Egentligt tankevækkende som den "store flådestation" i Kjøvenhawn har ændret sig så meget siden 1908 og frem til i dag.

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m. Det kunne også være fortællinger.
Besvar
Henning
This member is
This member is
Indlæg: 181
Tilmeldt: 11. okt 2005, 22:53
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 35 times

Egentligt tankevækkende som den "store flådestation" i Kjøvenhawn har ændret sig så meget siden 1908 og frem til i dag.

Indlæg af Henning » 1. okt 2020, 12:25

Egentligt tankevækkende som den "store flådestation" i Kjøvenhawn har ændret sig så meget siden 1908 og frem til i dag......
Vedhæftede filer
Holmen-1908.jpg
holmen-1908-2.jpg
holmen-1908-2.jpg (108.03 KiB) Vist 1327 gange
holmen-ny-2.jpg
Senest rettet af Refraktorius 1. okt 2020, 16:56, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift skiftet til fremragende linje fra indlægget

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 359 times
Been thanked: 232 times

Re: Flådens leje

Indlæg af Caspian1911 » 1. okt 2020, 13:29

Ja, der kan man da snakke om betragtelig udflytning.

Skibet under tagpladerne må være Jylland, før den blev bugseret til Ebeltoft.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 384
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 61 times

Re: Flådens leje

Indlæg af Taxen » 1. okt 2020, 14:30

Træskibet til venstre hed vidst Fyen. Jylland kom først til Juelsminde og der efter Ebeltoft. Min Far sov på Jylland da han var på lejerskole i København før krigen.
Taxen

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 19623
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 299 times
Been thanked: 1965 times

Re: Egentligt tankevækkende som den "store flådestation" i Kjøvenhawn har ændret sig så meget siden 1908 og frem til i d

Indlæg af Refraktorius » 1. okt 2020, 16:59

Byer er nærmeste levende organismer. De vokser og udvikler sig. Nogen gange forvitrer og dør de også.

I gamle dage lå der også masser af tung industri og risikovirksomheder inde i byerne.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Grendel
This member is
This member is
Indlæg: 2886
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 133 times
Been thanked: 132 times

Re: Egentligt tankevækkende som den "store flådestation" i Kjøvenhawn har ændret sig så meget siden 1908 og frem til i d

Indlæg af Grendel » 1. okt 2020, 19:14

Sjovt med hjuldamperen der slår bak hele vejen ind ( eller er det ud?!) :smile:
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Marinerevolver
This member is
This member is
Indlæg: 451
Tilmeldt: 29. jul 2008, 16:58
Interesser: Danske Marinevåben
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 6 times
Been thanked: 104 times

Re: Egentligt tankevækkende som den "store flådestation" i Kjøvenhawn har ændret sig så meget siden 1908 og frem til i d

Indlæg af Marinerevolver » 1. okt 2020, 20:33

Se på billed 2, i øverste venstre hjørne, en damper med 2 hvide skorstene, det er det daværende Kongeskib Dannebrog
som også var hjuldamper, det blev afløst af det nuværende Kongeskib i ca.1935.
Mvh. Marinerevolver :smile:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 19623
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 299 times
Been thanked: 1965 times

Re: Egentligt tankevækkende som den "store flådestation" i Kjøvenhawn har ændret sig så meget siden 1908 og frem til i d

Indlæg af Refraktorius » 4. okt 2020, 07:54

Undskyld for off-topic.

Hvordan styrede hjuldampere?
Kunne hjulene styres uafhængigt af hinanden, eller kørte de sammen, og så styrede man med et ror?

Det første burde give fantastisk manøvredygtighed, det andet ville være teknisk en hel del nemmere at konstruere.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Noname
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 101
Tilmeldt: 26. maj 2011, 18:18
Interesser: gamle fund
Geografisk sted: sjælland
Been thanked: 19 times

Re: Egentligt tankevækkende som den "store flådestation" i Kjøvenhawn har ændret sig så meget siden 1908 og frem til i d

Indlæg af Noname » 4. okt 2020, 08:54

Nu er der jo flere typer af, hjuldampere. Et hjul agter, eller 2. på siderne.
Fælles for disse, er at de bliver styret af et ror, hvor af de fleste sad inden under agterstavnen, hvor det store skovlhjul ikke havde nået at lave turbulens i vandet, så styring bliver nærmest umulig.

Jeg har aldrig hørt, eller set andre måder at styre på.


Mvh
Noname.
Nedlæg hjemmeværnet, sportsklubber kan selv betale for vejvisere og p-vagter.

LKJ
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 31. dec 2010, 21:40
Interesser: Modelfly Veteranfly Luftvåben
Geografisk sted: Midtjylland Aidt
Has thanked: 11 times
Been thanked: 14 times

Re: Egentligt tankevækkende som den "store flådestation" i Kjøvenhawn har ændret sig så meget siden 1908 og frem til i d

Indlæg af LKJ » 4. okt 2020, 12:46

Normalt kører begge hjul på samme aksel men slæbe/bugserbåde i havnene havde 2 maskiner 1 til hvert hjul og som du selv er inde på gjorde det dem meget manøvredygtige og derfor brugte man slæbebåde med hjul længe efter skruer var blevet normale for alle andre skibe.

Besvar