Overnatning i shelter, 8 grader C, gode råd ønskes til sovepose og liggeunderlag

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Overnatning i shelter, 8 grader C, gode råd ønskes til sovepose og liggeunderlag

Indlæg af Ingsorsi » 11. sep 2017, 22:27

Hej

Jeg skal overnatte i shelter i weekenten. Vejrudsigten siger at det bliver 8 grader.
Det er gået op for mig, at jeg kun har en meget let tynd sovepose som er rated til "comfort" temperatur på 14 grader. Jeg har pakket den ud og kan godt se, at den nok er for tynd. Så jeg bliver nok nødt til at købe mig en varmere pose.
Men så kommer jeg helt i tvivl om hvor varm den egentlig bør være. Her vil jeg meget gerne høre om jeres erfaringer og råd.


Jeg har kig på sådan en Nakano Polar sovepose fra Harald Nyborg til en lille plovmand: https://www.harald-nyborg.dk/p9905/naka ... epose-graa

Jeg forventer kun at komme til at bruge den ca. 1. gang årligt, hvorfor mit budget også stopper omkring de 500 kr.

Skal sove i shelter som selvfølgelig har tag over og er hævet lidt fra jorden, men er åbent i siden.

Mit liggeunderlag er sådan et alm. gammeldags 7-8mm skumplast.

Ville det være passende med Nakano Polar-posen fra HN og mit nuværende liggeunderlag?

Jeg plejer at sove med skiundertøj på og er generelt kuldskær.


Opdager lige, at der også er nogle fra JYSK som endda er billigere:

RUDSKOGEN: https://jysk.dk/have/soveposer/sovepose ... 30-cm-blaa
300 kr
Komforttemp.: -5 til +1 C

SVARTSKOG: https://jysk.dk/have/soveposer/sovepose ... 5-cm-groen
400 kr
Komforttemp: +10 til +1 grader C

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Overnatning i shelter, 8 grader C, gode råd ønskes til sovepose og liggeunderlag

Indlæg af Ingsorsi » 11. sep 2017, 22:50

Ser lige, at man kan få en Haglöfs Astrolite-1 til 670 kr i Eventyrsport:
https://www.eventyrsport.dk/astrolite-1 ... l?c=132831

Den er rated til komforttemperatur på -1 grader (for mænd, hvad det så end vil sige). Hvis prisforskellen på Haglofs og Harald Nyborg er 200 kr, kan jeg nok godt strække mit budget, hvis den Astrolite-1 er kram.
Har I nogen erfaringer med den? eller med Haglofs soveposer i øvrigt? Jeg synes, at deres produkter plejer at være ret gode, men desværre alt for dyre de seneste 4-6 år.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Overnatning i shelter, 8 grader C, gode råd ønskes til sovepose og liggeunderlag

Indlæg af Bofhenator » 11. sep 2017, 22:53

Ingsorsi skrev:Ser lige, at man kan få en Haglöfs Astrolite-1 til 670 kr i Eventyrsport:
https://www.eventyrsport.dk/astrolite-1 ... l?c=132831

Den er rated til komforttemperatur på -1 grader (for mænd, hvad det så end vil sige).
Det vil sige at det er komfort-temp for mænd, den er anderledes for kvinder (deres fordeling af fedt er anderledes). Det har ikke noget med mænd vs. tøsedrenge osv at gøre ;-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Overnatning i shelter, 8 grader C, gode råd ønskes til sovepose og liggeunderlag

Indlæg af Scrapper » 11. sep 2017, 23:03

Ingsorsi skrev:Hej



Mit liggeunderlag er sådan et alm. gammeldags 7-8mm skumplast.

Ville det være passende med Nakano Polar-posen fra HN og mit nuværende liggeunderlag?

Angående liggeunderlag, så er det i mine øjne super ubehageligt at ligge i shelter på et skumunderlag.

Når jeg ligger på jorden, så sværger jeg klart til skumunderlag, men da et shelter jo har et helt hårdt gulv, så synes jeg at er skumunderlag bliver for hårdt.

Blot stof til eftertanke.

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Overnatning i shelter, 8 grader C, gode råd ønskes til sovepose og liggeunderlag

Indlæg af Centurion » 11. sep 2017, 23:13

Jeg ville gå efter H.Nyborgs pose plus deres 3 cm selvoppustelige underlag til 88,-
Det ville nok være helt fint til dit begrænsede brug.
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Overnatning i shelter, 8 grader C, gode råd ønskes til sovepose og liggeunderlag

Indlæg af Ingsorsi » 11. sep 2017, 23:14

Scrapper skrev:
Ingsorsi skrev:Hej



Mit liggeunderlag er sådan et alm. gammeldags 7-8mm skumplast.

Ville det være passende med Nakano Polar-posen fra HN og mit nuværende liggeunderlag?

Angående liggeunderlag, så er det i mine øjne super ubehageligt at ligge i shelter på et skumunderlag.

Når jeg ligger på jorden, så sværger jeg klart til skumunderlag, men da et shelter jo har et helt hårdt gulv, så synes jeg at er skumunderlag bliver for hårdt.

Blot stof til eftertanke.
Ok hvad foreslår du i steder? Selvoppusteligt?

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Overnatning i shelter, 8 grader C, gode råd ønskes til sovepose og liggeunderlag

Indlæg af Scrapper » 11. sep 2017, 23:29

Ja, det vil nok give dig en rarere nats søvn.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Overnatning i shelter, 8 grader C, gode råd ønskes til sovepose og liggeunderlag

Indlæg af C-X » 11. sep 2017, 23:29

Thansen er også med på billig-billig; http://thansen.dk/camping-marine-fritid ... 040802354/
Kunne faktisk være lidt fristet af den Easy Camp Moon pose, da den også er let at bruge som dyne. Benplads er bonus.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sixpence
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. sep 2010, 09:23
Interesser: Jagt, skydning og forsvar
Geografisk sted: Vesthimmerland, den nordvestlige del
Has thanked: 2 times
Been thanked: 22 times

Re: Overnatning i shelter, 8 grader C, gode råd ønskes til sovepose og liggeunderlag

Indlæg af Sixpence » 12. sep 2017, 08:20

Personligt vil jeg holde mig fra de billig billig soveposer, når man kan få noget i meget bedre kvalitet til ikke mange flere penge.
Haglofs virker som et godt bud på en god sovepose, men er nok unødvendig varm.
Hvis jeg stod og skulle have ny pose nu ville jeg bruge et par 100 kroner mere og købe en Carinthia. Den er ikke voldsomt meget dyrere og fylder ingenting. Jeg har brugt min i alt fra 20 grader til -7 grader. https://www.grejfreak.dk/outdoorshop/pr ... pose-8431/

I forhold til liggeunderlag ville jeg holde mig til et almindeligt af skum. Men det afhænger jo også af behov og hvor man skal hen.
Jeg bruger som regel en mindre rygsæk og går oftest mange km når jeg er ude, så vægten betyder noget. Men hvis i bare køre direkte op til shelteren betyder det jo ikke noget.
Learning by fucking up - Sergent From

I´m just in it for the hat

T. Stensby & Co. 12/70
Tikka T3 Lite 308.
Samt en lille ny CZ

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Overnatning i shelter, 8 grader C, gode råd ønskes til sovepose og liggeunderlag

Indlæg af Refraktorius » 12. sep 2017, 09:28

En let måde at få nogle flere grader ud af sin sovepose er at sy en "inderpose".

Fold et fleece-tæppe på den lange led, og sy bunden og siden sammen. Når den er puttet indeni soveposen, så giver den nogle ekstra graders komfort.
Da ældste øgle gjorde i spejderlivets lyksagligheder var det standardudstyr.
Posen vejer og fylder ikke ret meget.



Vedrørende underlag, så synes jeg, at jo ældre jeg er blevet, jo tykkere underlag skal jeg have. :wheelchair:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Johs
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 588
Tilmeldt: 30. dec 2004, 17:03
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Re: Overnatning i shelter, 8 grader C, gode råd ønskes til sovepose og liggeunderlag

Indlæg af Johs » 12. sep 2017, 10:01

Carinthia Defence 1 TOP er et godt bud, selv ville jeg vælge Carinthia Tropen der er med myggenet. Fås til 185cm eller 200cm personlængde.

Dansk forhandler: http://www.bushcraftbutikken.dk/shop/3- ... ia-tropen/

Producentens side: http://www.military-sleeping-bags.com/?page_id=1253
– hilsen Johs

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Overnatning i shelter, 8 grader C, gode råd ønskes til sovepose og liggeunderlag

Indlæg af Kalthoff » 12. sep 2017, 10:02

Et alternativ er et "sovepose-overtræk".

Det er sådan en sovepose-sovepose man trækker udenover soveposen og så kan det samlede system holde dig varm ved lavere temperaturer end soveposen kan alene.

Den egentlige fidus er at du så reelt har tre muligheder: Sove med begge når det er koldt, med soveposen alene når det er knapt så koldt og med overtrækket alene når det et stegende varm sommer.

Som med alt andet friluftsudstyr kan man møde butiksekspedienter der prøver at bilde en ind at et sovepose-overtræk mindst skal koste 1199 kr. Men det jeg selv bruger kostede vist snarere 119 kr :giggle:

Refraktorius' foreslag lidt længere oppe i tråden er en variant af samme ide. Det fungere også fint og det er billligt.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Overnatning i shelter, 8 grader C, gode råd ønskes til sovepose og liggeunderlag

Indlæg af C-X » 12. sep 2017, 10:06

Refraktorius skrev:(...)
Vedrørende underlag, så synes jeg, at jo ældre jeg er blevet, jo tykkere underlag skal jeg have. :wheelchair:
Prøv en hængekøje, det er kræs for en slidt/hærget ryg :thumbup:
WP_20170903_06_39_21_Pro.jpg
WP_20170903_06_39_14_Pro.jpg
Ned til ca 4-5 grader på den udflugt og det gik fint. Skulle bare have haft en hue på. Et fleece sæt som nattøj hjælper også, gerne kombineret med tørre uldne sokker.

Brugte et DD Underblanket og en almindelig trist sovepose fra JYSK som dyne/top quilt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Overnatning i shelter, 8 grader C, gode råd ønskes til sovepose og liggeunderlag

Indlæg af Ingsorsi » 12. sep 2017, 16:07

Centurion skrev:Jeg ville gå efter H.Nyborgs pose plus deres 3 cm selvoppustelige underlag til 88,-
Det ville nok være helt fint til dit begrænsede brug.

Tak for input.

3 cm selvoppustelige underlag til 88,- er hermed tilføjet indkøbslisten til næste besøg til HN.

Har du selv erfaring med den fra HN? Jeg tænker nemlig, at hvis jeg alligevel skal op og betale ca. 500 kr, så vil jeg godt strække mig til den hagløfs til 660 kr under antagelse af at den både er lige så varm og af bedre kvalitet. Men omvendt, hvis den fra HN ikke er bedre end f.eks. Easy Camp Orbi 200 fra THansen, til 300 kr, så kunne jeg godt fristes til at hoppe på den:

http://thansen.dk/camping-marine-fritid ... 296865342/

Dvs. jeg står lidt og vakler mellem THansen til 300 kr eller hagløfs til godt det dobbelte.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Overnatning i shelter, 8 grader C, gode råd ønskes til sovepose og liggeunderlag

Indlæg af Ingsorsi » 12. sep 2017, 16:10

Ser lige at THansen også har selvoppustelige liggeunderlag. F.eks. et 5cm til 150 kr. Det er 198 cm. Jeg er 180 cm høj. Så måske bliver HNs for kort - det er kun 183cm.

http://thansen.dk/camping-marine-fritid ... 865956438/

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Overnatning i shelter, 8 grader C, gode råd ønskes til sovepose og liggeunderlag

Indlæg af Centurion » 12. sep 2017, 17:39

Ingsorsi skrev:
Centurion skrev:Jeg ville gå efter H.Nyborgs pose plus deres 3 cm selvoppustelige underlag til 88,-
Det ville nok være helt fint til dit begrænsede brug.

Tak for input.

3 cm selvoppustelige underlag til 88,- er hermed tilføjet indkøbslisten til næste besøg til HN.

Har du selv erfaring med den fra HN? Jeg tænker nemlig, at hvis jeg alligevel skal op og betale ca. 500 kr, så vil jeg godt strække mig til den hagløfs til 660 kr under antagelse af at den både er lige så varm og af bedre kvalitet. Men omvendt, hvis den fra HN ikke er bedre end f.eks. Easy Camp Orbi 200 fra THansen, til 300 kr, så kunne jeg godt fristes til at hoppe på den:

http://thansen.dk/camping-marine-fritid ... 296865342/

Dvs. jeg står lidt og vakler mellem THansen til 300 kr eller hagløfs til godt det dobbelte.
Når du kun skal bruge grejet en gang om året, er der ingen grund til at spekulere så meget over kvaliteten. Det vigtigste er, at du er varm og tør, for du når alligevel aldrig at slide tingene op.
(Synes jeg).
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Overnatning i shelter, 8 grader C, gode råd ønskes til sovepose og liggeunderlag

Indlæg af Ingsorsi » 12. sep 2017, 17:41

Centurion skrev:
Ingsorsi skrev:
Centurion skrev:Jeg ville gå efter H.Nyborgs pose plus deres 3 cm selvoppustelige underlag til 88,-
Det ville nok være helt fint til dit begrænsede brug.

Tak for input.

3 cm selvoppustelige underlag til 88,- er hermed tilføjet indkøbslisten til næste besøg til HN.

Har du selv erfaring med den fra HN? Jeg tænker nemlig, at hvis jeg alligevel skal op og betale ca. 500 kr, så vil jeg godt strække mig til den hagløfs til 660 kr under antagelse af at den både er lige så varm og af bedre kvalitet. Men omvendt, hvis den fra HN ikke er bedre end f.eks. Easy Camp Orbi 200 fra THansen, til 300 kr, så kunne jeg godt fristes til at hoppe på den:

http://thansen.dk/camping-marine-fritid ... 296865342/

Dvs. jeg står lidt og vakler mellem THansen til 300 kr eller hagløfs til godt det dobbelte.
Når du kun skal bruge grejet en gang om året, er der ingen grund til at spekulere så meget over kvaliteten. Det vigtigste er, at du er varm og tør, for du når alligevel aldrig at slide tingene op.
(Synes jeg).
Jamen det taler jo for thansen modellen. Her antager jeg så at de er ca lige varme og komfortable.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Overnatning i shelter, 8 grader C, gode råd ønskes til sovepose og liggeunderlag

Indlæg af C-X » 12. sep 2017, 18:09

Varme og komfort justeres med indvendig afspritning inden sengetid... :alcohol:
Hvis du er rigtig grundig, opnår du en god nats søvn, helt uden at komme i posen.

En god pose kan jo friste til flere overnatninger, mens en billig pose kan afskrives hurtigt. Sidstnævnte kan også komme med på en festival, hvor man ville være ked af, at medbring en dyr sag.
Lad være med at købe noget midt imellem, med mindre du virkelig kender dine behov. Det er ofte penge ud af vinduet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Overnatning i shelter, 8 grader C, gode råd ønskes til sovepose og liggeunderlag

Indlæg af FrederikF » 12. sep 2017, 19:48

Hvis det drejer sig om enkelte overnatninger og der ikke er mange frostgrader, så kan næsten alt bruges.
Som nævnt sørg for at sove på et underlag der isolerer - bar mark bliver koldt og er ikke så rart for ryggen.
Er soveposen midel sommer og det er efterår, så tag det lange undertøj på - gerne uld, det er også rart at have om dagen hvis man sidder stille (bonus er det lidt vådt om dagen, så tørrer det fint på mens man sover.
Uldne sokker evt en hue.
Hvis man er meget bekymret så medbring et tæppe til at tage over posen - evt en tynd let poncholiner.
God tur

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Overnatning i shelter, 8 grader C, gode råd ønskes til sovepose og liggeunderlag

Indlæg af Ingsorsi » 13. sep 2017, 08:41

FrederikF skrev:Hvis det drejer sig om enkelte overnatninger og der ikke er mange frostgrader, så kan næsten alt bruges.
Som nævnt sørg for at sove på et underlag der isolerer - bar mark bliver koldt og er ikke så rart for ryggen.
Er soveposen midel sommer og det er efterår, så tag det lange undertøj på - gerne uld, det er også rart at have om dagen hvis man sidder stille (bonus er det lidt vådt om dagen, så tørrer det fint på mens man sover.
Uldne sokker evt en hue.
Hvis man er meget bekymret så medbring et tæppe til at tage over posen - evt en tynd let poncholiner.
God tur

OK. Mange tak.

JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. apr 2017, 11:53
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Re: Overnatning i shelter, 8 grader C, gode råd ønskes til sovepose og liggeunderlag

Indlæg af JyskJæger » 13. sep 2017, 09:08

Det med at sove i sovepose er lidt af en videnskab, hvis man går helt i detaljer. Vigtigst er sådan set nogle få simple regler

- du skal ligge tørt og i læ. En shelter er for så vidt fint, men svær at "varme op" hvis man kun ligge én person i dem, da de oftest er relativt store.
- du skal ALDRIG ligge på luftmadrasser o.l.. Selvom de oftest er blødere end skum, bliver de iskolde og føles som at sove på en bunke frosne ærter
- hav varme tæer INDEN du lægger dig i posen. Du får dem aldrig varmet op, når først du ligger i den
- du må ikke svede imens du ligger i posen. Så kommer du til at fryse
- læg dine bukser, sokker, trøje mm. i bunden af soveposen. Så er de ikke så kolde at tage på om morgenen

Din sovepose skal nok holde dig varm. Alternativt kan du altid tage et par lange underbukser på. husk de 14 grader er KOMFORTtemperatur. Soveposen har sikkert også en EKSTREMtemperatur, men den er nok blot ikke angivet. Den passer sikkert meget godt med omkring 8 grader

Så med mindre du er meget kuldepåvirket generelt, så hold muldvarpen i lommen

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Overnatning i shelter, 8 grader C, gode råd ønskes til sovepose og liggeunderlag

Indlæg af Ingsorsi » 13. sep 2017, 09:47

JyskJæger skrev:Det med at sove i sovepose er lidt af en videnskab, hvis man går helt i detaljer. Vigtigst er sådan set nogle få simple regler

- du skal ligge tørt og i læ. En shelter er for så vidt fint, men svær at "varme op" hvis man kun ligge én person i dem, da de oftest er relativt store.
- du skal ALDRIG ligge på luftmadrasser o.l.. Selvom de oftest er blødere end skum, bliver de iskolde og føles som at sove på en bunke frosne ærter
- hav varme tæer INDEN du lægger dig i posen. Du får dem aldrig varmet op, når først du ligger i den
- du må ikke svede imens du ligger i posen. Så kommer du til at fryse
- læg dine bukser, sokker, trøje mm. i bunden af soveposen. Så er de ikke så kolde at tage på om morgenen

Din sovepose skal nok holde dig varm. Alternativt kan du altid tage et par lange underbukser på. husk de 14 grader er KOMFORTtemperatur. Soveposen har sikkert også en EKSTREMtemperatur, men den er nok blot ikke angivet. Den passer sikkert meget godt med omkring 8 grader

Så med mindre du er meget kuldepåvirket generelt, så hold muldvarpen i lommen
Mange tak for de gode råd. Jeg er generelt temmeligt kuldskær...

Når du skriver, at man aldrig skal ligge på luftmadresse og lignende, gælder det så også selvoppustelige liggeunderlag - som jo ellers bliver anbefalet i denne tråd?
Jeg tænker noget som dette: https://www.thansen.dk/camping-marine-f ... 865956438/

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Overnatning i shelter, 8 grader C, gode råd ønskes til sovepose og liggeunderlag

Indlæg af FrederikF » 13. sep 2017, 10:26

Selvoppusteligt er fint (alt er bedre end bare ligge på jorden). Det drejer sig om at få en isolering mellem den kolde jord og sin krop - helst noget der ikke suger fugt.

JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. apr 2017, 11:53
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Re: Overnatning i shelter, 8 grader C, gode råd ønskes til sovepose og liggeunderlag

Indlæg af JyskJæger » 13. sep 2017, 10:31

selvoppustelige liggeunderlag kombinerer det bedste fra de to: Skummets gode isoleringsevne og luftmadrassens komfort. Der er skum inden i de selvoppustelige, som kan komprimeres, så de ikke fylder ret meget og når man åbner for ventilen trækker de luft ind, som udvider dem.
Hvis du er til far-vittigheder, vil jeg sige det sådan: De kan "varmt" anbefales

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Overnatning i shelter, 8 grader C, gode råd ønskes til sovepose og liggeunderlag

Indlæg af Werecat » 13. sep 2017, 17:37

JyskJæger skrev:- du skal ALDRIG ligge på luftmadrasser o.l.. Selvom de oftest er blødere end skum, bliver de iskolde og føles som at sove på en bunke frosne ærter
Aldrig er et stort ord man skal passe på med. Der findes ganske udemærkede luftmadresser der isolerer absolut udemærket.
F.eks thermarests neoair. Med R-værdier omkring 4 dur de (for mig) så længe der ikke er frost i jorden. De rasler dog en smule, hvilket nogle finder irriterende. Smider man et alm skumunderlag under når man sover på is og sne holder man varmen fint.

Det er dog en betragtelig anden priskategori end den du forespørger.

JJs øvrige betragtninger er jeg dog fuldstændig enig med, dog kun tøjet i bunden af posen hvis der er plads til det. Man kan hvis man mangler plads til f.eks bukser og jakke lægge dem oven på soveposen så de fungerer lige som poncholineren og samtidig ikke er så kolde at tage på.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Besvar