Søges: Billig træningsammunition til repeter i .308

Køb, Salg, Søges og Byttesforum for er for alle medlemmer. Dog må opslag fra virksomheder, samt generelle kommercielle opslag ikke slås op her. Læs mere HER
Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 103 times
Been thanked: 210 times

Søges: Billig træningsammunition til repeter i .308

Indlæg af Senserazer » 4. maj 2021, 12:38

Som overskriften indikerer. Har fået en ny .308'er, og håber det finde noget billig ammunition den kan lide at æde.
Hvis nogen har AMA eller lign., gerne omkring KBH eller Roskilde, så sig til :numberone:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Bofhenator
This member is
This member is
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1444 times
Been thanked: 1510 times
Kontakt:

Re: Søges: Billig træningsammunition til repeter i .308

Indlæg af Bofhenator » 4. maj 2021, 12:44

Senserazer skrev:
4. maj 2021, 12:38
Som overskriften indikerer. Har fået en ny .308'er, og håber det finde noget billig ammunition den kan lide at æde.
Hvis nogen har AMA eller lign., gerne omkring KBH eller Roskilde, så sig til :numberone:
Prøv evt Podium, de har den hos vaabensmeden, den koster ikke alverden (ca 300kr for 50 stk) og er overraskende nøjagtig i mine våben.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt med hund, kniv og gevær.
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 501 times
Been thanked: 1524 times

Indlæg af C-X » 4. maj 2021, 12:45

Hvis du falder over nogle GGG, så kender jeg til flere, der har haft gode erfaringer med dem.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Peter
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 66 times
Been thanked: 153 times

Indlæg af Peter » 4. maj 2021, 13:07

Du skal nok prøve lidt forskelligt af de billigere mærker for at finde en der skyder godt i netop din riffel.

GGG går ikke godt i min, hvorimod S&B 147 gr. skyder fantastisk. Og der er sikkert mange, der har det lige modsat.

Norma Jaktmatch skyder godt i stort set alle, men det er også en anden prisklasse.

Brugeravatar
Kleth
This member is
This member is
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Has thanked: 975 times
Been thanked: 713 times

Indlæg af Kleth » 4. maj 2021, 13:24

Peter skrev:
4. maj 2021, 13:07
-
S&B 147 gr. skyder fantastisk.
Man skal være opmærksom på at S&B .308Win findes i to varianter, 124gr/8g og 147gr/9,55g - 8g udgaven har jeg kun set gå godt i én riffel og 9,55g udgaven oplever jeg går ok til godt i de fleste rifler.
147gr/9,55gr GGG oplever jeg er lidt 50-50 om en riffel kan lide; nogle kan virkeligt godt lide patronen og nogen kan virkeligt ikke.
Der er også Remington UMC og Winchester - AMA ville jeg være lidt mere forbeholden med, hvis ikke kammeret er 7,62x51
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 411 times

Indlæg af Flugteren » 4. maj 2021, 13:34

Kleth skrev:
4. maj 2021, 13:24
AMA ville jeg være lidt mere forbeholden med, hvis ikke kammeret er 7,62x51
7.62x51 udvikler et lavere tryk end .308 Win, hvorimod det er omvendt ved .223/5.56 NATO, hvor NATO udvikler højere tryk end "civiludgaven". Men 7.62 NATO har ofte lidt tykkere messinghylstre, så udtræk kan være lidt træg i .308 Win-kamre. Men det er ikke nogen sikkerhedsrisiko.

Brugeravatar
Kleth
This member is
This member is

Indlæg af Kleth » 4. maj 2021, 14:08

Flugteren skrev:
4. maj 2021, 13:34
Kleth skrev:
4. maj 2021, 13:24
AMA ville jeg være lidt mere forbeholden med, hvis ikke kammeret er 7,62x51
7.62x51 udvikler et lavere tryk end .308 Win, hvorimod det er omvendt ved .223/5.56 NATO, hvor NATO udvikler højere tryk end "civiludgaven". Men 7.62 NATO har ofte lidt tykkere messinghylstre, så udtræk kan være lidt træg i .308 Win-kamre. Men det er ikke nogen sikkerhedsrisiko.
AMA 7,62x51 kommer i to varianter, hvis vi ser bort fra lysspor m.v.; M/62 til maskingevær, der udvikler et tryk tilsvarende .308 Winchester og M/89-94 som ca. kun udvikler omkring 2/3 af trykket af .308 Winchester - Hvis jeg ikke husker helt skævt.
Det skyldtes så vidt jeg husker at GV M/66 og LMG M/62 sagtens kunne holde til et .308 Winchester tryk, men GV M/75 fik smadret låserullerne.

Og det er rigtigt at hylsterhalsen er lidt tykkere, hvad der i nogle kamre kan resultere i en lås, som ikke er helt let at åbne efter skudafgang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 4. maj 2021, 14:18

Tak for input! Det giver lidt at søge på. Han nævnte ikke de der Podium for mig derinde, til 300 for 50. Så havde jeg nok prøvet ad med det i stedet for de her Barnaul, som også var billige, men synes hylstrene er en smule medtaget? :???: Er det fint nok det ser sådan ud lige fra hylden?

Den her er slem, nogle ser bedre ud, men de fleste har 'ir'.
Vedhæftede filer
IMG_20210504_141448.jpg

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 4. maj 2021, 14:26

Du har ikke fået det der skrammel fra en forhandler, vel? :shock:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 4. maj 2021, 14:29

C-X skrev:
4. maj 2021, 14:26
Jo det er købt hos Vaabensmeden i dag.

Brugeravatar
Kleth
This member is
This member is

Indlæg af Kleth » 4. maj 2021, 14:31

Senserazer skrev:
4. maj 2021, 14:18
Tak for input! Det giver lidt at søge på. Han nævnte ikke de der Podium for mig derinde, til 300 for 50. Så havde jeg nok prøvet ad med det i stedet for de her Barnaul, som også var billige, men synes hylstrene er en smule medtaget? :???: Er det fint nok det ser sådan ud lige fra hylden?

Det er en elforzinkning af stålhylstrene, du kan gnide dem over med en klud, det betyder ikke rigtig noget. Jeg har haft nogen der var omkring lige så slemme og de fejlede ikke noget; prøv dem på skydebanen og hvis der er bøvl så skal de tilbage til forhandleren.
Min Tikka M55 skyder fine kløvere med 168gr Barnaul SP :thumbup:

Vær opmærksom på at de kan give en massiv mundingsflamme :giggle:

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 4. maj 2021, 14:34

Kleth skrev:
4. maj 2021, 14:31
Senserazer skrev:

Det er en elforzinkning af stålhylstrene, du kan gnide dem over med en klud, det betyder ikke rigtig noget. Jeg har haft nogen der var omkring lige så slemme og de fejlede ikke noget; prøv dem på skydebanen og hvis der er bøvl så skal de tilbage til forhandleren.
Min Tikka M55 skyder fine kløvere med 168gr Barnaul SP :thumbup:

Vær opmærksom på at de kan give en massiv mundingsflamme :giggle:
Okay :thumbup: Tænker jeg må give dem et forsøg. Venter med at åbne de andre æsker. Har dig lige sendt dem en mail, for jeg synes det er lidt voldsomt. Det kunne man måske lige advisere kunden om på forhånd.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 4. maj 2021, 14:43

Pyyyh, tak til Kleth. Troede lige...

Dog stadig ikke noget jeg ville rode med, men der er jeg nok bare sart.

Brugeravatar
Kleth
This member is
This member is

Indlæg af Kleth » 4. maj 2021, 15:11

Nu så jeg lige billedet i lidt større, og jeg synes også at jeg ser spor af rød rust og så det er ikke udelukkende zinkoxid fra overfladebehandlingen, der kan være fugtskader. Anvend sikkerhedsbriller!

Brugeravatar
WRanG
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Krybdyr, våben,
Geografisk sted: 7860 spøttrup
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af WRanG » 4. maj 2021, 15:12

Senserazer skrev:

Ville nok også lige rense dem af inden jeg smed dem i kanonen :) Har selv skudt mange Ama afsted, som var ret grimme... Plejer bare at give dem en tur med lidt 000 ståluld med ballistol på, for lige at fjerne alverdens skidt på dem.

Håber ikke du betalte for meget for dem.
- History is written by the victors -

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 64 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Kortmentyk » 4. maj 2021, 15:48

Jeg tror bare at jeg havde leveret dem tilbage...

Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 155 times
Been thanked: 100 times

Indlæg af Ingsorsi » 4. maj 2021, 16:09

Senserazer skrev:
4. maj 2021, 14:29
C-X skrev:
4. maj 2021, 14:26
Jo det er købt hos Vaabensmeden i dag.
Jeg købte også nogle 308 barnaul hos våbensmeden sidste år. De så også sådan ud. Måske ikke helt lige så slemt. Men jeg blev i hvert fald træt af oplevelsen og er ikke tilfreds med ikke at få det at vide inden. Jeg gik derind efter noget norma jaktmatch til træning og fik at vide at disse var lige så gode bare billigere og så var de også helt fine til jagt.
Så dem købte jeg nogle pakker af.

Generelt skyder de ikke godt i min riffel. Langt større spredning end noget jeg har prøvet før. Og så står der en masse ild ud af riflen ved skuddet.

Jeg har ikke leveret dem tilbage. Har bare mistet lidt tillid til våbensmeden. Om det er fair eller ej er jeg ikke vidende nok til men det er altså hvad der er sket.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 4. maj 2021, 16:14

Det er til et præcisionsvåben, ikke?

Jeg ville ikke have sådan noget i nærheden af kammer eller pibe. Både pga slid, men absolut også forurening mht senere brug af kvalitetsammunition.

Ingsorsi
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Ingsorsi » 4. maj 2021, 16:22

C-X skrev:
4. maj 2021, 16:14
Det er til et præcisionsvåben, ikke?

Jeg ville ikke have sådan noget i nærheden af kammer eller pibe. Både pga slid, men absolut også forurening mht senere brug af kvalitetsammunition.
Mit var til en nyere jagtriffel som jeg også forklarede forhandleren.
Jeg er som sagt heller ikke tilfreds med produkt eller rådgivning.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 4. maj 2021, 17:33

Forvent en grundig rens og en ny opbygning af renere materiale, af den kvalitetsammunition du vil bruge fremadrettet, førend du er tilbage med præcision. Så er der ikke noget sparet. Hvis slid på kammer og pibe er større, end med kvalitet, så er det også med til at påvirke regnskabet.

Vil man spare og skyde, så køb en .22 LR Bergara laver nogle ret fede sager, bl.a. som trainer riffel, med M700 footprint.

Ingsorsi
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Ingsorsi » 4. maj 2021, 17:55

C-X skrev:
4. maj 2021, 17:33
Forvent en grundig rens og en ny opbygning af renere materiale, af den kvalitetsammunition du vil bruge fremadrettet, førend du er tilbage med præcision. Så er der ikke noget sparet. Hvis slid på kammer og pibe er større, end med kvalitet, så er det også med til at påvirke regnskabet.

Vil man spare og skyde, så køb en .22 LR Bergara laver nogle ret fede sager, bl.a. som trainer riffel, med M700 footprint.
Hvordan bør jeg rense den?
Har indtil videre bare kørt boresnake igennem en gang imellem...

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 4. maj 2021, 17:57

Tror de fire resterende pakker ryger retur. Så må jeg skaffe lidt forskelligt og prøve mig frem.

Brugeravatar
Kleth
This member is
This member is

Indlæg af Kleth » 4. maj 2021, 22:13

Ingsorsi skrev:
4. maj 2021, 17:55
C-X skrev:

Ro på nu :razz: Det er (antageligvis) hverken radioaktivt, korrosivt eller giftigt ud over hvad andre ammunitions mærker også er!
Hylsteret er af forzinket stål for 168gr udgaverne og polymer-coated stål for 145gr, ud over at der kan blive afsat lidt zinkoxid eller polymer/lak flager, som let kan fjernes med en boresnake.
Projektilet er kobberpletteret stål med lavt indhold af kulstof, så det er forholdsvist blødt. Den eneste aflejring der kommer er evt krudtslam, som en boresnake er glimrende til at fjerne. Sliddet er måske marginalt større end med Norma Jagtmatch, men ikke noget at sprede nogen form for panik over.
Jeg har nok skudt nogle hundrede Barnaul .308Win i både 145gr FMJ, 168gr FMJ og 168gr SP (og også noget .30-06). 145gr kunne ikke forliges med min Tikka 55, men 168gr kunne jeg lave kløvere med og jeg har ikke oplevet hverken øget behov for rens, forringet præcision, korrosion eller andre noterbare negative indvirkninger selv om jeg til tider har cyklet mellem to-tre typer træningsammo og en-to typer jagtammunition.

Skal/vil man skyde langt eller skal have de sidste milimeter præcision, skal man jo nok holde sig til en type ammo og rense ned mellem skift, men så tænker jeg også at man skyder på et andet budget og foretrækker eks. Scenar eller Matchking.

Jeg ville ikke rense mere end højst en VFG intensive igennem piben og evt en klud/patch i kammeret; men jeg er ret overbevist om at det er alt nok med en boresnake :thumbup:
Om man vil anvende ammunitionen er et personligt valg, men der er ingen grund til at dæmonisere det!
(Men jeg ville nok finde en forhandler der havde opbevaret/opbevarer det bedre)

Ingsorsi
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Ingsorsi » 4. maj 2021, 22:21

Kleth skrev:
4. maj 2021, 22:13
Ingsorsi skrev:
4. maj 2021, 17:55
C-X skrev:

Ro på nu :razz: Det er (antageligvis) hverken radioaktivt, korrosivt eller giftigt ud over hvad andre ammunitions mærker også er!
Hylsteret er af forzinket stål for 168gr udgaverne og polyner-coated stål for 145gr, ud over at der kan blive afsat lidt zinkoxid eller polymer/lak flager, som let kan fjernes med en boresnake.
Projektilet er kobberpletteret stål med lavt indhold af kulstof, så det er forholdsvist blødt. Den eneste aflejring der kommer er evt krudtslam, som en boresnake er glimrende til at fjerne. Sliddet er måske marginalt større end med Norma Jagtmatch, men ikke noget at sprede nogen form for panik over.
Jeg har nok skudt nogle hundrede Barnaul .308Win i både 145gr FMJ, 168gr FMJ og 168gr SP (og også noget .30-06). 145gr kunne ikke forliges med min Tikka 55, men 168gr kunne jeg lave kløvere med og jeg har ikke oplevet hverken øget behov for rens, forringet præcision, korrosion eller andre noterbare negative indvirkninger selv om jeg til tider har cyklet mellem to-tre typer træningsammo og en-to typer jagtammunition.

Skal/vil man skyde langt eller skal have de sidste milimeter præcision, skal man jo nok holde sig til en type ammo og rense ned mellem skift, men så tænker jeg også at man skyder på et andet budget og foretrækker eks. Scenar eller Matchking.

Jeg ville ikke rense mere end højst en VFG intensive igennem piben og evt en klud/patch i kammeret; men jeg er ret overbevist om at det er alt nok med en boresnake :thumbup:
Phew, så er jeg mere rolig :smile:

Brugeravatar
Kleth
This member is
This member is

Indlæg af Kleth » 4. maj 2021, 22:26

Senserazer skrev:
4. maj 2021, 17:57
Tror de fire resterende pakker ryger retur. Så må jeg skaffe lidt forskelligt og prøve mig frem.
:thumbup: Opbevaringen har tilsyneladende været utilfredsstillende. Hvis du er interesseret i et helbredscheck af de tilbageværende 20, så find en som kan rykke toppen af en! Man er som reglen ikke i tvivl hvis problemet går dybere end lidt oxidering på overfladen af hylsteret.

Besvar