Søger vurdering af riffel (pris)

Køb, Salg, Søges og Byttesforum for er for alle medlemmer. Dog må opslag fra virksomheder, samt generelle kommercielle opslag ikke slås op her. Læs mere HER
ThomasGorski
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 3 times

Re: Søger vurdering af riffel (pris)

Indlæg af ThomasGorski » 9. maj 2019, 09:57

Consul74 skrev:
8. maj 2019, 21:06
De Otterup “langdistance” rifler er undervurderet. Mange har prøvet med sniper rifler til 10-20000kr. De skød ikke bedre :oops:
Minuset er hvis bundstykkearm og sikring, skal laves til høj timepris.
Prisen jeg gav for at få lavet bundstykke og låsen. Er ihvertfald højere end den pris den er vurderet til. Men også det er så sat baser på.

Brugeravatar
MAS
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, skydning, MAD...
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af MAS » 11. maj 2019, 17:05

Hvad havde du forventet af pris for hele sættet ?
(med kikkert, montage osv.)

ThomasGorski
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af ThomasGorski » 13. maj 2019, 05:05

MAS skrev:
11. maj 2019, 17:05

Hvis ikke jeg kan få mindst 9000kr for hele sættet. Så ryger den ingen steder.

For 11000kr. Kan der følge en Otterup M70 kal 22LR med. Der er lavet baser på og samme justerbare bagkappe. Så har man en træningsriffel med samme skæfte, ca samme vægt og aftræk.
Jeg bruger den til at træne skydestillinger. De koster ca 60øre hver gang der skydes frem for 7-8kr.

Brugeravatar
MAS
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, skydning, MAD...
Has thanked: 10 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af MAS » 14. maj 2019, 19:06

ThomasGorski skrev:
13. maj 2019, 05:05
MAS skrev:

For 11000kr. Kan der følge en Otterup M70 kal 22LR med. Der er lavet baser på og samme justerbare bagkappe. Så har man en træningsriffel med samme skæfte, ca samme vægt og aftræk.
Jeg bruger den til at træne skydestillinger. De koster ca 60øre hver gang der skydes frem for 7-8kr.
Tak for svar.
Det er desværre over hvad jeg vil af med.
Held og lykke med salget.

ThomasGorski
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af ThomasGorski » 14. maj 2019, 21:57

MAS skrev:
14. maj 2019, 19:06
ThomasGorski skrev:
13. maj 2019, 05:05
MAS skrev:

Tak for svar.
Det er desværre over hvad jeg vil af med.
Held og lykke med salget.
Det er helt iorden :thumbup:

Rigsby
Silver Member
Silver Member
Interesser: Ammunition
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Rigsby » 15. maj 2019, 07:05

Claus Petersen skrev:
6. maj 2019, 21:10
Er der nogen af de herrer der vurderer riflen til 1200,- 1500,- 2000,- for riflen alene, der vil købe den til den pris ?
Jeg tror stort set ikke der kan sælges gamle Mauser/Otterup rifler længere. Fine cal. 22 Otterup rifler foræres væk i hobetal, og der står altså mange Mauser/Otterup’ er i skytteforeningerne.
Det skulle så være pga den fine justerbare bagkappe - den er ikke dum.

Joh, Jeg tror at du har rigtig god pointe i det du skriver!

Jeg har selv haft et par (5-7) stykker af dem og ingen er hverken købt eller solgt for over 1200 efter *opfriskning*

Så måske er det også lidt optimistisk at købe en riffel til omkring en tusseBasse, opgradere den med baser, kikkert, gevind og dæmper og så håbe på at få 11K for den.

Alle dem jeg har haft har skudt perfekt på op til 1Km. og har aldrig svigtet så kvaliteten fejler intet.

Men for 9 til 11K der er der en verden af meget nyere og mere tidssvarende rifler til rådighed.

Det er jo bare mine betragtninger og skal ikke tages for mere end dét.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

ThomasGorski
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af ThomasGorski » 15. maj 2019, 19:17

Rigsby skrev:
15. maj 2019, 07:05
Claus Petersen skrev:
6. maj 2019, 21:10
Er der nogen af de herrer der vurderer riflen til 1200,- 1500,- 2000,- for riflen alene, der vil købe den til den pris ?
Jeg tror stort set ikke der kan sælges gamle Mauser/Otterup rifler længere. Fine cal. 22 Otterup rifler foræres væk i hobetal, og der står altså mange Mauser/Otterup’ er i skytteforeningerne.
Det skulle så være pga den fine justerbare bagkappe - den er ikke dum.

Joh, Jeg tror at du har rigtig god pointe i det du skriver!

Jeg har selv haft et par (5-7) stykker af dem og ingen er hverken købt eller solgt for over 1200 efter *opfriskning*

Så måske er det også lidt optimistisk at købe en riffel til omkring en tusseBasse, opgradere den med baser, kikkert, gevind og dæmper og så håbe på at få 11K for den.

Alle dem jeg har haft har skudt perfekt på op til 1Km. og har aldrig svigtet så kvaliteten fejler intet.

Men for 9 til 11K der er der en verden af meget nyere og mere tidssvarende rifler til rådighed.

Det er jo bare mine betragtninger og skal ikke tages for mere end dét.
Jeg er helt enig i at der findes mange alternativer i den prisklasse. Men mere tidssvarende? Hvad mener du her? Det er ikke nemt at finde en type riffel magen til en Otterup M69 der er gjort helt klar til banen for 9000kr

Men som skrevet tidligere. Hvis ikke den kan holde prisen på indkøb og bøssemagerarbejde. Så bliver den gladeligt i min samling. Jeg kan ihvertfald ikke få en lignende riffel til den pris.

F U B A R
Silver Member
Silver Member
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 41 times

Indlæg af F U B A R » 15. maj 2019, 19:47

Nogen kan lide moderen andre datteren
Jeg har skydere fra 250kr til mere end jeg vil indrømme og er nok lige happy med dem
Alle indtil en bliver solgt eller byttet væk
Summa summarum det man er glad for skal man beholde og skide på hvad andre siger
Så thomas behold din skyder idet du er glad og tilfreds med den og
Så er denne tråd vist osse fyldt op med kommentarer
Med de bedste hilener

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 154 times
Been thanked: 583 times

Indlæg af Langenge » 15. maj 2019, 20:02

Tjaeee, en dims er vel det værd (i handel og vandel) som folk vil give for den. Derfor kan dimsen da godt være mere værd for ejeren.
Det gælder vel om det er en skyder, en bil eller et nyt køkken i huset.
Bruger man en masse penge på ombyg og gejl, ja så får man næppe pengene igen, men hvis det lige er DEN ombygning og DET gejl, der bare passer til en selv, så er den jo pengene værd for en selv.
Men helt generelt: Forvent aldrig at få pengene igen ved salg, hvis man ombygger og gejler noget. En nænsom renovering af noget gammelt og sjældent kan, nogle gange, betale sig, men ellers ikke.
Personligt ville jeg ikke give 9-11K for sådan en skyder, FOR DET KAN JEG FÅ DEN BYGGET FOR SELV, og så kan jeg SELV bestemme alle detaljer, så de passer lige til mig. Det er blandt andet der, hunden ligger begravet.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

F U B A R
Silver Member
Silver Member
Interesser: WW2 våben long range shooting
Has thanked: 40 times
Been thanked: 41 times

Indlæg af F U B A R » 15. maj 2019, 20:15

Samme jeg mest ydmygt skrev bare med færre ord
Trådstarter er Glad ved den og så ligger den nok bare der!

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt med hund, kniv og gevær.
Has thanked: 392 times
Been thanked: 991 times

Indlæg af C-X » 15. maj 2019, 20:52

Hvis vi skal følge nogenlunde normen for vurdering, af noget der ikke er sjældent eller særligt efterspurgt, så tænker jeg en brugtpris noget a la:

Riffel, tilsvarende donor ~ 2.000
Optik ~ 2.500
Ringe + baser ~ 1.000
Dæmper ~ 1.000
Bøssemagerarbejde ~ ? (skal nok regnes til nul i denne sammenhæng, så er det rabatten ved samlet salg)

Sættet ~ 6.500

Havde jeg sådan et sæt i skabet, blev det nok heller ikke solgt, men jeg tror også det er mere end hvad jeg ville betale.

Jeg har selv en Vortex Viper PST FFP Gen1 4-16x50 og den er fin, men ude på 600+ meter kommer den altså til kort. Så hjælper det ikke, at riflen har 1000+ meters potentiale.
Riflen er en smule uhandy (for de fleste) til jagt, har ikke løst magasin (for mange et minus) til felt- og PRS skydning og kaliberet er undervurderet (but still six-five-awesome).
En Sonic45 er udmærket (har en selv), men ikke noget benchmark på området.

Sættet ser ud til at være fedt, til den begyndende langdistance skytte, der har 600 meter banen til rådighed og vil i gang på en blid måde, eller ham der gerne vil skyde fine grupper på mellemdistancen. Lidt jagt fra tårnet, fra bipod og regulering på distancen - det er nok hvad jeg havde valgt den til.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Rigsby
Silver Member
Silver Member
Interesser: Ammunition
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Rigsby » 16. maj 2019, 18:07

C-X skrev:
15. maj 2019, 20:52
.........
så tænker jeg en brugtpris noget a la:

Riffel, tilsvarende donor ~ 2.000
Optik ~ 2.500
Ringe + baser ~ 1.000
Dæmper ~ 1.000
Bøssemagerarbejde ~ ? (skal nok regnes til nul i denne sammenhæng, så er det rabatten ved samlet salg)

Sættet ~ 6.500

Havde jeg sådan et sæt i skabet, blev det nok heller ikke solgt, men jeg tror også det er mere end hvad jeg ville betale.
Jeg er fuldstændig enig!

Med al respekt for sælger så tror jeg at der er blevet smidt ALT for mange penge i den riffel til at den kan sælges for bare kostprisen.

En god håndregel, der hvor jeg kommer fra, er at brugt aldrig må koste mere end halvdelen af nyprisen og det kan så ændres lidt i begge retninger afhængig af lækkerhedsfaktoren.

Jeg købte en M69er til 400 kroner fra skytteforeningen og efter jeg fik hævet alle trykmærkerne i skæftet og fik fundet en ny ring til det forreste sigte havde jeg investeret 18 timer og 725 kroner i den inkl. tilladelse, dertil kom så en gang brunering der hvor den var skrammet og en gang skæfteolie som jeg havde fra et andet projekt.

Den gik ud af døren igen til den svimlende sum af 1200,- efter at jeg havde skudt med den i godt og vel et års tid.

Så når jeg kigger på fortjenesten i forhold til de timer som jeg smed i den så tror jeg at jeg kunne ha tjent det samme ved at gå mig en tur og samle de flasker og dåser op som altid ligger og flyder i grøften.

Når alt kommer til alt så ser denne riffel rigtig lækker ud, men det er et 130 år gammelt design som rent faktisk er beregnet til krigsbrug og hvis vi nu skal være ærlige så er 98ere nogle raslebøsser som var rigtig gode for tiden men er gået ud over deres holdbarhedsdato.

Der er andre som har kopieret designet, Parker Hale f.eks. som sælges på en god dag for 1800-2000 kr inkl. kikkert, de er stadig nogle raslebøsser men billige og gennemprøvede og derfor er der stadigvæk folk som køber dem som "første" jagtriffel (inkl mig selv i 1979)

Min var middelmådig men min jagtkammerats kunne ikke ramme en lade om han så stod inde i den, så de røg begge tilbage til butikken hvor de var købt og 2 nye Ruger rifler røg ned af hylden.

I dag ville jeg købe en Mossberg MVP eller en Weatherby Vanguard hvis budgettet var stramt og det var min første riffel, men aldrig en riffel på et 98er design, den tid er forbi.

Igen bare lige tanker som fløj igennem et ellers tomt hoved, så tag dem for det de er og ikke andet!
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

bygork
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Has thanked: 13 times
Been thanked: 15 times

Indlæg af bygork » 16. maj 2019, 21:21

Jeg synes Mauser 98 låsen og de gamle otterup'er er lidt undervurderet, også prismæssigt. Er mange af os ikke bare nogle tumper der køber det nyeste fineste gear, men allerede har adgang til bilige gennemprøvede våben der kan levere det meste af det vi har brug for?

Der er normalt stor sikkerhed i den gennemprøvede 98 konstruktion. Jeg er helt med på at det er et gammel design og man kan få en konstruktion der kører lettere og rasler mindre. Men der bygges stadig nye rifler på låsen, også mere eksklusive rifler som dem fra JENSEN RIFLE COMPANY LTD.

Mange storvildtjægere der går efter farligt vildt, sværger til Mauser 98 konstruktionen grundet den klarer lidt af hvert og efter sigende aldrig svigter ;-)

Jeg har selv lidt af hvert til at stå i skabet. Men pt. er der ikke mindre end 2 gamle Otterup M69 i 6,5x55, 7,62x51 Nato, 3 stk Mauser 98 i hhv. 2 6,5x55 og 308W, samt 2 fine Husqvarna ( 9,3x57 og 9,3x62) bygget med fine 98 låse fra FN fabrikken. Alt sammen noget gammel lort vil nogen mene, selvom det er passet og renoveret hen igennem tiden. Men det står i min optik som fine, klippe stabile rifler, der for deres vedkomne gør jobbet godt (når de bliver luftet :blink: ). Jeg har også andre dyrere, nyere og finere rifler, men de har bare ikke historien på samme måde. Så tvivler lidt på mine rifler bygget på98 konstruktionen skal helt væk.

Besvar