First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
APE74
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13. dec 2017, 17:07
Interesser: Sportskydning
Geografisk sted: PA- USA
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af APE74 » 17. jan 2023, 19:35

det bedste vil nok vaere et CAT (Combat Application Tourniquet) gen 7 , ved ikke hvor du kan faa det i DK ,, koebte mine (har et gen 5 og gen7) i et overskudslager her i PA-USA

vent.. ser ud til at du kan faa det her :

https://www.ap-services.dk/product-cata ... ary-gen-7/

eller her
https://xn--abcfrstehjlp-gdb9v.dk/vare/ ... uet-gen-7/

er godt nok en lidt hamper pris,, mener at jeg gav ca. $30 for min gen 7 og en $15-20 stukker for gen 5
du kan faa billigere kina modeller,, men der vaerste der kan ske,, er at du virkelig skal bruge det, og saa knaekker pinden naar du strammer...

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 211 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Kelle » 17. jan 2023, 19:55

Jeg har lige været på førstehjælpskursus på arbejde og idag indgår TQ/CAT, som en del af "stop ulykken", så civile må gerne anlægge en idag.

Da jeg skulle udsendes i 2010 anlage vi TQ i vildskab på os selv, da det var en del af certificeringen, hvor der var en tidsgrænse for for lang tid man havde til at anlægge den på hhv. arm og ben.... De skulle anlægges korrekt og strammes til, hvilket blev kontrolleret hver gang (de sad selvfølgelig ikke på så lang tid, men lang tid nok 😬)
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Black Water
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 202
Tilmeldt: 25. maj 2021, 13:32
Interesser: Våben, taktik
Geografisk sted: København
Has thanked: 25 times
Been thanked: 36 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Black Water » 17. jan 2023, 20:52

Kelle skrev:
17. jan 2023, 19:55
Jeg har lige været på førstehjælpskursus på arbejde og idag indgår TQ/CAT, som en del af "stop ulykken", så civile må gerne anlægge en idag.

Da jeg skulle udsendes i 2010 anlage vi TQ i vildskab på os selv, da det var en del af certificeringen, hvor der var en tidsgrænse for for lang tid man havde til at anlægge den på hhv. arm og ben.... De skulle anlægges korrekt og strammes til, hvilket blev kontrolleret hver gang (de sad selvfølgelig ikke på så lang tid, men lang tid nok 😬)
Havde en buddy i Afghanistan, der konsekvent kun gik ud med preanlagt TQ på alle ekstremiteter, således at han kun skulle spænde lassoen hvis uheldet var ude. Kæft han var sjov at se på :fun:

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 211 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Kelle » 18. jan 2023, 06:59

Nogle kampvognskøre havde dem monteret på begge ben, da de var ret udsatte, hvis de kørte på en IED... Men jeg har aldrig set nogle gå rundt med dem 🤔

Chest seal forbindingen havde typisk en membran, der skulle forhindre trykpneumothora, så den er kun relevant i forbindelse med et traume i lungen.

I de nyere 20x25 forbindinger, var der et stykke plastic med, som i teorien gjorde det samme... Hvis lungen var ved at kollapse, trak man ganske enkelt ud i forbindingen.

Hvis lungen alligevel kolapser kan man lave en needle decompression (Needle Thoracostomy), men det kræver selvfølgelig at man er uddannet på det og ved hvad man laver...

Gennerelt vil jeg sige, at "almindelige mennesker" skal holde sig fra smarte forbindinger, tungeholdere, CAT og så videre, hvis de ikke er uddannet på det... En alm. forbinding og tilkalde hjælp (112) er langt mere at foretrække og vil hjælp vedkommende langt mere.. Alt det andet er bare grej og selvudtænkt behov, som den grejliderlige person har opfundet et behov for 😉
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af HR » 18. jan 2023, 10:25

Kelle skrev:
Gennerelt vil jeg sige, at "almindelige mennesker" skal holde sig fra smarte forbindinger, tungeholdere, CAT og så videre, hvis de ikke er uddannet på det... En alm. forbinding og tilkalde hjælp (112) er langt mere at foretrække og vil hjælp vedkommende langt mere.. Alt det andet er bare grej og selvudtænkt behov, som den grejliderlige person har opfundet et behov for 😉
... mon ikke en ret betydelig andel af medlemmerne på NVF rent faktisk har den fornødne uddannelse?

Mit personlige take er at jeg skal bruge udstyr til alt det der ikke skal behandles professionelt (plaster, klorhexidin og saltvand) PLUS det der skal bruge til akut livredende førstehjælp.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 211 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Kelle » 18. jan 2023, 10:52

HR skrev:
18. jan 2023, 10:25
Kelle skrev:
Gennerelt vil jeg sige, at "almindelige mennesker" skal holde sig fra smarte forbindinger, tungeholdere, CAT og så videre, hvis de ikke er uddannet på det... En alm. forbinding og tilkalde hjælp (112) er langt mere at foretrække og vil hjælp vedkommende langt mere.. Alt det andet er bare grej og selvudtænkt behov, som den grejliderlige person har opfundet et behov for 😉
... mon ikke en ret betydelig andel af medlemmerne på NVF rent faktisk har den fornødne uddannelse?

Mit personlige take er at jeg skal bruge udstyr til alt det der ikke skal behandles professionelt (plaster, klorhexidin og saltvand) PLUS det der skal bruge til akut livredende førstehjælp.
HR
Det skal jeg ikke gøre mig klog på, det var også bare min personlige holdning...
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 641
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 63 times
Been thanked: 81 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Cpt » 18. jan 2023, 11:12

Kelle skrev:
18. jan 2023, 06:59

Gennerelt vil jeg sige, at "almindelige mennesker" skal holde sig fra smarte forbindinger, tungeholdere, CAT og så videre, hvis de ikke er uddannet på det... En alm. forbinding og tilkalde hjælp (112) er langt mere at foretrække og vil hjælp vedkommende langt mere.. Alt det andet er bare grej og selvudtænkt behov, som den grejliderlige person har opfundet et behov for 😉
Jeg vil nu sige at hvis man anvender knive, økser og skydevåben langt fra civilisationen så er det en god ide at have lidt mere end et plaster og myggesalve i rygsækken :smile:

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Senserazer » 18. jan 2023, 15:09

Jeg går med konkrete overvejelser omkring en form for blowout kit, i nogen grad afledt af ulykken på KSC.
Jeg tænker det er rettidig omhu at være i besiddelse af en god kompresforbinding, når man færdes omkring skydevåben. Det kan godt være knebelpres/TQ bare skal udelades :???: Alt andet end lige vil hjælpen jo være hurtigt fremme, så det skal udelukkende være livreddende. Men der er en TQ selvfølgelig også et relevant værktøj. Jeg ved det ikke. En forbinding kan jeg anlægge, TQ er jeg ikke uddannet i. Kan man evt. tage et kursus et sted? Jeg gider ikke slæbe rundt på noget jeg ikke ved hvordan jeg bruger.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Black Water
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 202
Tilmeldt: 25. maj 2021, 13:32
Interesser: Våben, taktik
Geografisk sted: København
Has thanked: 25 times
Been thanked: 36 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Black Water » 18. jan 2023, 21:13

Hvis du har et vådeskud på skydebanen, og du pådrager dig en rigtig massiv blødning, så forbløder du med stor sandsynlighed inden ambulancen kommer, også i København hvor der er kort responstid.

Der vil du være afhængig af konsekvent og korrekt hjælp/selvhjælp på stedet.

Jeg har altid TQ på mig på skydebanen, og i 90 procent af min fritid.

En massiv blødning kan nogle gange ligne, at der er en som bare har åbnet for vandhanen. Det kan virkelig være voldsomt.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Raptor357 » 18. jan 2023, 21:22

En turnique er bestemt ikke overkill i skydetasken.
Jeg ser plaster, forbinding, turnique og saltvand som værende relevante i skydetasken. Saltvandet er til at skylle øje eller vaske sår med. Jeg har heldigvis stadig til gode at bruge både forbinding og turnique på skydebanen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Bofhenator » 18. jan 2023, 21:55

Senserazer skrev:
18. jan 2023, 15:09
...
TQ er jeg ikke uddannet i. Kan man evt. tage et kursus et sted? Jeg gider ikke slæbe rundt på noget jeg ikke ved hvordan jeg bruger.
Jeg vil tro det er en del af et almindeligt førstehjælpskursus i dag.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Senserazer » 19. jan 2023, 09:44

Bofhenator skrev:
18. jan 2023, 21:55
Senserazer skrev:
18. jan 2023, 15:09
...
TQ er jeg ikke uddannet i. Kan man evt. tage et kursus et sted? Jeg gider ikke slæbe rundt på noget jeg ikke ved hvordan jeg bruger.
Jeg vil tro det er en del af et almindeligt førstehjælpskursus i dag.
Det er meget muligt! Nin uddannelse ligger efterhånden 12 år tilbage tror jeg.. eller mere.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Bofhenator » 19. jan 2023, 10:11

Senserazer skrev:
19. jan 2023, 09:44
Bofhenator skrev:
18. jan 2023, 21:55
Senserazer skrev:
18. jan 2023, 15:09
...
TQ er jeg ikke uddannet i. Kan man evt. tage et kursus et sted? Jeg gider ikke slæbe rundt på noget jeg ikke ved hvordan jeg bruger.
Jeg vil tro det er en del af et almindeligt førstehjælpskursus i dag.
Det er meget muligt! Nin uddannelse ligger efterhånden 12 år tilbage tror jeg.. eller mere.
Vi fik frisket vores kursus på jobbet sidste år, der var det en del af kurset. Vi havde specifikt bedt om at der skulle særligt fokus på blødninger, men jeg tror ikke det var derfor TQ var med.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

HHO
This member is
This member is
Indlæg: 66
Tilmeldt: 29. mar 2013, 13:26
Interesser: Pistol, langdistance, jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 30 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af HHO » 19. jan 2023, 10:12

Bofhenator skrev:
18. jan 2023, 21:55
Senserazer skrev:
18. jan 2023, 15:09
...
TQ er jeg ikke uddannet i. Kan man evt. tage et kursus et sted? Jeg gider ikke slæbe rundt på noget jeg ikke ved hvordan jeg bruger.
Jeg vil tro det er en del af et almindeligt førstehjælpskursus i dag.
I det 8 timer kursus jeg tog for nyligt, var det med, men ikke ret grundigt. Beskeden var nogenlunde at få noget stramt om (bælte blev vist nævnt) og stoppe hullet med hvad man nu havde af fingre/bandager/tørklæder - og så ellers få fat på en voksen.

Jeg har faktisk ledt efter et kursus der fokuserede med på skader der opstår på f.eks. skydebaner, men med undtagelse af et enkelt jagt-førstehjælpskursus der har en time om jagtrelaterede skader, så ender man hele tiden i uddannelser til politi/beredskab/sundhedspersonale. Man kan sikkert godt melde sig til dem, og så dyre er de heller ikke, men i beskrivelserne er der en antagelse om, at man er inden for branchen, og ikke er en sølle it-snude som mig :-)

Jeg synes der måtte være et markede for førstehjælp til vandreture, skydning, osv., hvor der enten ikke er lynhurtig adgang til voksne, eller der er større sandsynlighed for at man bliver godt og grundigt punkteret, og det skal gå stærkt. Jeg har dog ikke fundet noget endnu.... :???:
/HH

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Senserazer » 19. jan 2023, 12:05

Sådan et kursus ville jeg også tage.

Måske der er en NVF'er eller to med de nødvendige kvalifikationer? :???:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Boryx » 19. jan 2023, 12:21

Senserazer skrev:
19. jan 2023, 12:05
Sådan et kursus ville jeg også tage.

Måske der er en NVF'er eller to med de nødvendige kvalifikationer? :???:
Kunne være cool med et NVF førstehjælpskursus.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Bofhenator » 19. jan 2023, 13:00

Jeg er ved at lokke et instruktør kursus ud af chefen. Så man kunne lave et bevis også.

Så på lidt længere sigt kunne det være sjovt!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af C-X » 19. jan 2023, 13:05

Tilbød CP-Medic ikke netop at lave et sådant?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1452
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Cp-Medic » 19. jan 2023, 14:44

Det har jeg sikkert men det er nok noget tid siden. Men jeg er efterhånden så ophængt af arbejde at når jeg har fri så er det jagt og outdoor der bliver prioriteret. Jeg kan dog se når vejret bliver bedre om jeg kan lave nogle korte youtube videoer på min youtube kanal, som jeg her uhæmmet reklamerer for "Bernts Bugout and Beyond" hvor jeg demonstrerer brug af TQ og forskellige moderne forbindinger

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af C-X » 19. jan 2023, 14:48

Hvor er det herligt, at se en mand, der sporter en skovsnegl, uden at ligne en hipster! :numberone:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

HHO
This member is
This member is
Indlæg: 66
Tilmeldt: 29. mar 2013, 13:26
Interesser: Pistol, langdistance, jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 30 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af HHO » 19. jan 2023, 15:35

Cp-Medic skrev:
19. jan 2023, 14:44
Det har jeg sikkert men det er nok noget tid siden. Men jeg er efterhånden så ophængt af arbejde at når jeg har fri så er det jagt og outdoor der bliver prioriteret. Jeg kan dog se når vejret bliver bedre om jeg kan lave nogle korte youtube videoer på min youtube kanal, som jeg her uhæmmet reklamerer for "Bernts Bugout and Beyond" hvor jeg demonstrerer brug af TQ og forskellige moderne forbindinger
Hæ! Jeg abonnerede allerede! Lille land :smile:
/HH

Øboen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 395
Tilmeldt: 1. apr 2013, 23:00
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 266 times
Been thanked: 88 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Øboen » 19. jan 2023, 16:29

Jeg er fan af dine videoer Bernt :thumbup:

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 726
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 103 times
Been thanked: 562 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Werecat » 19. jan 2023, 18:45

HHO skrev:
19. jan 2023, 10:12
Beskeden var nogenlunde at få noget stramt om (bælte blev vist nævnt) og stoppe hullet med hvad man nu havde af fingre/bandager/tørklæder - og så ellers få fat på en voksen.
Hvis man mente bælte som TQ, så nej. Hvis man mente bælte som kompres til forbinding, så ja.

Hvis man lægger en TQ for løst kan den øge blødningen.
Det systoliske blodtryk (pulsblodtrykket/det høje blodtryk) ligger på 120+ mmHg (nok 200+ hvis man er bange og har ondt), det venøse blodtryk (altså i blodårerne der fører blodet tilbage til hjertet) ligger meget lavere (-5 til 20 mmHg afhængig hvor i kroppen man måler det).
Så hvis man anlægger TQ hvor trykket er under det systoliske blodtryk (og over det venøse blodtryk, men det er næsten svært at undgå), stopper man ikke det blod der pumpes ud, men man blokerer for det blod der skal løbe tilbage til hjertet. Så udløbet er blokeret, men indløbet løber frit. Resultatet er man bløder mere.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Senserazer » 19. jan 2023, 19:18

Werecat skrev:
19. jan 2023, 18:45
HHO skrev:
19. jan 2023, 10:12
Beskeden var nogenlunde at få noget stramt om (bælte blev vist nævnt) og stoppe hullet med hvad man nu havde af fingre/bandager/tørklæder - og så ellers få fat på en voksen.
Hvis man mente bælte som TQ, så nej. Hvis man mente bælte som kompres til forbinding, så ja.

Hvis man lægger en TQ for løst kan den øge blødningen.
Det systoliske blodtryk (pulsblodtrykket/det høje blodtryk) ligger på 120+ mmHg (nok 200+ hvis man er bange og har ondt), det venøse blodtryk (altså i blodårerne der fører blodet tilbage til hjertet) ligger meget lavere (-5 til 20 mmHg afhængig hvor i kroppen man måler det).
Så hvis man anlægger TQ hvor trykket er under det systoliske blodtryk (og over det venøse blodtryk, men det er næsten svært at undgå), stopper man ikke det blod der pumpes ud, men man blokerer for det blod der skal løbe tilbage til hjertet. Så udløbet er blokeret, men indløbet løber frit. Resultatet er man bløder mere.
Og det er netop af årsager som denne, at jeg super gerne ville have en grundig uddannelse i at anlægge en TQ.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af X-Ray » 11. feb 2023, 02:34

TQ er vist rigeligt beskrevet i tråden så vil fokusere på cheast seal af en åben læsion af thorax.

At lukke kan give god mening i krigstid MEN!! faren er hvis der er hul i en lunge risikerer man at luften opbygger et tryk i brysthulen der er stort nok til at udløse hjertestop, bliver trykket story kan hjertet have svært ved at slå.

Så almindelig førstehjælp er at foretrække, vi kan godt klare os selvom en lunge er ude af funktion, bare få patienten i sideleje så den punkterede lunge er nederst så vi ikke får unødigt meget blod i den raske lunge.
Shooters Bible is the only Bible for me

Besvar