Mundingshastighed i FT?

Disciplinen & udstyret.
Besvar
Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Mundingshastighed i FT?

Indlæg af Mapzter » 7. apr 2022, 10:49

Hejsa,

I forbindelse med en afklaring af om der skal en decideret miljøgodkendelse til, nu hvor vi i Aalborg Skyttekreds ønsker at udvide med yderligere baner, som kun skal benyttes til Field Target, spørger kommunen til om der benyttes luftvåben hvor der kan forekomme overlydsknald.

Det forventer jeg ikke at der gør, jf. al den snak der altid er på NVF omkring overlydshastighed på luft og dårlig præcision.

Men en ting er mine antagelser, noget andet er praksis.

Så jeg skal høre om nogen af jer kender til de typiske projektilvægte og mundingshastigheder der benyttes i FT? Gerne både for 4,5mm og 5,5mm.

Hvis vi antager en energigrænse på 12 ft.lb, en projektilvægt 8.64 gn (H&N Field Target Trophy), får jeg det til en mundingshastighed på ca. 790 fps (240 m/sek), hvilket er langt under lydens hastighed.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Mundingshastighed i FT?

Indlæg af Niels » 7. apr 2022, 21:01

Mapzter skrev:
7. apr 2022, 10:49
Hejsa,

I forbindelse med en afklaring af om der skal en decideret miljøgodkendelse til, nu hvor vi i Aalborg Skyttekreds ønsker at udvide med yderligere baner, som kun skal benyttes til Field Target, spørger kommunen til om der benyttes luftvåben hvor der kan forekomme overlydsknald.

Det forventer jeg ikke at der gør, jf. al den snak der altid er på NVF omkring overlydshastighed på luft og dårlig præcision.

Men en ting er mine antagelser, noget andet er praksis.

Så jeg skal høre om nogen af jer kender til de typiske projektilvægte og mundingshastigheder der benyttes i FT? Gerne både for 4,5mm og 5,5mm.

Hvis vi antager en energigrænse på 12 ft.lb, en projektilvægt 8.64 gn (H&N Field Target Trophy), får jeg det til en mundingshastighed på ca. 790 fps (240 m/sek), hvilket er langt under lydens hastighed.
Du har helt ret.
12 FPE, eller 16 joules er de engelske regler, og de der bruges af WFTF til at definere sporten.
Det er lige rundt regnet de 240 m/Sek i en 4.5 med alm hagl.

I kan i princippet afholde jeres egne konkurrencer, hvor i selv definerer grænser for anslagsenergi m.v. som de gør i f.eks USA.
Der er normen 20 FPE, hvilket er ca 280 m/Sek med omkring 10 grains i projektilvægt, stadig 4.5mm
De 20 fpe, er mest valgt af hensyn til holdbarheden på målene.

Der er ingen kalibergrænse, men det giver ikke rigtigt mening at bruge noget større end 4.5 mm på grund af grænserne for anslagsenergien.
Udgangshastigheden falder jo med vægten, og det ender med at blive et handicap for skytten i kalibrene over 4.5.

Overlydshastigheder med luftgeværer bliver aldrig relevante i nogen form for skydning hvor målet er at ramme det man skyder efter.

Men ellers, så spørg Arne,som i vist allerede har fornøjelsen af. Han ved alt detder allerede.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Besvar