Erfaringer med Økseriget.dk?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Brugeravatar
Dragon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 18. okt 2016, 17:08
Interesser: Håndvåben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 19 times

Erfaringer med Økseriget.dk?

Indlæg af Dragon » 18. jun 2019, 19:36

Har tænkt på at jeg skal have en økse til at have med i rygsækken, når hængekøjen alligevel skal luftes, og da jeg var på Korskroens kræmmermarked, havde Økseriget en stand fyldt op til randen med spændene økser.
Fik pillet lidt ved en Vikingøkse og tror at den vil opfylde mit behov ude i naturen, men er der nogen herinde der har erfaring med om det er gode økser han sælger?
44843849_1834814003239619_9109063084294537216_n.jpg

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Erfaringer med Økseriget.dk?

Indlæg af C-X » 18. jun 2019, 20:06

Nu kan jeg ikke se en hjemmeside tilhørende "Økseriget.dk", men den fremviste økse skal da godt nok være billig, hvis jeg skulle give den et forsøg. Det ligner noget fremstillet i Østen. Den kan næppe skrige mere "fake" end den gør. Bare det "vikingehoved" og så teksten, hvis man skulle være i tvivl... :axe
Håber de har produkter der er bedre.

Jeg vil i stedet foreslå sig, at kigge på en økse fra Husqvarna (lavet af Hultafors), hvor du får rigtig meget for pengene.
https://www.husqvarna.com/dk/reservedel ... jer-okser/

Særligt deres skovøkse, som er identisk med Hultafors HY20, bare med andre stempler, er formidabel, ikke bare til prisen. Performancemæssigt matcher den Gränsfors, også kvalitetsmæssigt, men ikke i form af æstetisk finish (hint, i vamle gamle dage, var øksehoveder malede og ikke rå som Gränsfors "retro-udgaver").
Grunden til, at jeg vil anbefale den lidt længere økse er, at den er mere sikker, da du ikke så let risikerer at hugge i dig selv (lyder ulækkert på mere end én måde, ved det godt). Samtidig giver det langt mere fart og moment, også når du skal løsne den, når den har bidt sig fast. En økse der har et armslængde skaft, yder mere arbejde end en kort.

Hvis det absolut skal være en kort udgave, så ville jeg ikke betænke mig med camping modellen eller deres fritidsøkse.

Du kan også gå man cave vejen og finde en god, gammel DSI eller bare et hoved til restauration, og så et skaft du selv snitter, eller et fra Orebo. Så får du højeste kvalitet, til mindste pris!
http://shop.orebo.dk/category/skafter-7/
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Erfaringer med Økseriget.dk?

Indlæg af Refraktorius » 18. jun 2019, 21:11

Bomærket er Minnesota Vikings!
(Det indgyder mig ikke tillid)
:rolf:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Minnesota_Vikings
Vedhæftede filer
8F25AA1F-9A95-4433-B231-CB9868E23EA9.png
8F25AA1F-9A95-4433-B231-CB9868E23EA9.png (28.03 KiB) Vist 13479 gange
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Erfaringer med Økseriget.dk?

Indlæg af Lycon » 18. jun 2019, 21:24

C-X skrev:
18. jun 2019, 20:06
Nu kan jeg ikke se en hjemmeside tilhørende "Økseriget.dk"
Kan heller ikke finde deres webpage, men de ligger på Fjæset Men det ligner billige sandstøbte hoveder.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Erfaringer med Økseriget.dk?

Indlæg af C-X » 18. jun 2019, 22:19

Logoet lignede også noget bekendt, men mine tanker gik dog mod Asterix og Vikingerne :fun:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kloster
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 624
Tilmeldt: 6. jul 2008, 17:23
Interesser: skydning og jagt
Geografisk sted: Holstebro.
Has thanked: 185 times
Been thanked: 44 times

Re: Erfaringer med Økseriget.dk?

Indlæg af Kloster » 18. jun 2019, 22:26

Det er en økse af ret dårlig kvalitet. Ofte bliver hovedet løst, og stålet er ikke det bedste.

Hvad med at finde et DSI hoved, eller et andet ældre hoved fra dengang man kunne lave værktøj også selv skæfte den?
Kloster.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Erfaringer med Økseriget.dk?

Indlæg af C-X » 18. jun 2019, 22:29

Den minder i øvrigt ufatteligt meget om denne, som jeg heller ikke ville smide penge efter; https://www.xxl.dk/oyo-vikingokse-brun/ ... 49_1_style

Et alternativ mere; prøv at kigge på tømrerøkser (Hultafors/Husqvarna), evt. med ret skæfte, de er ret populære blandt praktiske "bushcraftere", fordi de kan bruges til flere forskellige opgaver. Med mindre du ved du kan håndtere mere, så vælg den med et 800 gr. hoved.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Dragon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 18. okt 2016, 17:08
Interesser: Håndvåben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 19 times

Re: Erfaringer med Økseriget.dk?

Indlæg af Dragon » 21. jun 2019, 18:50

Super med nogle gode input.
Havde selv den tanke at det ikke var noget jeg skulle smide mine penge efter.
Går på jagt efter en økse af bedre kvalitet :NVFrules:

Krage
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15. okt 2018, 20:33
Interesser: Jagt, Vildt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 38 times
Been thanked: 23 times

Re: Erfaringer med Økseriget.dk?

Indlæg af Krage » 21. jun 2019, 19:40

Har mest kendskab til Gränsfors, men har da også haft en god del af dem i hånden. Har selv deres lille skovøkse, snedker (/tømrer) øksen og deres Outdoor økse. Af dem er Outdoor den eneste jeg gider slæbe med.

Hovedet er lille nok til at den næsten ikke vejer noget i rygsækken, skæftet langt nok til at kompensere for hovedet og æggen formet så den både hugger godt og flækker mindre træ glimrende (flækker kun optænding). Kan ikke komme på et eneste punkt jeg ville forbedre ud over måske lige at lave skæftet 3-4 cm længere. Den holder skæret fremragende selv ved misbrug. Til gengæld er den ikke specielt billig. Den og en foldekniv så kan jeg klare mig fint :blink:

https://www.gransforsbruk.com/en/produc ... oor-axe-2/

Ellers er tomahawk jo et ret gennemprøvet design til bushcraft :fun: (Og outdoor øksen er ikke voldsomt langt fra)

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Erfaringer med Økseriget.dk?

Indlæg af Refraktorius » 21. jun 2019, 20:33

Uh, den er nuttet!
Hvad står sådan en i?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Erfaringer med Økseriget.dk?

Indlæg af Ras.Killing » 21. jun 2019, 20:58

Hvis pengene er til det!

... så kig efter en økse fra Landvirke :numberone: danske økser af højeste kvalitet.

Men prisen er der efter :smile:

www.landvirke.dk
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

RoyalDuck
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 30. dec 2011, 19:25
Interesser: riffelskydning, våbenteknik
Geografisk sted: Dronningens København
Has thanked: 16 times
Been thanked: 14 times

Re: Erfaringer med Økseriget.dk?

Indlæg af RoyalDuck » 21. jun 2019, 22:10

C-X skrev:
18. jun 2019, 22:29
Den minder i øvrigt ufatteligt meget om denne, som jeg heller ikke ville smide penge efter; https://www.xxl.dk/oyo-vikingokse-brun/ ... 49_1_style

Et alternativ mere; prøv at kigge på tømrerøkser (Hultafors/Husqvarna), evt. med ret skæfte, de er ret populære blandt praktiske "bushcraftere", fordi de kan bruges til flere forskellige opgaver. Med mindre du ved du kan håndtere mere, så vælg den med et 800 gr. hoved.
brødrene Øyo er nu en Ok lille smede-biks midt i telemarken - de laver fine ting - har besøgt dem en gang :smile:

Besvar