Spejdermærker - hvor finder jeg de traditionelle?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Spejdermærker - hvor finder jeg de traditionelle?

Indlæg af Ingsorsi » 28. sep 2020, 20:20

Hej

Jeg håber, at jeg rammer det rigtige forum med denne tråd. Spejder handler jo lidt om bushcraft.

Da jeg var knejt var der noget der hed spejdermærker. Det var sådan noget med at der var et øksemærke man kunne få, når man havde vist at man kunne håndtere en økse forsvarligt. Ditto med en dolk, osv. Der var også noget med forskellige andre færdigheder.
Spejdere findes jo stadig. Og der er også noget der stadig kaldes spejdermærker, men det er tydeligvis gået hen og kommet til at handle om noget andet. Når jeg søger på spejdermærker kommer ting frem som:
Baconmærket: som går ud på at man skal spise 1 kg bacon på en time. (https://mærkelex.dk/m/1kg-bacon/) eller Roulademærke som går ud på at man skal spise 5 roulader (https://mærkelex.dk/m/5-roulader/).
Jeg er måske bare blevet for gammel, men jeg synes, at det er noget pjat. Men det må de jo selv om.

Men problemet er bare, at pga. alle disse nye mærker er det svært at finde frem til de oprindelige spejdermærker. Derfor vil jeg høre, om der mon er nogen herinde der ved hvor jeg kan finde en oversigt over de gamle spejdermærker samt hvad opfyldelseskriterierne var?
Altså dem for øksen, dolken, osv.

Hvis der ikke findes en oversigt online kan jeg også godt bruge henvisninger til en eller anden spejderbog jeg kan finde på biblioteket eller hvis nogen ligefrem kan huske dem (eller bare nogen af dem) er det jo også rigtigt fint!

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Spejdermærker - hvor finder jeg de traditionelle?

Indlæg af Deepo » 28. sep 2020, 20:29

De klassiske mærker står DDS for:
https://dds.dk/maerker

Derudover er der dem du linker til, som ikke nødvendigvis er "godkendt" af DDS.
mærkelex.dk har også dem fra DDS, DGP og KFUM spejderne
Og de har markeret mærkerne med de tre tags, så man kan se om mærket er et spejdermærke, eller et "undenfor kategori".

/Mogens

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Spejdermærker - hvor finder jeg de traditionelle?

Indlæg af Deepo » 28. sep 2020, 20:32


Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Spejdermærker - hvor finder jeg de traditionelle?

Indlæg af Raptor357 » 28. sep 2020, 20:36

Som gammel KFUM spejder ved jeg at der også er kniv og økse mærke der.
https://spejdernet.dk/spejderliv/arbejd ... dsmaerker/
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Spejdermærker - hvor finder jeg de traditionelle?

Indlæg af Ingsorsi » 28. sep 2020, 21:11

Mange tak for svarene.

Jeg bliver lidt ked af at se de nye mærker som for mig devaluerer konceptet. Er det bare mig der er blevet en gammel knotten? :???:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Spejdermærker - hvor finder jeg de traditionelle?

Indlæg af Lassescout » 28. sep 2020, 21:54

Nåeh, de har da vist stadig det STORE bålmærke.

For at få det, skal du kunne få ild i vådt brænde ved at stirre ondt på det :evil:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Spejdermærker - hvor finder jeg de traditionelle?

Indlæg af Thors24 » 28. sep 2020, 22:41

Ingsorsi skrev:
28. sep 2020, 21:11
Mange tak for svarene.

Jeg bliver lidt ked af at se de nye mærker som for mig devaluerer konceptet. Er det bare mig der er blevet en gammel knotten? :???:
Der er ingen grund til at blive ked.
KFUM Spejdernes arbejdsprogram er lavet så det kommer omkring det hele menneske. Fysisk, socialt, kammeratmæssigt, selvstændigt, åndeligt og intelektuelt. Det afspekles også i mærkerne der altså ikke længere kun er færdigheder.

Bacon, shorts, roulade,sheltermærker m.fl. er sjov og spas og ikke relateret til et bestemt korps.

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Spejdermærker - hvor finder jeg de traditionelle?

Indlæg af Freezion » 29. sep 2020, 19:00

Ingsorsi skrev:
28. sep 2020, 21:11
Mange tak for svarene.

Jeg bliver lidt ked af at se de nye mærker som for mig devaluerer konceptet. Er det bare mig der er blevet en gammel knotten? :???:
Der er generelt blandede følelser omkring 3. parts mærkerne, og inde på DDS facebook gruppe har der jævnligt været diskussioner omkring ''ingenting mærker'' som baconmærket, roulademærket,1kg makrel, 24timer i sovepose m.fl.
og diskussionen går nærmest også hver gang der er en som efterspørger dem i gruppen.

Der er dog stadig nogen relativt solide 3. partsmærker, specielt i henhold til natur- og miljø der er poppet frem.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Spejdermærker - hvor finder jeg de traditionelle?

Indlæg af Raptor357 » 29. sep 2020, 20:32

Freezion skrev:
29. sep 2020, 19:00
Ingsorsi skrev:
28. sep 2020, 21:11
Mange tak for svarene.

Jeg bliver lidt ked af at se de nye mærker som for mig devaluerer konceptet. Er det bare mig der er blevet en gammel knotten? :???:
Der er generelt blandede følelser omkring 3. parts mærkerne, og inde på DDS facebook gruppe har der jævnligt været diskussioner omkring ''ingenting mærker'' som baconmærket, roulademærket,1kg makrel, 24timer i sovepose m.fl.
og diskussionen går nærmest også hver gang der er en som efterspørger dem i gruppen.

Der er dog stadig nogen relativt solide 3. partsmærker, specielt i henhold til natur- og miljø der er poppet frem.
Hvilke solide " 3 parts mærker" er der ?
Jeg tænker smed din egen kniv mærket sidder i bæltet, vedsiden af lav dit eget bælte mærke osv.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Spejdermærker - hvor finder jeg de traditionelle?

Indlæg af Freezion » 29. sep 2020, 21:17

Raptor357 skrev:
29. sep 2020, 20:32
Freezion skrev:
29. sep 2020, 19:00
Ingsorsi skrev:
28. sep 2020, 21:11
Mange tak for svarene.

Jeg bliver lidt ked af at se de nye mærker som for mig devaluerer konceptet. Er det bare mig der er blevet en gammel knotten? :???:
Der er generelt blandede følelser omkring 3. parts mærkerne, og inde på DDS facebook gruppe har der jævnligt været diskussioner omkring ''ingenting mærker'' som baconmærket, roulademærket,1kg makrel, 24timer i sovepose m.fl.
og diskussionen går nærmest også hver gang der er en som efterspørger dem i gruppen.

Der er dog stadig nogen relativt solide 3. partsmærker, specielt i henhold til natur- og miljø der er poppet frem.
Hvilke solide " 3 parts mærker" er der ?
Jeg tænker smed din egen kniv mærket sidder i bæltet, vedsiden af lav dit eget bælte mærke osv.
1. det ''3 delte'' bålmadsmærke, som generelt ligger op til at man forbedre sine bålmadsevner men involverer også jord-til-bord konceptet.
2. Knotnut - knobmærke i 3 niveauer
3. Naturliv - kombinerer håndværk med naturforståelse (lav ting så som insekthoteller, flagermuseskjul, plante blomsterstriber o.lign kædet sammen for forståelsen for hvorfor man gør det og hvad det er godt for).

Der er også et par tværkorpslige, som jeg ikke helt ved om jeg ville kalde 3. part, men de er i hvert fald universelle.
1. Iværksætter
2. Verdensmålsmærket

De fleste 3. parts er dog ''gør det her X antal gange, spis X, hav det her på i X antal dage'' osv.
Mere niche-prægede håndværksmærker, så som smedie er der ikke så stor grundlag for, da det ikke er super mange som har en smedie, eller en tæt på der kan lånes.

Besvar