Hjælp til valg af telt

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Doole
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 260
Tilmeldt: 6. apr 2015, 21:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Faxe
Has thanked: 56 times
Been thanked: 55 times

Hjælp til valg af telt

Indlæg af Doole » 21. maj 2018, 09:48

Jeg mangler et telt. Det skal bruges til småture rundt i landet, enten i bil eller kajak.
Det skal bruges mest i vintersæsonen i forbindelse med hav og strandjagt.
Der skal være plads til 1 mand + hund og en lille smule bagage.

Jeg har aldrig ejet andet end et iglo festival telt så er ret meget på bar bund, og håber derfor at nogen af jer vil dele lidt ud af jeres erfaringer.

Jeg har set lidt på sådan et her er det go eller no-go?
https://xxl.dk/helsport-nordmarka-2/p/1133560_1_style

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Hjælp til valg af telt

Indlæg af Martensit » 21. maj 2018, 10:31

Helsport er generelt rigtig gode telte, jeg kender flere der har købt telte fra dem for mere end 10 år siden, og de er stadig glade for deres.

Det du linker til beskrives som et telt til de tre varme sæsoner, så det må være sent forår til tidligt efterår.
Den indre bredde er 120cm. Man skal være ret gode venner, eller romantisk anlagt, for at kunne sove 2 personer på den plads.
Hvis du ikke skal bære det langt, men primært bruge det i kajak/kano og bil. så ville jeg nok prioritere komforten lidt mere og så gå efter et 3 mands telt. Så kan du få en kammerat med på tur uden i skal sov i ske, og hunden kan spjætte med benene uden du bliver forstyrret. Samtidig skal man heller ikke underkende hvor rart det kan være at have plads til alt sit grej i selve teltet, og lave mad i apsis/fortelt når det pisser ned udenfor.
Jeg sidder og bliver helt lun på dette her: https://xxl.dk/helsport-nordmarka-high- ... 46_1_style
3 mands telte kan dog godt virke kolde når man kun er en person til at varme dem op.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Hjælp til valg af telt

Indlæg af Kalthoff » 21. maj 2018, 11:00

Hvis ikke du skal bruge det på vandretur hvor vægten er vigtig, så giver det værdifuld ekstra komfort at gå en størrelse op.

Dvs et 2-mands telt til solotur, et 3-mands til 2 personer osv. Hunden må tælle for en person i den sammenhæng.

Ekstra plads gør også at man bedre kan lægge sig lidt væk fra teltdugen når vejret er hårdt. Det hjælper til at undgå en fugtig sovepose.

Det giver også plads til bagage inden i teltet og gør generelt at det ikke bliver så trangt.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hjælp til valg af telt

Indlæg af Raptor357 » 21. maj 2018, 14:06

En type som dette
https://da.wolfcamper.com/telte/lavvu-telt.html
Man kan have grejet med ind, man kan stå op, man kan lave mad, og med inderkabine som fylder halvdelen har man et endnu bedre sted at sove.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

MMC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19. sep 2017, 22:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 138 times
Been thanked: 51 times

Re: Hjælp til valg af telt

Indlæg af MMC » 22. maj 2018, 22:34

Så helt tilfældigt dette tilbud i dag - måske var det noget? Virker til at være en skarp pris på et udemærket telt, selvom det er et 4-personers?

https://www.xxl.dk/bergans-trollhetta-4 ... 75_1_style

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Hjælp til valg af telt

Indlæg af Cpt » 23. maj 2018, 16:45

Raptor357 skrev:
21. maj 2018, 14:06
En type som dette
https://da.wolfcamper.com/telte/lavvu-telt.html
Man kan have grejet med ind, man kan stå op, man kan lave mad, og med inderkabine som fylder halvdelen har man et endnu bedre sted at sove.

Er det ikke et lidt useriøst bud på et telt til 1 mand og 1 hund? :giggle:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hjælp til valg af telt

Indlæg af Raptor357 » 23. maj 2018, 16:55

Cpt skrev:
23. maj 2018, 16:45
Raptor357 skrev:
21. maj 2018, 14:06
En type som dette
https://da.wolfcamper.com/telte/lavvu-telt.html
Man kan have grejet med ind, man kan stå op, man kan lave mad, og med inderkabine som fylder halvdelen har man et endnu bedre sted at sove.

Er det ikke et lidt useriøst bud på et telt til 1 mand og 1 hund? :giggle:
Prøv lige at læse indlæget igen.

Det er en telt TYPE, og nej det er ikke useriøst. jeg benytter selv et 7 personers telt af samme type med sovekabine til 3-4? når jeg er afsted alene eller vi er to.
Det tager omkring 5 minutter at slå teltet op med samtlige stormbarduner.
Halvdelen af teltet fungerer som sovekabine, den anden halvdel som ophold/madlavning. Det er super praktisk.
Hvis man ser på vægten er den lav, og den kan blive endnu lavere ved at man lader teltstangen blive hjemme og enten finder en 4m lang stærk pind eller binder toppen af teltet op i en gren på et træ.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Hjælp til valg af telt

Indlæg af Cpt » 24. maj 2018, 12:53

Raptor357 skrev:
23. maj 2018, 16:55
Cpt skrev:
23. maj 2018, 16:45
Raptor357 skrev:
21. maj 2018, 14:06
En type som dette
https://da.wolfcamper.com/telte/lavvu-telt.html
Man kan have grejet med ind, man kan stå op, man kan lave mad, og med inderkabine som fylder halvdelen har man et endnu bedre sted at sove.

Er det ikke et lidt useriøst bud på et telt til 1 mand og 1 hund? :giggle:
Prøv lige at læse indlæget igen.

Det er en telt TYPE, og nej det er ikke useriøst. jeg benytter selv et 7 personers telt af samme type med sovekabine til 3-4? når jeg er afsted alene eller vi er to.
Det tager omkring 5 minutter at slå teltet op med samtlige stormbarduner.
Halvdelen af teltet fungerer som sovekabine, den anden halvdel som ophold/madlavning. Det er super praktisk.
Hvis man ser på vægten er den lav, og den kan blive endnu lavere ved at man lader teltstangen blive hjemme og enten finder en 4m lang stærk pind eller binder toppen af teltet op i en gren på et træ.
OK fair nok, jeg gad også godt at eje sådan et lavvu jeg syntes bare der stod et eller andet med at det vejer 7kg det telt i linket.. Hvor meget vejer dit 7 personers ca?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hjælp til valg af telt

Indlæg af Raptor357 » 24. maj 2018, 16:34

Omkring 2kg uden stang. Og 3,5 med. Sove kabinen er også 2kg.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Doole
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 260
Tilmeldt: 6. apr 2015, 21:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Faxe
Has thanked: 56 times
Been thanked: 55 times

Re: Hjælp til valg af telt

Indlæg af Doole » 24. maj 2018, 21:09

Tak for de forskellige forslag, jeg tror jeg vil kikke mig omkring på brugt markedet.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hjælp til valg af telt

Indlæg af Raptor357 » 25. maj 2018, 15:36

God jagt, knæk og bræk.
Et brugt telt kan godt være i sørgelig forfatning.
slå dem op og se efter skader, manglende ting, reparationer, afblegning og løse sømme.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til valg af telt

Indlæg af C-X » 25. maj 2018, 16:01

Køb et du finder rimeligt prissat, og prøv det nogle gange. Du kan altid bruge det i andre situationer, hvis du ikke kan komme overens med det, til jagtturen.

Alternativt, så lån et! Prøv det nogle ture.

Det er så møg svært at komme i gang med noget, når man ikke har et referencepunkt.

Har set flere beskrive og vise hvordan de med et tarp, spændt over deres telt, har fået den fjerde sæson med, selv om det var et tre sæsoners telt. Jeg har ikke selv den fornødne erfaring, men er fan af noget man kan sætte op og tage ned i dårligt vejr.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar