. Returbillet til Nuuk via Kangerlussuaq har jeg typisk givet 7500kr. for, og da Du ikke skal videre indenrigs er det nok billigere end min pris - det kan eventuelt gøres endnu bedre hvis man er rigtig tidlig ude?

Så eventuelt en overnatning i hver ende på vandrehjemmet, og lidt tilkøb af no-fly ting som gas/spiritus... gætter på en 7-8000 kr. ex Kastrup hvis man ikke vil andet end selvbestaltet vandretur, plus forplejning og det kommer jo an på om man putter havregryn eller Real Turmat i rygsækken.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: En vandretur i Grønland

Indlæg af Marius » 4. aug 2017, 19:33

C-X skrev:Kan slet ikke undgå udlængsel, med sådan en beretning som denne. Hvis der er flere fotos på rullen, af den storslåede natur, så kom bare med dem! :thumbup:

Mon Grønlændere finder Danmark lige så dragende, mht naturoplevelser?
(ja, modsat dem har vi jo kun natur fra vandkanten og ud, resten er rent kulturlandskab)

Måske et lidt upassende spørgsmål, men hvordan er økonomien i sådan en tur, grej fraregnet?
Jeg ser om jeg har lidt flere billeder :blink:
Prisen for sådan en tur er først og fremmest flybilletten ca. 5200.- retur fra Kastrup - og en nat på vandrehjemmet koster 250 pr. snude - så hvis man har alt grejet er det ikke så galt. Alt man køber deroppe er meget dyrt, hvilket jo så er til at forstå når man tænker på hvor langt det skal flyttes.
Dog er visse ting relativt billige ifht hvad det havde kostet i København fx. den hjemmestrikkede hue af moskusuld som kioskejerens egen mor havde strikket :smile:

HappyNanoq skrev: Omvendt er netop Søndre Strømfjord og området imellem, netop et godt område for bjørne at trave igennem når de vandrer op og ned af kysten.
...
Men hvis man tager en flerdages vandretur, eks. med mor og barn... så ville jeg bestemt også foretrække at have et våben med.
Der forstår jeg fuldt ud bekymringen. :thumbup: Og er super-glad for at det kunne lade sig gøre, samt har respekt for valget :smile:
På min indførselstilladelse er det anført, at det IKKE er tilladelse til jagt, og jeg er glad for at jeg fik lov, det giver lidt ro i sjælen. Som sagt når jeg skal derop næste år, så bliver det uden riffel. Jeg medbringer så ingen børn, men i stedet en ven som jeg tror at jeg kan løbe fra :giggle:

Noget jeg har overvejet er VHF radio eller GPS med nødsignal, VHF kræver et kursus og et bevis ved Søfartstyrelsen.
Raptor357 skrev:Fed tur.
Jeg har selv vandret i området og var på spejderlejr i området i midt halvfemserne.

Du har formentligt brændt det af 1m^2 kan gro på 20år for at tilberede fisken. Men det går skam nok :biggrin:
...
Selve det fisken ligger på er rigtigt nok afskåret, men det der brænder er kun dødt ved (det tager så lang tid at indsamle, men tid er der jo nok af).
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: En vandretur i Grønland

Indlæg af Raptor357 » 4. aug 2017, 20:09

Marius skrev: Noget jeg har overvejet er VHF radio eller GPS med nødsignal, VHF kræver et kursus og et bevis ved Søfartstyrelsen.
Det er grønland, der er ingen pejlevogn eller støjtjeneste.
Nup du roligt en VHF radio med men brug den med omtanke. er man i nød kræver en VHF ingen særlig tilladelse at betjene.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar