Hvad skal man bruge i et slagtesæt?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Hvad skal man bruge i et slagtesæt?

Indlæg af Raptor357 » 29. nov 2021, 23:53

Som overskriften siger, hvad skal man bruge i et slagtesæt til vildt?
Man kan købe nogle færdige sæt, men kvaliteten er ringe, prisen høj og knivene har nogle spøjse størrelser sammenlignet med en professionel kniv.
Så jeg ville gerne selv sammensætte af industri knive.

Hvad skal man bruge til fuglevildt ( and og gås)

Og

Hvad med til hårvildt, fra rådyr til elg?

Har jeg ramt forkert subforum, flyt da gerne.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hvad skal man bruge i et slagtesæt?

Indlæg af Ras.Killing » 30. nov 2021, 00:01

Jeg har:

- Stor og lille udbenerkniv.
- Slagterkniv
- Strygestål

Til småvildt er det typisk kun udbenerknivene jeg bruger. Slagterkniven er til gengæld god, hvis der skal skæres i større/reelle kødstykker.

Hvis du af og til arbejde med fisk også, så glem ikke en lang og smidig filetkniv.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hvad skal man bruge i et slagtesæt?

Indlæg af HR » 30. nov 2021, 07:56

Jeg har:

- Lille Victorinox semiflex udbenerkniv.
- F. Dick stor kødkniv.
- Kødklinge til bøjlesaven fra Biltema.
- En kraftig saks (primært til fasaner og råger som flås).

- Skærebrædt størrelse stor.
- Skåle og stålfade til hak og skært.
- Murebalje til skrot.

- Strygestål.
- Tosidet syntetisk japansk vandslibesten.
- Kenwood køkkenmaskine med hakker.

- En forstående kone.
- En grisekrog i loftet midt i køkkenet.
- To store kødkroge.
- En galge.

- Et gammelt køleskab i garagen indrettet til vildtkøler.
- En vaccumpakker.

Ca 99% af arbejdet laver jeg med udbenerkniven. Resten kan i princippet undværes. Kniven fås til ca 150 kr i PMshop.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Niisa
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 15. okt 2012, 16:28
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 131 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvad skal man bruge i et slagtesæt?

Indlæg af Niisa » 30. nov 2021, 09:17

Victorinox flexibel udbener 12 cm, strygestål, EKA bugåbner, Mora eldris til at skinne med :rock: Så er du kørene. resten høre under "rart at have"
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Hvad skal man bruge i et slagtesæt?

Indlæg af HHC » 30. nov 2021, 11:24

HR har næsten lavet listen, dog mangler en kødøkse og en sav.
F-dick laver fantastiske knive, og de holder skæret længere er min erfaring( 9 år på slagteri)

Brugeravatar
Niisa
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 15. okt 2012, 16:28
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 131 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvad skal man bruge i et slagtesæt?

Indlæg af Niisa » 30. nov 2021, 12:10

økse og sav dem glemte jeg, bruger disse, kan også bruges til andethttps://bushcraftbutikken.dk/shop/16-kn ... avbucksav/
https://www.thegoodstuffshop.dk/d/Jaege ... i4093.html
Selvfølgelig sidder der en kødsavsklinge på saven.
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hvad skal man bruge i et slagtesæt?

Indlæg af HR » 30. nov 2021, 13:00

HHC skrev:
30. nov 2021, 11:24
HR har næsten lavet listen, dog mangler en kødøkse og en sav.
F-dick laver fantastiske knive, og de holder skæret længere er min erfaring( 9 år på slagteri)
Det var ikke en komplet liste, men det jeg rent faktisk bruger (og der er en sav på listen) :blink:
En økse har jeg aldrig manglet, men det kommer nok an på hvilke udskæringer man laver? Jeg har, forresten, en cleaver men jeg bruger den ikke. Dick vs Victorinox er lidt en personlig præference. Jeg bryder mig ikke om den form Dicks udbenere har, men det har lige så meget med mine hænder at gøre som med kniven. Stålet i begge mærker er sublimt til daglig og hårdt brug, og begge mærker er nemme at slibe.

Jeg får formodentligt en Dick kødsav til jul (eneste punkt på ønskelisten :smile:). Det er ikke fordi min bøjlesav med kødklinge ikke fungerer, men fordi jeg nyder at have kvalitetsværktøj i hænderne. Kødklingen fra biltema er nok et af de bedste køb jeg har lavet; den er 1/10 af prisen på en prof kødsav og 1000 gange bedre end den beskidte fukssvans fra værkstedet som jeg har brugt de forgangne 35 år.

/HR

Edit: Hvis man skal flække en gris, så fungerer en 220V Dewalt bajonetsav med en lang nedbrydningsklinge fortrindeligt :neutral:
Min far siger at til elg fungerer en kædesav...
(jeg flækker ikke hjortevildt)
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Krage
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15. okt 2018, 20:33
Interesser: Jagt, Vildt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 38 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvad skal man bruge i et slagtesæt?

Indlæg af Krage » 30. nov 2021, 14:40

Raptor357 skrev:
29. nov 2021, 23:53
hvad skal man bruge i et slagtesæt til vildt?
Har du noget i forvejen? Meget af det bliver hurtigt bare Nice to have synes jeg.

Ras.Killing.'s sæt synes jeg man kommer virkelig langt med, men har du en filet kniv og en kokkekniv så går det også helt fint, specielt hvis det ikke er meget der skal slagtes. Skal du flække dyret så er en sav eller clever eller økse (fx snedkerøksen) godt, vigtigt de to sidstnævnte ikke er for lette synes jeg.

Jeg bruger dog altid en separat kniv til at skære sener/led over, kan fint bare være en bushcraft kniv (den slags man kan flække træ med) hvis du bruger fjerkræ saks så er felco's grensaks ubetinget den bedste.

Et par kroge i loftet så du kan lave et improvisere hejseværk af noget reb kan hurtigt være sin vægt værd i guld. Også sat til at tage vægten i begge sider hvis du skal flække dyret. Eller endnu bedre, en talje hvis du har pladsen.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvad skal man bruge i et slagtesæt?

Indlæg af Raptor357 » 30. nov 2021, 14:50

Jeg havde tænkt mig at det er et sæt jeg har med mig på jagt, og det er så primært svin i svenskerland. Jeg laver det fryserklart på jagten.
Jeg er kommet frem til at en 15cm lige udbener kniv er nok
Men nice to have er bugåbner, sav, en stor slagterkniv (hvad det så end er) og en krum udbener kniv.

Med hensyn til sav, så forstår jeg ikke en bøjlesav, hvordan kommer man igennem brystkassen med sådanne en? Jeg tænkte en lille fuksvans ville være bedre.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Krage
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15. okt 2018, 20:33
Interesser: Jagt, Vildt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 38 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvad skal man bruge i et slagtesæt?

Indlæg af Krage » 30. nov 2021, 15:30

Raptor357 skrev:
30. nov 2021, 14:50
Primært svin i svenskerland. Jeg laver det fryserklart på jagten.
Om udbener kniven skal være lige eller buet er vist mest religion. Skal indrømme jeg læse Ras.Killings som en til sener/led og en alm. Buet. Muligvis mere personlig præference end korrekt :fun:

Mht sav så tager du den bare fra bugen og mod hovedet når dyret er brækket? Fuksvans har tendens til at efterlade flere ben splinter. Ellers fint.

Og så tænk over slibning. En dag har du glemt det hjemmefra eller der sker noget på vejen (fx at man lånte kniven ud til en der leverer den tilbage i en anden stand end man synes den burde være i)
Senest rettet af Krage 30. nov 2021, 15:32, rettet i alt 1 gang.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hvad skal man bruge i et slagtesæt?

Indlæg af HR » 30. nov 2021, 15:32

Raptor357 skrev:
30. nov 2021, 14:50
Jeg havde tænkt mig at det er et sæt jeg har med mig på jagt, og det er så primært svin i svenskerland. Jeg laver det fryserklart på jagten.
Jeg er kommet frem til at en 15cm lige udbener kniv er nok
Men nice to have er bugåbner, sav, en stor slagterkniv (hvad det så end er) og en krum udbener kniv.

Med hensyn til sav, så forstår jeg ikke en bøjlesav, hvordan kommer man igennem brystkassen med sådanne en? Jeg tænkte en lille fuksvans ville være bedre.
En almindelig 15cm udbenerkniv er for stiv til vildt og har primært sin berettigelse til udbening af ribben på svin og kreaturer. Jeg tror ikke at du kommer til at bruge den.

Den store slagtekniv er god til fks at dele fjerdingerne op med og den er god til at skære schnitzler og koteletter. Men den kan sagtens undværes i et rejsesæt.

I skoven har du formodentligt en fiks jagtkniv. Den kan bruges som bugåbner og til det grove omkring benene og til når du skinner. Min er en lowenmesser lille rensekniv (hvis du går med machopyntejagtkniv, så skal du selvfølgelig have en separat kniv til rent faktisk at bruge)

En fuksvans med en fintandet plastklinge er fin, men der er lang vej hvis du vil flække en gris. Men vil du det? Jeg ser ingen grund med mindre man absolut vil lave kroner eller koteletter med ben (så skal du også bruge øksen til at slå ryghvirvlen af med). Jeg bruger kun saven til at dele bagfjerdingen fra med, til at dele forparten af med ved 6. ribben (+- alt efter hvor kuglen sidder, det er som regel lige i det område), til at fjerne hovedet og til at skære ribbenene på langs. Unge dyr kan du skille ad uden sav, men et ældre dyr er for sammenvokset i ryghvirvlerne til at du kommer igennem med kniven alene. Du kan også bare skære skinkerne af med kniven, fjerne bovene og så filetere resten to store flapper. Det giver lidt bøvl ved bækkenet, men det sparer saven helt væk.*

Så hvis det er et need to have rejsesæt du er efter så ville min liste se sådan ud:
-Victorinox 12 cm semiflex udbener.
-Fiks jagtkniv.
-Sav (lille skovsav med ekstra kødklinge eller en lille fuksvans).
-2x 10cm kroge.
-snor.
-Talje.
-Strygestål.

/HR

*Edit: Fileteringen er også fin hvis man har lavet et grønkålskud, jævnfør tråden fra forleden. Og så efterlader det alle knogler i Sverige.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Hvad skal man bruge i et slagtesæt?

Indlæg af HHC » 30. nov 2021, 16:52

HR havde lige overset bøjlesaven, men er ret enig i det meste.
En fukssvans an såmænd også bruges, meeeeeen en rigtig kødsav er nr 1 (i min verden)
Når jeg pelser dyret vil jeg helst have min korte lommekniv, resten af jobbet foregår med udbener kniv, og ja jeg foretrækker den lige model.
Tror nu mest det er en vanesag, efter 3 mdr med en krum udbener og i skinker så burde jeg være tilvænnede :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvad skal man bruge i et slagtesæt?

Indlæg af Raptor357 » 30. nov 2021, 21:09

Ok, kødsaven kan spares væk, eller man kan købe en handy foldesav og købe en kød klinge. en fukssvans er skidt grundet bensplinter og så er den langsom.
Jeg plejer kun at åbne brystkassen og save ribben af.

Den fancy jagtkniv er en Victoriknox parachutist, altså en foldekniv med lås og 9cm smalt blad. Den har jeg tidligere skilt flere grise med, og det er fint men den er lidt lille til opgaven.
Desuden har jeg en stor stik kniv, men den er ikke anvendelig ved slagtning.
Så jeg tænker en F. Dick 13cm halvfleksibel krum eller lige, jeg kan kun finde en krum https://www.hwl.dk/udbenere/udbener-13- ... alvfleksib
er 13cm det rigtige eller skal den være 15cm, og gør det nogen forskel?
fleksibel og halvfleksibel, hvad er forskellen? er det godstykkelsen?
Jeg vil hellere have et blåt end et sort håndtag da belysningen oftest ikke er den bedste, mere synlig...
Og så et strygestål, jeg tænker at det skal være keramisk, eller er de for skrøbelige?

Kroge, talje osv. har jeg altid oplevet være på stedet. vildt poser har jeg dog selv.

Det her ender med en pris jeg kan lide... :10:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvad skal man bruge i et slagtesæt?

Indlæg af C-X » 30. nov 2021, 21:11

IKEA har et udmærket, keramisk strygestål, der hurtigt gør næsten skarpe knive rigtig skarpe :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hvad skal man bruge i et slagtesæt?

Indlæg af HR » 30. nov 2021, 22:19

Raptor357 skrev:
30. nov 2021, 21:09
Ok, kødsaven kan spares væk, eller man kan købe en handy foldesav og købe en kød klinge. en fukssvans er skidt grundet bensplinter og så er den langsom.
Jeg plejer kun at åbne brystkassen og save ribben af.

Den fancy jagtkniv er en Victoriknox parachutist, altså en foldekniv med lås og 9cm smalt blad. Den har jeg tidligere skilt flere grise med, og det er fint men den er lidt lille til opgaven.
Desuden har jeg en stor stik kniv, men den er ikke anvendelig ved slagtning.
Så jeg tænker en F. Dick 13cm halvfleksibel krum eller lige, jeg kan kun finde en krum https://www.hwl.dk/udbenere/udbener-13- ... alvfleksib
er 13cm det rigtige eller skal den være 15cm, og gør det nogen forskel?
fleksibel og halvfleksibel, hvad er forskellen? er det godstykkelsen?
Jeg vil hellere have et blåt end et sort håndtag da belysningen oftest ikke er den bedste, mere synlig...
Og så et strygestål, jeg tænker at det skal være keramisk, eller er de for skrøbelige?

Kroge, talje osv. har jeg altid oplevet være på stedet. vildt poser har jeg dog selv.

Det her ender med en pris jeg kan lide... :10:

Den 13 cm Dick Ergo Grip halvfleksibel ser hel rigtig ud. Den skal ikke være for stor, da du skal kunne filetere fasaner og udbene kringelkrgene omkring bækkenet på svin og råvildt. Til det meste arbejde bruger du kun de yderste 2 cm. Stivheden betyder meget for hvordan den føles i hånden. At bruge en kniv der er for stiv føles lige som at skyde med en sxs med for korte og tykke piber: man kan ikke helt forklare hvad der er galt, det er bare forkert.

Jeg har aldrig brugt andet end strygestål i stål og har ikke savnet noget. Meget bløde klinger som gamle F. Dick og Lowenmesser i kulstofstål kan man stryge på et bukseben. Den moderne slagteriknive i rustfrit er er mere hårde, men ikke nær så hårde som en typisk køkkenkniv fra isenkræmmeren. De er lavet til at slibe ofte og nemt, ikke til at holde længe og så blive kasseret når de ikke er skarpe mere.

Og ja, det er faktisk ikke voldsomt dyrt. Specielt ikke hvis man sammenligner med diverse smarte og hypede knive. Du køber værktøj, ikke lifestyle designet i Milano.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

CFR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 116
Tilmeldt: 18. aug 2011, 09:06
Interesser: Jagt, skydning, genladning
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 58 times
Been thanked: 44 times

Re: Hvad skal man bruge i et slagtesæt?

Indlæg af CFR » 4. dec 2021, 12:42

Der er 2 gode ting, som jeg har stor glæde af:

Kniv til at fjerne skind (skinne):

https://www.markusheucher.com/en/dick-e ... 41500.html

Jeg syntes den er særlig god, til at fjerne overfrakken på de dyr hvor man ikke bare kan flå den af.

Forklæde:

https://billig-arbejdstoj.dk/ocean-indu ... rItemsName

Altid nemt og hurtigt at tage udover, og så gør det bare at man ikke bliver smurt ind i blod.


Christian

Besvar