Hvilke benzin brænder til Trangia 25?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Hvilke benzin brænder til Trangia 25?

Indlæg af Raptor357 » 16. feb 2019, 19:26

Når jeg nu er ude og har Trangia med har jeg i +15 år brugt sprit. Det virker langsomt og er dumt at justere på.
For år tilbage købte jeg en gas brænder. den er fin, men den er ren ON/OFF når det er koldt da jeg kører med inverteret gasflaske for at få gas ud.
Jeg gider ikke gas mere, virker ikke når det er koldt og gas er dyrt og besværligt i anskaffelse i forhold til Benzin. Primus vintergas fås (meget besværligt og DYRT) men en multifuel brænder tjener sig hurtigt ind. egentligt er primus vintergas ikke bedre end andre med propan i når man kører inverteret :thumbdown: .
Så har jeg nu købt en Trangia X2, og det er noget bæ. ingen flamme kontrol, dårlig effekt og sod når der bruges gryder. Den røg retur.

Mit primære brug er madlavning, sekundært smelte sne til drikkevand.
Jeg kommer hvor der er koldt, men næppe over de 4000m højde der skulle være et problem for optimus.
At skulle skifte en dysse når der skiftes brændstof er ikke et problem.

Jeg er kommet frem til Primus omnifuel 2 og Optimus polaris optifuel. på papiret har begge +3KW på benzin hvilket burde være ok
Jeg kan bedst lide pumpe systemet på primus (som alle andre) og primus brænderen ser ud til at være den der bedst banker varme ind i en gryde.
Min indre grejluder kan dog bedst lide Optimus brænderen. den er 10 år nyere, dyssen renses inde fra og ud og så skulle den kunne levere 4KW på Benzin
Brænderen bliver bygget ind i en anden kop på en ikke destruktiv måde og vil sidde lidt dybere i trangiaen end X2 (som er en droslet primus multifuel)

Så er det store spørgsmål, hvad er erfaringen og hvad bør jeg vælge ?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilke benzin brænder til trangia 25

Indlæg af Kleth » 16. feb 2019, 19:55

Jeg har en Optimus Omnifuel fra 2006, den kører som en drøm på alt fra LPG til lampeolie.
Glimrende kontrol ud over med flydende LPG.
Den gang var Novaen nominelt på samme effekt, men pga luft/fuel-ratio var det effektive output lavere på Novaen når den ikke brændte benzin.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Lassescout » 17. feb 2019, 09:42

Jeg har haft en Coleman benzinbrænder i mange år.Det er en ældre udgave af denneher jeg har : https://www.anglingdirect.co.uk/coleman ... gJBpPD_BwE

Man skal lige være varsom i starten, for den kan godt danne en ret stor flamme indtil den er blevet varm. Derefter brænder den fint, jævnt og med virkelig god varme. Jeg oplever den som meget effektiv. På småture har jeg kun den benzin med der er i tanken. På lidt længere ture kommer man virkelig langt ved lige at have en halvlitersflaske rensebenzin med. Du kan også bare bruge 95 oktan blyfri benzin fra den dunk du har stående til plæneklipperen.

Den passer ikke i Trangias system med vindafskærmning mm, jeg bruger bare Trangias kedel, pander og gryder direkte på brænderen.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Kleth » 17. feb 2019, 12:35

Bare lige en heads up! Skal man flyve med en brænder er det vigtigt at tanken er ren og koblet fra pumpe og brænder; ellers risikerer man at tage turen uden pumpe og/eller brænder som man så kan hente i lufthavnen hjemme igen.
I Illulisat mødte vi i 2006 en tysker, som da han stod på tundraen fandt ud af at hans brænder var blevet inddraget i Frankfurt. Det havde været lidt svært for dem at samle naturbrændsel til madlavningsbål :wall:

Vi har på vores ture med Primus Omnifuel haft pumpe og flasker adskilt, for vi kunne købe en ny flaske, men pumpen kunne blive rigtig svær at opdrive hvis den blev inddraget med flasken, fordi den sad i. I flere tilfælde har vi haft flasken i håndbagagen - en helt ny og ikke tidligere anvendt flaske så den ikke blindt blev inddraget.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Cpt » 18. feb 2019, 06:43

Lassescout skrev:
17. feb 2019, 09:42
Jeg har haft en Coleman benzinbrænder i mange år.Det er en ældre udgave af denneher jeg har : https://www.anglingdirect.co.uk/coleman ... gJBpPD_BwE

Man skal lige være varsom i starten, for den kan godt danne en ret stor flamme indtil den er blevet varm. Derefter brænder den fint, jævnt og med virkelig god varme. Jeg oplever den som meget effektiv. På småture har jeg kun den benzin med der er i tanken. På lidt længere ture kommer man virkelig langt ved lige at have en halvlitersflaske rensebenzin med. Du kan også bare bruge 95 oktan blyfri benzin fra den dunk du har stående til plæneklipperen.

Den passer ikke i Trangias system med vindafskærmning mm, jeg bruger bare Trangias kedel, pander og gryder direkte på brænderen.
Sådan en Coleman der, soder den ligesom et bål eller er forbrændingen renere end det? Og hvordan med benzin lugt, kommer maden til at lugte lidt af det?

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Elbæk » 18. feb 2019, 09:07

Det er Primus som fremstiller Trangias X2 multifuel brænder (og deres GB74 gasbrænder) - og i alle væsentlige detaljer er en Trangia X2 identisk med en Primus OmniFuel, så du skal ikke forvente nogen væsentlig forskel i performance og betjening fra de to.

Jeg har selv tidl. haft en Optimus NOVA+ installeret i min Trangia, det fungerede glimrende. Den er solgt til en kammerat, som til stadighed har stor glæde af den. Det er nok den mest problemfri multifuel brænder jeg har ejet.

De sidste 5-6 år har jeg kørt med en Trangia X2 i min Trangia - og jeg har ikke oplevet de beskrevne udfordringer med den. Det med at den soder (og for den sags skyld den manglede effekt) kan skyldes at man ikke sørger for at den er varm nok før at man skruer op for brændstoffet, men det gør sig gældende ved enhver multifuel brænder.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Refraktorius » 18. feb 2019, 09:39

Hvis den brænder korrekt, så bør den hverken lugte eller sode.


Med de kemi-nørdede briller på, så vil jeg kun anbefale brug af motorbenzin i nødstilfælde.
Motorbenzin er lavet til at brænde af i en motor, ikke til at være i nærheden af fødevarer, så det indeholder en bred palet af sundhedsskadelige stoffer.
(Faktisk så mange, at blev det ikke lige brugt til det det gjorde, så fik man næppe lov til at sælge det til almindelige mennesker)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Kleth » 18. feb 2019, 09:57

Cpt skrev:
18. feb 2019, 06:43
Sådan en Coleman der, soder den ligesom et bål eller er forbrændingen renere end det? Og hvordan med benzin lugt, kommer maden til at lugte lidt af det?
Hvis dysen er ren og som Elbæk udmærket skriver at brænderen er ordentligt forvarmet, så soder rensebenzin/Coleman fuel ikke. Dysen soder heller ikke til hvis brændstoffet er rent, men anvendes der f.eks. brændstof med inhibitorer eller tilsætning f.eks. snescooterbenzin m.v. så kan det godt sode kraftigt. Der er ingen afsmag ved normalt brug og jeg ville normalt ikke lade røgen komme i direkte kontakt med maden i længere tid. Det gælder iøvrigt også ved anvendelsen af petroleum og lampeolie - Lampeolie har jeg kun anvendt som forsøg og ville ikke bruge det af andet end nød; lang forvarming og rimeligt nærtagende m.h.t. ilttilførsel.
Største problem med afsmag er med petroleum, der indeholder en del svovl og har en tendens til at krybe, så hvis det opbevares sammen med provianten eller bare i nærheden, er der en udpræget risiko for at maden tilegner sig smag af petroleum.

Min yndlings benzin-brænder er min Optimus SVEA, men givet det er ikke en Trangia
https://www.optimusstoves.com/us/us/200 ... timus-svea

Iøvrigt en interessant artikel om brændere, fuel og karbonmonooxid (part 1 er frit tilgængelig)
https://backpackinglight.com/stoves_ten ... _monoxide/
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Lassescout » 18. feb 2019, 11:51

Jeg bruger som regel rensebenzin i min Coleman stove. Det er det reneste og du kan købe de små halvliters flasker alle vegne, så det er også det nemmeste. Jeg har prøvet at bruge 95 oktan blyfri, bare fordi jeg kan, men det har været undtagelsen. Jeg har aldrig mærket afsmag i maden, men den dufter dejligt af benzin når man bruger den. Det er ligesom lugten af pulverkaffe blevet koblet sammen med at have fri og være på tur inde i min hjerne, så det er afgjort en af de gode lugte :smile:

Jeg bruger den altid i fri luft, aldrig inde i teltet. Den er som sagt lidt temperamentsfuld, så både af hensyn til brandfare og koncentration af forbrændingsrester er det sådan jeg foretrækker det.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

MCC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 87
Tilmeldt: 4. jan 2011, 09:22
Interesser: jagt, genladning og ombygning
Geografisk sted: Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af MCC » 18. feb 2019, 12:10

Jeg har en del brændere efterhånden. Og hvis jeg bruger petrolium eller kaminolie så blander jeg altid 25% rensebenzin i så brænder det meget nemmere.

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Deepo » 18. feb 2019, 15:16

MCC skrev:
18. feb 2019, 12:10
Jeg har en del brændere efterhånden. Og hvis jeg bruger petrolium eller kaminolie så blander jeg altid 25% rensebenzin i så brænder det meget nemmere.
Passer nogle af dine brændere sammen med Trangia 25?

/Mogens

MCC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 87
Tilmeldt: 4. jan 2011, 09:22
Interesser: jagt, genladning og ombygning
Geografisk sted: Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af MCC » 18. feb 2019, 19:01

Ja, men har aldrig fået dem brugt i trangien. Man har men at tage den samme i brug, selv om man har en stak.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Raptor357 » 18. feb 2019, 19:28

Uh en masse dejlige svar.
@refrak hvilke brændstof ville du bruge ud fra et kemi synspunkt. Benzin fra tankstationen er ikke mit førstevalg, det er aspen 4t og rensebenzin. Dernæst hvad jeg kan finde.
Jeg fandt at meget rent isooctan soder mere end rense og alkyd benzin.

@elbæk X2 brænderen er i dag en droslet primus multifuel III. Input i gryden den store var lidt over 600w og så tager det over 9min at koge en litter vand. Det burde tage ca 4minutter.

@mcc har du polaris og/eller omnifuel 2 brændere og hvilke er din favorit?

En fordel ved ren benzin ikke auto benzin fra tanken og sprit er at sker uheldet og man får en lækage så er det lettere at få lugten og dampene væk end med petrolium eller diesel.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Refraktorius » 18. feb 2019, 21:42

Jeg ville nok tage rensebenzinen. Det er IMHO en god kombination af pris og renhed.

.... og så siger nørden i mig selvfølgelig, at det ville være interessant at prøve ren n-heptan, der er et ret almindeligt opløsningsmiddel.
(men der er ikke nogen af dem, der ikke er sundhedsskadelige)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Raptor357 » 24. feb 2019, 19:58

Det blev Optimus polaris som jeg bestiller i morgen.
Brændstof slangen i pumpen er ikke så håbløs som jeg havde forstået, brænderen er optimeret til benzin og selve brænderkoppen skulle være hurtigere at for og hovedvarme.

Nu er mit store issue bare om jeg skal købe adapteren fra Trangia eller Optimus. De passer begge.

Men i Optimus adapteren sidder brænderhovedet lige lidt længere nede, hvilket giver mindre CO ved madlavning, en kold plet i midten af gryden og forvarmervægen bliver ikke beskyttet ved transport

I trangia adapteren sidder brænderen lidt tættere på gryden men det er en "kop" så vægen er bedre beskyttet og risikoen for at spilde brændstof på underlaget er kraftigt reduceret.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Elbæk » 24. feb 2019, 20:01

Raptor357 skrev:
24. feb 2019, 19:58
Det blev Optimus polaris som jeg bestiller i morgen.
Brændstof slangen i pumpen er ikke så håbløs som jeg havde forstået, brænderen er optimeret til benzin og selve brænderkoppen skulle være hurtigere at for og hovedvarme.

Nu er mit store issue bare om jeg skal købe adapteren fra Trangia eller Optimus. De passer begge.

Men i Optimus adapteren sidder brænderhovedet lige lidt længere nede, hvilket giver mindre CO ved madlavning, en kold plet i midten af gryden og forvarmervægen bliver ikke beskyttet ved transport

I trangia adapteren sidder brænderen lidt tættere på gryden men det er en "kop" så vægen er bedre beskyttet og risikoen for at spilde brændstof på underlaget er kraftigt reduceret.
Jeg har erfaring med begge adaptere - og vil klart anbefale Trangias som den mest funktionelle, robuste og sikre - bl.a. af de samme årsager som du selv er inde på.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Kleth » 24. feb 2019, 20:18

Jeg tilpassede en Optimus Trangia adapter til min Primus og kom netop ind over at ville have den lidt lavere og det klarede jeg med et bor og en skive; der er så nok sket en del siden 2006 og jeg fandt ved et tilfælde min gamle tråd om emnet på er andet site :giggle:

Og jeg fandt også min gamle tråd om at bage pizza på Trangia :biggrin:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Raptor357 » 24. feb 2019, 20:22

Den er jeg med på. jeg er bare til madlavning inde i apsis på teltet og her tæller CO også med i regnskabet.
Nordmændene har lavet flere undersøgelser da der har været flere dødsulykker på den konto i norge...
jeg kan bare ikke finde info angående hvor følsom polaris er.

Norsk artikkel

Kilden
Der er dog mere bag betalingsmuren, som jeg lige skal have studeret.

Edit: så er der studeret.
I forhold til den originale sprit brænder, så er enhver udskiftning til gas eller multifuel til det bedre. og så vil lidt mere luft og lidt mere (10mm) afstand end der er i original holderen reducere mængden af CO til omkring 10ppm (fra 125ppm) i udstødningen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Refraktorius » 26. feb 2019, 18:28

Raptor357 skrev:
24. feb 2019, 20:22
.....

Edit: så er der studeret.
I forhold til den originale sprit brænder, så er enhver udskiftning til gas eller multifuel til det bedre. og så vil lidt mere luft og lidt mere (10mm) afstand end der er i original holderen reducere mængden af CO til omkring 10ppm (fra 125ppm) i udstødningen.
:goodpost:

Det er faktisk en imponerende reduktion!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Raptor357 » 3. mar 2019, 19:30

Så er den nye brænder modtaget og testet.
Originalt er der 11mm fra brænderen til gryden, monteret i trangia med optimus adapter er det 37mm. så CO er nok ikke et issue, men det skal måles.
Jeg vil eksperimentere med at brænderen kommer tættere på gryden, alene fordi at jeg kan se at setuppet er længere tid om at bringe en liter vand i kog end det burde. heldigvis er det let at justere bøjlen i forskellig højde og jeg har adgang til en CO måler.
Min målsætning er at brænderen bør være lige så god som trangia gasbrænderen til at banke varme ind i en gryde vand. om end flammerne ikke behøver at slikke op af gryden som med gasbrænderen når man vender dåsen på hovedet.

Dem der siger brænderen larmer har helt ret, men at pakke den ind i en trangia hjælper ganske voldsomt
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Raptor357 » 5. mar 2019, 21:35

Så er der nørdet CO
Alle målinger er for fuld skrald medmindre andet er angivet. brændstoffet er alkylat benzin (uden olie) fra harald nyborg.
Brænder uden gryde på 20-25ppm
Lille trangia gryde direkte på en original optimus polaris 440ppm kogetid 5:37
Lille gryde i trangia med polaris brænder i optimus egen adapter 148-250. 250 før brænderen var varm og 148 da brænderen var blevet varm. kogetid 4:33
ved madlavnings varme fra svag varme til pæn kog 10-83ppm
Lille gryde i trangia med polaris brænder i optimus egen adapter, hævet 11mm 380-420ppm. kogetid 4:34
ved madlavnings varme fra svag varme til svag kog 10-240ppm

Optimus terra HE gryde med varmeveksler i trangia stående på trangia pan stand (Uden sætter lortet sig ubegribeligt godt fast) 183ppm. kogetid 2:40

Kogetid er testet med 1kg vand, så koldt det nu kan komme ud af hanen og der har ikke været låg på gryden. jeg har stoppet uret når vandet koger tydeligt, ikke bare en flok fesne bobler der stiger op fra bunden.

Opdatering med måling på gas og sprit
Original gasbrænder på butangas, flasken er placeret i et lunt vandbad. uden gryde på og fuld skrald 2ppm
med lille gryde 140ppm kogetid 4:30
lavest varme inden den går ud i vindstille vejr 73ppm

Original spritbrænder med Methanol 1370ppm
Original spritbrænder med Ethanol 2400ppm

Det er dog værd at bemærke at med sprit er der slet ikke nær den mængde udstødningsgas som der er fra en gas eller multifuel brænder.
Jeg tænker at man skal lade skidtet køre inde i et lukket rum i 10 minutter for at kunne sammenligne målingerne fra sprit med de øvrigt.
Senest rettet af Raptor357 6. mar 2019, 19:57, rettet i alt 1 gang.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Johs
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 588
Tilmeldt: 30. dec 2004, 17:03
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Johs » 6. mar 2019, 10:02

Du skal op på ca, 40mm afstand til bunden af en plan gryde. Koldere gryden er jo dårligere forbrænding, grundet afkøling af forbrændingen.

Det norske Fjellforum har et underforum der heder: Primus og kokesystem. Nordmændene kalder alle brændere for PRIMUSSER.
https://www.fjellforum.no/forums/forum/ ... kokesystem

Det svenske utsidan har et underforum der heder: Kök och brännare.
https://www.utsidan.se/forum/forumdisplay.php?f=19

CO har været diskuteret i årevis i det norske forum, er også blevet vendt i det svenske forum.

Tråden "Trangia Stormkjøkken, spritfyrt - hele året!" i det norske forum er interessant for Trangia ejere.
https://www.fjellforum.no/forums/topic/ ... -hele-året
– hilsen Johs

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Raptor357 » 6. mar 2019, 13:58

Tak, det var faktisk en norsk side der fik mig trigget.
Jeg kan se at jeg også skal måle på sprit udover gas. Methanol, ethanol og gas må jeg prøve at se om jeg kan nå i aften.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Raptor357 » 6. mar 2019, 19:57

Så er der opdateret med målinger fra sprit og gas.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Refraktorius » 6. mar 2019, 21:50

Hvordan måler du?

Jeg kan ikke helt lure, hvordan man laver den mest "ærlige" måling.
Den mest relevante ville nok være et lukket telt af den type man ville bruge, og så se, hvad værdien i teltet toppede på i løbet af en kogning.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar