Elefanten i rummet aka kuglevægt blyfri 2023

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Re: Elefanten i rumet aka kuglevægt blyfri 2023

Indlæg af Flugteren » 25. okt 2021, 09:36

NWF skrev:
25. okt 2021, 09:26
Flugteren skrev:
25. okt 2021, 09:22
Mapzter skrev:
25. okt 2021, 09:19
PSindrup skrev:
25. okt 2021, 08:25
Blyforbuddet indføres ikke primært for at undgå bly i naturen, men for at undgå blyrester i det kød vi spiser.
Det forklarer så ikke at EU arbejder for et blyforbud på skydebaner.
Undtagen militær og politi - de forurener ikke. :thumbup:
De "dyr" som militær og politi skyder æder vi typisk ikke :biggrin:
Men de bruger i flere tilfælde de samme skydebaner som civilister, så det er da mærkeligt, at militærets våben åbenbart ikke sviner nok til, at de også skal være omfattet af blyforbuddet.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 25. okt 2021, 10:13

Fast Fumble skrev:
PSindrup skrev:
Blyforbuddet indføres ikke primært for at undgå bly i naturen, men for at undgå blyrester i det kød vi spiser.
Hvor har du den information fra?
For det står i skarp modstrid til det jeg får oplyst af vore sports organisationer. Her oplyses netop at forbudet skal forhindre spredning af bly i naturen og i fødekæderne.
Jeg kan oplyse at udendørs skydebaner (især pistol-sport naturligvis) bliver MEGET presset af dette forbud!
Jeg ser fx en reel risiko for nedlukning af Terrænpistol.
Adskillige artikler i "Jæger"

Peter

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 424 times
Been thanked: 133 times

Indlæg af The Mad Viking » 25. okt 2021, 11:17

PSindrup skrev:
25. okt 2021, 10:13
Fast Fumble skrev:
PSindrup skrev:
Hvor har du den information fra?
For det står i skarp modstrid til det jeg får oplyst af vore sports organisationer. Her oplyses netop at forbudet skal forhindre spredning af bly i naturen og i fødekæderne.
Jeg kan oplyse at udendørs skydebaner (især pistol-sport naturligvis) bliver MEGET presset af dette forbud!
Jeg ser fx en reel risiko for nedlukning af Terrænpistol.
Adskillige artikler i "Jæger"

Peter
Du har ret i, at det er det de skriver i bladet.
Men nu har DJ efterhånden udviklet en fantastisk evne til kun at kunne se tingene fra deres egne snævre synspunkt, og putte de andre ubehageligheder lidt væk.
Jeg vil lige nævne, at det er DJ, jeg hugger efter her, og ikke dig, Peter. :razz:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 115 times
Been thanked: 98 times

Indlæg af NWF » 25. okt 2021, 12:46

Flugteren skrev:
25. okt 2021, 09:36
NWF skrev:
Flugteren skrev:
25. okt 2021, 09:22
Mapzter skrev:
25. okt 2021, 09:19
PSindrup skrev:
Det forklarer så ikke at EU arbejder for et blyforbud på skydebaner.
Undtagen militær og politi - de forurener ikke. :thumbup:
De "dyr" som militær og politi skyder æder vi typisk ikke :biggrin:
Men de bruger i flere tilfælde de samme skydebaner som civilister, så det er da mærkeligt, at militærets våben åbenbart ikke sviner nok til, at de også skal være omfattet af blyforbuddet.
Vi er nødt til tage et skridt af gangen og holde tingene adskilt

Fra dansk side går dette ud på at vi skal have bly ud af jagten, ikke at vi ikke må skyde på banen med bly - og det skulle efter hvad DJ skriver, være accepteret af Ministeriet at forbuddet ikke omfatter baneskydning med jagtvåben.

Det som det Europæiske Kemikalieagentur roder med virker til at være noget mere omfattende - men jeg håber da at man er så voksne dernede at man kan indse at baneskydning ikke er der blyet bliver spredt ud i naturen fra - og der kommer en fornuftig overgangsperiode til at finde alternativer som er i samme tekniske og økonomiske liga som det man bruger nu hvis der skal komme et forbud på bane.

Nej det er ikke hensigtsmæssigt at militæret må sprede bly ud i øvelsesområder hvor man ikke kan inddæmme forurening på samme måde som på en klassisk skydebane med jordvolde. Men hvor meget af dette bly som ryger ud i fødekæden er et godt spg. -der ryger vel et par dyr hist og pist på en øvelse som efterfølgende ædes af andre dyr. Men national sikkerhed har en pris og p.t. er bly en del af det :(
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 236 times
Been thanked: 278 times

Indlæg af HR » 25. okt 2021, 13:52

PSindrup skrev:
Hønsetyv skrev:
24. okt 2021, 18:40
Så har regeringen/Mettes forstyrrelse i samarbejde med Jægerforbundet vedtaget blyfri riffelammo fra 2023.
Må jeg minde dig om at det var DJF der tog initiativ til at blyforbuddet skulle indføres "nu" og først ikke senere.
Hvis DJF havde været arg modstander af blyforbuddet, så er jeg sikker på at det havde været muligt at udskyde implementeringen med adskillige år.
Det er DJFs holdning at hvis de aktivt arbejder på at få indført blyforbuddet tidligere, så har de større mulighed for at påvirke processen. Og det er nok ret godt set.

DJF er for blyforbuddet, og der er skrevet adskillige artikler i "Jæger" om emnet.
Hønsetyv skrev:
Vi ved jo alle hvor stort problemet med bly fra riffelprojektiler i realiteten udgør i naturen?
Galvaniske fabrikker, gamle skrotpladser, KVK, Keminova osv. har jo intet gjort som vi som jægere ikke gør langt værre på dag til dag basis. For vores små indkapslede blykerner er det relle problem! Symtompolitik?
...

Peter
Stop stop stop!

Bly er på en liste af persistere og bioakumulerende giftstoffer. Det er den type giftstoffer der dukker op alle mulige steder hvor man ikke vil have dem på trods af regler der skulle modvirke det. Og når de først er ude i miljøer, lovligt eller ulovligt, så går de ikke væk igen. Man har derfor valgt en 100% udfasning. Bly i ammunition ryger som et logisk næste skridt efter at det blev forbudt i benzin, maling, tagdækning, glassur, og loddetin (fortsæt selv listen).
/HR

Edit:
https://mst.dk/kemi/kemikalier/reguleri ... lerne/bly/
Faktaark: Bly

I dette faktaark kan du læse om reglerne i den danske blybekendtgørelse.

Det er generelt forbudt at importere eller sælge produkter, der indeholder kemiske forbindelser af bly.

Det er forbudt at importere og sælge visse produkter, hvis de indeholder metallisk bly.

Ved blyholdige produkter forstås produkter med mere bly end 0,01% af vægten. (i produktets homogene enkeltdele).
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 25. okt 2021, 15:14

HR skrev:
25. okt 2021, 13:52
PSindrup skrev:
Hønsetyv skrev:
Så har regeringen/Mettes forstyrrelse i samarbejde med Jægerforbundet vedtaget blyfri riffelammo fra 2023.
Må jeg minde dig om at det var DJF der tog initiativ til at blyforbuddet skulle indføres "nu" og først ikke senere.
Hvis DJF havde været arg modstander af blyforbuddet, så er jeg sikker på at det havde været muligt at udskyde implementeringen med adskillige år.
Det er DJFs holdning at hvis de aktivt arbejder på at få indført blyforbuddet tidligere, så har de større mulighed for at påvirke processen. Og det er nok ret godt set.

DJF er for blyforbuddet, og der er skrevet adskillige artikler i "Jæger" om emnet.
Hønsetyv skrev:
Vi ved jo alle hvor stort problemet med bly fra riffelprojektiler i realiteten udgør i naturen?
Galvaniske fabrikker, gamle skrotpladser, KVK, Keminova osv. har jo intet gjort som vi som jægere ikke gør langt værre på dag til dag basis. For vores små indkapslede blykerner er det relle problem! Symtompolitik?
...

Peter
Stop stop stop!

Bly er på en liste af persistere og bioakumulerende giftstoffer. Det er den type giftstoffer der dukker op alle mulige steder hvor man ikke vil have dem på trods af regler der skulle modvirke det. Og når de først er ude i miljøer, lovligt eller ulovligt, så går de ikke væk igen. Man har derfor valgt en 100% udfasning. Bly i ammunition ryger som et logisk næste skridt efter at det blev forbudt i benzin, maling, tagdækning, glassur, og loddetin (fortsæt selv listen).
/HR

Edit:
https://mst.dk/kemi/kemikalier/reguleri ... lerne/bly/
Faktaark: Bly

I dette faktaark kan du læse om reglerne i den danske blybekendtgørelse.

Det er generelt forbudt at importere eller sælge produkter, der indeholder kemiske forbindelser af bly.

Det er forbudt at importere og sælge visse produkter, hvis de indeholder metallisk bly.

Ved blyholdige produkter forstås produkter med mere bly end 0,01% af vægten. (i produktets homogene enkeltdele).
Du overser primært på trods af at jeg har fremhævet det.

Blyprojektiler der "ligger stille" i naturen udgør ikke den store risiko for forurening, uanset at det er en god ide at stoppe udbredelsen af det.

Peter

HR
This member is
This member is

Indlæg af HR » 25. okt 2021, 15:37

... og du overser at det er baseret i et altomfattende og generelt forbud imod al brug af bly i alle livets aspekter. Det er ligegyldigt med blyresterne i kødet, for forbuddet ville være kommet alligevel.
/HR

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 25. okt 2021, 15:39

PSindrup skrev:
25. okt 2021, 15:14

Blyprojektiler der "ligger stille" i naturen udgør ikke den store risiko for forurening, uanset at det er en god ide at stoppe udbredelsen af det.
Stop nu det vrøvl!

DGI og Dansk Skytteunion forhandler også, og det EU direktiv der skal implementeres sigter klokkeklart efter at alle skydebaner, som ikke opsamler stort set alt bly, ser ind i et blyforbud.
Om du skriver "primært", eller om du mener bly der ligger stille ikke udgør en miljø-fare, er fuldstændig ligegyldigt.

Det er bare FORKERT at forbudet kun rammer jagt. Og det er FORKERT at blyforbudet kun sigter mod at begrænse bly i det kød vi spiser.
Kan du ikke nøjes med at udtale dig skråsikkert om ting du faktisk ved noget om?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 25. okt 2021, 16:37

Fast Fumble skrev:
25. okt 2021, 15:39
PSindrup skrev:
25. okt 2021, 15:14

Stop nu det vrøvl!

DGI og Dansk Skytteunion forhandler også, og det EU direktiv der skal implementeres sigter klokkeklart efter at alle skydebaner, som ikke opsamler stort set alt bly, ser ind i et blyforbud.
Om du skriver "primært", eller om du mener bly der ligger still ikke udgør en miljø-fare, er fuldstændig ligegyldigt.

Det er bare FORKERT at forbudet kun rammer jagt. Og det er FORKERT at blyforbudet kun sigter mod at begrænse bly i det kød vi spiser.
Kan du ikke nøjes med at udtale dig skråsikkert om ting du faktisk ved noget om?
Blyforbuddet vil ramme alle former for skydning med blyholdige patroner på stort set samtlige danske skydebaner med undtagelse af nogle af de store, f.eks. KSC/Ulfborg, Vingsted.

Det vil sige, at alle jægere, som ynder at træne med .22lr kan glemme alt om det, medmindre I bor i nærheden af en af de store baner. Alternativt kan I betale absurde priser for kobberpatroner i .22lr.

Altmuligmand
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af Altmuligmand » 25. okt 2021, 18:18

Hvornår kan vi orienteres om de fremadrettede grænser. Jeg skal muligvis ændre på en bestilling hos en våbenhandler hvis 6 mm bliver godkendt til kronvildt.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 25. okt 2021, 18:23

Altmuligmand skrev:
25. okt 2021, 18:18
Hvornår kan vi orienteres om de fremadrettede grænser. Jeg skal muligvis ændre på en bestilling hos en våbenhandler hvis 6 mm bliver godkendt til kronvildt.
Formelt vel først når Bekendtgørelse om våben og ammunition der må anvendes til jagt m.v.
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/923
bliver opdateret.

Indtil da vil jeg tro det er DJ der sidder tættest på til at kunne komme med opdateringer når der er noget der ligger fast. Men jeg tror ikke der bliver meget forskel i tid på de to ting.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 25. okt 2021, 20:18

Problemet med blystøv er i kappede projektiler hvor kuglen smadre grundet hastighed. En .45-70 med en 28grams massiv kugle vil ikke genere Væmmelin eller miljøet. En stor klump bly kapsler sig inde og er ikke farlig for pipserne eller grundvand.

Man kunne sagtens lave en undtagelse med de jagtvåben der i sin oprindelighed anvendte ren bly. Har talt med djf om dette…men de ved intet om hvrken fugl eller fisk når det drejer sig om det tekniske eller våben. De er d………

HR
This member is
This member is

Indlæg af HR » 25. okt 2021, 20:43

Rigbymauser skrev:
25. okt 2021, 20:18
Problemet med blystøv er i kappede projektiler hvor kuglen smadre grundet hastighed. En .45-70 med en 28grams massiv kugle vil ikke genere Væmmelin eller miljøet. En stor klump bly kapsler sig inde og er ikke farlig for pipserne eller grundvand.

Man kunne sagtens lave en undtagelse med de jagtvåben der i sin oprindelighed anvendte ren bly. Har talt med djf om dette…men de ved intet om hvrken fugl eller fisk når det drejer sig om det tekniske eller våben. De er d………
Helt enig! Her er der brug for et sagligt høringssvar. Jeg mener at der er et godt argument for at undtage historiske våben. Det kunne fks være “originale våben kamret i en patron udviklet til sortkrudt før 1890”. Vi kan ikke forvente at DJ vil komme med et sådan forslag, da det kun er ganske få medlemmer der er interesseret i den type våben. Men så må vi selv gøre det.

P.S. Argumentet er ikke fraværet af blystøv, men at omfanget af jagt med den type våben er så begrænset at spredning af bly fra dem er ligegyldig.

HR

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 25. okt 2021, 20:47

Forbuddet skulle blot undtage monolitiske blykugler og legeringer deraf, helt generelt, således det reelt kun gælder kappet ammunition.
Min moderne .45-70 Government sviner ikke med sine bly-æg.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 25. okt 2021, 20:48

HR skrev:
25. okt 2021, 20:43
Rigbymauser skrev:
25. okt 2021, 20:18

Helt enig! Her er der brug for et sagligt høringssvar. Jeg mener at der er et godt argument for at undtage historiske våben. Det kunne fks være “originale våben kamret i en patron udviklet til sortkrudt før 1890”. Vi kan ikke forvente at DJ vil komme med et sådan forslag, da det kun er ganske få medlemmer der er interesseret i den type våben. Men så må vi selv gøre det.
HR
Jeg kunne forstille mig sortkrudtskytter, Westernplafferne osv stadig må anvende bly da der er mange der anvende originalvåben. Selv en forlader ved godt i moderne form kan skyde med sabot, men langt de fleste gamle som nye skyder bedst med bly.

Jeg kunne forestille mig(igen igen) de fleste sortkrudtsforeninger er ude med riven og megafonen.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 25. okt 2021, 21:04

C-X skrev:
25. okt 2021, 20:47
Forbuddet skulle blot undtage monolitiske blykugler og legeringer deraf, helt generelt, således det reelt kun gælder kappet ammunition.
Det ville give mening, men jeg har ingen tiltro til at der bliver taget sådanne hensyn, når det gennemføres.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 111 times
Been thanked: 128 times

Indlæg af FrederikF » 25. okt 2021, 21:07

458hunter skrev:
25. okt 2021, 21:04
C-X skrev:
Det ville give mening, men jeg har ingen tiltro til at der bliver taget sådanne hensyn, når det gennemføres.
Jeg forventer absolut heller ingen hensyn.
Husker tydeligt historien med “skovpatroner” til skovjagt osv.
Suk.
Jeg er egentlig glad for at jeg ikke er kommet rigtig igang med støberiet - så tror jeg at jeg ville tude.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 25. okt 2021, 21:14

458hunter skrev:
25. okt 2021, 21:04
C-X skrev:
Der bliver ingen hensyn taget, når først lovgivningstoget kører!
Hvis der skal ske noget som helst andet end totalt forbud mod bly alle steder, så skal "nogen" forhandle det igennem. Og det ser jeg ikke nogen der gør pt.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Bobo
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Bobo » 25. okt 2021, 21:34

PSindrup skrev:
Hønsetyv skrev:

Hønsetyv skrev:

En blykugle der ligger (stille) i jorden forurener praktisk taget ikke, hvorimod blyhagl i vadehavsområder forurener fordi de ligger og bliver "skrubbet" af bølgerne og ikke mindst når de kommer ned i kråsen/kroen på fuglevildet.

Peter
Folk kan vel bare lade være med at spise vildt skudt med bly :help: Hvis det er et problem for dem :nutkick:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 747 times
Been thanked: 90 times

Indlæg af 100Radsbar » 25. okt 2021, 23:06

Nedenstående er sakset fra:

https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... -til-jagt/

Citat: "Forbuddet mod bly i riffelammunition til jagt forventes at træde i kraft i løbet af 2023 efter en overgangsfase."

Snakker vi her om blødnæset, og fuldkappet? Eller kun blødnæset til jagt.?

Nu kender jeg ikke så mange der går på jagt med fuldkappet ammo.

På en lukket skydebane, hvor projektilerne bliver opfanget, og kan fjernes fra naturen kan jeg ikke se problemet med bly.

Det her link virker ikke lige for mig:
https://mfvm.dk/nyheder/nyhed/nyhed/dan ... -til-jagt/
7,62x54R Glory to the Mosin.

HR
This member is
This member is

Indlæg af HR » 26. okt 2021, 09:51

100Radsbar skrev:
25. okt 2021, 23:06
På en lukket skydebane, hvor projektilerne bliver opfanget, og kan fjernes fra naturen kan jeg ikke se problemet med bly.
Ikke direkte. Men brugen af bly på skydebanen kræver at der bliver udvundet bly og produceret projektiler. Og det materiale som bruges i bagstoppet skal på et eller andet tidspunkt væk. Hele vejen gennem den kæde falder der i hele tiden lidt bly af her og der, og det går ikke væk igen. Det er derfor at vi finder bly i fks spildevandsslam og sivevand fra lossepladser. Hvis vi vil det problem til livs skal bly helt ud af brug. Det er vi på vej til og nu blev det riffelammunitionens tur. Måske giver de nye regler lov til at bruge bly på baner i en periode og under visse betingelser. Men det er på lånt tid.
/HR

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 26. okt 2021, 10:25

HR skrev:
26. okt 2021, 09:51
100Radsbar skrev:
25. okt 2021, 23:06
Ikke direkte. Men brugen af bly på skydebanen kræver at der bliver udvundet bly og produceret projektiler. Og det materiale som bruges i bagstoppet skal på et eller andet tidspunkt væk. Hele vejen gennem den kæde falder der i hele tiden lidt bly af her og der, og det går ikke væk igen. Det er derfor at vi finder bly i fks spildevandsslam og sivevand fra lossepladser. Hvis vi vil det problem til livs skal bly helt ud af brug. Det er vi på vej til og nu blev det riffelammunitionens tur. Måske giver de nye regler lov til at bruge bly på baner i en periode og under visse betingelser. Men det er på lånt tid.
/HR
Man kan så spørge sig selv: Hvis det er så vigtigt at få bly ud af riffelprojektilerne, hvorfor er staten ikke forgænger på den slags så og sørger for kun at anvende kobber/monometalprojektiler til Forsvaret og Politiets våben? Sådan en tur til Borris må da sende en forfærdelig mængde bly i jorden, og soldaterne må da blive udsat for det i høj grad, når de rører ved det dagen lang.

Jeg har hørt, at CNC-skåret kobberprojektiler til .50BMG kan være dyre (og effektive, det er så den anden side af sagen), men så må finskytterne jo bare lære at ramme første gang.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Indlæg af CO » 26. okt 2021, 10:42

Jeg har hørt, at CNC-skåret kobberprojektiler til .50BMG kan være dyre (og effektive, det er så den anden side af sagen), men så må finskytterne jo bare lære at ramme første gang.
Man skal skyde meget for at lære at ramme første gang :blink:

Desuden er de nu ikke ret dyre.
Messing matchprojektiler til 50BMG kan købes til 20kr inkl. moms uden mængderabat.

Prisen kan ikke bruges som undskyldning.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Has thanked: 19 times
Been thanked: 39 times

Indlæg af Ninjakebab » 26. okt 2021, 11:18

Hvad DJ mener formålet med udfasningen er, er egentlig irrelevant. ECHA er kilden og efter deres mening er det både for at mindske udledning og ophobning i naturen, samt at reducere bly i det vildt vi spiser:

"If adopted, the restriction would reduce lead emissions to the environment by approximately 1.7 million tonnes over 20 years. Additionally, the proposed restriction would protect the children of households that very frequently eat game meat. For example, it is assumed that phasing out the use of lead in large-calibre bullets and gunshot could avoid IQ loss in up to 7 000 children a year."

Udfasningen gælder indtil videre alle storkalibrede (læs: centraltændte) skydevåben (i civilt regi) der affyres udendørs

Kan blyet opsamles til mere end 95% (hvis jeg husker rigtigt) er man undtaget - som det kan gøres på udendørs skydebaner med f.eks. cykloner. Konventionel jordvold er ikke godt nok indtil videre, men forhandlingerne fortsætter. Terrænskydning er derfor noget presset.

Al randtændt følger trop med udfasningen i 2026 medmindre planen ændres :cry:
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 747 times
Been thanked: 90 times

Indlæg af 100Radsbar » 26. okt 2021, 11:22

Tænker at hvis nu DJ havde lidt eventyrlyst i blodet, så burde de forlange at militæret, og politiet også går over til blyfri i samme omgang.
De (militæret + politiet) kan jo gå foran med et godt eksempel og gå over til blyfri med det samme, hvorfor vente...... :blink:

Edit: Det samme burde gælde for resten af EU, tænk hvor meget bly forurening vi så kunne opnå hvis deres militær/politi skrottede bly.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Besvar