Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Aratan » 18. okt 2020, 21:48

Timber skrev:
18. okt 2020, 21:33

Det markerede understreger da fint min pointe.. Jo mere du lukker folk ned, så de skal tilbringe tid tæt sammen, jo mere fungerer det som smittespredning. Lad dog folk komme ud og få frisk luft, i stedet for at lukke dem inde...

Naturligvis skal man have selvdisciplin og blive hjemme hvis man er syg.Hold en fornuftig håndhygiejne, lad være med at kramme alle, og ellers lev normalt.. Og drop mundbind.. Så kører det..
Ikke meget at være uenig i ovenstående, men du har stadig intet at holde modstand mod mundbind fast på, ud over en personlig overbevisning om a det er noget skidt.

Hvilke lande bruger mundbind mest? Det må være de asiatiske lande? Hvordan er det at det er gået med smitten for eksempelvis Japan og Sydkorea som nærmest bruger mundbind uanset om der er Corona eller ej?

Jeg kan se 2 muligheder for at der kommer øget smitte med mundbind:
  • Man passer mindre på fordi man tror man er beskyttet
  • En eller anden systemisk ulempe ved mundbind som inegn har kunnet påvise
Den første kan jeg tro på, hvis man bruger mundbindet forkert og tror at den hellige grav er velforvaret så man ikke behøver resten af pakken, så er mundbind farlige
Den første tror jeg ikke på, og der skal en del mere til end din stålsatte overbevisning til at omvende mig, eksempelvis nogle kliniske data der støtter at mundbind er farlige... Det burde i hvert fald slå ret hårdt ud iJapan/Korea...

Alle de andre anbefalinger er jeg enig i, det taler vel egentlig bare for at vi skal mere på jagt :-)
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 18. okt 2020, 22:07

Aratan skrev:
18. okt 2020, 21:48
Timber skrev:
18. okt 2020, 21:33

Det markerede understreger da fint min pointe.. Jo mere du lukker folk ned, så de skal tilbringe tid tæt sammen, jo mere fungerer det som smittespredning. Lad dog folk komme ud og få frisk luft, i stedet for at lukke dem inde...

Naturligvis skal man have selvdisciplin og blive hjemme hvis man er syg.Hold en fornuftig håndhygiejne, lad være med at kramme alle, og ellers lev normalt.. Og drop mundbind.. Så kører det..
Ikke meget at være uenig i ovenstående, men du har stadig intet at holde modstand mod mundbind fast på, ud over en personlig overbevisning om a det er noget skidt.

Hvilke lande bruger mundbind mest? Det må være de asiatiske lande? Hvordan er det at det er gået med smitten for eksempelvis Japan og Sydkorea som nærmest bruger mundbind uanset om der er Corona eller ej?

Jeg kan se 2 muligheder for at der kommer øget smitte med mundbind:
  • Man passer mindre på fordi man tror man er beskyttet
  • En eller anden systemisk ulempe ved mundbind som inegn har kunnet påvise
Den første kan jeg tro på, hvis man bruger mundbindet forkert og tror at den hellige grav er velforvaret så man ikke behøver resten af pakken, så er mundbind farlige
Den første tror jeg ikke på, og der skal en del mere til end din stålsatte overbevisning til at omvende mig, eksempelvis nogle kliniske data der støtter at mundbind er farlige... Det burde i hvert fald slå ret hårdt ud iJapan/Korea...

Alle de andre anbefalinger er jeg enig i, det taler vel egentlig bare for at vi skal mere på jagt :-)
Her er hvad SST mener om det...
Potentielle fordele..
Der er følgende mulige fordele ved at anbefale mundbind til den generelle befolkning:
1)Nedsat risiko for smitte fra asymptomatiske og præsymptomatiske personer dvs. personer,der enten ikke har symptomer eller i tiden op til de udvikler symptomer.
2)Reducerer stigmatisering af personer, der ønsker at bruge mundbind, da anvendelse af mundbind bliver mere almindeligt.
3)Kan medvirke til, at befolkningen får en følelse af at kunne bidrage til at hindre smitte-spredning.
4)Kan være en påmindelse om,at man skal efterleve smitteforebyggende tiltag, dvs. holde afstand, reducere kontakt, opretholde højt hygiejne, højt niveau af rengøring mv.

Potentielle ulemper..
Der er følgende mulige ulemper ved at anbefale mundbind til den generelle befolkning:
1)Kan medføre en risiko for kontaktsmitte, hvis det ikke håndteres og anvendes korrekt, dvs hvis det berøres under brug eller hvis det tages af og på uden efterfølgende hånd-vask eller afspritning. Særligt hos børn, er der en øget risiko for at det bruges forkert.2)
Kan medføre risiko for smitte, hvis det ikke udskiftes, når det er fugtigt eller forurenet idet,at det kan påvirke filtreringsgraden og evnen til at beskytte bæreren.
3)Kan give gener som hovedpine, åndedrætsproblemer, udslæt, sår og allergiske reaktioner ved langvarig brug.
4)Kan være ubehageligt at have på, og kan medføre et generelt ubehag, og følelse af kvælningsfornemmels hos nogle personer. Særligt i varme og fugtige miljøer kan der opstå ubehag.
5)Kan påvirke kommunikationsmulighederne, og gøre det sværere at kommunikere klart og tydeligt. Dette er en væsentlig gene for personer, som har høre-eller talevanskeligheder.
6)Kan medføre falsk tryghed og resultere i en lavere efterlevelse af øvrige og mere effektive tiltag til forebyggelse af smittespredning.
7)Kan medføre affaldsproblemer efter brug, især på offentlige steder, hvor det kan smides på gade, efterlades i tog eller skraldespande, hvor det ikke afskærmes ordentligt.8)
Visse personer kan have flere gener og vanskeligheder ved at anvende mundbindet korrekt.
Så altså kort sagt, flere ulemper end fordele, og hvor flere af ulemperne endda overtrumfer den eneste sådan rigtige fordel.. Og det vil jeg næsten vædde på den såkaldte gennembrydende undersøgelse også kommer frem til.. Ellers ville den have været rullet ud for fuld musik allerede..

Men ja, vi skal sgu noget mere på jagt..(siger ham der ikke har nået at være ude endnu)

Link til SST's rapport..https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2 ... 7A1358505B
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1157 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fast Fumble » 18. okt 2020, 22:31

Timber skrev:
18. okt 2020, 21:33
Jo mere du lukker folk ned, så de skal tilbringe tid tæt sammen, jo mere fungerer det som smittespredning. Lad dog folk komme ud og få frisk luft, i stedet for at lukke dem inde...
Der har da vist på intet tidspunkt været forbud mod at "folk" kommer ud i frisk luft, blot det ikke er i store forsamlinger, hvor smitte har det med at spredes. Så jeg tror ikke jeg helt forstå hvad du mener?

Timber skrev:
18. okt 2020, 21:33
Naturligvis skal man have selvdisciplin og blive hjemme hvis man er syg.Hold en fornuftig håndhygiejne, lad være med at kramme alle, og ellers lev normalt.. Og drop mundbind.. Så kører det..
Hvordan mener du så man skal forholde sig, hvis man er smittet, men endnu ikke udviser symptomer?
Timber skrev:
18. okt 2020, 21:33
Og i betragtning af der p.t. er sølle 6000 smittede ud af 5,81 millioner, så burde man bare få lukket noget mere op...
Der er nu adskillige gange folk der har forklaret hvorfor det ville være helt urimeligt dumt. Har du nogle argumenter?
For argumentet "vores smittedæmpende foranstaltninger har virket, så lad os nu droppe det igen, og smide det væk vi har opnået" synes jeg altså ikke er ret godt.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Raptor357 » 18. okt 2020, 22:31

Jeg er ikke pro mundbind, men flere af de negative ting der nævnes er det samme.
Ja skidtet er ubehageligt og kan give gener.
Ja brugt forkert falder effekten, den kan enda blive negativ.
Ja det er et engangsprodukt og det giver affald
Der ud over er der falsk tryghed og kommunikations udfordringer.
Det er som jeg tæller 5 ulemper.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 18. okt 2020, 22:59

Raptor357 skrev:
18. okt 2020, 22:31
Jeg er ikke pro mundbind, men flere af de negative ting der nævnes er det samme.
Ja skidtet er ubehageligt og kan give gener.
Ja brugt forkert falder effekten, den kan enda blive negativ.
Ja det er et engangsprodukt og det giver affald
Der ud over er der falsk tryghed og kommunikations udfordringer.
Det er som jeg tæller 5 ulemper.
Men så er det stadig 5 ulemper mod 1reel grund... :blink:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 18. okt 2020, 23:07

Fast Fumble skrev:
18. okt 2020, 22:31
Timber skrev:
18. okt 2020, 21:33
Jo mere du lukker folk ned, så de skal tilbringe tid tæt sammen, jo mere fungerer det som smittespredning. Lad dog folk komme ud og få frisk luft, i stedet for at lukke dem inde...
Der har da vist på intet tidspunkt været forbud mod at "folk" kommer ud i frisk luft, blot det ikke er i store forsamlinger, hvor smitte har det med at spredes. Så jeg tror ikke jeg helt forstå hvad du mener?

Timber skrev:
18. okt 2020, 21:33
Naturligvis skal man have selvdisciplin og blive hjemme hvis man er syg.Hold en fornuftig håndhygiejne, lad være med at kramme alle, og ellers lev normalt.. Og drop mundbind.. Så kører det..
Hvordan mener du så man skal forholde sig, hvis man er smittet, men endnu ikke udviser symptomer?
Timber skrev:
18. okt 2020, 21:33
Og i betragtning af der p.t. er sølle 6000 smittede ud af 5,81 millioner, så burde man bare få lukket noget mere op...
Der er nu adskillige gange folk der har forklaret hvorfor det ville være helt urimeligt dumt. Har du nogle argumenter?
For argumentet "vores smittedæmpende foranstaltninger har virket, så lad os nu droppe det igen, og smide det væk vi har opnået" synes jeg altså ikke er ret godt.
Det med at få folk ud var ment i forhold til de lande der giver folk husarrest, eller tæt på... Det var ikke ment herhjemme, beklager formuleringen..

Og det med at ikke udvise symptomer er en kalkuleret risko man må tage, efter min mening.. Ellers kan man jo blive ved.. Og det bringer mig så til sidste svar, nemlig hvor længe vil du da fortsætte med det her? Skal vi fortsætte til tallet er nul, mens landet langsomt men sikkert går neden om og hjem, hvilket vel nærmest er umuligt at komme ned på.. Eller tager så lang tid, så det er meningsløst..

På et tidspunkt er vi sgu nødt til at lukke op igen, og hvorfor ikke nu.. Der er så meget styr på tingene, så det sagtens kan lade sig gøre. Bare se det seneste udbrud i Faxe.. Det blev lynhurtigt sporet ind, taget hånd om, og vupti, så var der styr på det..

DET er måden at gøre det på. Tag hånd om de lokale udbrud der uundgåeligt vil komme, og lad resten af landet komme tilbage til normale tilstande..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1157 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fast Fumble » 18. okt 2020, 23:58

Timber skrev:
18. okt 2020, 23:07
...hvor længe vil du da fortsætte med det her? Skal vi fortsætte til tallet er nul, mens landet langsomt men sikkert går neden om og hjem, hvilket vel nærmest er umuligt at komme ned på.. Eller tager så lang tid, så det er meningsløst..

På et tidspunkt er vi sgu nødt til at lukke op igen, og hvorfor ikke nu.. Der er så meget styr på tingene, så det sagtens kan lade sig gøre. Bare se det seneste udbrud i Faxe.. Det blev lynhurtigt sporet ind, taget hånd om, og vupti, så var der styr på det..

DET er måden at gøre det på. Tag hånd om de lokale udbrud der uundgåeligt vil komme, og lad resten af landet komme tilbage til normale tilstande..
Næh, vi er nok ikke så uenige, når det kommer til stykket - bortset fra at landet IKKE er ved at gå nedenom og hjem. Vores recession er nogenlunde på højde med resten af Europa's, og langt mildere end store dele af resten af verden. (Hvilket naturligvis er lige meget, hvis man har mistet sit job eller sin virksomhed).

Jeg mener vi fortsat skal gøre som vi gør nu - sikre os at vi reagerer i tide, så smitten ikke får lov at løbe løbsk. Og det må vi blive ved med til der er en vaccine, eller en effektiv behandling. Og det er nemlig via lokal smittesporing og lokale restriktioner.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Raptor357 » 19. okt 2020, 06:51

Timber skrev:
18. okt 2020, 22:59
Raptor357 skrev:
18. okt 2020, 22:31
Jeg er ikke pro mundbind, men flere af de negative ting der nævnes er det samme.
Ja skidtet er ubehageligt og kan give gener.
Ja brugt forkert falder effekten, den kan enda blive negativ.
Ja det er et engangsprodukt og det giver affald
Der ud over er der falsk tryghed og kommunikations udfordringer.
Det er som jeg tæller 5 ulemper.
Men så er det stadig 5 ulemper mod 1reel grund... :blink:
Nej der er mindst to gode grunde.
1, smittespredningen sænkes fra dem der ikke har symptomer, det er en meget vigtig årsag da en hel del ikke har symptomer og jo mindre vira man udsættes for jo mildere et forløb får man (siger de kloge)
4 det er en husker på at virussen huserer og man skal huske at tage sine forholdsregler.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1157 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fast Fumble » 19. okt 2020, 09:56

Raptor357 skrev:
19. okt 2020, 06:51
Nej der er mindst to gode grunde.
1, smittespredningen sænkes fra dem der ikke har symptomer, det er en meget vigtig årsag da en hel del ikke har symptomer og jo mindre vira man udsættes for jo mildere et forløb får man (siger de kloge)
4 det er en husker på at virussen huserer og man skal huske at tage sine forholdsregler.
En af de vigtigste effekter (for mig) er at det øger bevidstheden om hvor mange gange vi berører vores ansigter med hænderne. Jeg anede ikke hvor ofte man gør det, før jeg var i Tyskland i en periode, hvor der var krav om mundbind "alle steder". Så det sænker simpelthen antallet af berøringer, og gør mig bevidst om hvor tit og i hvilke situationer jeg gør det - og så er det nemmere at overveje om det nu er nødvendigt.

Det gør det faktisk også nemmere at holde afstand, som Rap lige skrev.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 20. okt 2020, 20:11

Blot til info til jer der har ladet sig teste.. Har i kigget i det med småt??
»Tager du imod tilbuddet om at blive testet, opbevarer vi dine personoplysninger, inkl. prøvesvaret, i 10 år efter din død. Restmateriale fra din test vil endvidere blive gemt i Danmarks Nationale Biobank til brug for fremtidig forskning.«

https://www.version2.dk/artikel/statens ... d7qMlmCtkc
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af 10-22 » 20. okt 2020, 20:46

Timber skrev:
20. okt 2020, 20:11
Blot til info til jer der har ladet sig teste.. Har i kigget i det med småt??
»Tager du imod tilbuddet om at blive testet, opbevarer vi dine personoplysninger, inkl. prøvesvaret, i 10 år efter din død. Restmateriale fra din test vil endvidere blive gemt i Danmarks Nationale Biobank til brug for fremtidig forskning.«

https://www.version2.dk/artikel/statens ... d7qMlmCtkc
Kommer det bag på dig ?
Du er jo allerede i biobanken.
10-22

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af ReneKJ » 20. okt 2020, 20:47

Timber skrev:
20. okt 2020, 20:11
Blot til info til jer der har ladet sig teste.. Har i kigget i det med småt??
»Tager du imod tilbuddet om at blive testet, opbevarer vi dine personoplysninger, inkl. prøvesvaret, i 10 år efter din død. Restmateriale fra din test vil endvidere blive gemt i Danmarks Nationale Biobank til brug for fremtidig forskning.«

https://www.version2.dk/artikel/statens ... d7qMlmCtkc
Joh, det er gammel nyt.
Men jeg mener at da jeg var inde for at bestille en test så blev jeg præsenteret for en erklæring om behandling af persondata hvor der stod at de kun gemmer materiale fra de positive tests. Jeg kan dog ikke finde den version online.
Under alle omstændigheder så valgte jeg at tilmelde mig vævsregisteret for at få i det mindste lidt kontrol over mine egne data.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 20. okt 2020, 20:56

10-22 skrev:
20. okt 2020, 20:46
Timber skrev:
20. okt 2020, 20:11
Blot til info til jer der har ladet sig teste.. Har i kigget i det med småt??
»Tager du imod tilbuddet om at blive testet, opbevarer vi dine personoplysninger, inkl. prøvesvaret, i 10 år efter din død. Restmateriale fra din test vil endvidere blive gemt i Danmarks Nationale Biobank til brug for fremtidig forskning.«

https://www.version2.dk/artikel/statens ... d7qMlmCtkc
Kommer det bag på dig ?
Du er jo allerede i biobanken.
Er jeg det da?? Hvordan det??
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af ReneKJ » 20. okt 2020, 21:04

Timber skrev:
20. okt 2020, 20:56
10-22 skrev:
20. okt 2020, 20:46
Kommer det bag på dig ?
Du er jo allerede i biobanken.
Er jeg det da?? Hvordan det??
Kan du huske dengang du vågnede op med et stort gult øremærke og et eller andet implantat under huden? De tog en vævsprøve ved samme lejlighed :blink:

Og afhængig af hvor gammel man er, så er der vist noget med at der bliver taget en hælprøve på nyfødte som de gemmer.
Der er muligvis også andre måder hvorpå de samler ind.

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 98 times
Been thanked: 119 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af DB89 » 20. okt 2020, 21:07

ReneKJ skrev:
20. okt 2020, 21:04
Timber skrev:
20. okt 2020, 20:56
10-22 skrev:
20. okt 2020, 20:46
Kommer det bag på dig ?
Du er jo allerede i biobanken.
Er jeg det da?? Hvordan det??
Kan du huske dengang du vågnede op med et stort gult øremærke og et eller andet implantat under huden? De tog en vævsprøve ved samme lejlighed :blink:

Og afhængig af hvor gammel man er, så er der vist noget med at der bliver taget en hælprøve på nyfødte som de gemmer.
Der er muligvis også andre måder hvorpå de samler ind.
Glem ikke Tandfeen der arbejder for deep state :shock:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 20. okt 2020, 21:16

ReneKJ skrev:
20. okt 2020, 21:04
Timber skrev:
20. okt 2020, 20:56
10-22 skrev:
20. okt 2020, 20:46
Kommer det bag på dig ?
Du er jo allerede i biobanken.
Er jeg det da?? Hvordan det??
Kan du huske dengang du vågnede op med et stort gult øremærke og et eller andet implantat under huden? De tog en vævsprøve ved samme lejlighed :blink:

Og afhængig af hvor gammel man er, så er der vist noget med at der bliver taget en hælprøve på nyfødte som de gemmer.
Der er muligvis også andre måder hvorpå de samler ind.
Hmm, er det også forklaringen på den krøllede halvtredser i baglommen???

Mere seriøst.. Jeg mener jeg er fra før hælprøvetiden(1973), og jeg husker ikke jeg har doneret nogen kropsvæsker i sygehus eller lægehus øjemed...

Så har svært ved at se hvordan de skulle kunne napse noget fra mig..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 21. okt 2020, 07:26

Timber skrev:
20. okt 2020, 20:11
Blot til info til jer der har ladet sig teste.. Har i kigget i det med småt??
»Tager du imod tilbuddet om at blive testet, opbevarer vi dine personoplysninger, inkl. prøvesvaret, i 10 år efter din død. Restmateriale fra din test vil endvidere blive gemt i Danmarks Nationale Biobank til brug for fremtidig forskning.«

https://www.version2.dk/artikel/statens ... d7qMlmCtkc
Og? :???:

Ønsker du da ikke at bidrage til forskningen med dit prøvesvar?

Peter

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af ReneKJ » 21. okt 2020, 08:16

PSindrup skrev:
21. okt 2020, 07:26
Timber skrev:
20. okt 2020, 20:11
Blot til info til jer der har ladet sig teste.. Har i kigget i det med småt??
»Tager du imod tilbuddet om at blive testet, opbevarer vi dine personoplysninger, inkl. prøvesvaret, i 10 år efter din død. Restmateriale fra din test vil endvidere blive gemt i Danmarks Nationale Biobank til brug for fremtidig forskning.«

https://www.version2.dk/artikel/statens ... d7qMlmCtkc
Og? :???:

Ønsker du da ikke at bidrage til forskningen med dit prøvesvar?

Peter
Det er for mit vedkommende ikke så meget forskningen som de personlige data der kan blive skabt ved samme lejlighed.
F.eks. et DNA register eller sygdomsprofiler som kan blive tilgængelige for forsikringsselskaber, arbejdsgiver eller målrettede reklamer.

Jeg anser ikke den nuværende lovgivning for nogen beskyttelse da den kan ændres eller ignoreres uden at jeg kan slette mine data.
Udover chancen for at data simpelthen bliver lækket.

Nogen er ikke bekymret over den slags, og det er så deres valg. Men mine data, mit valg. :smile:

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Oscar123 » 21. okt 2020, 09:11

ReneKJ skrev:
21. okt 2020, 08:16
Det er for mit vedkommende ikke så meget forskningen som de personlige data der kan blive skabt ved samme lejlighed.
F.eks. et DNA register eller sygdomsprofiler som kan blive tilgængelige for forsikringsselskaber, arbejdsgiver eller målrettede reklamer.

Jeg anser ikke den nuværende lovgivning for nogen beskyttelse da den kan ændres eller ignoreres uden at jeg kan slette mine data.
Udover chancen for at data simpelthen bliver lækket.

Nogen er ikke bekymret over den slags, og det er så deres valg. Men mine data, mit valg. :smile:
Jeg er (for en gangs skyld) på linje med ReneKJ, idet jeg selv havde præcis de samme overvejelser.

Mine overvejelser endte dog med at jeg valgte at acceptere ”ondet” ved COVID-19 testene, idet jeg var i nogle situationer, hvor jeg var nødt til at blive testet: Én gang i fm. med en hospitalsundersøgelse samt tre gange i fm. med en nylig rejse til Fjernøsten (1. gang for overhovedet at kunne få et indrejsevisum til pågældende land samt straks ved hjemkomst og fire dage senere for at kunne slutte karantænen) .

Min accept af situationen var også baseret på, at jeg i mit lange liv har fået taget et utal af blod- og vævsprøver (samt en blindtarm) så hvis der var nogen, der ønskede mine profiler, kunne de uden tvivl skaffe dem – selv uden disse COVID-19 prøver.

For dog ikke at gøre det for nemt har jeg bedt Sundhedsdatastyrelsen om at markere mine data udelukkende til ”eget brug”, hvilket de har kvitteret for (se indsatte brev nedenfor). Dette kan naturligvis misbruges – men det er nu engang de muligheder vi har… :???:

Interesserede i emnet kan læse mere her: https://sundhedsdatastyrelsen.dk/da/bor ... evsproever

:razz:
Oscar123
SDS-1.jpg
On scene - but unseen

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 21. okt 2020, 09:19

Oscar123 skrev:
21. okt 2020, 09:11
For dog ikke at gøre det for nemt har jeg bedt Sundhedsdatastyrelsen om at markere mine data udelukkende til ”eget brug”, hvilket de har kvitteret for (se indsatte brev nedenfor). Dette kan naturligvis misbruges – men det er nu engang de muligheder vi har… :???:
:razz:
Oscar123
SDS-1.jpg
Hvorfor vil du ikke lade Sundhedsstyrelsen bruge dit væv til forskning?

Jeg skal blankt erkende at jeg ikke forstår denne skepsis og mistro?

Peter

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af 10-22 » 21. okt 2020, 09:20

Timber skrev:
20. okt 2020, 20:56
10-22 skrev:
20. okt 2020, 20:46
Timber skrev:
20. okt 2020, 20:11
Blot til info til jer der har ladet sig teste.. Har i kigget i det med småt??
»Tager du imod tilbuddet om at blive testet, opbevarer vi dine personoplysninger, inkl. prøvesvaret, i 10 år efter din død. Restmateriale fra din test vil endvidere blive gemt i Danmarks Nationale Biobank til brug for fremtidig forskning.«

https://www.version2.dk/artikel/statens ... d7qMlmCtkc
Kommer det bag på dig ?
Du er jo allerede i biobanken.
Er jeg det da?? Hvordan det??
Følgende samlinger kan tilgås

Danmarks Nationale Biobank | Over 1 mio. nye prøver hvert år + PKU-kort: Blodprøver fra alle nyfødte siden 1982 (over 2 mio. prøver) + SSI's historiske samlinger (over 4 mio. prøver)
Bedre sundhed i generationer | Over 600.000 prøver fra gravide og deres børn
DNA-biobanken på Rigshospitalet | 50.000 prøver opsamles hvert år
Kræftens Bekæmpelses projekt Kost, Kræft og Helbred | Kohorte (prøver fra 57.000 deltagere)
Patobank | Over 17 mio. vævsprøver fra hospitalernes patologiske afdelinger
COPSAC | Børneastmastudier på Gentofte Hospital
DD2 | Type 2-diabetes-projekt
Det Danske Bloddonorstudie | Forskning på hvorfor bloddonorer er sundere end den generelle befolkning
Dansk Cancerbiobank | Blod og vævsprøver fra kræftpatienter
Region Sjællands Biobank | Indeholder bl.a. befolkningsundersøgelserne for Næstved og Lolland-Falster
Det Danske Tvillingeregister | Det ældste nationale tvillingeregister i verden med information om 86.000 tvillingepar
OPEN Open Patient data Explorative Network | Prøver fra forskningsprojekter i Region Syddanmark
https://www.nationalbiobank.dk/register


Der er ganske mange prøver i deres register, ca 25 mil selv min gamle far på 84 er der.
Men hvis du er rigtig rigtig heldig så er lige netop du der ikke.
Men nogle i din familie er der helt sikkert, og derved er tager det max 10 min med lidt søg halløj at finde dig.
Har personligt selv set det gjort og det er meget nemt.
Men jeg er nu helt tryg ved den sikkerhed som indtil nu har været ved den danske biobank.
Min bekymring kan være hvis nogle får overbevist vores politiker om at andre myndigheder skal have adgang til den.
Og der har netop været og er stadig en magtkamp i mellem forskerverden og embedsmændene.
10-22

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 21. okt 2020, 09:23

10-22 skrev:
21. okt 2020, 09:20
Timber skrev:
20. okt 2020, 20:56
10-22 skrev:
20. okt 2020, 20:46
Timber skrev:
20. okt 2020, 20:11
Blot til info til jer der har ladet sig teste.. Har i kigget i det med småt??
»Tager du imod tilbuddet om at blive testet, opbevarer vi dine personoplysninger, inkl. prøvesvaret, i 10 år efter din død. Restmateriale fra din test vil endvidere blive gemt i Danmarks Nationale Biobank til brug for fremtidig forskning.«

https://www.version2.dk/artikel/statens ... d7qMlmCtkc
Kommer det bag på dig ?
Du er jo allerede i biobanken.
Er jeg det da?? Hvordan det??
Følgende samlinger kan tilgås

Danmarks Nationale Biobank | Over 1 mio. nye prøver hvert år + PKU-kort: Blodprøver fra alle nyfødte siden 1982 (over 2 mio. prøver) + SSI's historiske samlinger (over 4 mio. prøver)
Bedre sundhed i generationer | Over 600.000 prøver fra gravide og deres børn
DNA-biobanken på Rigshospitalet | 50.000 prøver opsamles hvert år
Kræftens Bekæmpelses projekt Kost, Kræft og Helbred | Kohorte (prøver fra 57.000 deltagere)
Patobank | Over 17 mio. vævsprøver fra hospitalernes patologiske afdelinger
COPSAC | Børneastmastudier på Gentofte Hospital
DD2 | Type 2-diabetes-projekt
Det Danske Bloddonorstudie | Forskning på hvorfor bloddonorer er sundere end den generelle befolkning
Dansk Cancerbiobank | Blod og vævsprøver fra kræftpatienter
Region Sjællands Biobank | Indeholder bl.a. befolkningsundersøgelserne for Næstved og Lolland-Falster
Det Danske Tvillingeregister | Det ældste nationale tvillingeregister i verden med information om 86.000 tvillingepar
OPEN Open Patient data Explorative Network | Prøver fra forskningsprojekter i Region Syddanmark
https://www.nationalbiobank.dk/register


Der er ganske mange prøver i deres register, ca 25 mil selv min gamle far på 84 er der.
Men hvis du er rigtig rigtig heldig så er lige netop du der ikke.
Men nogle i din familie er der helt sikkert, og derved er tager det max 10 min med lidt søg halløj at finde dig.
Har personligt selv set det gjort og det er meget nemt.
Men jeg er nu helt tryg ved den sikkerhed som indtil nu har været ved den danske biobank.
Min bekymring kan være hvis nogle får overbevist vores politiker om at andre myndigheder skal have adgang til den.
Og der har netop været og er stadig en magtkamp i mellem forskerverden og embedsmændene.
Og ordensmagten, hvis jeg husker rigtigt.

De ville rigtigt gerne have fingrene i de data, men det er blevet afvist, netop for at sikre at forskningen kunne foregå med så mange tilgængelige data som muligt, om med så lidt skepsis fra befolkningen som muligt.

Peter

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af 10-22 » 21. okt 2020, 10:01

Yes SSI gamle chef Nils Strandberg har afvist dem tre gange bla i sagen med Amagermanden.
Det store spørgsmål er så om den nye chef har lige så store kugler som de to andre, det er jo nu blevet ret tydeligt hvad der sker når man sætter sig op i mod embedsmændene.
Hvis man kunne forstille sig at det hele biobanken blev tabt og de skulle begynde forfra, så ville jeg i dag sige nej til at mine prøver blev opbevaret.
Men så længe den er der så kan det være ligegyldigt.
10-22

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Ingsorsi » 21. okt 2020, 10:07

Til info: Man kan bede om at få sine data slettet fra PKU ved at skrive til SSI via eboks.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Senserazer » 21. okt 2020, 14:20

Nu har vi efterhånden været i corona-realiteten i ret lang tid. Virker det pt. som om vi har en situation hvor et komplet lockdown igen er "nødvendigt"? Regeringen mener tilsyneladende det er tilfældet. Tænk selv.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Besvar