Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 28. jan 2022, 15:52

Tangloppen skrev:
28. jan 2022, 14:32
Jeg må indrømme, at jeg er ovenud tilfreds med regeringen og den måde at hele det her forløb er blevet styret.
Deres opgave er at passe på os, allesammen. Den har de klaret til UG.
At der har været så lidt slinger i valsen er jeg ærligtalt dybt imponeret over.
Troede ærligtalt ikke at det kunne lade sig gøre at gå igennem en så ukendt og uvis omgang, som den Covid-19 har været.

Nu er tiden så inde til bagklogskaben og bebrejdelserne, hvilket regeringen så bare må tage med. Tiden er inde til at guldfiskementaliteten slår igennem, og at dansken lader som om intet er hændt. At man slet ikke kan forstå hvorfor det overhovedet har været nødvendigt med restriktioner eller noget - det har jo hele tiden bare været en mild forkølelse.

Oh, og en status herfra - har det som en elefant sidder på mit bryst så snart jeg går mere end et par hundrede meter, og vejrtrækningen gakker helt ud. Og jeg er ellers helt oven på.
Min chef blev smittet for halvandet år siden - hendes trykken for brystet varede kun et halvt års tid…

Forkølelse - forstås.
:goodpost:

Helt enig.

Jeg kan få lange løg af at høre at nogle siger; Jamen, vi har jo klaret os så fint, så hvorfor har det så været nødvendigt med alle de restriktioner?
Jorden kalder det ydre rum; Vi har klaret det så godt FORDI vi har haft alle de restriktioner
(Og fordi at Dansken helt overordnet set har været god til at lade sig vaccinerer og følge anvisningerne)

Peter

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af ReneKJ » 28. jan 2022, 17:34

Tangloppen skrev:
28. jan 2022, 14:32
Jeg må indrømme, at jeg er ovenud tilfreds med regeringen og den måde at hele det her forløb er blevet styret.
Deres opgave er at passe på os, allesammen. Den har de klaret til UG.
At der har været så lidt slinger i valsen er jeg ærligtalt dybt imponeret over.
Troede ærligtalt ikke at det kunne lade sig gøre at gå igennem en så ukendt og uvis omgang, som den Covid-19 har været.

Nu er tiden så inde til bagklogskaben og bebrejdelserne, hvilket regeringen så bare må tage med. Tiden er inde til at guldfiskementaliteten slår igennem, og at dansken lader som om intet er hændt. At man slet ikke kan forstå hvorfor det overhovedet har været nødvendigt med restriktioner eller noget - det har jo hele tiden bare været en mild forkølelse.

Oh, og en status herfra - har det som en elefant sidder på mit bryst så snart jeg går mere end et par hundrede meter, og vejrtrækningen gakker helt ud. Og jeg er ellers helt oven på.
Min chef blev smittet for halvandet år siden - hendes trykken for brystet varede kun et halvt års tid…

Forkølelse - forstås.
Jeg tænker mere "rigsretssag" end "tilfredshed". Ikke på grund af restriktionerne, men på den måde der tilsyneladende er kørt topstyret enegang. Udfaldet af minksagen og hvad den ellers afslører bliver meget interessant.

Hvad angår selve restriktionerne så er jeg heller ikke tilfreds. Omfanget var ikke et problem, men den totalt uforudsigelige zig-zag kurs mht til hvad der nu er omfattet af restriktionerne og hvad der ikke er har været dybt frustrerende.
Det er som om de tror vi ikke har bedre at bruge tiden på end at se det daglige pressemøde om hvordan de har lagt dagens puslespil.
Hvad blev der af ideen om at der skulle være nogle forudefinerede niveauer af restriktioner man kunne skifte mellem, sådan at de berørte foretninger og foreninger kunne have planer klar på forhånd?

Så en tommelfinger op for viljen til at lave effektive omend ubehagelige restriktioner og bremse det så tidligt som muligt.
Men en stor tommelfinger nedad for måden det blev udført på. Der kunne være gjort meget bedre.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af BentxBetjent » 28. jan 2022, 17:58

Jeg mener det har været håndteret fra start til slut til et flot 10 tal.
Hvis de havde meldt hele "spilleplanen" ud, var folk blot blevet forvirrede.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af ReneKJ » 29. jan 2022, 12:40

BentxBetjent skrev:
28. jan 2022, 17:58
Jeg mener det har været håndteret fra start til slut til et flot 10 tal.
Hvis de havde meldt hele "spilleplanen" ud, var folk blot blevet forvirrede.
Hele ideen med beredskabsplaner, evakueringsplaner osv er vel ellers netop at folk kan sætte sig ind i dem på forhånd og få afklaret eventuelle spørgsmål?
På den måde ved alle hvad de skal gøre når situationen indtræffer, og har mulighed for at træffe de fornødne forberedelser.

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af DB89 » 29. jan 2022, 12:57

ReneKJ skrev:
29. jan 2022, 12:40
BentxBetjent skrev:
28. jan 2022, 17:58
Jeg mener det har været håndteret fra start til slut til et flot 10 tal.
Hvis de havde meldt hele "spilleplanen" ud, var folk blot blevet forvirrede.
Hele ideen med beredskabsplaner, evakueringsplaner osv er vel ellers netop at folk kan sætte sig ind i dem på forhånd og få afklaret eventuelle spørgsmål?
På den måde ved alle hvad de skal gøre når situationen indtræffer, og har mulighed for at træffe de fornødne forberedelser.
Men hvad er det rigtige at gøre i en ukendt situation? Diverse planer bliver ofte baseret på erfaringer og tilpasset når man klogere på emnet. Med f.eks. brandvæsen virker det til, at man ofte hellere vil sende hele kavaleriet, end kun en indsatsleder med pulverslukker, som så efterfølgende tilkalder de nødvendige folk. Brandvæsenet virker også stadigvæk til, at være nervøse ved risiko for brand i en el-bil og der er deres foretrukne løsning vist for en sikkerheds skyld at drukne den.

I hele corona håndteringen har man både skullet tage hensyn til sundhedsvæsenet, erhvervslivet osv. Der må beslutningstagerne træffe det kompromis, som de synes er bedst. Jeg tror de færreste ville have ønsket at være chef for de beslutninger, for du vil få kritik uanset hvad du gør. Efterfølgende er det så let at være bagklog.
Groft sagt ville nogle for næsten enhver skyld undgå dødsfald grundet imens andre som f.eks. Cepos nok ville have syntes det var fint, at gøre som svenskerne så man kunne få ryddet lidt ud i "ældrebyrden".

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af BentxBetjent » 29. jan 2022, 13:22

ReneKJ skrev:
29. jan 2022, 12:40
BentxBetjent skrev:
28. jan 2022, 17:58
Jeg mener det har været håndteret fra start til slut til et flot 10 tal.
Hvis de havde meldt hele "spilleplanen" ud, var folk blot blevet forvirrede.
Hele ideen med beredskabsplaner, evakueringsplaner osv er vel ellers netop at folk kan sætte sig ind i dem på forhånd og få afklaret eventuelle spørgsmål?
På den måde ved alle hvad de skal gøre når situationen indtræffer, og har mulighed for at træffe de fornødne forberedelser.
Øøøøhh, nej. Det ville glæde ganske få procent af befolkningen.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af BentxBetjent » 29. jan 2022, 13:31

Så blev det min tur til at være positiv. :wheelchair:
55 år. I god foderstand. Ingen sygdomme. Har fået alle 3 stik.

Symptomer
Måske en halv grad feber.
Ondt i halsen.
Næsen løber.
Lidt øm i leddene.
Træt i hele kroppen.

Jeg havde det værre for 1 år siden med halsbetændelse, hvor alle inkl. lægerne regnede med det var corona.
Da var det dælme noget bøvl....
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af ReneKJ » 29. jan 2022, 14:29

BentxBetjent skrev:
29. jan 2022, 13:22
ReneKJ skrev:
29. jan 2022, 12:40
BentxBetjent skrev:
28. jan 2022, 17:58
Jeg mener det har været håndteret fra start til slut til et flot 10 tal.
Hvis de havde meldt hele "spilleplanen" ud, var folk blot blevet forvirrede.
Hele ideen med beredskabsplaner, evakueringsplaner osv er vel ellers netop at folk kan sætte sig ind i dem på forhånd og få afklaret eventuelle spørgsmål?
På den måde ved alle hvad de skal gøre når situationen indtræffer, og har mulighed for at træffe de fornødne forberedelser.
Øøøøhh, nej. Det ville glæde ganske få procent af befolkningen.
Det mener jeg er en misforståelse. Det er ganske vist et mindretal af befolkningen der skal implementere planen, men alle får glæde af at der er styr på tingene og klare udmeldinger.

Jeg skal selvfølgeligt ikke kunne sige hvad andre har oplevet, men min opfattelse af det typiske forløb er:

1) Regeringen holder et pressemøde og varsler nye restriktioner om en håndfuld dage. Det variere fra gang til gang hvad det konkret er da det er resultatet sf politiske forhandlinger.
2) Foreninger og erhvervsliv har ikke andet at forholde sig til end hvad der ofte nærmere er en hensigtserklæring en en vejledning, og bliver taget på sengen.
3) så skal man vente på at hovedforeningerne får afklaret med ministerierne hvad der helt konkret skal udføres, og bagefter skal man hurtigt fremskaffe systemer til forhåndstilmelding/reservation, udendørs træningsarealer, markeringer, spritautomater, mere eller mindre personale osv.
4) Og til sidst kommer der så en udmelding fra foreninger og erhvervsliv til borgerne om hvordan de skal forholde sig.

Der er ingen respekt for det store arbejde der er for alle dem der skal sætte sig ind i nye regler med kort varsel gang efter gang. Det var forståeligt i den første tid, men ikke nu her hvor vi tager hul på det tredje år af pandemien.

Som altid så opfører de sig som om de spiller et computerspil hvor de små borger-droner kan omprogrammeres fra time til time uden konsekvenser.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af BentxBetjent » 29. jan 2022, 15:04

ReneKJ skrev:
29. jan 2022, 14:29
BentxBetjent skrev:
29. jan 2022, 13:22
ReneKJ skrev:
29. jan 2022, 12:40
BentxBetjent skrev:
28. jan 2022, 17:58
Jeg mener det har været håndteret fra start til slut til et flot 10 tal.
Hvis de havde meldt hele "spilleplanen" ud, var folk blot blevet forvirrede.
Hele ideen med beredskabsplaner, evakueringsplaner osv er vel ellers netop at folk kan sætte sig ind i dem på forhånd og få afklaret eventuelle spørgsmål?
På den måde ved alle hvad de skal gøre når situationen indtræffer, og har mulighed for at træffe de fornødne forberedelser.
Øøøøhh, nej. Det ville glæde ganske få procent af befolkningen.
Det mener jeg er en misforståelse. Det er ganske vist et mindretal af befolkningen der skal implementere planen, men alle får glæde af at der er styr på tingene og klare udmeldinger.

Jeg skal selvfølgeligt ikke kunne sige hvad andre har oplevet, men min opfattelse af det typiske forløb er:

1) Regeringen holder et pressemøde og varsler nye restriktioner om en håndfuld dage. Det variere fra gang til gang hvad det konkret er da det er resultatet sf politiske forhandlinger.
2) Foreninger og erhvervsliv har ikke andet at forholde sig til end hvad der ofte nærmere er en hensigtserklæring en en vejledning, og bliver taget på sengen.
3) så skal man vente på at hovedforeningerne får afklaret med ministerierne hvad der helt konkret skal udføres, og bagefter skal man hurtigt fremskaffe systemer til forhåndstilmelding/reservation, udendørs træningsarealer, markeringer, spritautomater, mere eller mindre personale osv.
4) Og til sidst kommer der så en udmelding fra foreninger og erhvervsliv til borgerne om hvordan de skal forholde sig.

Der er ingen respekt for det store arbejde der er for alle dem der skal sætte sig ind i nye regler med kort varsel gang efter gang. Det var forståeligt i den første tid, men ikke nu her hvor vi tager hul på det tredje år af pandemien.

Som altid så opfører de sig som om de spiller et computerspil hvor de små borger-droner kan omprogrammeres fra time til time uden konsekvenser.
Den beskrivelse er jeg i det store hele enig med dig, du har så blot en mængde negative værdiladninger med, som jeg ville udelade.
Min omskrivning............. skrev: Regeringen holder et pressemøde og varsler nye restriktioner om en håndfuld dage. Det variere fra gang til gang hvad det konkret er.
2) Foreninger og erhvervsliv forholder sig til vejledningerne, som er beskrevet på forhånd.
3) Hovedforeningerne har i forvejen afklaret med ministerierne hvad der helt konkret skal udføres, og bagefter fremskaffer man hurtigt systemer til forhåndstilmelding/reservation, udendørs træningsarealer, markeringer, spritautomater, mere eller mindre personale osv.
4) Og til sidst kommer der så en udmelding fra foreninger og erhvervsliv til borgerne om hvordan de skal forholde sig.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af ReneKJ » 29. jan 2022, 15:47

BentxBetjent skrev:
29. jan 2022, 15:04


Den beskrivelse er jeg i det store hele enig med dig, du har så blot en mængde negative værdiladninger med, som jeg ville udelade.
Min omskrivning............. skrev: Regeringen holder et pressemøde og varsler nye restriktioner om en håndfuld dage. Det variere fra gang til gang hvad det konkret er.
2) Foreninger og erhvervsliv forholder sig til vejledningerne, som er beskrevet på forhånd.
3) Hovedforeningerne har i forvejen afklaret med ministerierne hvad der helt konkret skal udføres, og bagefter fremskaffer man hurtigt systemer til forhåndstilmelding/reservation, udendørs træningsarealer, markeringer, spritautomater, mere eller mindre personale osv.
4) Og til sidst kommer der så en udmelding fra foreninger og erhvervsliv til borgerne om hvordan de skal forholde sig.
Jeg benægter ikke at jeg er blevet lidt mere kynisk på mine gamle dage :wheelchair:

Men det du beskriver er vel nærmeste der modsatte af det jeg skrev?
Hele pointen er at jeg ikke har oplevet nævneværdi kommunikation forud.
Og al erfaring fra tidligere episoder er lige til at smide ud af vinduet fordi politikerne ændrer det fra gang til gang.

Hvis det kørte som du beskrev det så ville jeg have væsentligt færre klager, men det svarer ikke til hvad jeg har oplevet.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af BentxBetjent » 29. jan 2022, 16:04

ReneKJ skrev:
29. jan 2022, 15:47

Jeg benægter ikke at jeg er blevet lidt mere kynisk på mine gamle dage :wheelchair:

Men det du beskriver er vel nærmeste der modsatte af det jeg skrev?
Hele pointen er at jeg ikke har oplevet nævneværdi kommunikation forud.
Og al erfaring fra tidligere episoder er lige til at smide ud af vinduet fordi politikerne ændrer det fra gang til gang.

Hvis det kørte som du beskrev det så ville jeg have væsentligt færre klager, men det svarer ikke til hvad jeg har oplevet.
Hvis planerne var offentlige, hvis dette sker, så gør vi sådan. hvis 3 af disse 5 ting sker så gør sådan her.
Det ville blot være grundlag for misfortolkninger, overlagte som uoverlagte.

Jeg er sikker på at myndighederne har et væld af scenarier, og når der meldes ud på et pressemøde er det med de scenarier in mente, men ikke som facitlister.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 31. jan 2022, 12:03

En af de ting der blev tævet ind i hovedet på os på officersskolen: "Man kan kun frigøre fra en kampstilling når man har ildoverlegenhed. Har man ikke ildoverlegenhed, så er det ikke frigørelse, så er det flugt, og man bliver forventeligt mejet ned i processen"

Så det helt afgørende spørgsmål når alt slippes i morgen er: Har vi styr på lortet?

Mit svar er "nej". Smitten er reelt ude af kontrol.
Vi er så heldige, at vi har en høj vaccinetilslutning, og det hjælper gevaldigt.
Men folk bliver smittet i hobetal, heldigvis uden at de fleste bliver livstruende syge, men en pæn procentdel bliver hundesyge og trækkes med eftervirkningerne i uger og måneder.

Arvæv i lungerne og kognitive problemer er ikke noget man har lyst til.


Plotter man smittetallene, så kan man se, at den eksponentielle vækst frem til hvor vi er nu reelt startede umiddelbart efter tøjlerne sidst blev sluppet 10. september.
Så ventede man længe nok med at forsøge at gøre noget, til det reelt var "for lidt og for sent" og nu smider man bare håndklædet i ringen og dropper alt.

De næste uger bliver spændende.

(Investeringstip: Sæt penge i dåsemad, haglpatroner og lokumspapir)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 31. jan 2022, 13:12

:goodpost:
Refraktorius skrev:
31. jan 2022, 12:03
En af de ting der blev tævet ind i hovedet på os på officersskolen: "Man kan kun frigøre fra en kampstilling når man har ildoverlegenhed. Har man ikke ildoverlegenhed, så er det ikke frigørelse, så er det flugt, og man bliver forventeligt mejet ned i processen"

Så det helt afgørende spørgsmål når alt slippes i morgen er: Har vi styr på lortet?

Mit svar er "nej". Smitten er reelt ude af kontrol.
Vi er så heldige, at vi har en høj vaccinetilslutning, og det hjælper gevaldigt.
Men folk bliver smittet i hobetal, heldigvis uden at de fleste bliver livstruende syge, men en pæn procentdel bliver hundesyge og trækkes med eftervirkningerne i uger og måneder.

Arvæv i lungerne og kognitive problemer er ikke noget man har lyst til.


Plotter man smittetallene, så kan man se, at den eksponentielle vækst frem til hvor vi er nu reelt startede umiddelbart efter tøjlerne sidst blev sluppet 10. september.
Så ventede man længe nok med at forsøge at gøre noget, til det reelt var "for lidt og for sent" og nu smider man bare håndklædet i ringen og dropper alt.

De næste uger bliver spændende.

(Investeringstip: Sæt penge i dåsemad, haglpatroner og lokumspapir)
Jeg syntes også helt klart at det er en måned til halvanden for tidligt.
Jeg forstår ærligt talt ikke hastværket ... :???:

Peter

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af BentxBetjent » 31. jan 2022, 13:33

Facts fra Covid Dasboard fra Johns Hopkins University.
I januar 21 var der ca. 25.000 ugentlige smittede, og lige godt og vel 200 døde.
I januar 22 nærmer vi os 300.000 ugentlige smittede, dødstallet er 120 døde.

Der er de sidste 28 dage registreret lige så mange smittede som under hele den foregående del af pandemien. Men kun 425 er døde med corona indenfor 28 dage.

Jeg ser ingen grund til hverken toiletpapir eller dåsemad. Haglpatroner tjek.
Jeg synes det er det rette tidspunkt at åbne.

Hvis samfundet bryder sammen er det nok snarere en aktieboble der kunne ske at implodere. Det ser ikke kønt ud. :cry:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fast Fumble » 31. jan 2022, 13:53

BentxBetjent skrev:
31. jan 2022, 13:33
Facts fra Covid Dasboard fra Johns Hopkins University.
I januar 21 var der ca. 25.000 ugentlige smittede, og lige godt og vel 200 døde.
I januar 22 nærmer vi os 300.000 ugentlige smittede, dødstallet er 120 døde.

Der er de sidste 28 dage registreret lige så mange smittede som under hele den foregående del af pandemien. Men kun 425 er døde med corona indenfor 28 dage.

Jeg ser ingen grund til hverken toiletpapir eller dåsemad. Haglpatroner tjek.
Jeg synes det er det rette tidspunkt at åbne.

Hvis samfundet bryder sammen er det nok snarere en aktieboble der kunne ske at implodere. Det ser ikke kønt ud. :cry:
Kunne ikke være mere enig - men nu har jeg heller ikke sundhedsfaglig eller militær baggrund, og dermed en indsigt som vore myndigheder ikke har.
Vi har lige nu 3 generationer i familien smittet (og syge - i en eller anden grad), så i løbet af et par uger, har jeg min helt egen empirisk baserede bedømmelse klar. Men lige umiddelbart ser det ikke ud til at der er nogen der bliver beskudt.

Dog: Den sidste linje om aktie boblen... Den tror jeg ikke er rigtig. Aktiemarkedet som helhed, har da lige taget et ordentligt dyk her i Januar 2022, mine aktie-kyndige venner siger det er en "regulering", som er noget der sker, når markedet er kommet unaturligt højt op i en periode. Så hvor er det du ser noget der er pustet for meget op, Betjent?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Sierra13 » 31. jan 2022, 14:30

Fast Fumble skrev:
31. jan 2022, 13:53
BentxBetjent skrev:
31. jan 2022, 13:33
Facts fra Covid Dasboard fra Johns Hopkins University.
I januar 21 var der ca. 25.000 ugentlige smittede, og lige godt og vel 200 døde.
I januar 22 nærmer vi os 300.000 ugentlige smittede, dødstallet er 120 døde.

Der er de sidste 28 dage registreret lige så mange smittede som under hele den foregående del af pandemien. Men kun 425 er døde med corona indenfor 28 dage.

Jeg ser ingen grund til hverken toiletpapir eller dåsemad. Haglpatroner tjek.
Jeg synes det er det rette tidspunkt at åbne.

Hvis samfundet bryder sammen er det nok snarere en aktieboble der kunne ske at implodere. Det ser ikke kønt ud. :cry:
Kunne ikke være mere enig - men nu har jeg heller ikke sundhedsfaglig eller militær baggrund, og dermed en indsigt som vore myndigheder ikke har.
Vi har lige nu 3 generationer i familien smittet (og syge - i en eller anden grad), så i løbet af et par uger, har jeg min helt egen empirisk baserede bedømmelse klar. Men lige umiddelbart ser det ikke ud til at der er nogen der bliver beskudt.

Dog: Den sidste linje om aktie boblen... Den tror jeg ikke er rigtig. Aktiemarkedet som helhed, har da lige taget et ordentligt dyk her i Januar 2022, mine aktie-kyndige venner siger det er en "regulering", som er noget der sker, når markedet er kommet unaturligt højt op i en periode. Så hvor er det du ser noget der er pustet for meget op, Betjent?
Aktiemarkedet har flere gange i løbet af året typisk dyk i størrelsesordenen 10%. Den lemmelige pengepolitk under corona, har været med til at sikre et par fantastiske aktieår, man har nærmest kunne lave penge på alt og alle.
Lige nu er det især pengepolitkken fra FED, og FEDs fremtidige tanker, der skaber uro. Inflationen er høj, renterne hæves. Spørgsmålet som alle pt stiller FED, er hvor højt renterne skal op, og det kan ingen svare på. Dette giver en opbremsning i aktiemarkedet, som er medvirken til den uro der er pt. En af grundene til at stram pengepolitik med højere renter er, at det er langt mindre risikobetonet at modtage fast indtægt fra renter end at være aktionær, så der skal være en gevinst med aktier. Men hvis renten lige pludselig stiger til 3% så er der ikke meget gevinst op til de gennemsnitlige 7% som MSCI indexet set over en 100 årig periode, giver i afkast om året.

NASDAQ og SP500 er vel nede år-til-dato med noget der minder om 10-15%. Det hele er som sagt en anelse nervøst, og det kunne jeg godt forestille mig det ville være indtil regnsskabssæsonen starter, og næste FED møde som er i Marts måned.


Som sidenote kan siges at da corona brød ud, var OMXC25 nede med 30-40% eller noget i den størrrelsesorden i marts 2020 som jeg husker det, tilgengæld var hele tabet indhentet allerede inden vi gik ind i efterårsmånederne.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Scrapper » 31. jan 2022, 14:32

Personligt så tror jeg ikke, at det er død og ulykke, som bliver vores største udfordring de kommende par måneder.

Det er snarere bestemte faggrupper, som kommer til at være under pres på grund af sygefravær.
Skoler og institutioner må lappe flere huller i bemandingen end de er vant til.
Heldigvis er begrebet nærkontakt blevet udvandet, så det ikke i samme grad kan bruges som en belejlig anledning til at blive lidt hjemme.

Værst kan det være i hospitaltsektoren, hvor sygefraværet nu kan være medvirkende årsag til, at operationer, diagnostisering og behandlinger udskydes. Det kan jo så godt medføre lidt død og ulykke.

I detailhandelen kan vi nok godt forvente lidt lavere omsætning, da en vis andel af kunderne ligger syge. Men den tabte omsætning kommer igen på den anden side. Sådan har de to seneste år i hvert fald artet sig, når nedlukninger har sat en dæmper på folks fysiske købelyst.

Så det kommer nok til at gå.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af BentxBetjent » 31. jan 2022, 14:38

Fast Fumble skrev:
31. jan 2022, 13:53
Dog: Den sidste linje om aktie boblen... Den tror jeg ikke er rigtig. Aktiemarkedet som helhed, har da lige taget et ordentligt dyk her i Januar 2022, mine aktie-kyndige venner siger det er en "regulering", som er noget der sker, når markedet er kommet unaturligt højt op i en periode. Så hvor er det du ser noget der er pustet for meget op, Betjent?

Jeg er ingen aktiehaj, som i overhovedet ikke. Jeg græder bare lidt når jeg kan se at tabet i høj grad overstiger de penge jeg smider på min pensionsopsparing. :cry:

Ifølge en der tidligere har forudset japanske aktier 1980'erne, 2000 boblen og som var kritisk overfor boligmarkedet i 2007.
Så har vi nået toppen af en 11 år lang stigning, og Jeremy Grantham forudser at de falder om få måneder.
De sidste 12 måneder har været en klassik finale på et 11 år langt bull-marked,« udtaler han. Et bull-marked er børsslang for et aktiemarked, der stiger. Han henviser til en stigning i call optioner, at individuelle investorer er begyndt at handle oftere og at der har været en stigning i handlen med små aktier.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Besvar