Fatwood/tjärved. Hvad hedder det på dansk? Og hvor finder jeg det nemmest?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Fatwood/tjärved. Hvad hedder det på dansk? Og hvor finder jeg det nemmest?

Indlæg af Ingsorsi » 4. apr 2022, 22:00

Hej

Jeg vil prøve at finde noget "fatwood" (https://en.wikipedia.org/wiki/Fatwood) til brug til optænding af bål fx med tændstål, osv.
Jeg forstår, at det hedder tjärved på svensk. Men hvad hedder fatwood på dansk?
Og hvor finder jeg det nemmest?
Senest rettet af Ingsorsi 4. apr 2022, 23:05, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 356 times

Re: Atwood/tjärved

Indlæg af Dansken » 4. apr 2022, 22:06

Hvor meget behøver du ?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Atwood/tjärved

Indlæg af Raptor357 » 4. apr 2022, 23:01

Kom og hent et par pinde.
Det heddet fatwood på engelsk. Jeg har hørt det omtalt som fedt træ, harpiks træ, olietræ osv. På dansk. Men det ER super let at tænde med en ferro rod. Typisk første gang man laver en god gnist.

Ps. Jeg købte mit på amazon i tyskland, 7,5€ for 1kg. Det skulle være let at finde i gammel granskov.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Porgys
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 25. maj 2019, 15:09
Interesser: fritid
Geografisk sted: vestsjælland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 8 times

Re: Fatwood/tjärved

Indlæg af Porgys » 5. apr 2022, 04:18

I følge bushcraft ordbogen: Fatwood = Et stykke harpiksfyldigt fyrretræ.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Fatwood/tjärved. Hvad hedder det på dansk? Og hvor finder jeg det nemmest?

Indlæg af FrederikF » 5. apr 2022, 06:50

I sverige/norge hvor der er gammelskov finder du let gamle træer som vinden har knækket. Den gamle rod/stub, der står tilbage har gennem årene ophobet en del terpentin (lugter i hvertfald sådan). Jeg bruger det til at tænde bål med når jeg jager i sådanne områder.
At købe det og medbringe på ture finder jeg komplet åndsvagt :giggle: man kan jo bruge næsten alt fra skabet hjemme - eksempelvis en lille flaske tændvædske som man kan dryppe på det træ man nu vil have tændt op.
Men er man afsted, så er gamle fyrre stubbe (ikke rådne, men gamle indtørrede).
Mvh Frederik

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Fatwood/tjärved. Hvad hedder det på dansk? Og hvor finder jeg det nemmest?

Indlæg af Raptor357 » 5. apr 2022, 07:52

FrederikF skrev:
5. apr 2022, 06:50
I sverige/norge hvor der er gammelskov finder du let gamle træer som vinden har knækket. Den gamle rod/stub, der står tilbage har gennem årene ophobet en del terpentin (lugter i hvertfald sådan). Jeg bruger det til at tænde bål med når jeg jager i sådanne områder.
At købe det og medbringe på ture finder jeg komplet åndsvagt :giggle: man kan jo bruge næsten alt fra skabet hjemme - eksempelvis en lille flaske tændvædske som man kan dryppe på det træ man nu vil have tændt op.
Men er man afsted, så er gamle fyrre stubbe (ikke rådne, men gamle indtørrede).
Mvh Frederik
Og det er netop fatwood. det kan også ske for grene og stammer der ligger i skovbunden. noget af træet rådner og det der ikke rådner er oftest fatwood.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Fatwood/tjärved. Hvad hedder det på dansk? Og hvor finder jeg det nemmest?

Indlæg af Ingsorsi » 5. apr 2022, 09:36

FrederikF skrev:
5. apr 2022, 06:50
I sverige/norge hvor der er gammelskov finder du let gamle træer som vinden har knækket. Den gamle rod/stub, der står tilbage har gennem årene ophobet en del terpentin (lugter i hvertfald sådan). Jeg bruger det til at tænde bål med når jeg jager i sådanne områder.
At købe det og medbringe på ture finder jeg komplet åndsvagt :giggle: man kan jo bruge næsten alt fra skabet hjemme - eksempelvis en lille flaske tændvædske som man kan dryppe på det træ man nu vil have tændt op.
Men er man afsted, så er gamle fyrre stubbe (ikke rådne, men gamle indtørrede).
Mvh Frederik
Jamen det er netop det at finde det der er problemet. Måske er det fordi at jeg ikke rigtigt kommer steder, hvor der er gammelskov. Jeg kommer i Sverige forholdsvist tit, men det er jo typisk skov der bliver drevet aktivt skovdrift på og derfor ikke gammelskov.
Jeg har ledt efter det masser af gange og synes ikke rigtigt jeg finder noget. Jeg har ledt i stubber, men synes altid det er våde og finder ikke nogen kerne af fatwood. Jeg har også prøvet at gå efter afknækkede grene fra fyrretræer, hvor jeg dog nogle gange har kunne finde liidt fatwood helt inde ved træet, men det er typisk meget lidt. Måske er der en kerne i grenen der er 5-10mm i diameter og som kun går måske 3-5 cm ud. Og selvom det er lidt mere rigt på harpiks, så er det ikke sådan mættet af harpiks...

Derfor er jeg nysgerrig efter at vide, hvad jeg skal kigge efter. Alle tips modtages gerne.

Jeg har set en masse videoer på youtube, hvor forskellige outdoor folk i Amerika finder fatwood. Men de finder altid kæmpe "pine nuts" eller kæmpe kager af fatwood i stubber som nærmest drypper af harpiks. Og det ser supernemt ud. Men jeg ved jo ikke, om de har ledt i 2 uger og klippet det ned til 10 minutter...

Er det rigtigt forstået, at det udelukkende er fyrretræ der laver fatwood? Eller kan man lige så godt finde det i gran og lærk?

Jeg er heller ikke så meget for at købe det. Netop fordi hvis jeg skal have noget kvas med hjemmefra så er der så meget jeg kan tage med der er lige så godt eller bedre. F.eks. lidt vat med lidt vaseline på er super. Men jeg vil jo helst kunne finde noget ude i naturen uden at skulle have det med hjemmefra. Det fede ved fatwood, hvis man kan finde det, er jo at man angiveligt skal kunne bruge det selv om det er vådt.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Fatwood/tjärved

Indlæg af Ingsorsi » 5. apr 2022, 09:40

Porgys skrev:
5. apr 2022, 04:18
I følge bushcraft ordbogen: Fatwood = Et stykke harpiksfyldigt fyrretræ.
Ja, jeg ved godt, hvad det er :smile:
Jeg var bare interesseret i om der fandtes et dansk ord for det. Fordi det ville måske gøre det nemmere at søge på det og finde danske kilder. PRoblemet er, at jeg kan finde mange amerikanske kilder om fatwood og det ser ud til at være super nemt at finde i USA. Men måske er det en anden type skove de har derovre... Så måske noget lokalt ville være mere relevant.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Atwood/tjärved

Indlæg af Ingsorsi » 5. apr 2022, 09:45

Raptor357 skrev:
4. apr 2022, 23:01
Kom og hent et par pinde.
Det heddet fatwood på engelsk. Jeg har hørt det omtalt som fedt træ, harpiks træ, olietræ osv. På dansk. Men det ER super let at tænde med en ferro rod. Typisk første gang man laver en god gnist.

Ps. Jeg købte mit på amazon i tyskland, 7,5€ for 1kg. Det skulle være let at finde i gammel granskov.
Tak for tilbuddet om at hente nogle pinde. Jeg har allerede haft noget købt noget jeg fik af en kammerat på en tur. Men jeg vil allerhelst lære at finde det ude i naturen...

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Atwood/tjärved

Indlæg af Ingsorsi » 5. apr 2022, 09:47

Dansken skrev:
4. apr 2022, 22:06
Hvor meget behøver du ?
Jamen bare til eget forbrug til at tænde op med, når jeg er på ture i naturen.
Min tanke var at finde det hver gang jeg skal bruge det... Men det er det måske for sjældent til at det er realistisk?

Hvis fatwood er for sjældent, hvad bruger I andre så til at tænde op med tændstål? Jeg synes at det kan være ekstremt svært at finde noget kvas der er tørt og letantændeligt nok til at kunne fange gnist fra et tændstål.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Atwood/tjärved

Indlæg af Raptor357 » 5. apr 2022, 10:14

Ingsorsi skrev:
5. apr 2022, 09:47
Dansken skrev:
4. apr 2022, 22:06
Hvor meget behøver du ?
Jamen bare til eget forbrug til at tænde op med, når jeg er på ture i naturen.
Min tanke var at finde det hver gang jeg skal bruge det... Men det er det måske for sjældent til at det er realistisk?

Hvis fatwood er for sjældent, hvad bruger I andre så til at tænde op med tændstål? Jeg synes at det kan være ekstremt svært at finde noget kvas der er tørt og letantændeligt nok til at kunne fange gnist fra et tændstål.
Tændstål eller ferro rod?
Jeg har aldrig præsteret at tænde fatwood med tændstål, ferro rod derimod virker let. Til tændstål har jeg kun haft held med charcloth kombineret med meget tørt græs
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Atwood/tjärved

Indlæg af Ingsorsi » 5. apr 2022, 10:27

Raptor357 skrev:
5. apr 2022, 10:14
Ingsorsi skrev:
5. apr 2022, 09:47
Dansken skrev:
4. apr 2022, 22:06
Hvor meget behøver du ?
Jamen bare til eget forbrug til at tænde op med, når jeg er på ture i naturen.
Min tanke var at finde det hver gang jeg skal bruge det... Men det er det måske for sjældent til at det er realistisk?

Hvis fatwood er for sjældent, hvad bruger I andre så til at tænde op med tændstål? Jeg synes at det kan være ekstremt svært at finde noget kvas der er tørt og letantændeligt nok til at kunne fange gnist fra et tændstål.
Tændstål eller ferro rod?
Jeg har aldrig præsteret at tænde fatwood med tændstål, ferro rod derimod virker let. Til tændstål har jeg kun haft held med charcloth kombineret med meget tørt græs
Hvad er forskellen?
Det jeg kalder for tændstål er sådan noget som dette her:
Billede


Det er også det jeg kalder ferrocerium eller ferro rod.

Så vidt jeg husker, så er ferrocerium en legering af jern, cerium, magnesium og nogle andre metaller som gør det optimalt til at lave en gnist. Det er samme materiale som bliver brugt til "stenen" i en lighter.
Amerikanerne kalder det for en ferro rod. På dansk kalder vi det tændstål eller ildstål. Tager jeg fejl? :???:

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 356 times

Re: Atwood/tjärved

Indlæg af Dansken » 5. apr 2022, 10:59

Ingsorsi skrev:
5. apr 2022, 09:47
Dansken skrev:
4. apr 2022, 22:06
Hvor meget behøver du ?
Jamen bare til eget forbrug til at tænde op med, når jeg er på ture i naturen.
Min tanke var at finde det hver gang jeg skal bruge det... Men det er det måske for sjældent til at det er realistisk?

Hvis fatwood er for sjældent, hvad bruger I andre så til at tænde op med tændstål? Jeg synes at det kan være ekstremt svært at finde noget kvas der er tørt og letantændeligt nok til at kunne fange gnist fra et tændstål.
Tamponger

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Atwood/tjärved

Indlæg af Ingsorsi » 5. apr 2022, 11:04

Dansken skrev:
5. apr 2022, 10:59
Ingsorsi skrev:
5. apr 2022, 09:47
Dansken skrev:
4. apr 2022, 22:06
Hvor meget behøver du ?
Jamen bare til eget forbrug til at tænde op med, når jeg er på ture i naturen.
Min tanke var at finde det hver gang jeg skal bruge det... Men det er det måske for sjældent til at det er realistisk?

Hvis fatwood er for sjældent, hvad bruger I andre så til at tænde op med tændstål? Jeg synes at det kan være ekstremt svært at finde noget kvas der er tørt og letantændeligt nok til at kunne fange gnist fra et tændstål.
Tamponger
Når du finder disse i naturen, er de så brugte eller nye? :giggle:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2632 times

Re: Fatwood/tjärved. Hvad hedder det på dansk? Og hvor finder jeg det nemmest?

Indlæg af C-X » 5. apr 2022, 11:36

Vildmarks-te?

Alle nåletræer har en mængde harpiks. Nogle mere end andre. På døde og rådne træer, kan man ofte finde samlinger, hvor grenen vokser ud af stammen. Rodstykket kan også indeholde meget, men det er lettest på rådne træer.
Træer med skader har også ofte mere harpiks ved skade .
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 356 times

Re: Fatwood/tjärved. Hvad hedder det på dansk? Og hvor finder jeg det nemmest?

Indlæg af Dansken » 5. apr 2022, 11:50

Ofte har træer hvor stammen er blevet beskadigt mens det vokser meget "kåda" som driver ud af "såret" på træet (hedder det harpiks?)
Så siger skovfolk om sådan et trä "känn på lukten- den där är det tyre (tjære) i".
Når sådan et træ tørrer og dør har man meget godt tændmateriale hvis man hugger det op i tynde kviste.
Og røgen fra det bliver sort :blink:

Alternativet:
Tampongen er lille, let at bære, og vandtæt embaleret- og tænder bedre end tjärved

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Atwood/tjärved

Indlæg af Raptor357 » 5. apr 2022, 12:04

Ingsorsi skrev:
5. apr 2022, 10:27
Raptor357 skrev:
5. apr 2022, 10:14
Ingsorsi skrev:
5. apr 2022, 09:47
Dansken skrev:
4. apr 2022, 22:06
Hvor meget behøver du ?
Jamen bare til eget forbrug til at tænde op med, når jeg er på ture i naturen.
Min tanke var at finde det hver gang jeg skal bruge det... Men det er det måske for sjældent til at det er realistisk?

Hvis fatwood er for sjældent, hvad bruger I andre så til at tænde op med tændstål? Jeg synes at det kan være ekstremt svært at finde noget kvas der er tørt og letantændeligt nok til at kunne fange gnist fra et tændstål.
Tændstål eller ferro rod?
Jeg har aldrig præsteret at tænde fatwood med tændstål, ferro rod derimod virker let. Til tændstål har jeg kun haft held med charcloth kombineret med meget tørt græs
Hvad er forskellen?
Det jeg kalder for tændstål er sådan noget som dette her:
Billede


Det er også det jeg kalder ferrocerium eller ferro rod.

Så vidt jeg husker, så er ferrocerium en legering af jern, cerium, magnesium og nogle andre metaller som gør det optimalt til at lave en gnist. Det er samme materiale som bliver brugt til "stenen" i en lighter.
Amerikanerne kalder det for en ferro rod. På dansk kalder vi det tændstål eller ildstål. Tager jeg fejl? :???:
Tjek, det kalder jeg en ferro rod. Ildstål antager jeg er et stykke jern og en flintesten.

Med en ferro rod kan du tænde spåner af alt træ der er bare lidt tørt
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Atwood/tjärved

Indlæg af Ingsorsi » 5. apr 2022, 12:16

Raptor357 skrev:
5. apr 2022, 12:04
Tjek, det kalder jeg en ferro rod. Ildstål antager jeg er et stykke jern og en flintesten.

Med en ferro rod kan du tænde spåner af alt træ der er bare lidt tørt
Jamen det kan jeg ikke rigtigt. Jeg synes i hvert fald det er svært at få til at fange. Var i skoven i weekenden et sted der stort set kun var bøgetræer. Fandt noget knastørt bøgeved fra et træ der var væltet. Prøvede at lave forskellige feathersticks af det. Det var svært fordi bøg er hårdt. Og prøvede også med nogle tørre bøgeblade. Men kunne ikke få det til at fange.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Fatwood/tjärved. Hvad hedder det på dansk? Og hvor finder jeg det nemmest?

Indlæg af Raptor357 » 5. apr 2022, 12:19

Skrab med kniven så du laver micro spåner, det virker.
Jeg skal prøve at sende et link en youtube video hvor det demonstreres, ellers må jeg selv i gang
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 356 times

Re: Fatwood/tjärved. Hvad hedder det på dansk? Og hvor finder jeg det nemmest?

Indlæg af Dansken » 5. apr 2022, 12:29

Pontus tænder en tampong med ildstål og hans nye Bark River kniv.
20220107_164438.jpg
Og sa vanker der "kolbullar"
20220219_160354.jpg

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Atwood/tjärved

Indlæg af Scrapper » 5. apr 2022, 12:39

Ingsorsi skrev:
5. apr 2022, 12:16
Raptor357 skrev:
5. apr 2022, 12:04
Tjek, det kalder jeg en ferro rod. Ildstål antager jeg er et stykke jern og en flintesten.

Med en ferro rod kan du tænde spåner af alt træ der er bare lidt tørt
Jamen det kan jeg ikke rigtigt. Jeg synes i hvert fald det er svært at få til at fange. Var i skoven i weekenden et sted der stort set kun var bøgetræer. Fandt noget knastørt bøgeved fra et træ der var væltet. Prøvede at lave forskellige feathersticks af det. Det var svært fordi bøg er hårdt. Og prøvede også med nogle tørre bøgeblade. Men kunne ikke få det til at fange.
Ud af blødt træ, så er det relativt nemt, at lave så tilpas fine spåner, at de kan fænge ved hjælp af en 'ferro rod'. Bøg er nok ikke det oplagte valg.
Dog er det ikke noget man bare sådan lige gør. Det kræver noget øvelse, at få lavet de helt fine spåner. Og tålmodighed for at lære, at få dem til at fænge med et ferro rod.

Fatwood finder jeg som oftest bare på fyrretræer, som enten er døde eller har en død gren. Hvis du saver en tyk gren af helt inde ved stammen, så finder du som regel harpiksmættet træ. Personligt har jeg ikke haft svært det at finde fatwood i moderate mængder.

Et andet tip kan være, at tage og blande "blomsten" fra græsstrå med harpiks, og så få sat ild i det. Så har du en flamme, som gerne holder flere minutter.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Fatwood/tjärved. Hvad hedder det på dansk? Og hvor finder jeg det nemmest?

Indlæg af Raptor357 » 5. apr 2022, 12:55


youtu.be/ceGpbuzagFs
Han har en video hvor han demonstrerer det bedre men jeg kan ikke finde den fra mobilen, han kalder det vist one strike fire
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Fatwood/tjärved. Hvad hedder det på dansk? Og hvor finder jeg det nemmest?

Indlæg af FrederikF » 5. apr 2022, 14:54

Tamponer og en god lighter er klart mine favoritter.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2149
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 1034 times

Re: Fatwood/tjärved. Hvad hedder det på dansk? Og hvor finder jeg det nemmest?

Indlæg af HR » 5. apr 2022, 18:16

Min ferrorod er limet til en stang massiv magnesium på 20mm i diameter. Man skraber så lige lidt magnesiumspåner af først, og bruger dem til at antænde træet med. Magnesium brænder ved et par tusind grader, det virker….
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Fatwood/tjärved. Hvad hedder det på dansk? Og hvor finder jeg det nemmest?

Indlæg af Ingsorsi » 5. apr 2022, 19:03

HR skrev:
5. apr 2022, 18:16
Min ferrorod er limet til en stang massiv magnesium på 20mm i diameter. Man skraber så lige lidt magnesiumspåner af først, og bruger dem til at antænde træet med. Magnesium brænder ved et par tusind grader, det virker….
Lyder spændende med ren magnesium blok. Har du et link til din rod?

Besvar