Jeg skal starte en Skydebaneforening - Giv mig tips

Debat om foreningsarbejde, organisering, konsortier - alt, der skaber aktivitet for skytter og jægere.
Besvar
Brugeravatar
SBO
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 175
Tilmeldt: 18. dec 2017, 14:45
Interesser: Våben, Jagt, Detektor, MC
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 38 times
Been thanked: 51 times

Jeg skal starte en Skydebaneforening - Giv mig tips

Indlæg af SBO » 26. sep 2021, 09:27

Jeg skal starte en ny skydebaneforening op og håber der sidder nogen her der kan give mig nogen erfaringer omkring hvad der har været godt og skidt i jeres skydebaneforeninger.

Det er helt nyt for mig, så der er meget spændende at lære. Jeg har læst vedtægter fra andre skydebaneforeninger og får vejledning fra Skydebaneforeningen Danmark. Jeg får hjælp fra det lokale frivillighedscenter og kommunens fritidskonsulent, samt andre garvede foreningsfolk.

Jeg kan lige forklare hvad bagrunden og ideen for min foreninger er:
Kommunen har bygget en ny hal og vil nedrive den gamle, hvori der er en 15m skydebane til grovpistol, som benyttes af tre skytteforeninger. Vi har i næsten tre år arbejdet for at overbevise kommunen om, at de er nødt til at etablere en ny skydebane i den nye hal, men det har været en lang kamp.
Det lykkedes at få et rum med i byggeriet, en såkaldt "skydebane til selv-aptering", godt nok noget småt; 10x27m. Desuden skal vi selv betale for færdiggørelse af rummet, dvs. skillerum, gulvbelægning, lofter, el&vvs installationer, ventilation, samt indretning af skydebanen.
Så har vi brugt lang tid på at overbevise kommunen om at rummet må være skudsikkert for at det kan kaldes en skydebane. Det er bare en stålhal med gips plader indvendigt. Skudsikringen er en fast bygningsdel, og derfor ikke noget vi som forening kan få finansiering til nogen steder.
Nu er det så lykkedes at få dem til at budgettere penge til at lave skudsikringen, der løber op i ca. en million. Vi kommer til at så med en udgift på ca. to millioner, til vores opgaver. Vi kan få støtte til ventilation og indretning, fra Skydebaneforeningen Danmark, og resten skal vi låne, samt søge fondsmidler til. Den store udfordring her er at det er kommunen der ejer bygningen, og ingen vil give os penge til andet end løsøre.

Vi er nu blevet enige med kommunen om at etablere en Skydebaneforening, der skal stå for resten af projektet, dvs. forhandlinger, finansiering og etablering af skydebanen.
Det første vi skal have på plads med kommunen, er brugsretsaftalen. Heri skriver de at vi ikke må udleje lokalerne, og det besværliggør det jo lidt at drive en skydebaneforening og få indtægt til drift. Vi skal sikre vores investering bedst muligt, og have mest mulig indflydelse for de penge vi lægger.

Når det hele er lykkedes og skydebanen er bygget, så er resultatet en 15m skydebane med 8-9 standpladser, godkendt til grovpistol (alle lovlige pistolkalibre, med FMJ.)

Det er måske lidt rodet, jeg har udeladt en masse for ikke at gøre det for langt, men skriv endeligt, så vi alle kan blive klogere.

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Jeg skal starte en Skydebaneforening - Giv mig tips

Indlæg af Ølgaard » 26. sep 2021, 12:02

Nu er det mange år siden jeg var med til at starte fra bunden med en skytteforening, og reglerne var lidt anderledes, men hver gang vi skulle have den synet var der altid "lidt" som skulle laves om, og det var ellers efter bogen mente vi.

Så da jeg var med 10-15 år efter var med til en anden forening, fik vi fat i ham fra våbenkontoret hos Politiet som vi vidste skulle syne banerne, til at være konsulent for et beløb jeg så ikke kan huske, så han kom regelmæssigt og kontrollerede, og det tog kun en fjerdedel af tiden end den første, da han fik lavet det efter hans retningslinjer, som ikke altid stod i bogen, men var en forbedring :smile:

Nu ved jeg ikke hvem der skal kontrollere på Sjælland, men det er da et forsøg værd at tage en samtale med vedkommende inden man starter, så er kontakten etableret og viser at man ønsker at gøre det perfekt fra starten.

:razz: :razz:

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Jeg skal starte en Skydebaneforening - Giv mig tips

Indlæg af Greyberd63 » 26. sep 2021, 14:25

Der er 2 ting dr fysisk skal være på plads, hvis man vl være skytteforening med mulighed for at give SKV2 og 4

Adgange til godkendt skydebane(evt. leje kontrakt), det ser ud til at den del er på plads.

Men i skal også have boxrum eller forenings boks, hvis i skal godkendes, har i det ??

Mvh
Grey

Brugeravatar
SBO
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 175
Tilmeldt: 18. dec 2017, 14:45
Interesser: Våben, Jagt, Detektor, MC
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 38 times
Been thanked: 51 times

Re: Jeg skal starte en Skydebaneforening - Giv mig tips

Indlæg af SBO » 26. sep 2021, 20:04

Ølgaard skrev:
26. sep 2021, 12:02
Nu er det mange år siden jeg var med til at starte fra bunden med en skytteforening, og reglerne var lidt anderledes, men hver gang vi skulle have den synet var der altid "lidt" som skulle laves om, og det var ellers efter bogen mente vi.

Så da jeg var med 10-15 år efter var med til en anden forening, fik vi fat i ham fra våbenkontoret hos Politiet som vi vidste skulle syne banerne, til at være konsulent for et beløb jeg så ikke kan huske, så han kom regelmæssigt og kontrollerede, og det tog kun en fjerdedel af tiden end den første, da han fik lavet det efter hans retningslinjer, som ikke altid stod i bogen, men var en forbedring :smile:

Nu ved jeg ikke hvem der skal kontrollere på Sjælland, men det er da et forsøg værd at tage en samtale med vedkommende inden man starter, så er kontakten etableret og viser at man ønsker at gøre det perfekt fra starten.

:razz: :razz:
Vi har lige haft besøg af den skydebanesagkyndige, og han var helt ny, så vi var lidt spændte.
Men han var mega flink og virkede som et helt normalt menneske der bare passede sit arbejde. Han kunne godt set at det var noget gammel lort vi havde og havde et par forslag til ting der skulle ordnes hvis den skulle holde på længere sigt. Men når vi nu arbejder på noget nyt var der ingen grund til at rode med det, så vi fik godkendt uden problemer. Han tilbød netop at vi bare skulle sende tegninger og beskrivelse inden vi gik i gang med byggeri, så ville han gerne vende tommelfingeren op eller ned på det.
Vi har tegninger og tilbud fra et firma der leverer til militær og politi, så det er vist en formsag ar få godkendt, men det er jo altid godt at have klappet tingene af med de rette personer.

Brugeravatar
SBO
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 175
Tilmeldt: 18. dec 2017, 14:45
Interesser: Våben, Jagt, Detektor, MC
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 38 times
Been thanked: 51 times

Re: Jeg skal starte en Skydebaneforening - Giv mig tips

Indlæg af SBO » 26. sep 2021, 20:09

Greyberd63 skrev:
26. sep 2021, 14:25
Der er 2 ting dr fysisk skal være på plads, hvis man vl være skytteforening med mulighed for at give SKV2 og 4

Adgange til godkendt skydebane(evt. leje kontrakt), det ser ud til at den del er på plads.

Men i skal også have boxrum eller forenings boks, hvis i skal godkendes, har i det ??

Mvh
Grey
Vi skal ikke være en Skytteforening, men en skydebaneforening, så vi skal slet ikke kunne give tilladelser, det klarer skytteforeningerne der lejer sig ind på banen.
Skydebanen bliver selvfølgeligt godkend af politi og miljø, ellers kan den ikke bruges.
Ved det at der er flere foreninger der skal bruge banen giver det ikke så meget mening at lave en boks, da vi ikke må have adgang til hinandens våben. Så løsningen bliver to eller tre skabe på +1000kg, der bliver stillet til rådighed for de foreninger der ønsker det. Vi kan ikke fastgøre dem i gulv eller væg, derfor må de være +1000kg.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Jeg skal starte en Skydebaneforening - Giv mig tips

Indlæg af Greyberd63 » 26. sep 2021, 20:44

SBO skrev:
26. sep 2021, 20:09
Greyberd63 skrev:
26. sep 2021, 14:25
Der er 2 ting dr fysisk skal være på plads, hvis man vl være skytteforening med mulighed for at give SKV2 og 4

Adgange til godkendt skydebane(evt. leje kontrakt), det ser ud til at den del er på plads.

Men i skal også have boxrum eller forenings boks, hvis i skal godkendes, har i det ??

Mvh
Grey
Vi skal ikke være en Skytteforening, men en skydebaneforening, så vi skal slet ikke kunne give tilladelser, det klarer skytteforeningerne der lejer sig ind på banen.
Skydebanen bliver selvfølgeligt godkend af politi og miljø, ellers kan den ikke bruges.
Ved det at der er flere foreninger der skal bruge banen giver det ikke så meget mening at lave en boks, da vi ikke må have adgang til hinandens våben. Så løsningen bliver to eller tre skabe på +1000kg, der bliver stillet til rådighed for de foreninger der ønsker det. Vi kan ikke fastgøre dem i gulv eller væg, derfor må de være +1000kg.

Det er da rigtigt, du skriver tydeligt skydebaneforening i dit første indlæg.

Hvem er lige nu en del af denne forening, de 3 skytteforeninger der benyttede den gamle hal eller ??, hvis de ikke er med, så ville jeg tale med dem om hvad de måtte ønske.

Hvis i for mulighed for stort set ubegrænset skydetid på den nye bane, så måske involver andre(end de 3 gamle) skytteforeninger, der ikke har samme adgang til grovpistol indendørs..

Vedrørende at i ikke må leje ud, det giver lidt mening, man skal jo ikke drive forretning fra kommunens bygninger/lokaler som man for stillet gratis til rådighed, men på den anden side så koster det jo noget at drive et sådant anlæg, og lån skal tilbagetales.
Jeg ville nok tale med DGI/Skydebaneforeningen om hvordan i skal beskrive jeres forening i jeres vedtægter, det skal sikkert være noget med almennyttige aktiviter

Mon ikke kommunen kan forstå at det er nødvendigt med indtægter, når de kun vil betale for bygning/lokaler, men ikke resten.

Mvh
Grey

Finn Scheibye
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 91
Tilmeldt: 2. apr 2012, 21:42
Interesser: KSC & DGI Storkøbenhavn
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 82 times

Re: Jeg skal starte en Skydebaneforening - Giv mig tips

Indlæg af Finn Scheibye » 2. feb 2022, 21:37

Hej SBO

Du er velkommen til at ringe til mig på Telefonnummer slettet af Moderator.

Jeg er formand for Københavns Skyttecenter og har nogle ideer til, hvordan I kan skrue vedtægterne sammen.

Med venlig hilsen

Finn Scheibye
Senest rettet af Caspian1911 3. feb 2022, 10:59, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Undlad venligst personhenførbare oplysninger såsom telefonnumre i åbne tråde. Brug venligst pb-systemet ved at trykke på kontaktikonet.

Brugeravatar
SBO
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 175
Tilmeldt: 18. dec 2017, 14:45
Interesser: Våben, Jagt, Detektor, MC
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 38 times
Been thanked: 51 times

Re: Jeg skal starte en Skydebaneforening - Giv mig tips

Indlæg af SBO » 3. feb 2022, 09:58

Hej Finn.

Tak for dit indlæg. :thumbup:

Nu er det et stykke tid siden jeg startede tråden, så vi har faktisk fået startet vores skydebaneforening op og er i fuld gang. Vi har enormt meget at lære, så jeg tager bestemt imod dit tilbud, og giver dig et kald.

Besvar