Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Lars M. L. » 3. feb 2021, 09:28

Vaccination nr 2 :thumbup:
Vedhæftede filer
AB0C23CF-5C55-46CA-8BF5-7F30CAC07984.png

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Oscar123 » 3. feb 2021, 09:30

Stort tillykke.. :thumbup:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Oscar123 » 3. feb 2021, 09:33

Det ansete lægetidsskrift The Lancet har netop offentliggjort en artikel om den russiske Covid-19 vaccine Sputnik V – og det er ganske interessant læsning. https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 4/fulltext

Vesten gjorde som bekendt et stort nummer ud af at kritisere de russiske tiltag omkring denne vaccine, der som det huskes blev godkendt af de russiske myndigheder allerede inden Fase 3 forsøgene var afsluttede (de var faktisk knap kommet i gang…). Heldigvis for russerne – og alle os andre – ser det nu ud til at vaccinen faktisk er ganske effektiv og er med en effektivitet på 91,6% stort set er på højde med Pfeizer/BioNtek og Modernas vacciner. Samtidig synes den også sikker uden alvorlige bivirkninger. Og måske bedst af alt er den relativ billig og stiller ikke store krav til opbevaring.

Vaccinesamarbejdet i EU bygger på en model, hvor alle deltagere er solidariske og ikke må forsøge at få ”særordre” ind ved de firmaer, der handles med. Men det stiller landene frit at indgå egne aftaler med firmaer, der ikke er omfattet af EU indkøbsaftaler. Ungarn har som bekendt allerede bestilt Spuktnik V vaccinen. Måske vi skulle gøre det samme. Personligt vil jeg selv hellere have en effektiv vaccine – og gerne Sputnik V - end AstraZeneca’s ”laveffektivitets-vaccine”.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 3. feb 2021, 09:39

Lars M. L. skrev:
3. feb 2021, 09:28
Vaccination nr 2 :thumbup:
Tillykke! :Hug:

Hvordan har du båret dig an med at få dine vacciner så tidligt?
Arbejder du i "frontlinjen"?

Peter

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fast Fumble » 3. feb 2021, 10:42

PSindrup skrev:
3. feb 2021, 07:53
Til gengæld er der en "omvendt historie" fra Indien, hvor smittespredningen pludselig er faldet markant, men ingen ved hvorfor :???:

https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-02-0 ... aa-hvorfor
Mega spændende!
Italien blev jo så hårdt ramt, fordi deres population har en ret høj gennemsnitsalder - mange gamle borgere.
Indien er diametralt modsat, de har ikke ret mange gamle, men mange unge, så deres gennemsnitsalder er MEGET lavere. Samtidig er befolkningen meget udisciplineret, og politi og sundhedsvæsen fungerer elendigt, så en lockdown i Indien, vil kunne være ret tæt på virkningsløs.
Teorien om at deres brug af masker skulle have indflydelse, tror jeg ikke en meter på - men de KUNNE have haft så udbredt smitte, at de har opnået defacto flok-immunitet. Deres smittespredning gennem høj befolkningstæthed og lav hygiejne kan have været meget, meget hurtig, og deres registrering af Corona-dødsfald kan også let være så mangelfuld at det er ubrugeligt, så deres tabstal kan være meget høje, uden at nogen "har opdaget det".

(Jeg har venner i Italien, og har været der mange gange. Det er der nok mange der har. Jeg har ogås venner i Indien, og har været der mange gange. Det er der nok færre der har.)
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 3. feb 2021, 10:49

Fast Fumble skrev:
3. feb 2021, 10:42
PSindrup skrev:
3. feb 2021, 07:53
Til gengæld er der en "omvendt historie" fra Indien, hvor smittespredningen pludselig er faldet markant, men ingen ved hvorfor :???:

https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-02-0 ... aa-hvorfor
Mega spændende!
Italien blev jo så hårdt ramt, fordi deres population har en ret høj gennemsnitsalder - mange gamle borgere.
Indien er diametralt modsat, de har ikke ret mange gamle, men mange unge, så deres gennemsnitsalder er MEGET lavere. Samtidig er befolkningen meget udisciplineret, og politi og sundhedsvæsen fungerer elendigt, så en lockdown i Indien, vil kunne være ret tæt på virkningsløs.
Teorien om at deres brug af masker skulle have indflydelse, tror jeg ikke en meter på - men de KUNNE have haft så udbredt smitte, at de har opnået defacto flok-immunitet. Deres smittespredning gennem høj befolkningstæthed og lav hygiejne kan have været meget, meget hurtig, og deres registrering af Corona-dødsfald kan også let være så mangelfuld at det er ubrugeligt, så deres tabstal kan være meget høje, uden at nogen "har opdaget det".
Ja, der er mange nye og interessante vinkler på den historie.

En væsentlig ting er "underrapportering" af alle faktorer.
Som der skrives i artiklen, så dør mange indere uden at have været tilset af en læge, og uden at der bliver fastslået en officiel dødsårsag.
Der kan sagtens have været en ekstrem overdødelighed af/med Covid-19 uden af nogen kender til det.

Peter

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Lars M. L. » 3. feb 2021, 10:52

PSindrup skrev:
3. feb 2021, 09:39
Lars M. L. skrev:
3. feb 2021, 09:28
Vaccination nr 2 :thumbup:
Tillykke! :Hug: Tak. Jeg oplevede lidt ømhed ved indstiksstedet i et par dage efter første vaccination - ellers ingen bivirkninger. Der skulle være større risiko for bivirkninger efter andet stik, men nu må vi se.

Hvordan har du båret dig an med at få dine vacciner så tidligt? Jeg blev inviteret
Arbejder du i "frontlinjen"? Ja

Peter
vh Lars

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fast Fumble » 3. feb 2021, 11:03

PSindrup skrev:
3. feb 2021, 10:49
En væsentlig ting er "underrapportering" af alle faktorer.
Som der skrives i artiklen, så dør mange indere uden at have været tilset af en læge, og uden at der bliver fastslået en officiel dødsårsag.
Der kan sagtens have været en ekstrem overdødelighed af/med Covid-19 uden af nogen kender til det.
Ja, der kan let have været ekstrem underrapportering! På den slags parametre score Indien ufattelig lavt. Det gælder både dødsårsager og smittetal.
Men en ekstrem overdødelighed ville ikke gå ubemærket hen, det ville blive opdaget. Det ville måske være svært at sætte præcise tal på, og dødsårsag vil langt hen ad vejen være gæt-værk, men "antallet af lig" vil ikke kunne gå under radaren, de skal jo dog håndteres og begraves.

Men der er en sandsynlighed for at Indien ikke har haft samme dødelighed som resten af verden (vi hører om). Der er meget store befolkningsgrupper som lever under ret ringe forhold, og den generelle sundheds tilstand er ikke imponerende. Det kunne have den effekt at de ikke har haft procentvis de dødsfald som vi har i Europa.
Average life expectancy er ca. 10 år lavere i Indien end i Europa, og hvis dødsfaldene primært rammer folk over 70, så spiller det nok ind, at man typisk ikke bliver 70 i Indien.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Lycon » 3. feb 2021, 15:26

Lars M. L. skrev:
3. feb 2021, 10:52
PSindrup skrev:
3. feb 2021, 09:39
Lars M. L. skrev:
3. feb 2021, 09:28
Vaccination nr 2 :thumbup:
Tillykke! :Hug: Tak. Jeg oplevede lidt ømhed ved indstiksstedet i et par dage efter første vaccination - ellers ingen bivirkninger. Der skulle være større risiko for bivirkninger efter andet stik, men nu må vi se.

Hvordan har du båret dig an med at få dine vacciner så tidligt? Jeg blev inviteret
Arbejder du i "frontlinjen"? Ja

Peter
vh Lars
Min hustru har også fået stik no.2. Ingen bivirkninger ved første stik. Ved andet stik hævede lymfekirtlerne i armhulen et par dage efter ved den skulder hun blev stukket i. Ellers ingen bivirkninger eller gener i det hele taget.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fast Fumble » 3. feb 2021, 16:03

Lycon skrev:
3. feb 2021, 15:26
Lars M. L. skrev:
3. feb 2021, 10:52
PSindrup skrev:
3. feb 2021, 09:39
Lars M. L. skrev:
3. feb 2021, 09:28
Vaccination nr 2 :thumbup:
Tillykke! :Hug: Tak. Jeg oplevede lidt ømhed ved indstiksstedet i et par dage efter første vaccination - ellers ingen bivirkninger. Der skulle være større risiko for bivirkninger efter andet stik, men nu må vi se.

Hvordan har du båret dig an med at få dine vacciner så tidligt? Jeg blev inviteret
Arbejder du i "frontlinjen"? Ja

Peter
vh Lars
Min hustru har også fået stik no.2. Ingen bivirkninger ved første stik. Ved andet stik hævede lymfekirtlerne i armhulen et par dage efter ved den skulder hun blev stukket i. Ellers ingen bivirkninger eller gener i det hele taget.
Min kone har også fået stik nr 2.
Ved nr. 1 var der meget let ømhed omkring stikket (men det plejer hun også at få af alle andre stik). Ved stik nr 2 gik hun i seng med influenza-lignende symptomer i ½ dag.
Det er det der kaldes "lette bivirkninger". Jeg vil uendeligt meget hellere have ½ dag med influenza, end jeg vil have Corona.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 3. feb 2021, 16:42

Fast Fumble skrev:
3. feb 2021, 16:03
Lycon skrev:
3. feb 2021, 15:26
Lars M. L. skrev:
3. feb 2021, 10:52
PSindrup skrev:
3. feb 2021, 09:39
Lars M. L. skrev:
3. feb 2021, 09:28
Vaccination nr 2 :thumbup:
Tillykke! :Hug: Tak. Jeg oplevede lidt ømhed ved indstiksstedet i et par dage efter første vaccination - ellers ingen bivirkninger. Der skulle være større risiko for bivirkninger efter andet stik, men nu må vi se.

Hvordan har du båret dig an med at få dine vacciner så tidligt? Jeg blev inviteret
Arbejder du i "frontlinjen"? Ja

Peter
vh Lars
Min hustru har også fået stik no.2. Ingen bivirkninger ved første stik. Ved andet stik hævede lymfekirtlerne i armhulen et par dage efter ved den skulder hun blev stukket i. Ellers ingen bivirkninger eller gener i det hele taget.
Min kone har også fået stik nr 2.
Ved nr. 1 var der meget let ømhed omkring stikket (men det plejer hun også at få af alle andre stik). Ved stik nr 2 gik hun i seng med influenza-lignende symptomer i ½ dag.
Det er det der kaldes "lette bivirkninger". Jeg vil uendeligt meget hellere have ½ dag med influenza, end jeg vil have Corona.
Og ikke mindst helt som forventet.
Både bivirkningerne i sig selv, og at de er voldsommere ved stik nummer to.

Peter

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af 10-22 » 4. feb 2021, 20:19

Måske vi skulle til at se frygten i øjnene, i stedet for at tror at det hele bliver godt med to stik i skulderen.
Kampen mod coronavirus kan blive langvarig og føre til nye bølger, men det er meget svært at se, at vi som samfund kan holde til flere nedlukninger. Sådan lyder opråbet fra en stribe førende eksperter, som presser på for en svær og dilemmafyldt debat om, hvordan vi får coronaen fjernet fra dens særstatus til i stedet at blive set som en alvorlig, men almindelig del af vores hverdag.
https://www.berlingske.dk/politik/ekspe ... i-kan-ikke

Der er 830.000 personer som i dag er ansat i det offentlig, og det er dem som bestemme om vi skal lukke ned.
10-22

Monas
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 26
Tilmeldt: 26. jan 2021, 19:43
Interesser: riffeljagt, natur, fluefiskeri
Geografisk sted: østlige midtjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 11 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Monas » 4. feb 2021, 20:52

Til 10-22, m.fl (jeg kan ikke lige finde ud af at highligte)

Nogen vil jo nok synes at vi må lade skæbnen råde. Dvs lade naturen gå sin gang med hvad det indebærer. ' Naturen' udvikler sygdom, når belastningen af affaldstoffer, m.m. i en given population i et givet miljø bliver for stor, eller for mange på et lille areal: Her 7 mia mennesker på vor lille klode. Så vi ku nok trænge til en decimering. Men skal det nu være dig eller mig som må lade livet, eller kineserne, eller amerikanerne, eller de gamle (de har jo haft deres tid). Jeg er blot ikke enig, vi har vel altid kæmpet for at holde sig i live længst muligt, med alle tilrådighed stående midler og således også nu. Og så må vi se hvilke muligheder det giver ...

mvh monas

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Scrapper » 4. feb 2021, 22:05

monas skrev:
4. feb 2021, 20:52
Til 10-22, m.fl (jeg kan ikke lige finde ud af at highligte)

Nogen vil jo nok synes at vi må lade skæbnen råde. Dvs lade naturen gå sin gang med hvad det indebærer. ' Naturen' udvikler sygdom, når belastningen af affaldstoffer, m.m. i en given population i et givet miljø bliver for stor, eller for mange på et lille areal: Her 7 mia mennesker på vor lille klode. Så vi ku nok trænge til en decimering. Men skal det nu være dig eller mig som må lade livet, eller kineserne, eller amerikanerne, eller de gamle (de har jo haft deres tid). Jeg er blot ikke enig, vi har vel altid kæmpet for at holde sig i live længst muligt, med alle tilrådighed stående midler og således også nu. Og så må vi se hvilke muligheder det giver ...

mvh monas
Pointen er nok mest, om man tror på, at vaccinationerne kommer til at slå Covid-19 skakmat.

Personligt tror jeg det ikke.

Altså vil Covid-19, og mutationer deraf, kræve vores opmærksomhed i lang, lang tid, og nok mere sandsynligt for bestandigt.

Så; vi må nok, på et tidspunkt, lade naturen gå sin gang. Det kunne være når vore hospitalssystemer, er bedre gearet til, at håndtere en større strøm af indlagte på intensiv afdelinger.
Det er ikke at ringeagte dem som er i risikogruppen. Det er blot at sige at livet må gå videre. Og vi kan jo ikke gå med masker og holde social distance i al evighed.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af ReneKJ » 5. feb 2021, 07:36

Scrapper skrev:
4. feb 2021, 22:05
Og vi kan jo ikke gå med masker og holde social distance i al evighed.
Det kan vi vel egenligt godt. Nedlukningen kan vi ikke blive ved med, men masker og afstand kan godt blive en del af dagligdagen uden de store konsekvenser.

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. feb 2020, 19:48
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 75 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fastanhol » 5. feb 2021, 07:43

ReneKJ skrev:
5. feb 2021, 07:36
Scrapper skrev:
4. feb 2021, 22:05
Og vi kan jo ikke gå med masker og holde social distance i al evighed.
Det kan vi vel egenligt godt. Nedlukningen kan vi ikke blive ved med, men masker og afstand kan godt blive en del af dagligdagen uden de store konsekvenser.
[joke]
Og corona nægterne sad og krummede tæer, fik røde prikker og udstødte:
Jeg skal fandme ikke have maske på resten af livet for en helt almindelig influenza, nu går i altså for vidt.
Masker er roden til alt ondt, det er masker der gør at så mange bliver syge.
[\joke]

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Scrapper » 5. feb 2021, 07:58

ReneKJ skrev:
5. feb 2021, 07:36
Scrapper skrev:
4. feb 2021, 22:05
Og vi kan jo ikke gå med masker og holde social distance i al evighed.
Det kan vi vel egenligt godt. Nedlukningen kan vi ikke blive ved med, men masker og afstand kan godt blive en del af dagligdagen uden de store konsekvenser.
Ja, sådan rent praktisk er det selvfølgelig muligt.

Og jeg er ingenlunde modstander af, at vi skal bære masker i den nuværende situation, hvor vores sygehusvæsen ikke har kapacitet til et forøget behov for indlæggelser på intensiv.

Men når den kapacitet er opbygget, så er det min opfattelse, at vi må acceptere sygdommen som en del af vores verdensopfattelse, og så lade masker være et redskab i visse sammenhænge, og ikke et generelt krav.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 5. feb 2021, 08:23

Åh, jeg syntes den er svær ...

På et eller andet plan, så tror jeg desværre også at "corona er kommet for at blive", men omvendt så er det jo også et faktum at igen pandemi har varet for evigt.

Jeg føler mig dog mere og mere overbevist om at corona-krisen vil påvirke vores måde at omgå hinanden på, langt ud i fremtiden, og vil for tid og evighed have ændret vores syn på f.eks. vigtigheden af god håndhygiejne.

Jeg kan huske at jeg for flere år siden - længe inden der var noget der hed covid-19 - læste et indlæg fra Refraktorius hvor han påstod at dårlig håndhygiejne var årsagen til mange dårligdomme. Og jeg kan lige så tydeligt huske at jeg selv tænkte; "Åh pjat med dig, lidt skidt har da aldrig slået nogen ihjel, så den køber jeg altså ikke ..." :giggle:

Jeg må i dag blankt erkende at Refraktorius havde ret og jeg tog grueligt fejl. :bowdown:

Peter

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Scrapper » 5. feb 2021, 09:02

PSindrup skrev:
5. feb 2021, 08:23
Åh, jeg syntes den er svær ...

På et eller andet plan, så tror jeg desværre også at "corona er kommet for at blive", men omvendt så er det jo også et faktum at igen pandemi har varet for evigt.

Jeg føler mig dog mere og mere overbevist om at corona-krisen vil påvirke vores måde at omgå hinanden på, langt ud i fremtiden, og vil for tid og evighed have ændret vores syn på f.eks. vigtigheden af god håndhygiejne.

Jeg kan huske at jeg for flere år siden - længe inden der var noget der hed covid-19 - læste et indlæg fra Refraktorius hvor han påstod at dårlig håndhygiejne var årsagen til mange dårligdomme. Og jeg kan lige så tydeligt huske at jeg selv tænkte; "Åh pjat med dig, lidt skidt har da aldrig slået nogen ihjel, så den køber jeg altså ikke ..." :giggle:

Jeg må i dag blankt erkende at Refraktorius havde ret og jeg tog grueligt fejl. :bowdown:

Peter
Jeg er skam helt enig.
Og selvfølgelig har vi lært lektier i denne sammenhæng, som vi må bære videre med os.

Jeg kan da pege på en stribe af ting, som vi skal holde fast i.
F.eks. har jeg ikke været syg overhovedet denne vinter, hvor jeg ellers plejer at få 1 eller 2 gode og tunge forkølelser.
Det tilskriver jeg flere faktorer. Den vigtigste er nok, at forældre endeligt har forstået, at det er uacceptabelt at sende syge børn i børnehave og vuggestue.
For at holde den trend ved lige, må vi f.eks. se på princippet om "barns første sygedag". I mine øjne bør det være normen, at man holde sit barn hjemme indtil det er raskt.

Så ja, vi kommer helt sikkert til at gebærde os anderledes.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 5. feb 2021, 09:30

Scrapper skrev:
5. feb 2021, 09:02
PSindrup skrev:
5. feb 2021, 08:23
Åh, jeg syntes den er svær ...

På et eller andet plan, så tror jeg desværre også at "corona er kommet for at blive", men omvendt så er det jo også et faktum at igen pandemi har varet for evigt.

Jeg føler mig dog mere og mere overbevist om at corona-krisen vil påvirke vores måde at omgå hinanden på, langt ud i fremtiden, og vil for tid og evighed have ændret vores syn på f.eks. vigtigheden af god håndhygiejne.

Jeg kan huske at jeg for flere år siden - længe inden der var noget der hed covid-19 - læste et indlæg fra Refraktorius hvor han påstod at dårlig håndhygiejne var årsagen til mange dårligdomme. Og jeg kan lige så tydeligt huske at jeg selv tænkte; "Åh pjat med dig, lidt skidt har da aldrig slået nogen ihjel, så den køber jeg altså ikke ..." :giggle:

Jeg må i dag blankt erkende at Refraktorius havde ret og jeg tog grueligt fejl. :bowdown:

Peter
Jeg er skam helt enig.
Og selvfølgelig har vi lært lektier i denne sammenhæng, som vi må bære videre med os.

Jeg kan da pege på en stribe af ting, som vi skal holde fast i.
F.eks. har jeg ikke været syg overhovedet denne vinter, hvor jeg ellers plejer at få 1 eller 2 gode og tunge forkølelser.
Det tilskriver jeg flere faktorer. Den vigtigste er nok, at forældre endeligt har forstået, at det er uacceptabelt at sende syge børn i børnehave og vuggestue.
For at holde den trend ved lige, må vi f.eks. se på princippet om "barns første sygedag". I mine øjne bør det være normen, at man holde sit barn hjemme indtil det er raskt.

Så ja, vi kommer helt sikkert til at gebærde os anderledes.
Og et andet bevis på at de nye forholdsregler og retningslinjer virker er, at man stort set ikke har set et eneste influenzatilfælde i år.
Det er jo lidt tankevækkende ...

Peter

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fast Fumble » 5. feb 2021, 10:29

PSindrup skrev:
5. feb 2021, 09:30
Og et andet bevis på at de nye forholdsregler og retningslinjer virker er, at man stort set ikke har set et eneste influenzatilfælde i år.
Det er jo lidt tankevækkende ...
Jeg har heller ikke haft influenza i år. Det er ikke så mærkeligt. Jeg plejer at blive vaccineret mod influenza, ellers får jeg nemlig det skidt 1-2 gange om året, og ofte med en efterfølgende bihulebetændelse, og det gider jeg altså ikke længere. Det har jeg spildt mange dage med i årevis, indtil jeg erkendte, at det var nemmere bare at blive vaccineret.

Derfor tror jeg at for hovedparten af os bliver disse vacciner bare en årlig begivenhed, hvorefter livet kan returnere til normalt. Selvfølgelig muterer virus. Derfor skal vi forventeligt vaccineres jævnligt. Måske årligt. Det er for mig en acceptabel pris for at kunne leve normalt igen. Men ja, selvfølgelig skal vi lære af den nye hygiejnesituation, og forebygge at forældre sender deres snottede unger i institutionerne fremover. Man må ligefrem kunne regne business case'n ud på det.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 5. feb 2021, 10:41

Fast Fumble skrev:
5. feb 2021, 10:29
PSindrup skrev:
5. feb 2021, 09:30
Og et andet bevis på at de nye forholdsregler og retningslinjer virker er, at man stort set ikke har set et eneste influenzatilfælde i år.
Det er jo lidt tankevækkende ...
Jeg har heller ikke haft influenza i år. Det er ikke så mærkeligt. Jeg plejer at blive vaccineret mod influenza, ellers får jeg nemlig det skidt 1-2 gange om året, og ofte med en efterfølgende bihulebetændelse, og det gider jeg altså ikke længere. Det har jeg spildt mange dage med i årevis, indtil jeg erkendte, at det var nemmere bare at blive vaccineret.

Derfor tror jeg at for hovedparten af os bliver disse vacciner bare en årlig begivenhed, hvorefter livet kan returnere til normalt. Selvfølgelig muterer virus. Derfor skal vi forventeligt vaccineres jævnligt. Måske årligt. Det er for mig en acceptabel pris for at kunne leve normalt igen. Men ja, selvfølgelig skal vi lære af den nye hygiejnesituation, og forebygge at forældre sender deres snottede unger i institutionerne fremover. Man må ligefrem kunne regne business case'n ud på det.
Det tror jeg du har helt ret i.

På præcis samme måde som influenza-virus muterer og at vi derfor får en ny/anderledes vaccine hver år.

O alt imens så venter vi alle på bare en smule normalitet ... :impatient:

Peter

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Scrapper » 5. feb 2021, 11:01

Fast Fumble skrev:
5. feb 2021, 10:29
Men ja, selvfølgelig skal vi lære af den nye hygiejnesituation, og forebygge at forældre sender deres snottede unger i institutionerne fremover. Man må ligefrem kunne regne business case'n ud på det.
Ja, det kunne nemlig være spændende at regne på.

For i år er første gang, i de 5 år jeg har haft mine børn i børnehave og vuggestue, at jeg ikke er blevet mødt af en mur af børn med materie hængende ud af de fleste synlige kropsåbninger.

Det er helt sikkert med til at nedbringe sygefraværet generelt i samfundet.

Når voksne så lærer det samme, altså ikke lige at møde op på arbejde, med en forkølelse eller gang ondt i halsen, som holdes tålelig med 2 parodier og 2 Ipren, begynder det at ligne noget.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 5. feb 2021, 11:16

Scrapper skrev:
5. feb 2021, 11:01
Fast Fumble skrev:
5. feb 2021, 10:29
Men ja, selvfølgelig skal vi lære af den nye hygiejnesituation, og forebygge at forældre sender deres snottede unger i institutionerne fremover. Man må ligefrem kunne regne business case'n ud på det.
Ja, det kunne nemlig være spændende at regne på.

For i år er første gang, i de 5 år jeg har haft mine børn i børnehave og vuggestue, at jeg ikke er blevet mødt af en mur af børn med materie hængende ud af de fleste synlige kropsåbninger.

Det er helt sikkert med til at nedbringe sygefraværet generelt i samfundet.

Når voksne så lærer det samme, altså ikke lige at møde op på arbejde, med en forkølelse eller gang ondt i halsen, som holdes tålelig med 2 parodier og 2 Ipren, begynder det at ligne noget.
Ja, lige præcis den del håber jeg inderligt at der bliver ændret opfattelse af!

Og også, at det ikke er særligt macho at tage snotforkølet på arbejde, og holde den kørende på Panodiler og Ipren og dermed smitte alle kollegaerne.

Igen, jeg er ret sikker på at corona-krisen "har læst os noget" om smitteveje og generel hygiejne og sygdomsforebyggelse.

Peter

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Kalthoff » 5. feb 2021, 13:26

EU Kommisionsformandinden er voksen nok til at indrømme sine og EUs fejl, point for det:
EU chief admits COVID vaccine blunders

European Commission President Ursula von der Leyen acknowledged failures in the procurement of coronavirus vaccines in an interview with German daily Süddeutsche Zeitung and other foreign media on Thursday evening.

"We focussed a lot on the question of whether there would be a vaccine, on its development," the EU chief said.

"In hindsight we should have given more thought in parallel to the challenges of mass production."

Many EU countries have been under fire for their lackluster vaccination programs in comparison to countries such as Israel and the UK. The major barrier for further roll out has been a lack of doses for which many blame the EU's joint vaccine procurement program.
https://www.dw.com/en/eu-chief-admits-c ... -56462522#

Besvar