Jeg hjælper min mor med at finde ud af hvad 3 rifler og et skeetbøsse er værd i salg?

Køb, Salg, Søges og Byttesforum for er for alle medlemmer. Dog må opslag fra virksomheder, samt generelle kommercielle opslag ikke slås op her. Læs mere HER
Besvar
KillerBob
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt, IT
Geografisk sted: Grønland

Jeg hjælper min mor med at finde ud af hvad 3 rifler og et skeetbøsse er værd i salg?

Indlæg af KillerBob » 16. apr 2018, 19:52

Hej,

Jeg hjælper min mor med at finde ud af hvad 3 rifler og et skeetbøsse er værd i salg. Hun har dem efter min far som desværre gik bort for nyligt.

Det drejer sig om:
  • 1 x BRNO Fox .22 Hornet - riflen er i pæn stand. Der medfølger en kikkert, men den er ret ridset,
  • 1 x SAVAGE 30-30 - den er ikke i speciel pæn stand, med en masse rust og ridser,
  • 1 x BAIKAL MP94 "CeBep", O/U kombi riffel/hagl, .22/20 - pæn stand,
  • 1 x NIKKO 5000 II "GoldEagle", skeetbøsse, 2¾ Bore, O/U 12 - meget pæn stand.
Jeg leder ikke efter en definitiv pris, bare en ide om hvad disse geværer er værd, og evt. også hvor vi kan få dem solgt. Min far havde både jagttegn og våbentilladelser til riflerne.

På forhånd tak!

/Bo
Senest rettet af Refraktorius 16. apr 2018, 19:57, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift skiftet til den fremragende linje fra indlægget.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 180 times
Been thanked: 1361 times

Re: Jeg hjælper min mor med at finde ud af hvad 3 rifler og et skeetbøsse er værd i salg?

Indlæg af Refraktorius » 16. apr 2018, 19:58

Velkommen

Jeg kondolerer.

Billeder af våbnene ville hjælpe meget.

Umiddelbart er de første tre ikke specielt værdifulde.
Den sidste er umiddelbart mere værd end de tre andre tilsammen.

Vær opmærksom på hvilke regler der gælder for våben fra dødsbo:
https://www.politi.dk/da/borgerservice/ ... oedsbo.htm
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

KillerBob
Newbie
Newbie

Re: Jeg hjælper min mor med at finde ud af hvad 3 rifler og et skeetbøsse er værd i salg?

Indlæg af KillerBob » 16. apr 2018, 20:22

Jeg har snakket med politiet i Aarhus, og vi er klar over hvilke regler der gælder.

Jeg ved godt at NIKKO skeetbøssen er mest værd, men syndes selv at BAIKAL geværet er en meget interessant kombi riffel, som jeg har brugt på jagt i Nuuk selv. BRNOen var faktisk min egen først riffel:)

Her er billeder af geværerne...

BRNO Fox .22 Hornet
Billede

SAVAGE 30-30
Billede

BAIKAL MP94 "CeBep", .22/20 O/U
Billede

NIKKO 5000 II "GoldEagle", 12 O/U
Billede

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt med hund, kniv og gevær.
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 464 times
Been thanked: 1044 times

Indlæg af C-X » 16. apr 2018, 20:28

Også kondolence herfra.

De tre førstnævnte våben er ganske spændende og må have en sentimental værdi, der langt overstiger de få tusinde kroner de kan indbringe (samlet).
Hvorfor ikke beholde dem, så familiens kommende generationer kan få dem, med historie?

Lad nu være med, at sælge dem på Lauritz...
Senest rettet af C-X 16. apr 2018, 20:30, rettet i alt 1 gang.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

KillerBob
Newbie
Newbie

Indlæg af KillerBob » 16. apr 2018, 20:30

Det er en god ide, men vi er tre sønner, og ingen af os har jagttegn, eller våbentilladelse for den sags skyld. Min mor er heller ikke interesseret, og da hun gerne vil flytte i en anden bolig, er der ikke plads til våbenskabet...

Brugeravatar
MIKE73
Silver Member
Silver Member
Interesser: IPSC, 30/30 rifler, genladning
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 59 times
Been thanked: 18 times

Indlæg af MIKE73 » 16. apr 2018, 20:45

Kondolerer.

Jeg vil mene at savage i 30/30 Win. Bør koste 1.000-1.500 afh. af stand.

Købte selv en pæn meget lignende 30/30 Win. fra Harrington & Richards til 1.000 for et par år siden.

Synd det ikke var en Savage 99, sådan en kunne være lidt sjov.
Shooting on the move? Call me twinkletoes...

Flugteren
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 245 times

Indlæg af Flugteren » 16. apr 2018, 20:50

KillerBob skrev:
16. apr 2018, 20:30
Det er en god ide, men vi er tre sønner, og ingen af os har jagttegn, eller våbentilladelse for den sags skyld. Min mor er heller ikke interesseret, og da hun gerne vil flytte i en anden bolig, er der ikke plads til våbenskabet...
Hvad med at lade et familiemedlem/ven/nabo med jagttegn overtage våbene, og så kan én af jer i mellemtiden erhverve jagttegn? På den måde kan I få dem opbevaret hos nogen, I kender, og våbene forsvinder ikke ud af jeres hænder.

Eventuelt kan I snakke med en våbenhandler om at tage dem I opbevaring mod en sum penge, og så kan I tage få dem udleveret, når I har de rette tilladelser?
Browning B525 12/76
Simson Suhl S/S 12/70
Schultz & Larsen Classic DL 6.5x55 m. Leupold VX-1 (3-9X50)
A-TEC MegaHertz+ (lyddæmper)
S&L TMD35 (lyddæmper)

JRexA
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 187 times
Been thanked: 464 times

Indlæg af JRexA » 16. apr 2018, 21:08

Umiddelbart vil mit prisgæt være:

Fox: ca. 1500 - Handikap: er ikke lovlig, til råvildt.
30-30'eren: ca. 1000
Baikal: max 2000 - Handikap: Med kugle, kun til småvildt, ikke råvildt. (går ud fra at det er .22LR eller .22 Magnum)

Nikko: 5000-8000
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
Jesper Rex

Brugeravatar
ESAF
This member is
This member is
Interesser: Våben, Grønland
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 77 times

Indlæg af ESAF » 16. apr 2018, 22:28

Der står i din profil at du bor i Grønland. Tag dog skyderne med op, der behøver du jo ikke våbentilladelser.
Isumaluttut issiaviisa ataat orsorlugit isumagissisarput

KillerBob
Newbie
Newbie

Indlæg af KillerBob » 16. apr 2018, 22:58

Det er rigtigt at jeg i Grønland kunne have våbnene, men jeg må faktisk ikke tage dem med ud af Danmark uden et dansk jagttegn. Yderligere er jeg på væk fra Grønland, så det dur ikke...

JRexA
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 187 times
Been thanked: 464 times

Indlæg af JRexA » 17. apr 2018, 02:22

På vej væk, fra Grønland, så duer den ikke, eller rettere, er spild af tid.

Men du kan få dem sendt til Grønland, med eksport/import tilladelser. Men du må desværre ikke transportere dem selc, i DK, med mindre man kan lokke politiet til, at give dig en midlertidig våbentilladelse, som "grønlænder"
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
Jesper Rex

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 195 times
Been thanked: 176 times

Indlæg af Ras.Killing » 17. apr 2018, 14:24

Jeg købte for nyligt en Savage 219 i 30-30win. Den er i ganske pæn stand og den gav jeg 900,- for.

Hvis jeres ikke er så køn, så ville jeg ikke forvente mig meget mere end 500,-
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Bidt af en gal pist... revolverskytte!!!

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 104 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af The Mad Viking » 17. apr 2018, 17:48

Hvad siger du til 5-600Kr. for .22 Hornet'en?
Hvor i landet befinder den sig, sådan i grove træk?

KillerBob
Newbie
Newbie

Indlæg af KillerBob » 17. apr 2018, 19:53

Min mor bor i Rønde området, men umidelbart er det nok mindre end hvad vi havde regnet med for Hornet’en.

Jeg kan forstå at det at sælge en riffel privat er en værre redelighed. Køber skal ha’ ansøgt om våbentilladelse til det specifikke våben først, og så denne fåes, kan man udlevere våbnet til køber. Er det korrekt?

Flugteren
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 245 times

Indlæg af Flugteren » 17. apr 2018, 20:03

KillerBob skrev:
17. apr 2018, 19:53
Min mor bor i Rønde området, men umidelbart er det nok mindre end hvad vi havde regnet med for Hornet’en.

Jeg kan forstå at det at sælge en riffel privat er en værre redelighed. Køber skal ha’ ansøgt om våbentilladelse til det specifikke våben først, og så denne fåes, kan man udlevere våbnet til køber. Er det korrekt?
Jep, men det er slet ikke så slemt som det lyder.

1) Du aftaler med køber salg af riflen, og køber får dine kontaktoplysninger (navn, adresse, evt. CPR), og får oplysninger på våbnet (mærke, model, serienummer, kaliber etc).

2) Køber ansøger elektronisk hos Politiet, Politiet behandler ansøgningen og sender køber en våbentilladelse med posten.

3) Køber fremviser tilladelsen, jagttegn og billed-ID til sælger (dig), og får udleveret riflen.

Det er dét. Du skal ikke gøre mere, køber står for alt arbejdet. Du skal blot sikre dig, at køber har våbentilladelsen med til våbnet, og personen er den, han er - og at du får betaling får våbnet, naturligvis.
Browning B525 12/76
Simson Suhl S/S 12/70
Schultz & Larsen Classic DL 6.5x55 m. Leupold VX-1 (3-9X50)
A-TEC MegaHertz+ (lyddæmper)
S&L TMD35 (lyddæmper)

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt med hund, kniv og gevær.
Has thanked: 464 times
Been thanked: 1044 times

Indlæg af C-X » 17. apr 2018, 20:06

Udveksling af CPR numre er hverken nødvendigt eller tilrådeligt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 88 times
Been thanked: 269 times

Indlæg af Raptor357 » 17. apr 2018, 20:08

Flugteren skrev:
17. apr 2018, 20:03
KillerBob skrev:
17. apr 2018, 19:53

Jep, men det er slet ikke så slemt som det lyder.

1) Du aftaler med køber salg af riflen, og køber får dine kontaktoplysninger (navn, adresse, evt. CPR), og får oplysninger på våbnet (mærke, model, serienummer, kaliber etc).

2) Køber ansøger elektronisk hos Politiet, Politiet behandler ansøgningen og sender køber en våbentilladelse med posten.

3) Køber fremviser tilladelsen, jagttegn og billed-ID til sælger (dig), og får udleveret riflen.

Det er dét. Du skal ikke gøre mere, køber står for alt arbejdet. Du skal blot sikre dig, at køber har våbentilladelsen med til våbnet, og personen er den, han er - og at du får betaling får våbnet, naturligvis.
Husk som sælger at skrive boet efter xxx så er min erfaring at ansøgningen får prioritet da man ønsker at få styr på den slags asap.
Hvilket i min optik er helt fair. Det er kun afdødes cpr man skal udveksle.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

bygork
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Has thanked: 12 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af bygork » 19. apr 2018, 23:22

Har sendt pb omkring BRNO Fox .22 Hornet

Besvar