Mors Kochanski er død 79 år gammel

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Mors Kochanski er død 79 år gammel

Indlæg af Elbæk » 5. dec 2019, 22:29

Mors Kochanski - en af fædrene til moderne bushcraft - døde tidligere i dag, af lungehindekræft, 79 år gammel.

Mors var - om nogen - med til at definere begrebet bushcraft i moderne forstand, både som et værktøj til overlevelse i vildmarken, men også som en rekreativ aktivitet, en hobby.

Mors havde en meget praktisk, nøgtern - og ikke mindst erfaringsbaseret - indgangsvinkel til bushcraft og overlevelsesteknikker i vildmarken, hvilket kom til udtryk gennem hans bøger samt (siger de som har oplevet ham i den egenskab) hans kurser, en aktivitet han opretholdt indtil kort før han fik konstateret cancer.

Mors formidlede sin viden med en blanding af benhård (til tider nærmest brutal) realitetssans - krydret med hans humor og altid tilstedeværende glimt i øjet. Mors elskede vildmarken, men han romantiserede den ikke.

Mors bekendte sig til princippet om at viden var det vigtigste værktøj man kunne tage med sig ud i det ukendte - og af samme årsag baserer alle hans teknikker sig på en ganske lille vifte af essentielle værktøjer. Mors var ikke købmand, han anså sig selv for at være en lærer, en formidler - han havde intet udstyr eller merchandise at sælge, ligesom han (med en enkelt undtagelse) konsekvent afslog at få sit navn sat i forbindelse med kommercielle produkter. Mors ønskede ikke selv at blive dyrket - han ønskede at videregive sin viden, erfaring og sin kærlighed til vildmarken, dette blev hans livs mission og nu eftermæle.

Mere end nogen anden af de store moderne bushcraft formidlere har Mors formået at tjene som en inspiration, et forbillede - og gennem sine bøger - lærermester for undertegnede. Hans læring vil altid have en særlig og essentiel plads hos mig - og det var, omend ikke uventet, med stor sorg at jeg modtog nyheden om hans bortgang tidligere i dag.

Mange har gennem tiden gået i Mors' fodspor - og mange vil, takket være hans bøger, i fremtiden. Men, ingen kommer nogensinde til at fylde hans sko.

Hans skål, under stjernerne, rundt om bålet...

78718812_1389509284564264_5508037382340870144_o.jpg
Mors Kochanski 1940-2019
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Mors Kochanski er død 79 år gammel

Indlæg af C-X » 5. dec 2019, 22:46

Pokker, men jeg troede faktisk han var ældre. Han dæleme gjort det godt og jeg har nydt mange videoer med ham. (mangler honnør smileyen, blandt mange andre)
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar