Ny positivliste over rifler i Dansk Skytte Union

Debat om foreningsarbejde, organisering, konsortier - alt, der skaber aktivitet for skytter og jægere.
Besvar
Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Ny positivliste over rifler i Dansk Skytte Union

Indlæg af Fast Fumble » 13. feb 2021, 19:07

Så kom der et spændende nyt tiltag i DSU!

http://skytteunion.dk/ny-positivliste-f ... phJtbLhWLo

Og endda med mulighed for at ansøge om at få andre rifler optaget på listen!
Mega stor ros for det - men det har sin egen tråd andetsteds, så det er ikke det jeg vil diskutere :blink:

Jeg har været involveret i denne proces (perifert) i mange år, og ser dette tiltag som ... Jah, aldeles fremragende!
Men jeg kan ikke helt abstrahere fra, at det jo har baggrund i at DSU for kun en håndfuld år siden FJERNEDE en hel del våben fra SKV. Fx kunne mine pistoler til IPSC pludselig ikke længere godkendes på SKV, ligesom en større mængde af de rifler, der nu lukkes op for, også blev dømt ude. De blev omtalt som "storm-geværer", og selvom der ikke havde været nogen ændring af våbenloven, så kunne de ikke SKV registreres. Enkelte forsøgte at registrere dem på politi tilladelse, og det gik - næsten - godt. Politiet spurgte nemlig DSU's SKV kontor, om disse rifler kunne bruges til sports-aktiviteter under DSU. Det kunne de naturligvis (fx under DSF), men DSU svarede "Nej", og så afslog politiet også at give tilladelse.

Så med denne baggrund - at det kun er en mindre årrække siden, at DSU selv lavede en selvstrammer på deres medlemmers vegne, så kan jeg ikke lade være med at være lidt mistroisk.
I øjeblikket er der nemlig også andre sager om våbens tilgængelighed under behandling af DSU. DSU forhandler på DSF's vegne om mulighed for at IPSC skytter kan anvende "lange magasiner" i pistoler og rifler, i de sports discipliner, hvor dette giver mening. Det var egentlig noget der var lagt op til i EU våbendirektivet, at der skulle være mulighed for på dispensation, og dispensations muligheden ser også ud til at være holdt åben i den Danske implementering af EU våbendirektvet. Dette er der dialog mellem DSU og JM om. Eller ... dialog er måske så meget sagt, for der er ikke sket noget det seneste år, andet end at DSU siger de rykker månedligt, og de siger JM ikke har tid. Dialogen omhandler også muligheden for at få adgang til semi-auto rifler til sport (fx IPSC). Same shit, no progress. Også historiske rifler er ramt, de kan heller ikke længere fornys på SKV-

Og set i det lys...

Ja, jeg er nok lidt en sortseer. Jeg har haft omgang med politikere lidt for meget. Og jeg har arbejdet politisk lidt for længe. Jeg kender godt den ædle kunst at stille en forespørgsel. Jeg ved godt man kan formulere sin forespørgsel, så den giver bedst mulighed for det udfald man ønsker. Og jeg ved godt at politikere nogle gange "arbejder for at få A", mens de egentlig helst vil have B, og derfor blot formulerer sig, så der bliver stor chance for at B bliver udfaldet.

Her kunne jeg godt tænke mig at vide: Er der nogen der ved hvorfor JM ikke arbejder sammen med sportsorganisationerne i denne periode? Foregår der noget i andre dialog-fora, som er parallelt med det JM og DSU forhandler om? Er der nogen der kan kaste lidt lys over hvorfor sådan noget her ikke kan forhandles til en afklaring over de mange år DSU og JM efterhånden har forhandlet om det?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Ny positivliste over rifler i Dansk Skutte Union

Indlæg af O27 » 13. feb 2021, 20:21

positivt :smile:

Hvilke discipliner åbner for brugen af fx Troy Par?

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Ny positivliste over rifler i Dansk Skutte Union

Indlæg af Fast Fumble » 13. feb 2021, 20:51

O27 skrev:
13. feb 2021, 20:21
positivt :smile:

Hvilke discipliner åbner for brugen af fx Troy Par?
Det gør fx IPSC, men det kan du læse mere om i den konkurrerende tråd.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Ny positivliste over rifler i Dansk Skutte Union

Indlæg af Flugteren » 13. feb 2021, 22:42

Findes der ikke et Våbenråd, hvor sådanne ting kan diskuteres?

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Ny positivliste over rifler i Dansk Skutte Union

Indlæg af DB89 » 13. feb 2021, 22:44

Er det ikke det samme der diskuteres her? :what:
viewtopic.php?f=53&t=85523

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Ny positivliste over rifler i Dansk Skutte Union

Indlæg af Fast Fumble » 13. feb 2021, 22:57

DB89 skrev:
13. feb 2021, 22:44
Er det ikke det samme der diskuteres her? :what:
viewtopic.php?f=53&t=85523
Nej.

Tråden her handler om, hvorvidt "forhandlingen" er en reel forhandling, og om den foregår i forskellige fora parallelt. Ikke om selve positiv listen, og skiftet fra smagsdommeri til mindre selvstrammeri.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Ny positivliste over rifler i Dansk Skutte Union

Indlæg af Greyberd63 » 14. feb 2021, 07:31

Så vidt jeg ved skifter JM embedsmændene i våbenrådet ud, hver andet år, det giver sikkert noget af forklaringen.
De nye skal jo lige sætte sig ind i hvad der er sket tidligere.

Disse embedmænd har uden tvivl også andre opgaver, som til tider tager overhånd, opgaven er sikkert ikke den højst prioteret hos disse embedmænd.

Mangt og meget skal sikkert i høring hos Rigspolitiet.

Lidt OT.

I Sverige tog det over 10 år, at for godkendt westernskydning, under eget forbund, hyppigt skift af sagbehandlere hos politiet var den væsenligst faktor her.

Mvh
Grey

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Ny positivliste over rifler i Dansk Skutte Union

Indlæg af Cpt » 14. feb 2021, 09:12

Jeg har, inspireret af den nye positiv liste, lidt forelsket mig i en 22 bøjlespænder og/eller en 22 ruger precision rifle - men det jeg lidt hører dig sige er at hvis jeg køber dem er der en stor risiko for at de lige pludselig ikke vil lave SKV på dem længere nede ad vejen?

Jeg går ud fra at begge af de nævnte rifler kan ejes til jagt, så plan B kunne self være at få taget det jagttegn (som jeg har tænkt på længe) hvis det skulle ske at de ikke længere kan registreres i SKV systemet..

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Ny positivliste over rifler i Dansk Skytte Union

Indlæg af Fast Fumble » 14. feb 2021, 16:18

Cpt skrev:
14. feb 2021, 09:12
Jeg har, inspireret af den nye positiv liste, lidt forelsket mig i en 22 bøjlespænder og/eller en 22 ruger precision rifle - men det jeg lidt hører dig sige er at hvis jeg køber dem er der en stor risiko for at de lige pludselig ikke vil lave SKV på dem længere nede ad vejen?
Nej, det er ikke det jeg prøver at udtrykke!
Jeg er sikker på at det paradgime-skift der er sket, ikke sådan bare lige ruller tilbage.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Ny positivliste over rifler i Dansk Skytte Union

Indlæg af Fast Fumble » 9. mar 2021, 12:28

Når jeg læser denne tråd igen, synes jeg at jeg kommer til at give et lidt forkert billede af hvad jeg tror denne positivliste er udtryk for.

Baggrund i denne tråd:
viewtopic.php?p=965215#p965153

Jeg synes jeg bør tilføje, at Unionen, som DSF og sortkrudt er medlem af, og som derfor er vores forhandlere overfor myndighederne, lige siden EU våbendirektivets implementering i Danmark, har "arbejdet på" at få de dispensationer som direktivet åbner for, til fx lange magasiner. Og det bruger jeg personligt som "termometer" for hvor interesserede DSU er i at forhandle vore udfordringer for os. Og som man kan se på nogle interessante tråde på FB lige nu, så sker der NADA! Og faktisk var det også "våbenrådet" som DSU deltager i på vore vegne, der fjernede den grandfathering klausul, som tillod de der allerede havde lange magasiner, at beholde dem. SKV havde ellers informeret tydeligt om at den grandfathering naturligvis bestod, også når man fornyede sine tilladelser, men vupti, så var den pist væk.

Det fortæller mig, at DSU stadig ikke ønsker våben til dynamiske eller historiske discipliner. For de forhandler ikke, de rykker kun symbolsk, og de har det helt fint med at der ikke sker noget i sagerne. Er det sådan en organisation hvor jeg gerne ser magten centraliseret, og økonomien topstyret? Næh... Jeg havde store forhåbninger da der fra talerstolen blev proklameret, at nu var der skred i forhandlingerne. Men denne "forhandlingsteknik" - eller forhalingsteknik - den ser jeg som indikation på at den bestyrelse der repræsenterer mig, er nogle forløgne pampere, for hvem jeg bare er kontingent-betaler og stemme-kvæg.

Så jeg stemmer imod strukturændringen i DSU igen til næste delegeret forsamling. Og det gør jeg ene og alene fordi jeg tolker DSU's ageren her - både "forhandlingsteknikken" og positiv listen - som værktøjer til at lukke tiltag til aktivitet og vækst i Historisk og Dynamisk skydning ned. Det jeg udleder af denne ageren, er at de vil gerne have vores penge, men de vil ikke have vores potentiale. Vi er de hvide i en BLM demonstration. Vi må gerne være med og vi må gerne tilføje lidt fylde - bare vi går bagest, og holder kæft.

Kig evt også her:
https://www.facebook.com/groups/7126932 ... &ref=notif
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Ny positivliste over rifler i Dansk Skytte Union

Indlæg af Raptor357 » 9. mar 2021, 16:37

Fast Fumble skrev:
9. mar 2021, 12:28
Når jeg læser denne tråd igen, synes jeg at jeg kommer til at give et lidt forkert billede af hvad jeg tror denne positivliste er udtryk for.

Baggrund i denne tråd:
viewtopic.php?p=965215#p965153

Jeg synes jeg bør tilføje, at Unionen, som DSF og sortkrudt er medlem af, og som derfor er vores forhandlere overfor myndighederne, lige siden EU våbendirektivets implementering i Danmark, har "arbejdet på" at få de dispensationer som direktivet åbner for, til fx lange magasiner. Og det bruger jeg personligt som "termometer" for hvor interesserede DSU er i at forhandle vore udfordringer for os. Og som man kan se på nogle interessante tråde på FB lige nu, så sker der NADA! Og faktisk var det også "våbenrådet" som DSU deltager i på vore vegne, der fjernede den grandfathering klausul, som tillod de der allerede havde lange magasiner, at beholde dem. SKV havde ellers informeret tydeligt om at den grandfathering naturligvis bestod, også når man fornyede sine tilladelser, men vupti, så var den pist væk.

Det fortæller mig, at DSU stadig ikke ønsker våben til dynamiske eller historiske discipliner. For de forhandler ikke, de rykker kun symbolsk, og de har det helt fint med at der ikke sker noget i sagerne. Er det sådan en organisation hvor jeg gerne ser magten centraliseret, og økonomien topstyret? Næh... Jeg havde store forhåbninger da der fra talerstolen blev proklameret, at nu var der skred i forhandlingerne. Men denne "forhandlingsteknik" - eller forhalingsteknik - den ser jeg som indikation på at den bestyrelse der repræsenterer mig, er nogle forløgne pampere, for hvem jeg bare er kontingent-betaler og stemme-kvæg.

Så jeg stemmer imod strukturændringen i DSU igen til næste delegeret forsamling. Og det gør jeg ene og alene fordi jeg tolker DSU's ageren her - både "forhandlingsteknikken" og positiv listen - som værktøjer til at lukke tiltag til aktivitet og vækst i Historisk og Dynamisk skydning ned. Det jeg udleder af denne ageren, er at de vil gerne have vores penge, men de vil ikke have vores potentiale. Vi er de hvide i en BLM demonstration. Vi må gerne være med og vi må gerne tilføje lidt fylde - bare vi går bagest, og holder kæft.

Kig evt også her:
https://www.facebook.com/groups/7126932 ... &ref=notif
Sørg for at dette kommer ud til skytteforeningerne, mange foreninger har bare ikke fingeren nok på pulsen til at se at DSU udøver smagsdommeri, jeg (efter bestyrelsen var enige da årsagen blev fremlagt) har selv tidligere flyttet foreningens mandater/delegerede/stemmer fra Sjællands skytteforbund som heller ikke er for udvikling til DSF, som står for udviklingen. der er ingen perfekte forbundene, men vi kan jo prøve at vælge dem med der gør mest godt og mindst skidt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar