Frivillig foreningsarbejde

Debat om foreningsarbejde, organisering, konsortier - alt, der skaber aktivitet for skytter og jægere.
Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3347
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 631 times

Re: Frivillig foreningsarbejde

Indlæg af Flugteren » 5. apr 2021, 18:54

Sviptue skrev:
5. apr 2021, 18:12

Trak mig fra flugtskydningsudvalget i vores lokale jagtforening efter nogle år, da det kun var tordenskjolds soldater der stillede op, imens hundredevis af skytter kunne nyde at kastemaskiner blev fyldt og vedligeholdt, græsset slået, pølser stegt, lerduer opsamlet, standpladser tømt for patronhylstre m.m.v. Når man kun nyder og intet yder trækkes der for store veksler på de frivillige. Kan ikke se hvorledes man som frivillig skal motiveres i sit arbejde, imens nogle betaler aen anelse mere i kontingent. Det er jo ikke sådan man aflønnes som frivillig og skulle der decideret ansættes nogle var der mange skydebaner der ville lukke, da økonomien simpelthen ikke ville hænge sammen.

Har tidligere været i Friluftsrådet, bestyrelsesformand for spejdertrop, medlem af nationalparkrådet og bestyrelsesmedlem af jagtforeningen. Minus spejderne, var repræsentationen for jagten og jægerne. Der var stort set ingen opbakning fra jægerne selv, kun det lille fåtal der mødte op til generalforsamling (fordi der var gratis stegt flæsk med persillesovs). Det gider jeg ikke mere, ærgerligt nok. Nu bruger jeg min frivillige kræfter på Roskilde festivalen som helårsfrivillig, hvor man virkeligt føler opbakning til arbejdet og ser hvordan det resulterer i noget.
Men hvad vil du selv foreslå som incitament til, at flere frivillige kommer ud og hjælper til med foreningsarbejdet? Man kan jo ikke bare sige, at det er for dårligt at folk ikke møder op til frivilligt arbejde - det er trods alt frivilligt. Ellers skal man gøre det pligtigt at møde op til x-antal arbejdsdage om året, ellers meldes man ud af foreningen. De mindre skydebaner/skytteforeninger skal på en eller anden måde finde ud af, hvorfor folk ikke møder op, og hvordan man ellers kan få foreningen til at køre rundt på en anden måde, hvis man er nødt til at betale sig til vedligehold af anlægget.

Set fra et jægers synspunkt kan jeg godt se, hvorfor det er nemmere at betale sig fra arbejdet. Den gennemsnitlige jæger nu om dage er i slutningen af 30'erne/start 40'erne, i gang med karrieren, har måske børn, som skal fragtes til og fra fritidsaktiviteter og et familieliv, der skal passes. Reelt set er det kun de ældre jægere og os unge (jeg er selv i starten af tyverne), som kan afsætte tiden til frivilligt arbejde.

Vi jægere er modsat skytter ikke afhængige af at være tilmeldt en klub for at oppebære vores våbentilladelser/jagttegn, så vi bruger skytteforeninger/skydebaner som træningsanlæg, ikke til foreningsliv, medmindre man går op i den slags. Grundet travlhed med studie og fritidsarbejde når jeg slet ikke så ofte på skydebanen, som jeg gerne vil, så når jeg endelig er derude skal min tid udnyttes. Jeg har simpelthen ikke tid til at møde op til andet end effektiv træning.

Sviptue
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 206
Tilmeldt: 20. feb 2011, 21:43
Interesser: jagt, madlavning
Geografisk sted: midtsjælland
Has thanked: 136 times
Been thanked: 28 times

Re: Frivillig foreningsarbejde

Indlæg af Sviptue » 5. apr 2021, 20:02

Flugteren skrev:
5. apr 2021, 18:54

Men hvad vil du selv foreslå som incitament til, at flere frivillige kommer ud og hjælper til med foreningsarbejdet? Man kan jo ikke bare sige, at det er for dårligt at folk ikke møder op til frivilligt arbejde - det er trods alt frivilligt. Ellers skal man gøre det pligtigt at møde op til x-antal arbejdsdage om året, ellers meldes man ud af foreningen. De mindre skydebaner/skytteforeninger skal på en eller anden måde finde ud af, hvorfor folk ikke møder op, og hvordan man ellers kan få foreningen til at køre rundt på en anden måde, hvis man er nødt til at betale sig til vedligehold af anlægget.

Set fra et jægers synspunkt kan jeg godt se, hvorfor det er nemmere at betale sig fra arbejdet. Den gennemsnitlige jæger nu om dage er i slutningen af 30'erne/start 40'erne, i gang med karrieren, har måske børn, som skal fragtes til og fra fritidsaktiviteter og et familieliv, der skal passes. Reelt set er det kun de ældre jægere og os unge (jeg er selv i starten af tyverne), som kan afsætte tiden til frivilligt arbejde.

Vi jægere er modsat skytter ikke afhængige af at være tilmeldt en klub for at oppebære vores våbentilladelser/jagttegn, så vi bruger skytteforeninger/skydebaner som træningsanlæg, ikke til foreningsliv, medmindre man går op i den slags. Grundet travlhed med studie og fritidsarbejde når jeg slet ikke så ofte på skydebanen, som jeg gerne vil, så når jeg endelig er derude skal min tid udnyttes. Jeg har simpelthen ikke tid til at møde op til andet end effektiv træning.

Tjoo - det synes jeg godt jeg kan, hvis man vil nyde, må man yde. Det er sgu for dårligt. Men obligatorisk deltagelse i en arbejdsdag er nu nok en god ide, bare nok lidt svær at gennemføre og vil få medlemmer til at falde fra. I elglauget jeg er medlem af skal man deltage i mindst en arbejdsweekend om året. Men der er også foderrunder m.m. og småtjanser der skal gøres i dagstimerne, når man er på griseweekend deroppe. Dette er frivilligt og gøres fordi det er til umiddelbar fælles glæde. Men der er kontant afregning for manglende deltagelse i arbejdsweekend, DKK 2500,- at erlægge.

Når man kan bruge banen igennem mange dage igennem sæsonen, kan man vel afse en formiddag en gang om året. Det har alle tid til. De har tid til at afse alle mandage aftener fra april til september til skydebanen, tid til at gå på jagt m.v. De fleste der kommer og skyder på den lokale er ud over børnefamiliealderen, dog. Det er et spørgsmål om prioritering og hvis nu alle gør som du, er der INGEN lokal skydebane. Jeg har haft børn mens jeg var mest aktiv som frivillig, et arbejde med 60-90 rejsedage og et hus der skulle renoveres. Og den der med studie, tjaa, havde to forskellige samtidige arbejdspladser og børn mens jeg læste. Og frivilligt arbejde oven i hatten. Det kunne lade sig gøre for mig, så sandsynligvis også for andre.

Det var også stærkt skuffende når der er gjort et kæmpe forarbejde for at jægerne kunne blive tildelt en plads i nationalparkrådet og der har været et parlamentarisk grundlag for dette, at INGEN af de involverede jagtforeninger, ud over min egen kunne besvære sig med at svare på simple emails.

Det synes nemt at sidde her og være sur over manglende deltagelse, men som +10 år frivillig i diverse foreninger og +20 år på Roskilde kan jeg simpelthen ikke forstå hvorfor man ikke kan afse 1/2190 af sin tid af året til at hjælpe sin lokale skydebane m.v. Jeg ville ønske at det var nemmere at forstå hvor lidt der egentligt skal til. Det er jo ikke det administrative gennem året der for mig havde brug for hjælpen, men mere at man tropper op når der indkaldes og viser flaget ved den ene eller de to arbejdsdage gennem året.
In spite of the cost of living, its still popular

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2096
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 468 times
Been thanked: 307 times

Re: Frivillig foreningsarbejde

Indlæg af Greyberd63 » 5. apr 2021, 21:01

Sviptue skrev:
5. apr 2021, 18:12
Flugteren skrev:
22. feb 2021, 16:56
Jeg ved godt, at foreningsarbejdet er baseret på frivillighed, men kan man blame folk for at betale sig til bekvemmelighed? En af fordelene f.eks. KBH Skyttecenter er, at man bare møder op, betaler, bruger anlægget og går igen. Det fungerer fint, og de ansatte i vagten og på anlægget er flinke og imødekommende.

Det er de færreste mennesker nu om dage (uden for corona), som har tid til at lægge mange timer i frivilligt arbejde. Hvis man kører på med arbejde og familie alle hverdage, så er det sjældent, at man orker at udføre ulønnet arbejde i weekenden (også selvom, at det ikke er hver weekend). Ens fritid er mere værd end penge, og så er det simpelthen blot nemmere at smide en plovmand hver måned, så der kan være ansatte og så man kan tilkalde professionel hjælp, hvis noget skal gøres.

En sandwich og en kold sodavand er ikke nok til at lokke medlemmerne ud af busken, hvis man vil have frivilligt arbejde. Det er svært at ændre på det, medmindre man direkte begynder at aflønne folk for at møde op, men så er det bedre blot at hyre en professionel.

Måske er jeg bare for Københavnsk i min tilgang, men brugerbetaling, bekvemmelighed og service er positiver for mig.
Trak mig fra flugtskydningsudvalget i vores lokale jagtforening efter nogle år, da det kun var tordenskjolds soldater der stillede op, imens hundredevis af skytter kunne nyde at kastemaskiner blev fyldt og vedligeholdt, græsset slået, pølser stegt, lerduer opsamlet, standpladser tømt for patronhylstre m.m.v. Når man kun nyder og intet yder trækkes der for store veksler på de frivillige. Kan ikke se hvorledes man som frivillig skal motiveres i sit arbejde, imens nogle betaler aen anelse mere i kontingent. Det er jo ikke sådan man aflønnes som frivillig og skulle der decideret ansættes nogle var der mange skydebaner der ville lukke, da økonomien simpelthen ikke ville hænge sammen.

Har tidligere været i Friluftsrådet, bestyrelsesformand for spejdertrop, medlem af nationalparkrådet og bestyrelsesmedlem af jagtforeningen. Minus spejderne, var repræsentationen for jagten og jægerne. Der var stort set ingen opbakning fra jægerne selv, kun det lille fåtal der mødte op til generalforsamling (fordi der var gratis stegt flæsk med persillesovs). Det gider jeg ikke mere, ærgerligt nok. Nu bruger jeg min frivillige kræfter på Roskilde festivalen som helårsfrivillig, hvor man virkeligt føler opbakning til arbejdet og ser hvordan det resulterer i noget.
Jeg forstår din frustration, hvis man brænder for noget, så bruger man meget tid på frivilligt og ulønnet arbejde, så brænder man til sidst ud, når en for stor gruppe ikke deltager i arbejdet.

Forskellen på kontingentet, med og uden frivlligt arbejde, må så gøres så stor at vedligeholdelse/rengøring m.m. kan man købe sig fra.

At sidde i bestyrelse eller i udvalg giver normalt en del arbejde, det er ikke rimeligt at man så også skal være vicevært

Mvh
Grey

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 210 times
Been thanked: 124 times

Re: Frivillig foreningsarbejde

Indlæg af 1900 » 5. apr 2021, 22:30

det er jo et beklageligt faktum at viljen til frivilligt arbejde er kraftigt faldende overalt i samfundet :mad:
jeg ser det på "min" skydebane hvor det kun er gamle/midaldrene som instruktører/banepassere.
i mange aktiviteter forventes der løn for instruktion eller andet praktisk arbejde, hvor der tidligere var tradition for at yde en indsats uden anden betaling end lidt goodwill .

tror desværre ikke det vender

Finn Scheibye
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 91
Tilmeldt: 2. apr 2012, 21:42
Interesser: KSC & DGI Storkøbenhavn
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 82 times

Re: Frivillig foreningsarbejde

Indlæg af Finn Scheibye » 7. apr 2021, 01:08

Bofhenator skrev:
22. feb 2021, 17:10
Flugteren skrev:
22. feb 2021, 16:56
Jeg ved godt, at foreningsarbejdet er baseret på frivillighed, men kan man blame folk for at betale sig til bekvemmelighed? En af fordelene f.eks. KBH Skyttecenter er, at man bare møder op, betaler, bruger anlægget og går igen. Det fungerer fint, og de ansatte i vagten og på anlægget er flinke og imødekommende.
...
Du har fuldstændig ret i dine betragtninger om de ansatte på KSC.

Men jeg kan love dig for der bliver lagt mange timers frivilligt arbejde derude også!
Tak til Flugteren for at rose vores ansatte på KSC, men også tak til Bofhenator for dels at give Flugteren ret, i at de ansatte er flinke og imødekommende, dels at påpege, at vi også er mange frivillige, der yder en betragtelig frivillig og ulønnet indsats.

Vi får dog en julegave af samme slags, som den de fastansatte modtager :smile:.

Med skyttehilsen og knæk og bræk!

Finn Scheibye
Bestyrelsesformand
KSC

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Frivillig foreningsarbejde

Indlæg af Kleth » 7. apr 2021, 09:41

I foreningsarbejdet, der oplever jeg at i dag er der virkeligt mange som spreder deres og deres børns aktiviteter; f.eks. så deltager min ældste i noget D&D, men når mange af de andre deltagere både dyrker sport, LARP, spejder m.v. så er det svært for dem at finde dage hvor deres parties kan spille.
Og så er der de nye ildsjæle der vil det HELE lige når de er blevet medlemmer; og jeg oplever ofte at det er nogen der enten lynhurtigt brænder ud eller hurtigt finder det næste nye og fantastiske.
Selv prøver jeg i det frivillige arbejde at både gøre en god figur for medlemmerne, både ud fra et lead-by-example og for at det er rart og hyggeligt at træde op fra medlem til frivillig og så fokuserer jeg på at streamline og gøre det enkelt at være frivillig, der hvor jeg også er frivillig eks. ved at varetage administration, kommunikation og systemer, hvad en person som jeg uden people-skills åbenbart er bedre til :oops: Tillidsposter er åbenbart mest for folk med people-skills og empati, så det holder jeg mig helst væk fra :axe: men så er det måske også lidt lettere at have tillidsposter :razz:

I en del foreninger har jeg oplevet en hel del ævl- og kævl, hvor især en mindre fraktion af en forening kan have enormt høje ambitioner, men det sætter hurtigt den del som udelukkende er med for enten sagen, bekvemligheden eller for hyggen og enten bryder foreningen sammen, fragmenterer eller også melder en stor del sig ud fordi de ikke længere føler de kan følge med. Så det er en hårfin balance mellem, at det er spændende for de fleste at være med og også at man ikke føler sig som andenrangs medlem :razz: Systemer og administration er logisk og langt enklere . . . . . . . . :oops:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Frivillig foreningsarbejde

Indlæg af Stoffer » 7. apr 2021, 17:43

Hej,
Det med frivilligt arbejde og foreninger er en del af vores kultur, som jeg sætter stor pris på.
Men som andre skriver er der meget der optager familier nu om dage. Jeg har selv været frivillig i en forening hvor jeg nogle uger var afsted 6 gange om ugen. Det stiller store krav til familien og arbejdspladsen.

Min forståelse er stor for dem der vælger at betale, uden at yde mere end det.

Med det i erindring vil jeg gerne påpege nogle af de konsekvenser der er ved det.
Forenings idræt, ligegyldigt om det er skydning eller fodbold, giver mindre bemidlede bedre muligheder. Det koster kassen at skyde lerduer i fx. England, Tyskland og Polen, alene fordi det er lønnet personale der varetager alt det praktiske. Det samme gør sig gældende for mange andre sportsgrene.

Vi bør værne om de gode traditioner vi har her i landet.

Stoffer

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Frivillig foreningsarbejde

Indlæg af KenP » 7. apr 2021, 21:19

Jeg er en af dem som laver frivilligt på forskellige niveauer. Men er ikke i bestyrelsen i foreningen.

Der har/er da også udfordring med st få nogle til at lave noget arbejde, om det er småt eller stort.

En af problemerne, er at man melder ud “arbejdsdag”, uden rent faktisk have listet op hvad som skulle laves... så mange/flere gad ikke komme, da det var meget vidt begreb.

Da det så blev præciseret, hvad man vidste skulle gøres på de forskellige områder hjalp det noget, da de så kunne se det var på deres bane...

Men har da også været på den måde, at nogle “brokkede” sig over noget ikke var lavet, som manglede, blev venligst oplyst, at man da bare kunne gå igang.... (så var det ikke altid vigtigt alligevel), men andre gange hov, så kunne de godt alligevel, da de ellers ikke kom til at skyde.

Må da også sige, jeg har enkelte gange, sagt til nogle, vi mødes på lørdag vi skal lave det og det, det var ikke OM vi skulle mødes. (Ok nogle gange blev det så om søndagen eller mandagen i stedet).

Når det har været normalt, så har jeg godt kunne have været afsted 5-6 gange om ugen på banen, oftest for at skyde selv, men også hjælpe til.

Nope, får ikke noget for det, ingen kontingent nedsættelse, ingen julegave eller lign (men jeg holder mig væk fra generalforsamlingen)

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2096
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 468 times
Been thanked: 307 times

Re: Frivillig foreningsarbejde

Indlæg af Greyberd63 » 7. apr 2021, 21:40

Jeg har prøvet at anslå hvor mange frivillige ulønnet mandtimer der bliver brugt per år i vores klub, bare for at holde den kørende

Kom frem til omkring 2500 timer, dertil kommer så pligt arbejdet, som nogen medlemmer meget gerne giver mere end de er forpligtiget til, andre kun de timer de skal.
Pligtarbejdet bliver brugt på vedligehold/oprydning/holde vores område pænt

Mvh
Grey

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9619
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1718 times
Been thanked: 2144 times
Kontakt:

Re: Frivillig foreningsarbejde

Indlæg af Bofhenator » 7. apr 2021, 21:53

Greyberd63 skrev:
7. apr 2021, 21:40
Jeg har prøvet at anslå hvor mange frivillige ulønnet mandtimer der bliver brugt per år i vores klub, bare for at holde den kørende

Kom frem til omkring 2500 timer, dertil kommer så pligt arbejdet, som nogen medlemmer meget gerne giver mere end de er forpligtiget til, andre kun de timer de skal.
Pligtarbejdet bliver brugt på vedligehold/oprydning/holde vores område pænt

Mvh
Grey
Et årsværk er knap 2000 timer.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2096
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 468 times
Been thanked: 307 times

Re: Frivillig foreningsarbejde

Indlæg af Greyberd63 » 7. apr 2021, 22:13

Bofhenator skrev:
7. apr 2021, 21:53
Greyberd63 skrev:
7. apr 2021, 21:40
Jeg har prøvet at anslå hvor mange frivillige ulønnet mandtimer der bliver brugt per år i vores klub, bare for at holde den kørende

Kom frem til omkring 2500 timer, dertil kommer så pligt arbejdet, som nogen medlemmer meget gerne giver mere end de er forpligtiget til, andre kun de timer de skal.
Pligtarbejdet bliver brugt på vedligehold/oprydning/holde vores område pænt

Mvh
Grey
Et årsværk er knap 2000 timer,

Det ved jeg, vi er en meget aktiv klub, med 5 åbnings dage per uge og mange projekter, og har oplevet massiv medlems tilgang det sidste halve år, der bruges mange timer, på intruktion af nye skytter, og nye medlemmer kræver jo også lidt adminstrative timer, koordinering af henvendelser /vedlige holde venteliste emails m.m/registering/indbetaling af kontingent/hjælp med SKV6
Tror faktisk at de 2500 timer er lavt sat
Mvh
Grey

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Frivillig foreningsarbejde

Indlæg af O27 » 2. dec 2021, 08:54

Ras.Killing skrev:
22. feb 2021, 16:01


Jeg kan bedst sammenligne det med et fitness center. Folk møder op, skyder og køre hjem igen. Vi har netop fået installeret elektronisk lås med nøglebrikker af samme grund. Det er pisse lækkert!.. Men det trækker også lidt væk fra foreningslivet.
Det lyder mega fedt med elektronisk lås og nøglebrik, er det meget dyrt/besværligt? Det kunne jeg personligt godt tænke mig flere kunne tilbyde, pt er der kun åbent én bestemt dag i et par timer i den forening jeg skyder i. Det kunne være lækkert at smutte forbi når det lige passede ind.
Senest rettet af O27 2. dec 2021, 15:28, rettet i alt 1 gang.

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 631
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Frivillig foreningsarbejde

Indlæg af Cpt » 2. dec 2021, 12:56

For mig er det bestemt ikke pga mangel på vilje (som kontor ansat nyder jeg faktisk ofte at trække i arbejdstøjet og lave noget udendørs arbejde), men stort set alle weekender er booket med fuld plade i min kalender, mindst et par måneder frem. Så det er ofte rent held når jeg faktisk får muligheden for at kunne deltage i de frivillige arbejdsdage som der indkaldes til hos spejderne, rideskolen, børnehaven, skolen og skytteforeningen..

Besvar