Hvor købes 12-15L støbejernsgryder til f.eks. bål

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Hvor købes 12-15L støbejernsgryder til f.eks. bål

Indlæg af Boryx » 23. okt 2017, 22:52

Vi har fået den ide at servere middagsmaden på vores næste jagt over bål. Dvs. Gullaschsuppen tilberedes dagen inden på komfuret, men skal den efterfølgende dag serveres i bålhytten.
Jeg forestiller mig at en tykbundet støbejernsgryde ville være god, men kan se når jeg billedgoogler at der alugryder og emaljegryder også.

Det skal siges at "bålstedet" er en kæmpe grill hvor der lavet et stort bål, jeg påtænker at fjerne den ene rist og lave bålet i den side - på den tilbageblivende rist vil jeg stille gryden (fladbundet) og så skrabe kul/gløder etc. over under gryden.

Er der nogen med erfaring med noget lignende eller kan guide os i den rigtige retning med indkøb af ny gryde (meget gerne med link/henvisning til en forhandler).

//Boryx

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvor købes 12-15L støbejernsgryder til f.eks. bål

Indlæg af C-X » 23. okt 2017, 22:59

Til visse formål er en emalje-klædt støbejernsgryde bare så meget lettere, end en almindelig støbejernsgryde. Jeg bruger begge dele i køkkenet og det er vidunderligt køkkengrej. Kan desværre ikke hjælpe dig med specifikke produkter, da jeg ikke har mulighed for bål på altanen.
Dog har jeg set de store emaljerede, de ofte sælger i byggemarkederne, have været i brug og det ser godt ud. Det er de hængende modeller jeg tænker på, hvor bunden ikke er flad. Fordelen er også, at du med et ophæng, bedre kan justere afstanden til ild/gløder, samt mængden under neden.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvor købes 12-15L støbejernsgryder til f.eks. bål

Indlæg af Raptor357 » 23. okt 2017, 23:01

Jeg ville gå efter en Hollænder ovn.
Forhandler
Du kan smide den direkte i bålet eller sætte den på en trefod.
Noget af det fede ved dem er at det er som et kinderæg. Gryde med låg som samtidigt er en ovn, gryde uden låg og en stegepande.
Men husk en trefod.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvor købes 12-15L støbejernsgryder til f.eks. bål

Indlæg af C-X » 23. okt 2017, 23:05

En almindelig stål suppegryde burde også fint kunne klare tjansen, nu det er en suppe. Den kan du starte inde på komfuret, men også stille på grillens rist. Jeg ville gå efter en med stålhåndtag.

Emalje tåler forresten ikke meget hurtige temperaturskift, da det har en lidt anden temperaturudvidelse end støbejernet. Det er dog meget lettere at rengøre og vedligeholde.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 195 times

Re: Hvor købes 12-15L støbejernsgryder til f.eks. bål

Indlæg af F U B A R » 24. okt 2017, 01:37

Evt en støbe og eller emalje gryde fra en genbrugs butik
Fåes for tæt på ingenting i kr
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvor købes 12-15L støbejernsgryder til f.eks. bål

Indlæg af Kleth » 24. okt 2017, 07:04

Jeg har netop til samme formål, længe drømt om en af de her
https://www.amazon.de/Tepro-1082-Gulasc ... ash+kanone
https://www.amazon.de/Activa-11275-Eint ... ulash+topf
Billede

Amazon.de har et ret godt udvalg af både den ene og den anden type gryder
https://www.amazon.de/s/ref=nb_sb_noss? ... ulash+topf

Hvis man alligevel skal ud og købe trefod, stativ m.m. så kan gulash-kanon typen ende med at være en fordel og den er ikke vind/afkølingsfølsom.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Hvor købes 12-15L støbejernsgryder til f.eks. bål

Indlæg af Boryx » 24. okt 2017, 07:54

Både Gullaschkanonen og den Hollandske ovn er gode ideer - men det i forvejen i en bålhytte med et stort grill/bålsted (1,2 meter i diameter).

Det var en super information med emaljegryden ikke holder til hurtige temperaturskift - men tror i den vil holde til mit formål?

Jeg vil prøve at lægge vejen forbi en genbrugsbutik på vejen hjem fra job i dag.

Kom endelig med flere ideer og erfaringer, jeg suger til mig. :thumbup:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvor købes 12-15L støbejernsgryder til f.eks. bål

Indlæg af Kleth » 24. okt 2017, 10:03

Min erfaring er at lave mad i store gryder over bål når det er koldt, kræver maden konstant omrøring for at det ikke brænder på i bunden og er iskoldt i toppen, her har især dutch-oven en stor fordel. En gryde med koniske sider giver mere jævn opvarmning af indholdet i modsætning til en gryde med lodrette sider, da varmen har kontakt med gryden i længere tid, lidt ala en wok. Dutch oven har igen en stor fordel her, da den kan være omgivet af ild/gløder som da varmer fra alle sider - Dog kræver den lidt mere omhu når der skal røres.

Afhængigt af vind og vejr, kan det tage lang tid at opvarme ting i en gryde over et bål da varmen nemt kan blæse væk, her har både gulash-kanonen og dutch-oven har fordele.

Et bål er super hyggeligt når det er koldt og rart at stå ved når man er kold, og på mange måder er det ikke særligt velegnet at lave mad over, men hvis det er lun glögg, the eller andet vandigt som ikke brænder på og ikke skal være kogende så går det fint.

En bunke gløder er gode til madlavning, så at holde et bål ved siden af kogesektionen og flytte gode gløder over til gryden plejer at virke godt, og husk at sætte tid af til at få brændt nogle gløder (eller tænd nogle grillkul til at få startet op med).

Hvis bålstedet er fuld af aske og gamle kul kan en trefod godt komme til at synke i, med det resultat at gryden vælter (been there done that, did not like it :wall: ), det problem opleves ikke med et stativ, så sørg for at en evt. trefod står stabilt før der sættes en gryde på.

Hvis man har mange mennesker til varm mad og drikke er det ikke skidt at have en eller anden form for backup :biggrin:
Billede
https://www.bundeswehr-und-mehr.de/a-1979/

Billede
https://www.handhsurplus.co.uk/product/ ... ve-burner/

Billede
http://www.biltema.dk/da/Fritid/Friluft ... 000039807/
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Hvor købes 12-15L støbejernsgryder til f.eks. bål

Indlæg af Lars M. L. » 24. okt 2017, 10:52

Den lavpraktiske løsning på dit problem vil være at lave/varme maden på komfuret og transportere maden i en varmekasse til bålhuset, hvor maden holdes varm over bål.
Det kunne fx være i denne gryde https://www.lecreuset.dk/rund-gryde-12-l-matte-black

På den måde vil den autentiske og eksklusive oplevelse være til stede uden at kræve (alt for) lang tid til at varme maden over bål med de problemer, som det medfører på en travl jagtdag.
Mvh Lars

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Hvor købes 12-15L støbejernsgryder til f.eks. bål

Indlæg af Boryx » 24. okt 2017, 11:09

Lars M. L. skrev:Den lavpraktiske løsning på dit problem vil være at lave/varme maden på komfuret og transportere maden i en varmekasse til bålhuset, hvor maden holdes varm over bål.
Det kunne fx være i denne gryde https://www.lecreuset.dk/rund-gryde-12-l-matte-black

På den måde vil den autentiske og eksklusive oplevelse være til stede uden at kræve (alt for) lang tid til at varme maden over bål med de problemer, som det medfører på en travl jagtdag.
Mvh Lars

Det er præcist det der er tanken - Altså at tilberede og opvarme suppen indendørs på komfuret og så holde den varm på grillristen.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Hvor købes 12-15L støbejernsgryder til f.eks. bål

Indlæg af Bobo » 24. okt 2017, 11:37

Søg på Bonfire
så kommer goggle med mange fine forslag og tilbud - vi har selv et par af deres gryder og treben og det er fint til prisen :thumbup:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvor købes 12-15L støbejernsgryder til f.eks. bål

Indlæg af Kleth » 24. okt 2017, 11:39

Det er også metoden jeg plejer at bruge når det ikke er oplevelsen at lave mad udendørs som søges, og i stedet for at køle det ned, lader jeg det simre i ovnen natten over. Det kommer det i termokasser så det holdes varmt og jeg sætter det på varmen igen når jeg kommer frem, det er nemmere at løfte temperaturen fra f.eks. 70C til 95C end at løfte den fra 5C til 95C.
F.eks.
viewtopic.php?f=67&t=60888&p=725377#p713104

Det er heller ikke let at køle størrere mængder mad ned hurtigt nok.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Hvor købes 12-15L støbejernsgryder til f.eks. bål

Indlæg af Boryx » 24. okt 2017, 13:43


Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvor købes 12-15L støbejernsgryder til f.eks. bål

Indlæg af Refraktorius » 24. okt 2017, 14:39

Hold dig fra alugryder.

Skal den stå på et stativ eller hænge?

Jeg kopierede en anden NVF'ers stativ: Emne: Weekendhygge: Bålstativ

Han havde sådan en gryde: https://www.spejdersport.dk/bon-fire-ba ... liter.aspx og den var fremragende til glögg.
Billede

Men til alt andet end tynd suppe, så skal man være over den konstant, for at det ikke brænder på.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Hvor købes 12-15L støbejernsgryder til f.eks. bål

Indlæg af Lars M. L. » 24. okt 2017, 14:56

Refraktorius skrev:Hold dig fra alugryder.

Skal den stå på et stativ eller hænge?

Jeg kopierede en anden NVF'ers stativ: Emne: Weekendhygge: Bålstativ

Han havde sådan en gryde: https://www.spejdersport.dk/bon-fire-ba ... liter.aspx og den var fremragende til glögg.
Billede

Men til alt andet end tynd suppe, så skal man være over den konstant, for at det ikke brænder på.
Jeg har en gryde som den viste. Den er ok til at koge vand over bål, men ikke god på komfuret, hvor maden skal tilberedes.
Mvh Lars

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Hvor købes 12-15L støbejernsgryder til f.eks. bål

Indlæg af Bobo » 24. okt 2017, 17:14

Lars M. L. skrev:
Refraktorius skrev:Hold dig fra alugryder.

Skal den stå på et stativ eller hænge?

Jeg kopierede en anden NVF'ers stativ: Emne: Weekendhygge: Bålstativ

Han havde sådan en gryde: https://www.spejdersport.dk/bon-fire-ba ... liter.aspx og den var fremragende til glögg.
Billede

Men til alt andet end tynd suppe, så skal man være over den konstant, for at det ikke brænder på.
Jeg har en gryde som den viste. Den er ok til at koge vand over bål, men ikke god på komfuret, hvor maden skal tilberedes.
Mvh Lars
nu har jeg gaskomfur så det hele virker :thumbup:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Alan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16. mar 2008, 12:29
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Hvor købes 12-15L støbejernsgryder til f.eks. bål

Indlæg af Alan » 28. okt 2017, 18:47

Det mest enkle ved tilberedning af bålmad er at benytte en Tagine, den skal blot placeres midt i bålet.

Den giver en fantastisk god madoplevelse, selv noget kedeligt kød, kan blive helt mørt efter et par timer med lidt tilbehør i Taginen.

Udfordringen er at de fleste er lavet i ler, så der er risiko for at de beskadiges på en udflugt i naturen, men Le Creuset har en Tagine i den mere kostbare ende, der er udført med støbejerns bund, den kan formentlig tåle lidt mere en lertøj.

https://www.amazon.com/dp/B00TY2POWY/re ... tail?psc=1
If we shoot a boar three times with a 308 and it runs off, we blame the caliber. If we shoot a boar three times with a 9.3 and it runs off, we credit the boar. Just the way men's minds work.

NBK
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 3. apr 2015, 07:11
Interesser: Blankvåben
Geografisk sted: Sjælnd
Has thanked: 4 times

Re: Hvor købes 12-15L støbejernsgryder til f.eks. bål

Indlæg af NBK » 30. nov 2017, 06:41

Prøv at kigge hos spejdergear, de har mange sjove ting

Besvar