Minimalistisk førstehjælpskasse til vildmarksturen - hvad mangler jeg?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Black Water
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 202
Tilmeldt: 25. maj 2021, 13:32
Interesser: Våben, taktik
Geografisk sted: København
Has thanked: 25 times
Been thanked: 36 times

Re: Minimalistisk førstehjælpskasse til vildmarksturen - hvad mangler jeg?

Indlæg af Black Water » 9. jun 2021, 10:29

Refraktorius skrev:
9. jun 2021, 08:14
Black Water skrev:
31. maj 2021, 20:03
... Hvert år dør der flere mænd i deres sommerhuse, fordi de ikke har midler og know how til at behandle penetrerende skader effektivt. ...
Det var et spændende udsagn.
Har du dokumentation for det?
Nej det har jeg ikke. Og jeg har heller aldrig selv været til en så alvorlig arbejdsulykke heldigvis.

Og du har helt ret, hvis man skal lave noget, som man ved er farligt, så skal man ikke gøre det alene. Pointen her er dog, at det kan være svært uforudsigeligt, hvad der er farligt.

Jeg var på kursus for et par år siden, hvor jeg faldt i snak med en canadisk kollega, som fortalte, at han engang havde en sag, med en mand der forblødte, efter at hans plæneklipper havde sendt et skarpt objekt ind i låret på ham, med arteriel blødning til følge. Shit happens...

Så for at vende tilbage til trådens oprindelige emne, så tænker jeg, at skal man ud og gå alene i naturen, så bør man overveje nogle remedier til basal blødningskontrol, i hvert fald af ekstremiteterne. Det koster ikke alverden, pakkes nemt, og kan gøre en stor forskel.

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Minimalistisk førstehjælpskasse til vildmarksturen - hvad mangler jeg?

Indlæg af Thors24 » 10. jun 2021, 15:16

Black Water skrev:
9. jun 2021, 10:29
Refraktorius skrev:
9. jun 2021, 08:14
Black Water skrev:
31. maj 2021, 20:03
... Hvert år dør der flere mænd i deres sommerhuse, fordi de ikke har midler og know how til at behandle penetrerende skader effektivt. ...
Det var et spændende udsagn.
Har du dokumentation for det?


Og du har helt ret, hvis man skal lave noget, som man ved er farligt, så skal man ikke gøre det alene.
Nix. Det er heller ikke en løsning at være flere hvis det er farlig. Så er det stadig farligt.
Planlægning, planlægning, planlægning. Og så skal man anvende de tekniske løsninger der skal til, for at udføre opgaven sikkert.
Det havd jo ikke hjulpet manden i træet, at have en makker på jorden. Han havde stadig savet sig selv.

Black Water
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 202
Tilmeldt: 25. maj 2021, 13:32
Interesser: Våben, taktik
Geografisk sted: København
Has thanked: 25 times
Been thanked: 36 times

Re: Minimalistisk førstehjælpskasse til vildmarksturen - hvad mangler jeg?

Indlæg af Black Water » 11. jun 2021, 10:53

Thors24 skrev:
10. jun 2021, 15:16
Black Water skrev:
9. jun 2021, 10:29
Refraktorius skrev:
9. jun 2021, 08:14
Black Water skrev:
31. maj 2021, 20:03
... Hvert år dør der flere mænd i deres sommerhuse, fordi de ikke har midler og know how til at behandle penetrerende skader effektivt. ...
Det var et spændende udsagn.
Har du dokumentation for det?


Og du har helt ret, hvis man skal lave noget, som man ved er farligt, så skal man ikke gøre det alene.
Nix. Det er heller ikke en løsning at være flere hvis det er farlig. Så er det stadig farligt.
Planlægning, planlægning, planlægning. Og så skal man anvende de tekniske løsninger der skal til, for at udføre opgaven sikkert.
Det havd jo ikke hjulpet manden i træet, at have en makker på jorden. Han havde stadig savet sig selv.
Det har du isoleret set helt ret i. Men det er altid bedre at være flere om ting, der kan være farligt. Se eksempelvis dykning, hvor indførsel af buddy systemet medførte et markant fald i relaterede dødsfald.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Minimalistisk førstehjælpskasse til vildmarksturen - hvad mangler jeg?

Indlæg af Refraktorius » 13. jun 2021, 20:28

Og der er stadig en reel mulighed for, at en makker på jorden kunne have hjulpet ham.

Hvis man er alene, kommer til skade og ikke kan flytte sig, så er man på kinderne.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Superliga
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 520
Tilmeldt: 24. nov 2008, 23:19
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 45 times

Re: Minimalistisk førstehjælpskasse til vildmarksturen - hvad mangler jeg?

Indlæg af Superliga » 13. jun 2021, 20:46

Et tourniquet, fylder ikke ret meget, og er vel nok det mest effektive hvis du skulle være så uheldig at sætte en økse i armen eller benet, eller på anden måde punktere dig selv og din pulsåre har tænkt sig at agere springvand

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Minimalistisk førstehjælpskasse til vildmarksturen - hvad mangler jeg?

Indlæg af Senserazer » 8. sep 2021, 10:23

Black Water skrev:
31. maj 2021, 20:03
Jeg synes, at du skal finde ud af med dig selv, hvad du selv mener at du skal bruge førstehjælp til.

De ting du selv skriver er helt fine, men skulle jeg være en smule fræk vil jeg sige, at det er ting man behandler skader med, som egentlig godt kan vente til man er hjemme igen. Men mindre du skal på meget lange ture :)

Her er hvad jeg har med, pakket i min taske, som jeg stort set aldrig forlader hjemmet uden.

Nitrilhandsker - 2 par

Tourniquet - 2 stk

Hyvent Chest seals - 2 stk

Olaes og Israelsk trykforbinding - 1 af hver

Alm. gaze

Alu/mylartæppe

Traumesaks

Ovenstående kan pakkes let og kompakt. Hvert år dør der flere mænd i deres sommerhuse, fordi de ikke har midler og know how til at behandle penetrerende skader effektivt.

Du behøver nok ikke hele pakken, men jeg synes klart, at du skal overveje nogle remedier til basal blødningskontrol, skulle uheldet være ude. Og sådan noget kan sagtens opstå ved et uheldigt fald og en spids gren der penetrerer et uheldigt sted.
Hvor køber du de ting henne? Israelsk forbinding og chest seals især. Forhandles det i Danmark et sted?
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Black Water
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 202
Tilmeldt: 25. maj 2021, 13:32
Interesser: Våben, taktik
Geografisk sted: København
Has thanked: 25 times
Been thanked: 36 times

Re: Minimalistisk førstehjælpskasse til vildmarksturen - hvad mangler jeg?

Indlæg af Black Water » 8. sep 2021, 11:49

Senserazer skrev:
8. sep 2021, 10:23
Black Water skrev:
31. maj 2021, 20:03
Jeg synes, at du skal finde ud af med dig selv, hvad du selv mener at du skal bruge førstehjælp til.

De ting du selv skriver er helt fine, men skulle jeg være en smule fræk vil jeg sige, at det er ting man behandler skader med, som egentlig godt kan vente til man er hjemme igen. Men mindre du skal på meget lange ture :)

Her er hvad jeg har med, pakket i min taske, som jeg stort set aldrig forlader hjemmet uden.

Nitrilhandsker - 2 par

Tourniquet - 2 stk

Hyvent Chest seals - 2 stk

Olaes og Israelsk trykforbinding - 1 af hver

Alm. gaze

Alu/mylartæppe

Traumesaks

Ovenstående kan pakkes let og kompakt. Hvert år dør der flere mænd i deres sommerhuse, fordi de ikke har midler og know how til at behandle penetrerende skader effektivt.

Du behøver nok ikke hele pakken, men jeg synes klart, at du skal overveje nogle remedier til basal blødningskontrol, skulle uheldet være ude. Og sådan noget kan sagtens opstå ved et uheldigt fald og en spids gren der penetrerer et uheldigt sted.
Hvor køber du de ting henne? Israelsk forbinding og chest seals især. Forhandles det i Danmark et sted?
Jeg har fået mit i udlandet. Tror ikke umiddelbart at det er noget der forhandles i Danmark.

Tænker dog at du kan finde det på eBay, der er ret mange forhandlere i USA, der sælger den type varer.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Minimalistisk førstehjælpskasse til vildmarksturen - hvad mangler jeg?

Indlæg af Senserazer » 8. sep 2021, 12:14

Black Water skrev:
8. sep 2021, 11:49
Senserazer skrev:
8. sep 2021, 10:23
Black Water skrev:
31. maj 2021, 20:03
Jeg synes, at du skal finde ud af med dig selv, hvad du selv mener at du skal bruge førstehjælp til.

De ting du selv skriver er helt fine, men skulle jeg være en smule fræk vil jeg sige, at det er ting man behandler skader med, som egentlig godt kan vente til man er hjemme igen. Men mindre du skal på meget lange ture :)

Her er hvad jeg har med, pakket i min taske, som jeg stort set aldrig forlader hjemmet uden.

Nitrilhandsker - 2 par

Tourniquet - 2 stk

Hyvent Chest seals - 2 stk

Olaes og Israelsk trykforbinding - 1 af hver

Alm. gaze

Alu/mylartæppe

Traumesaks

Ovenstående kan pakkes let og kompakt. Hvert år dør der flere mænd i deres sommerhuse, fordi de ikke har midler og know how til at behandle penetrerende skader effektivt.

Du behøver nok ikke hele pakken, men jeg synes klart, at du skal overveje nogle remedier til basal blødningskontrol, skulle uheldet være ude. Og sådan noget kan sagtens opstå ved et uheldigt fald og en spids gren der penetrerer et uheldigt sted.
Hvor køber du de ting henne? Israelsk forbinding og chest seals især. Forhandles det i Danmark et sted?
Jeg har fået mit i udlandet. Tror ikke umiddelbart at det er noget der forhandles i Danmark.

Tænker dog at du kan finde det på eBay, der er ret mange forhandlere i USA, der sælger den type varer.
Ja fra USA er det nemt, men det vil jeg gerne undgå.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Minimalistisk førstehjælpskasse til vildmarksturen - hvad mangler jeg?

Indlæg af Bofhenator » 8. sep 2021, 12:51

Senserazer skrev:
8. sep 2021, 12:14
....
Ja fra USA er det nemt, men det vil jeg gerne undgå.
https://www.varusteleka.com/en

Her har de ind i mellem den slags også.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Black Water
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 202
Tilmeldt: 25. maj 2021, 13:32
Interesser: Våben, taktik
Geografisk sted: København
Has thanked: 25 times
Been thanked: 36 times

Re: Minimalistisk førstehjælpskasse til vildmarksturen - hvad mangler jeg?

Indlæg af Black Water » 8. sep 2021, 17:41

Bofhenator skrev:
8. sep 2021, 12:51
Senserazer skrev:
8. sep 2021, 12:14
....
Ja fra USA er det nemt, men det vil jeg gerne undgå.
https://www.varusteleka.com/en

Her har de ind i mellem den slags også.
Okay rimelig fed biks, de har ret meget godt til fair priser. Tak for henvisningen.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Minimalistisk førstehjælpskasse til vildmarksturen - hvad mangler jeg?

Indlæg af Marius » 8. sep 2021, 18:51

Jeg ville tilføje noget så ydmygt som en sukkerknald.
Det er ikke usandsynligt at blive kraftigt udmattet i naturen, hvis man ikke overholder sine grænser. Jeg har selv måtte kravle på alle fire hen til min rygsæk og hurtigt finde noget til blodsukkeret inden jeg besvimede.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Minimalistisk førstehjælpskasse til vildmarksturen - hvad mangler jeg?

Indlæg af Raptor357 » 8. sep 2021, 19:00

Marius skrev:
8. sep 2021, 18:51
Jeg ville tilføje noget så ydmygt som en sukkerknald.
Det er ikke usandsynligt at blive kraftigt udmattet i naturen, hvis man ikke overholder sine grænser. Jeg har selv måtte kravle på alle fire hen til min rygsæk og hurtigt finde noget til blodsukkeret inden jeg besvimede.
Er du "normalt sund og rask, uden medicinforbrug" (så normal man som handyr kan være)
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Tom4000
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 65
Tilmeldt: 22. maj 2011, 17:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times

Re: Minimalistisk førstehjælpskasse til vildmarksturen - hvad mangler jeg?

Indlæg af Tom4000 » 8. sep 2021, 19:02

Endnu en stemme på "koben".
Købes på apoteket i pakke med 2 størrelser.
Det er dyrt for 2 små stykker plastik, men første gang du har brugt dem er de alle pengene værd !

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Minimalistisk førstehjælpskasse til vildmarksturen - hvad mangler jeg?

Indlæg af Marius » 8. sep 2021, 19:05

Raptor357 skrev:
8. sep 2021, 19:00
Er du "normalt sund og rask, uden medicinforbrug" (så normal man som handyr kan være)
Ork ja, jeg har bare lært at jeg lige skal slappe lidt af når jeg render op af en fjeldside og måske ikke som det første fistre ned og hente endnu en rygsæk efter en lang dags vandring uden for rute :giggle:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Minimalistisk førstehjælpskasse til vildmarksturen - hvad mangler jeg?

Indlæg af Senserazer » 9. sep 2021, 09:31

Bofhenator skrev:
8. sep 2021, 12:51
Senserazer skrev:
8. sep 2021, 12:14
....
Ja fra USA er det nemt, men det vil jeg gerne undgå.
https://www.varusteleka.com/en

Her har de ind i mellem den slags også.
Super fedt. De har det hele.

Min tanke er at lave et meget lille "blowout" kit, som jeg kan have i bæltetaske, lårlomme eller lign., til når jeg er på skydebanen.
Min tanke var 2 israelske bandager, en two-pack chest seal, en tourniquet og et folie tæppe.
Det dækker selvsagt ikke alle eventualiteter, men det er jo også til en brug, hvor en ambulance kan forventes relativt hurtigt. Jeg skal ikke i krig. :giggle: Så tanken er udelukkende at det skal kunne stoppe noget potentielt livstruende, som følge af et vådeskud eller lign.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Minimalistisk førstehjælpskasse til vildmarksturen - hvad mangler jeg?

Indlæg af Bofhenator » 9. sep 2021, 12:53

Black Water skrev:
8. sep 2021, 17:41
Bofhenator skrev:
8. sep 2021, 12:51
Senserazer skrev:
8. sep 2021, 12:14
....
Ja fra USA er det nemt, men det vil jeg gerne undgå.
https://www.varusteleka.com/en

Her har de ind i mellem den slags også.
Okay rimelig fed biks, de har ret meget godt til fair priser. Tak for henvisningen.
De har mange fede ting... De har været et dyrt bekendtskab, undskyld ;-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Black Water
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 202
Tilmeldt: 25. maj 2021, 13:32
Interesser: Våben, taktik
Geografisk sted: København
Has thanked: 25 times
Been thanked: 36 times

Re: Minimalistisk førstehjælpskasse til vildmarksturen - hvad mangler jeg?

Indlæg af Black Water » 9. sep 2021, 15:26

Senserazer skrev:
9. sep 2021, 09:31
Bofhenator skrev:
8. sep 2021, 12:51
Senserazer skrev:
8. sep 2021, 12:14
....
Ja fra USA er det nemt, men det vil jeg gerne undgå.
https://www.varusteleka.com/en

Her har de ind i mellem den slags også.
Super fedt. De har det hele.

Min tanke er at lave et meget lille "blowout" kit, som jeg kan have i bæltetaske, lårlomme eller lign., til når jeg er på skydebanen.
Min tanke var 2 israelske bandager, en two-pack chest seal, en tourniquet og et folie tæppe.
Det dækker selvsagt ikke alle eventualiteter, men det er jo også til en brug, hvor en ambulance kan forventes relativt hurtigt. Jeg skal ikke i krig. :giggle: Så tanken er udelukkende at det skal kunne stoppe noget potentielt livstruende, som følge af et vådeskud eller lign.
Hvis det "bare" er til skydebanen, så er tourniquet det vigtigste, idet den kan stoppe en massiv blødning i ekstremiteterne. En sådan blødning forbløder du af inden du eller andre har nået at ringe 112 og give adressen.

Chest seals er til at behandle sucking chest wounds, hvortil det kan være med til at genoprette lidt af lungens funktion og udsætte et lungekollaps. Men jeg tror ikke der er nogen skydebane, som ligger så afsides, at du ikke kan nå at blive kørt til en traumestue inden lungen er kollapset og trykker fatalt på hjertemusklen. Ikke her i Danmark i hvert fald?

Et lille fif. I et Olaes er der pakket et lille stykke oklussionsplastik ind i gazehovedet, som du kan lægge over indgangshullet, hvorefter du lægger forbindingen henover og derved laver en ganske velfungerende (men dog ikke ventilerende) forsegling af torso. Skulle der også være et udgangshul, som skal behandles, lægger du selve indpakningen over det, inden du kører forbindingen over.

Så til skydebanen ville jeg bare pakke en tourniquet og et Olaes. Det koster ikke alverden og du kan behandle alle de skader der er fare for.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Minimalistisk førstehjælpskasse til vildmarksturen - hvad mangler jeg?

Indlæg af Werecat » 9. sep 2021, 18:38

Black Water skrev:
9. sep 2021, 15:26
Chest seals er til at behandle sucking chest wounds, hvortil det kan være med til at genoprette lidt af lungens funktion og udsætte et lungekollaps. Men jeg tror ikke der er nogen skydebane, som ligger så afsides, at du ikke kan nå at blive kørt til en traumestue inden lungen er kollapset og trykker fatalt på hjertemusklen. Ikke her i Danmark i hvert fald.

Et lille fif. I et Olaes er der pakket et lille stykke oklussionsplastik ind i gazehovedet, som du kan lægge over indgangshullet, hvorefter du lægger forbindingen henover og derved laver en ganske velfungerende (men dog ikke ventilerende) forsegling af torso. Skulle der også være et udgangshul, som skal behandles, lægger du selve indpakningen over det, inden du kører forbindingen over.
Chest seals eller ventil forbinding er ikke længere den anbefalede behandling for penetrerende thorax traumer.

Jvf ERC guidelines
Screenshot_20210909-183247.jpg
Logikken holder helt som du fremlægger den, men man er bekymret for at en ventil forbinding eller chest seal stopper til. Så accepterer man i stedet at lungen er klappet sammen (hvilket den alligevel er med mindre der ikke er gået hul på selve lungen). Så lad såret stå åbent eller forbind med en ikke okkluderende forbinding.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Black Water
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 202
Tilmeldt: 25. maj 2021, 13:32
Interesser: Våben, taktik
Geografisk sted: København
Has thanked: 25 times
Been thanked: 36 times

Re: Minimalistisk førstehjælpskasse til vildmarksturen - hvad mangler jeg?

Indlæg af Black Water » 9. sep 2021, 19:11

Werecat skrev:
9. sep 2021, 18:38
Black Water skrev:
9. sep 2021, 15:26
Chest seals er til at behandle sucking chest wounds, hvortil det kan være med til at genoprette lidt af lungens funktion og udsætte et lungekollaps. Men jeg tror ikke der er nogen skydebane, som ligger så afsides, at du ikke kan nå at blive kørt til en traumestue inden lungen er kollapset og trykker fatalt på hjertemusklen. Ikke her i Danmark i hvert fald.

Et lille fif. I et Olaes er der pakket et lille stykke oklussionsplastik ind i gazehovedet, som du kan lægge over indgangshullet, hvorefter du lægger forbindingen henover og derved laver en ganske velfungerende (men dog ikke ventilerende) forsegling af torso. Skulle der også være et udgangshul, som skal behandles, lægger du selve indpakningen over det, inden du kører forbindingen over.
Chest seals eller ventil forbinding er ikke længere den anbefalede behandling for penetrerende thorax traumer.

Jvf ERC guidelines
Screenshot_20210909-183247.jpg
Logikken holder helt som du fremlægger den, men man er bekymret for at en ventil forbinding eller chest seal stopper til. Så accepterer man i stedet at lungen er klappet sammen (hvilket den alligevel er med mindre der ikke er gået hul på selve lungen). Så lad såret stå åbent eller forbind med en ikke okkluderende forbinding.
Ganske korrekt, det skabte også en smule undren i afdelingen da den nye anbefaling udkom for nylig. Det kan nogle gange være svært, at forholde sig til, at man i mange år har trænet på og udført en bestemt procedure, og denne så erstattes af noget så simpelt som "lad det være" :fun: lad det være?! Er det overhovedet en mulighed?!...

Men når man så tænker på, at man alligevel stort set altid kun har tjekket for massive blødninger og frie luftveje/vejrtrækning og lavet load and go, så giver det faktisk ret god mening.

Så til skydebanen ville jeg bare sikre mig en tourniquet of en trykforbinding.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Minimalistisk førstehjælpskasse til vildmarksturen - hvad mangler jeg?

Indlæg af Senserazer » 10. sep 2021, 06:49

Fedt! Lækkert med alt den viden man altid kan hente herinde! :numberone:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Minimalistisk førstehjælpskasse til vildmarksturen - hvad mangler jeg?

Indlæg af Refraktorius » 15. okt 2021, 13:46

Senserazer skrev:
10. sep 2021, 06:49
Fedt! Lækkert med alt den viden man altid kan hente herinde! :numberone:
Enig!

Så lærte jeg også noget nyt i dag!




Jeg får nogen gange den tanke, at store civile førstehjælpstasker primært er designet til at holde folk beskæftiget så de ikke laver ulykker før hjælpen når frem.

Ingsorsi's første indlæg og de næste par stykker rummede det væsentligste.

Marius berørte den meget væsentlige "vand og mad".

Hvis man kan holde sig varm og fodret, åndedrættet kører og saften bliver inde i kroppen.... så holder man forventeligt ganske længe.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar