Bulin gasbrænder til Trangia

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Bulin gasbrænder til Trangia

Indlæg af Hønsetyv » 6. maj 2018, 17:21

Jeg besluttede mig for at få en gasbrænder i stedet for den "skidne" spritkoger der følger med Trangia som standard og efter megen research fandt jeg en kinesisk kopi brænder på ebugten. Søg efter Bulin så kommer den frem.
Nu er det meget sparsomt hvad der er af oplysninger i beskrivelsen så jeg anede faktisk ikke hvor kraftig den er.
Det satte jeg mig for at finde ud af.
Pasformen er skod ud af pakken og det kunne jeg godt forestille mig er bevidst for så kan Trangia ikke komme og sige at det er en 100% kopi af deres brænder, da den ikke passer i.
En meget enkel justering af fjederen og vupti sidder den hvor den skal :-)

For nu at finde ud af hvor kraftig brænderen egentlig er lavede jeg et enkelt eksperiment.
1) Tag en gasdåse og vej den.
2) Kør brænderen for helt åben ventil i 10 minutter.
3) Vej dåsen igen.

Forbruget er lig med hvor meget energi der laves af brænderen.
74gram gas blev afbrændt og med en del køkkenbordsmatematik kommer jeg frem til 6055W over de 10 minutter.
Så 6kW er dyret på.
På grund af den forvarmer der er på gasrøret vil brænderen kunne køre med flydende fremføring og det er praktisk når det er koldt da gastrykket så ofte falder. Når der køres væske frem så forbruges meget lidt af trykket i dåsen og dyret kan køre i timevis uden problemer eller flamme der daler til telys størrelse.

Til 84kr mod Trangias originale til 399kr er jeg glad som et svin i pløre for den her :numberone:


DSCN0102 s.jpg
DSCN0102 s.jpg (51.94 KiB) Vist 6319 gange
DSCN0101 s.jpg
DSCN0101 s.jpg (44.14 KiB) Vist 6319 gange

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Bulin gasbrænder til Trangia

Indlæg af Kleth » 6. maj 2018, 17:56

:goodpost: umiddelbart ser det ud til at den rager mere op end Trangias (Primus) så den burde være være lidt bedre med panden.

Kogetid vs. Gasforbrug vil fortælle mere om udnyttelsesgraden og effekten :smile:

Tid den pris er det nærmest dumt at lade være med at have gasbrændere i det mindste som backup :razz:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Bulin gasbrænder til Trangia

Indlæg af Marius » 6. maj 2018, 23:24

Hmm.. Kleth har måske fat i noget med det backup.. hvad vejer sådan en?
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Bulin gasbrænder til Trangia

Indlæg af Hønsetyv » 6. maj 2018, 23:29

194gram med pose og så 212gram for en 110gram gasdåse.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Bulin gasbrænder til Trangia

Indlæg af Bobo » 7. maj 2018, 00:05

Jeg har haft flere debatter om emnet med min søn og hans kammerater om emnet. Jeg synes en trangia skal lugte af sprit - det har den altid gjort og det skal den blive ved med - de synes det med gas er smart og bling bling. Dem om det :smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Bulin gasbrænder til Trangia

Indlæg af Raptor357 » 7. maj 2018, 00:14

Bobo skrev:
7. maj 2018, 00:05
Jeg har haft flere debatter om emnet med min søn og hans kammerater om emnet. Jeg synes en trangia skal lugte af sprit - det har den altid gjort og det skal den blive ved med - de synes det med gas er smart og bling bling. Dem om det :smile:
Når først du laver mad INDE i teltet og ikke kan have en hyggelig lille sprit brand fordi nogle har skubbet til den, så går du over til gas.
Sprit er stille og let at transportere. det sviner og effekten er ikke så stor som gas. og så er der den markant større brandfare.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Bulin gasbrænder til Trangia

Indlæg af Kleth » 7. maj 2018, 06:19

Jeg har multifuel i trangiaen, men jeg plejede at medbringe en 190-220g dåse gas på vores længere ture netop for at kunne lave mad i teltet da der er mindre risiko for ulykker med gas (ingen forvarmning, mindre Kulmonooxid, ingen flydende brændstof) hvis bare udstyret er tæt. Gas er ikke nødvendigvis mere vægt-effektivt end sprit, men hurtigere og renere.

Og det er da hyggeligt med lugten af Trangia og lade tingene tage den tid det tager :smile:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar