Valg af hverdags-rygsæk: Hvad er jeres erfaringer og anbefalinger?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Brugeravatar
Gokkemaasen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 28. mar 2014, 08:06
Interesser: Våben, Skydning, Biler, MTB
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Valg af hverdags-rygsæk: Hvad er jeres erfaringer og anbefalinger?

Indlæg af Gokkemaasen » 7. aug 2017, 13:24

Hej NVF!

Jeg har på det sidste gået, og overvejet en ny hverdags-rygsæk. Jeg har forelsket mig lidt i 5.11's RUSH 12. Er der nogen det har nogle erfaringer gode/dårlige med denne, eller evt. andre lignende mærker/modeller. Savner noget mere rum-indeling end min gamle Haglöfs Tight medium, som bare er en stor pærevælling.

Hvad har i andre af EDC-tasker og hvad for noget grej har i med i dem??? :smile:
Senest rettet af Refraktorius 7. aug 2017, 14:18, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Valg af hverdags-rygsæk: Hvad er jeres erfaringer og anbefalinger?

Indlæg af Refraktorius » 7. aug 2017, 14:23

Jeg har lige solgt min krop i en times tid fredags for en Haglöfs Backup 15".

Nuttet lille taske med masser af rum, spænder og andet sjovt.


I et af rummene vil der komme til at være en kompresforbinding, mini-LED-lygte, en lighter, et stykke snor, en pakke plaster og nogle gummihandsker. Eventuelt også en minisvejtserkniv.

Skal der realistisk bruges mere end det, så skal der pakkes efter det.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Valg af hverdags-rygsæk: Hvad er jeres erfaringer og anbefalinger?

Indlæg af LapuaMagnum » 7. aug 2017, 15:16

Refraktorius skrev:Jeg har lige solgt min krop i en times tid fredags for en Haglöfs Backup 15".

Nuttet lille taske med masser af rum, spænder og andet sjovt.


I et af rummene vil der komme til at være en kompresforbinding, mini-LED-lygte, en lighter, et stykke snor, en pakke plaster og nogle gummihandsker. Eventuelt også en minisvejtserkniv.

Skal der realistisk bruges mere end det, så skal der pakkes efter det.
Hvad betalte konen for det?? Nu har vi jo set dig i rødhættekostymet :biggrin:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Valg af hverdags-rygsæk: Hvad er jeres erfaringer og anbefalinger?

Indlæg af Refraktorius » 7. aug 2017, 15:28

LapuaMagnum skrev:
Refraktorius skrev:Jeg har lige solgt min krop i en times tid fredags for en Haglöfs Backup 15".

Nuttet lille taske med masser af rum, spænder og andet sjovt.


I et af rummene vil der komme til at være en kompresforbinding, mini-LED-lygte, en lighter, et stykke snor, en pakke plaster og nogle gummihandsker. Eventuelt også en minisvejtserkniv.

Skal der realistisk bruges mere end det, så skal der pakkes efter det.
Hvad betalte konen for det?? Nu har vi jo set dig i rødhættekostymet :biggrin:

mvh
.... gentlemen diskuterer ikke pris.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Valg af hverdags-rygsæk: Hvad er jeres erfaringer og anbefalinger?

Indlæg af Martensit » 7. aug 2017, 15:48

Jeg har en Osprey Metron jeg har straffet igennem snart 5 år. Stropperne er en anelse flossede fordi den er blevet mast ind i nogle skabe med skarpe kanter. Jeg skal helt klart have en ny Osprey rygsæk når min nuværende er helt slidt op.

Den har som standard regntøj, strips og førstehjælp. Men, det er en taske hvor alt ligger i en stor pærevælling hvis man ikke holder orden.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Valg af hverdags-rygsæk: Hvad er jeres erfaringer og anbefalinger?

Indlæg af C-X » 7. aug 2017, 16:22

Jeg er lidt fattig, så jeg indkøbte for nylig en sådan her: https://www.varusteleka.com/en/product/ ... pack/34400

Produceret i Kina, efter finske specs. Overraskende god kvalitet :thumbup:
Selv med ekstra molle tilbehør og fyldt godt op, sidder den udmærket på ryggen. Nu bruger jeg den til dagsture. Tidligere brugte jeg en High Sierra.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sixpack
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 172
Tilmeldt: 31. mar 2016, 20:16
Interesser: Alt der kan skyde
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 30 times
Been thanked: 52 times

Re: Valg af hverdags-rygsæk: Hvad er jeres erfaringer og anbefalinger?

Indlæg af Sixpack » 7. aug 2017, 16:26

Gokkemaasen skrev: Jeg har forelsket mig lidt i 5.11's RUSH 12. Er der nogen det har nogle erfaringer gode/dårlige med denne
Jeg har haft en Rush 12 i ca. 2 år. Den er blevet brugt ret intensivt, både som EDC, trekkingrygsæk, træningstaske og værktøjskasse på skydebanen. Realistisk set har den fragtet mest vægt på (taktiske forståes naturligvis) ture til Rema 1000 efter dagligvarer :fun:

Jeg har haft lige præcis 0 problemer med kvaliteten, som jeg vurderer til at være noget bedre end de andre 5.11 ting jeg har. Materialet virker solidt og sugninger, spænder og lynlåse fungerer stadig optimalt.

Jeg synes stropper og ryg polstring er ret gode. Har ingen problemer med at gå langt med den fyldt. Det samme på cyklen.

Mht til rumindeling: Den har et lille admin agtig forrum, der er ok (penge, kniv, telefon, lader osv) til ikke bulky ting. På toppen er et foret rum til briller - har fungeret ret godt for mig. Det store rum er ikke indelt, men der et et par net til småting, og en pose med snører til at dele tingene lidt op. Jeg kunne godt have ønsket mig en form for intern molle til st organisere tingene en smule
bedre internt.

Eksternt er de molle beklædte sider regulære i form (læs: firkantede) og har egnet sig godt til ekstern montage af IFAK og hylster til drikkevand på vandreture.

Har den i Sandstone, er blevet lidt nusset med tiden. Ville overveje den i grå eller sort for et mindre "taktisk" look i storbyjunglen, hvis jeg skulle have en dedikeret til EDC.

Edit: På længere ture, især med behov for mere overtøj/mad/drikke til flere personer i husstanden, fandt jeg den for lille og har suppleret med en større rygsæk. Den større blev også købt med en lomme/panel på bagsiden der kunne udvides til at bære ekstra fodtøj (f.eks træningssko eller sandaler til vandreturen når man vil have støvlerne af) - eller en hjelm. Ting man ikke lige har lyst til at smide ned i selve tasken. Denne facilitet har Rush 12'eren ikke.

Til prisen (1000.-), absolut godt køb imo.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Valg af hverdags-rygsæk: Hvad er jeres erfaringer og anbefalinger?

Indlæg af Werecat » 7. aug 2017, 17:04

Jeg har både osprey og 5.11. Begge dog i andre størrelser. Osprey er let, har gode detaljer men kan nok slides op ved dagligt brug over nogle år. Min viser lette tegn på slid efter et par års fast brug og et par rejser. Sliddet er primært de to elastikstropper på skulderemmene, der nok er designet til at holde en vandslange men jeg har brugt til GPS og et par steder hvor netstoffet har fået en rift fra en torn el lign.
5.11 er tungere, har molle, men kan næppe slides op på en livstid. De har også gode detaljer. Eneste slid efter et par års daglig brug er en gummiflade (som jeg ikke tror at 12eren har) der er slidt blank i stedet for nubret.

Jeg ved ikke med ergonomiteten af stropperne på 5.11 (jeg har Rush 10, som har en god skulderstrop, så jeg ved ikke med dem der har to).

Ospreyen har rigtig gode stropper. Jeg var bange for at de ville krølle sammen fordi der er fjernet en del materiale, men det er aldrig sket.

Sandt at sige er det skuldertaske designet og molle der gør at jeg bruger min 5.11 i stedet for Ospreyen som EDC. Til dagture bruger jeg Ospreyen.
Vedhæftede filer
IMG_20170807_170124_01.jpg
IMG_20170807_170038_01.jpg
IMG_20170807_170100_01.jpg
Senest rettet af Werecat 7. aug 2017, 17:40, rettet i alt 1 gang.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Valg af hverdags-rygsæk: Hvad er jeres erfaringer og anbefalinger?

Indlæg af Werecat » 7. aug 2017, 17:20

Hov glemte at skrive hvad jeg har på af molle lir. :oops:
En ledlenser taske med en thrunite tn11s. (thrunite tasken var ikke lukket i bunden).
En Skinth trailblazer taske.
Wiley x solbrille taske til skydebriller og indsats med styrke i til hvis der skulle komme kontaktlinsebøvl.
Bag skinthtasken (fra billedets synsvinkel) sad der en leatherman kick, men det har Søren Pind saboteret. :mad:

Jeg er meget tilfreds med en-stropsløsningen. Jeg kan dreje tasken rundt(så den kommer om på maven) og tilgå den uden problemer uden at tage den af.
Der findes en del youtube videoer der viser hvad jeg mener.
Vedhæftede filer
IMG_20170807_171040_01.jpg
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Varberger
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5. aug 2016, 21:44
Interesser: Jagt, Skydning
Geografisk sted: Give

Re: Valg af hverdags-rygsæk: Hvad er jeres erfaringer og anbefalinger?

Indlæg af Varberger » 7. aug 2017, 18:49

Werecat.. tasken med en strop i dit billede, hvad er det for en bandit?

Den ser sku da lille og fiks ud :D

(Edit) Jeg kan se at jeg bare kan lære at læse hele tråden og så kommer svaret af sig selv. :giggle:

Brugeravatar
Gokkemaasen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 28. mar 2014, 08:06
Interesser: Våben, Skydning, Biler, MTB
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Valg af hverdags-rygsæk: Hvad er jeres erfaringer og anbefalinger?

Indlæg af Gokkemaasen » 7. aug 2017, 19:30

Werecat skrev:Hov glemte at skrive hvad jeg har på af molle lir. :oops:
En ledlenser taske med en thrunite tn11s. (thrunite tasken var ikke lukket i bunden).
En Skinth trailblazer taske.
Wiley x solbrille taske til skydebriller og indsats med styrke i til hvis der skulle komme kontaktlinsebøvl.
Bag skinthtasken (fra billedets synsvinkel) sad der en leatherman kick, men det har Søren Pind saboteret. :mad:

Jeg er meget tilfreds med en-stropsløsningen. Jeg kan dreje tasken rundt(så den kommer om på maven) og tilgå den uden problemer uden at tage den af.
Der findes en del youtube videoer der viser hvad jeg mener.
Fedt med alle jeres svar, gerne flere input :thumbup: :goodpost:
Men troede leatherman kick var ok at bære som i gamle dage?? :what: man tør efterhånden ikke have noget med mere, af fare for at miste våbentilladelsen. :???:

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Valg af hverdags-rygsæk: Hvad er jeres erfaringer og anbefalinger?

Indlæg af Tangloppen » 7. aug 2017, 19:45

Bruger en Hagløfs Tight Rugged 25L (godt nok en eller anden gøglet prototype, men det er essentielt samme taske).
Den har jeg svært ved at finde noget at klage over, ligesom dem jeg kender der har de forskellige "Tight" tasker heller ikke klager. :smile:
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Valg af hverdags-rygsæk: Hvad er jeres erfaringer og anbefalinger?

Indlæg af Kleth » 7. aug 2017, 19:49

Jeg har de sidste 6år oder so, rendt rundt med en Haglöff Corker, den har en fantastisk pasform i forhold til en Haglöff Backup Large og der er fin plads til en 16" laptop eller to for sen sags skyld (det hænder at jeg har haft både klient laptop og min arbejds laptop :tank:
Men som turtaske er den noget bras, da den skal ligge på siden når noget skal ind eller ud af hovedrummet. Desværre hænger den nærmest i laser, så jeg må snart ty til min Backup.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar