Jeg forsøgt at stille samme spørgsmål i går, men der gik ged i min post.....
Men det er jo et interessant spørgsmål. Skal den evt sidestille med 4,5 luft våben så man skal være 18 for at må købe den. Jeg ville nødig se børn rande rundt med den som legetøj, selv om det på nuværende stadie jo er et form for legetøj. Men omvendt er det et spørgsmål om tid, hvornår de bliver meget kraftig, og måske mere kraftig end krudt våben
Det er et fuldautomatisk våben som skyder med projektiler af metal. Jeg tænker ikke at det faktum at det er elektrisk vil få en dommer til at se det som værende andet.
Vi er ude i noget hvor våbenloven i dens nuværende udformning ikke har taget stilling til den teknologi som våbnet baserer sig på, så jeg vil forvente at en evt. dommer vil vurdere våbnet ud fra dets funktion frem for teknologien bag det. I den forbindelse vil det, forventer jeg, være væsentligt om våbnet rent faktisk kan skade et menneske - hvilket jeg synes konklusionen i den viste video er at det kan det, uden dog at være potentielt dræbende(?)
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
Det er et fuldautomatisk våben som skyder med projektiler af metal. Jeg tænker ikke at det faktum at det er elektrisk vil få en dommer til at se det som værende andet.
Vi er ude i noget hvor våbenloven i dens nuværende udformning ikke har taget stilling til den teknologi som våbnet baserer sig på, så jeg vil forvente at en evt. dommer vil vurdere våbnet ud fra dets funktion frem for teknologien bag det. I den forbindelse vil det, forventer jeg, være væsentligt om våbnet rent faktisk kan skade et menneske - hvilket jeg synes konklusionen i den viste video er at det kan det, uden dog at være potentielt dræbende(?)
Ja det er nogenlunde min tanke også.
Jeg vil antage at den bliver dømt ulovlig, men at det skal forbi en dommer før man kan sige noget reelt.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
…selv om det på nuværende stadie jo er et form for legetøj.
Jeg syntes allerede det er langt forbi den grænse, jeg selv ville kalde legetøj.
Mjah, vi er måske forbi hvad man vil kalde "legetøj", men i forhold til f.eks et 4,5mm luftgevær kan jeg ikke se hvordan den her er så meget værre. Et gement Gamo luftgevær har, som jeg husker det, 15-30 joule at levere, alt efter hvilken model man går efter, så i forhold til anslags energi er vi med den her ikke meget ved siden af hvad der velvilligt langes over disken i dag.
Jeg syntes allerede det er langt forbi den grænse, jeg selv ville kalde legetøj.
Mjah, vi er måske forbi hvad man vil kalde "legetøj", men i forhold til f.eks et 4,5mm luftgevær kan jeg ikke se hvordan den her er så meget værre. Et gement Gamo luftgevær har, som jeg husker det, 15-30 joule at levere, alt efter hvilken model man går efter, så i forhold til anslags energi er vi med den her ikke meget ved siden af hvad der velvilligt langes over disken i dag.
Eller en god kraftig jagtbue med tunge metal jagt pile spids så drøner lige igennem et rådyrs 2 blade..... ja måske ikke legetøj, men stadig tilladt får alle over 18 år at købe
Eller en god kraftig jagtbue med tunge metal jagt pile spids så drøner lige igennem et rådyrs 2 blade..... ja måske ikke legetøj, men stadig tilladt får alle over 18 år at købe
Ræsonnementet i den retning er at en bue kræver en højere grad af træning og ekspertise at anvende effektivt (dræbende) i forhold til et skydevåben. Man kan diskutere om det giver mening, men spørgsmålet er om den diskussion er nyttig. En offentlig debat om emnet vil næppe medføre lempelser iht. våben som det viste, snarere stramninger for bueskytter og -jægere.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six." http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
Den ser ud til, at kaliberen er over 4,5mm, så mon ikke Den er tilladelseskrævende...
Derudover, så er den glatløbet, og glatløbet, med enkeltkugle... UHA
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six." http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
Den ser ud til, at kaliberen er over 4,5mm, så mon ikke Den er tilladelseskrævende...
Derudover, så er den glatløbet, og glatløbet, med enkeltkugle... UHA
Giv lige et kvalificeret bud på den kaliber. 3,0 på den flade led og 25,0 på den anden.
Jeg kunne godt bruge en dag på skydebanen med de tre - og deres samlede arsenal.
Buer er ikke omfattet af våbenloven. Lille Lise på 12år kan snildt købe en compound bue. De har også en noget højere anslags energi end denne railgun. Mindes min HOYT turbo yder 118 Joule. Men det er også noget af det kraftigste
Jeg vil nok sidestille den med en airsoft gun eller en paintball markør. Jeg har dog svært ved at se formålet med den. Så tænker den får det røde stempel sammen med slangebøssen..
Måske der skal lavet en officiel liste over gun youtuber man burde kende hvis man er gun nørd (positivt ord)
Jeg kan da smide et par stykker mere på listen....