Imprægnering af tekstiler, der bruges til jagt: Hvad virker/ hvad bruger I?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Imprægnering af tekstiler, der bruges til jagt: Hvad virker/ hvad bruger I?

Indlæg af Krung » 27. sep 2018, 10:51

Jeg hart netop imprægneret mine nye støvler med den billige spray fra Biltema. Så er de da smudafvisende i en halv time længere.

Men jeg kom til at tænke på om den spray, eller noget bedre, var værd at bruge på de tasker og andet, som man har med på jagt.

Jeg sidder tit i skovbunden, eller græsset når jeg er på riffeljagt, og det ville være rart at dryp trillede af.

Jeg bruger det aldrig på mine egne klæder, da jeg så hellere tager regnslag eller regntøj på. Men den taske jeg bruger som underlag, må godt være nemmere at børste ren.

Det må helst ikke ændrer udseendet så meget, så at dyppe min rygsæk i kogende bivoks er jeg ikke meget for.

Er det værd at rode med?
Hvad virker?
Er det noget bæ at være søpet ind i, når man er på jagt?
Senest rettet af Refraktorius 27. sep 2018, 17:29, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift tilpasset formålet. Det er et spørgsmål du stiller, ikke en forklaring på hvordan noget gøres
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Imprægnering af tekstiler, der bruges til jagt

Indlæg af Ingsorsi » 27. sep 2018, 11:24

Krung skrev:
27. sep 2018, 10:51
Jeg hart netop imprægneret mine nye støvler med den billige spray fra Biltema. Så er de da smudafvisende i en halv time længere.

Men jeg kom til at tænke på om den spray, eller noget bedre, var værd at bruge på de tasker og andet, som man har med på jagt.

Jeg sidder tit i skovbunden, eller græsset når jeg er på riffeljagt, og det ville være rart at dryp trillede af.

Jeg bruger det aldrig på mine egne klæder, da jeg så hellere tager regnslag eller regntøj på. Men den taske jeg bruger som underlag, må godt være nemmere at børste ren.

Det må helst ikke ændrer udseendet så meget, så at dyppe min rygsæk i kogende bivoks er jeg ikke meget for.

Er det værd at rode med?
Hvad virker?
Er det noget bæ at være søpet ind i, når man er på jagt?
Jeg har ikke prøvet det men ville være bange for at det kunne lugtes.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Imprægnering af tekstiler, der bruges til jagt

Indlæg af Krung » 27. sep 2018, 11:31

Ingsorsi skrev:
27. sep 2018, 11:24
Jeg har ikke prøvet det men ville være bange for at det kunne lugtes.
Jeg har samme frygt. Men hvis byttet får færten, så tror jeg det er bedre at lugte af petrokemi, fremfor rovdyrhormoner.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Imprægnering af tekstiler, der bruges til jagt

Indlæg af Krung » 27. sep 2018, 11:59

Pinewood laver noget der er ekstra vandafvisende, noget som også nedsætter friktionen og noget som både afdufter, er vandafvisende og fjerner UV refleksioner.

My snake oil sense is tingling! :freak:

Er der nogen, der har gode erfaringer med et eller andet produkt?
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Sixpence
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. sep 2010, 09:23
Interesser: Jagt, skydning og forsvar
Geografisk sted: Vesthimmerland, den nordvestlige del
Has thanked: 2 times
Been thanked: 22 times

Re: Imprægnering af tekstiler, der bruges til jagt

Indlæg af Sixpence » 27. sep 2018, 14:31

Nu går jeg ud fra at det er en ganske almindelig taske af en eller anden form for stof og ikke noget læder værk. Hvis den absolut skal have imprægnering så ville jeg bruge noget til jakker ala det man kan købe i jagtbutikker landet over.

Men tasker imprægnere jeg generelt ikke, særligt hvis det er af en god brugs kvalitet. Så burde en grov stiv børste kunne klare det værste rengøring og så en tur i vaskemaskinen hvis den er blevet meget træls.
At den bliver våd er ligegyldig - dug går igennem ligegyldig hvad næsten og regner det mere end 30 minutter ligeså. Hvis det endeligt er med en taske så kan du lige så godt købe et regnslag til den.
Learning by fucking up - Sergent From

I´m just in it for the hat

T. Stensby & Co. 12/70
Tikka T3 Lite 308.
Samt en lille ny CZ

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Imprægnering af tekstiler, der bruges til jagt

Indlæg af Krung » 27. sep 2018, 14:42

Der er primært Cordura. De store tasker har typisk en eller anden belægning på indersiden, men de små har nok ikke.

Dug dukker op hvor som helst, fordi det jo falder ud af den luft, der også er inden i. Det er primært regn og den regn, der sidder på vegetationen, som jeg håber på bare kunne trille lidt af. Det er til den situation, hvor det regner så lidt man ikke gider med et regnslag eller hvor man vader gennem høj bevoksning, og så er alt pludseligt vådt. Jeg ville bare høre om nogen havde fundet noget godt. Jeg forventer at finde ud af at det ikke er tiden og pengene værd.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Imprægnering af tekstiler, der bruges til jagt

Indlæg af HappyNanoq » 27. sep 2018, 14:53

Husker i gamle dage, hvor vi skulle impregnere CampLet'en.

Det blev gjort med en håndholdt giftsprøjte med 1/3 silicone opløst i 2 dele acetone (som så fordamper og efterlader siliconen.).
Opløst i og påsprøjtet med giftsprøjten, tørt over med en kost med klude omkring - så der ikke samledes meget silicone et sted.

Det tog lidt tid før skidtet ikke længere duftede af acetone, men den blev vandtæt i selv det værste regnvejr.
Formodentlig også lufttæt, hvilket nok ikke er at foretrække ved tekstiler, da man så bliver kold/klam når sveden holdes inde.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Imprægnering af tekstiler, der bruges til jagt

Indlæg af Krung » 27. sep 2018, 14:59

Det lyder både besværligt og giftigt :fun: Jeg tror det ville være nemmere at have alt i vandtætte poser inden i.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Imprægnering af tekstiler, der bruges til jagt

Indlæg af HappyNanoq » 27. sep 2018, 15:06

Krung skrev:
27. sep 2018, 14:59
Det lyder både besværligt og giftigt :fun: Jeg tror det ville være nemmere at have alt i vandtætte poser inden i.
Ja, det blev foretaget i det fjerne hjørne af haven på en god dag, med vinden væk fra huset.
Husker man var let svimmel bagefter, så det ville nok ikke være gået i dag uden friskluftudstyr/-maske.

Hehe, men hva', det var billigt, og det virkede formidabelt.
Tricket var jo bare at fortynde siliconen så meget at det var nemt at påføre og det nemt kunne trænge ind.

Princippet benyttes jo også i dag, omend nok med lidt mildere kemikalier. :giggle:

Folk der kender mig, kan så tage stilling til om det gjorde skade.... eller ej. (jeg kender nok godt svaret :freak: )


Som jeg husker det, så er produkterne fra NIC-WAX (NIX-WAX?) til støvler lidt af samme skuffe. De kan sikkert også bruges til tasker/rygsække m.v.
Ret tyndt og faktisk ikke ret meget materiale i som udgør selve impregneringen. Det bliver noget mærkeligt noget når man sprøjter det ud på plastic og lader det tørre. Men det er nogle gode produkter.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Imprægnering af tekstiler, der bruges til jagt

Indlæg af Krung » 27. sep 2018, 15:11

HappyNanoq skrev:
27. sep 2018, 15:06
Folk der kender mig, kan så tage stilling til om det gjorde skade.... eller ej. (jeg kender nok godt svaret :freak: )
Det, eller rekylen. Man kan ikke vide hvad. Always keep them guessing.

Der er masser af produkter på markedet. Nikwax er nok en emulsion af voks. Det virker sikkert fint. Det er jo samme ide med voksen på fjeldrøv bukserne. Så er der det der med virkeligt meget cellulosefortynder i på spray. Det får støvlerne lidt af. Dufter dejligt.

Jeg er egentligt mest spændt på om det kan betale sig.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

JMJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 355
Tilmeldt: 10. sep 2010, 15:50
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Imprægnering af tekstiler, der bruges til jagt: Hvad virker/ hvad bruger I?

Indlæg af JMJ » 30. sep 2018, 22:10

Hej drenge.
Jeg bruger soft top kit fra biltema
Til min mazda mx5 nd
Virker ok
Mvh jmj.

Besvar