Sammensætning af et minimalt traumakit

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
HappyNanoq
Platin Member
Platin Member
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Nuussuaq v. Nuuk, Grønland
Has thanked: 270 times
Been thanked: 441 times

Re: Sammensætning af et minimalt traumakit

Indlæg af HappyNanoq » 21. jun 2019, 17:22

Cp-Medic skrev:
21. jun 2019, 02:15
den med tamponer og bind er vidst efterhånden blevet manet i jorden mange gange de sidste 10 år.
Ja der er sikkert noget bedre.

Men det skal jeg huske at nævne for det par jeg en sjælden gang er ude og sejle med, læge/fys. :clap: :thumbup: Det er ellers en fast del af deres medpack.

Snakkede med dem om en lille nødpakke til når jeg skulle på jagt eller hyggeskyde. (Ikke skudsår.!!)
Snakkede om det samme med Lasse, han var imod quikclot både gel/granulat/indføringsrør fordi det giver fagfolk helvedes problemer med at hjælpe rigtigt efterfølgende. Han var ikke til at hugge/stikke i på det område, så var det næsten bedre at dø ved at forbløde, end bare bruge noget der giver den mindste chance.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

HR
Silver Member
Silver Member
Interesser: Hagljagt, Riffeljagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 89 times
Been thanked: 104 times

Indlæg af HR » 21. jun 2019, 19:00

HappyNanoq skrev:
21. jun 2019, 17:22
Snakkede om det samme med Lasse, han var imod quikclot både gel/granulat/indføringsrør fordi det giver fagfolk helvedes problemer med at hjælpe rigtigt efterfølgende. Han var ikke til at hugge/stikke i på det område, så var det næsten bedre at dø ved at forbløde, end bare bruge noget der giver den mindste chance.
Man skal ikke lede ret længe før man finder kritikken af de originale quikclot. Det drejer sig primært om varmeudvikling og om granulat efterladt i såret der har voldt problemer i den efterfølgende pleje. Begge problemer er løst idag.
HR

Lidt om de forskellige produkter og versioner: https://www.jems.com/articles/print/vol ... civil.html

Lidt om quicklot i civil ambulanceservice: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26351975. (Kræver specialadgang).

HR
Silver Member
Silver Member
Interesser: Hagljagt, Riffeljagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 89 times
Been thanked: 104 times

Indlæg af HR » 21. jun 2019, 23:10

Faldt lige over en rigtig god artikkel: https://www.wemjournal.org › pdf
Bleeding Control Using Hemostatic Dressings_ Lessons Learned - Wilderness & Environmental Medicine.
The following items are recommended for an individual hemorrhage control kit for use in austere environments: 2 rolls of gauze, 2 pressure dressings, 2 hemostatic dressings, and 2 tourniquets.
Table 2. TCCC Guidelines for the management of bleeding.

Assess for unrecognized hemorrhage and control all sources of bleeding. If not already done, use a CoTCCC-recommended limb tourniquet to control life-threatening external hemorrhage that is anatomically amenable to tourniquet use or for any traumatic amputation. Apply directly to the skin 2–3 inches above the wound.

If bleeding is not controlled with the first tourniquet, apply a second tourniquet side by side with the first.

For compressible hemorrhage not amenable to limb tourniquet use or as an adjunct to tourniquet removal, use QuikClot Combat Gauze as the CoTCCC hemostatic dressing of choice.
.
.
.
Hemostatic dressings should be applied with at least 3 minutes of direct pressure.
.
.
.
If the bleeding site is amenable to use of a junctional tourniquet, immediately apply a CoTCCC-recommended junctional tourniquet. Do not delay application of the junctional tourniquet once it is ready for use. Apply hemostatic dressings with direct pressure if a junctional tourniquet is not available or while the junctional tourniquet is being readied for use.

Reassess prior tourniquet application. Expose the wound and determine if a tourniquet is needed. If it is needed, replace any limb tourniquet placed over the uniform with one applied directly to the skin 2–3 inches above wound. Ensure that bleeding is stopped.

When possible, a distal pulse should be checked. If bleeding persists or a distal pulse is still present, consider additional tightening of the tourniquet or the use of a second tourniquet side by side with the first to eliminate both bleeding and the distal pulse.

Limb tourniquets and junctional tourniquets should be converted to hemostatic or pressure dressings as soon as possible if 3 criteria are met: the casualty is not in shock; it is possible to monitor the wound closely for bleeding; and the tourniquet is not being used to control bleeding from an amputated extremity. Every effort should be made to convert tourniquets in less than 2 hours if bleeding can be controlled with other means. Do not remove a tourniquet that has been in place more than 6 hours unless close monitoring and lab capability are available.

Expose and clearly mark all tourniquet sites with the time of tourniquet application. Use an indelible marker/quote]

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 107 times
Been thanked: 365 times

Indlæg af Raptor357 » 24. jun 2019, 21:38

Så fik jeg lige brug for en forbinding i dag. Et skinneben skrabet på en mtb pedal med stål skruer for bedre greb. AV. :wheelchair:
Hvilket betød jeg fandt ud af at en almindelig kompress forbinding er noget skrammel.
Hvor finder man forbinder i kvalitet og med de anvendelses muligheder, som den standard forbinding man havde udleveret som værnepligtig i slut halvfemserne?
Specielt folde ud muligheden tiltaler mig.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

10-22
Silver Member
Silver Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 54 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af 10-22 » 25. jun 2019, 08:20

Når vi snakker tourniquet, så ville jeg vælge en jeg kunne bruge med en hånd på mig selv.
10-22

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 221 times
Been thanked: 1526 times

Indlæg af Refraktorius » 26. jun 2019, 12:21

Så er der åbnet igen.

Husk at "salg" skal ske i forummet indrettet til det formål og under de regler vi stiller der og at foreningsinfo/arrangementsreklame skal cleares med en moderator først.

:razz:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Lynge
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: skydevåben, genladning,
Geografisk sted: nordjylland
Geografisk sted: hjørring
Has thanked: 17 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Lynge » 7. aug 2019, 11:56

Raptor357 skrev:
20. jun 2019, 17:39
Jeg kan tilføje at værktøj kan lave mindst lige så meget ravage som et skud.
Vinkelsliber er blandt de milde og kædesav blandt de grimme. midt imellem kan man finde en kniv.

Det er egentligt underligt man stadig lever med lemmerne i behold med alle de farlige ting man omgiver sig med.
Jeg havde i flere år noget skum der får blodet til at størkne næsten øjeblikligt. nu er det udløbet og jeg kan ikke få det igen.
https://www.brownells.dk/CELOX-BLOOD-CL ... -100025878
Olie sheik

Besvar