Glubske hunde og lovgivning

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 13 times
Been thanked: 42 times

Glubske hunde og lovgivning

Indlæg af EGJ » 2. nov 2021, 19:12

Vi bor på landet, og har desværre haft besøg af to store, glubske schaeferhunde i går. De gik i første omgang efter vores høns, og da jeg senere ville forsøge at jage dem væk, måtte jeg flygte i sikkerhed i stalden. De var virkelig på krigsstien, og jeg er sikker på, de ville have gået efter mig for alvor.

Lidt senere, da jeg havde set hundene løbe væk, og følte mig sikker, gik jeg en tur med min salonriffel, for at aflive skambidte høns. Hundene kom dog pludselig tilbage, og fór frem mod mig med rejste børster og blottede tænder. Jeg kunne ikke undvige, så jeg skød et varselsskud op i luften, hvilket fik hundene til at tøve et halvt sekund, men de fortsatte hurtigt deres forehavende. Jeg sendte et skud mere i luften, og heldigvis vendte de om og løb ud af indkørslen. Jeg vil lige tilføje her, at hvis hundene ikke var vendt om efter de to varselsskud, havde jeg følt mig tvunget til - og berettiget til at skyde dem ned, iflg. mit eget moralsæt. Det blev heldigvis ikke nødvendigt, og cal. 0.22 er heller ikke ligefrem det optimale valg til dette.

Ude fra asfaltvejen kunne jeg nu høre en kvinde kalde på hundene, og jeg kunne høre- og skimte lys fra en bil der holdt i tomgang. Træer og buske gjorde, at jeg ikke kunne se kvinden, men jeg råbte hende an, for at høre om det var hendes hunde. Det bekræftede hun, og jeg fik lige råbt tilbage, at hun kunne vente en politianmeldelse, inden hun kørte afsted i ly af læhegn og tusmørket, uden at give sig til kende.

Med hjælp fra facebook og naboer, har vi dog fundet frem til ejeren, og har indgivet politianmeldelse. Politiet oplyser imidlertid, at det kun vil blive til en bøde, samt en besked til ejerne om, at få styr på hundene. Nedlagte høns berettiger åbenbart ikke til aflivning af hundene.

Fra naboer der bor tættere på hundeejerne, ved vi nu, at hundene ofte er løse, og at vi derfor må forvente, at de kommer på besøg igen, for at se om der skulle være høns på menukortet hos os. Der har været dialog med hundeejerne, men uden virkning.

Min kone, der overværede det hele, er blever bange for at gå sine daglige ture med hunden i snor. Hun har besluttet, at køre væk i bilen, for at gå en tur, indtil der er en holdbar løsning - hvilket nok betyder, indtil hundene er væk. Jeg er heller ikke så tryg længere, efter at have mødt dem ansigt til ansigt, og slet ikke tryg ved at lade vores børnebørn lege rundt på marken og i skoven.(Nu forstår jeg virkelig godt folk, der vil have lov at skyde ulv i deres egen baghave)

En lang historie I fik her :smile:
Jeg håber nogen har et godt råd, til at få problemet løst inden for gældende lovgivning. Jeg har læst hundeloven igennem, og synes den kan tolkes i alle retninger, i forhold til retten til at nedlægge hunde i selvforsvar.

Er der nogen der har forslag til at komme videre?

Mvh Erik
Senest rettet af EGJ 2. nov 2021, 22:04, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Drikkedunk
Silver Member
Silver Member
Interesser: Historiske skydevåben
Geografisk sted: Østjylland
Been thanked: 13 times

Re: Glubske hunde og lovgivning

Indlæg af Drikkedunk » 2. nov 2021, 19:25

Jeg ved ikke om denne artikel kan hjælpe:

https://www.bolius.dk/maa-jeg-skyde-naboens-hund-12854

Eller:
Bekendtgørelse af lov om hunde § 3 - 2017 skrev:
Stk. 3. Det er forbudt at lade en hund færdes på private arealer, som besidderen af hunden ikke har brugsret til. Grundejeren eller den, der har brugsret til det private areal, kan på forsvarlig måde optage eller fjerne hunden fra grunden. Vedkommende skal ikke betale erstatning, hvis hunden herved kommer til skade eller omkommer. Nedskydning eller anden fremgangsmåde, der sigter på at slå hunden ihjel, må kun anvendes af grundejeren eller den, der har brugsret til et privat areal, hvis hunden angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.
Det synes jeg ret godt beskriver at du har haft ret til at aflive hunden/hundene, da du har følt at du har været i fare. Bare det at de har været efter, og skambidt, dine høns vil jeg tolke som en gyldig grund også.

Selvfølgelig vil det være bedst hvis situationen bliver løst ved kommunikation med hundeejeren, eller at hundeejeren i det mindste tager ved lære af en evt. bøde, samt et erstatningskrav for de døde høns.
Senest rettet af Drikkedunk 2. nov 2021, 19:45, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af EGJ » 2. nov 2021, 19:40

Tak for linket.
Problemet er nok tolkningen af hvornår man må forsvare sig,- eller måske især hvordan man skal kunne dokumenterer, at man følte sig truet på liv og helbred. Det gjorde jeg virkelig i dag, men er det nok at beskrive det som jeg har gjort?

Agaarden
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, Land Rover
Has thanked: 16 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Agaarden » 2. nov 2021, 19:42

Hvis vi tager udgangspunkt i Bekendtgørelsen om Lov af Hunde (link: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2017/1373)

- Paragraf 3, stk. 3 - "Det er forbudt at lade en hund færdes på private arealer, som besidderen af hunden ikke har brugsret til. Grundejeren eller den, der har brugsret til det private areal, kan på forsvarlig måde optage eller fjerne hunden fra grunden. Vedkommende skal ikke betale erstatning, hvis hunden herved kommer til skade eller omkommer. Nedskydning eller anden fremgangsmåde, der sigter på at slå hunden ihjel, må kun anvendes af grundejeren eller den, der har brugsret til et privat areal, hvis hunden angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom."
Efter min mening/tolkning er du berettiget (som grundejer) at aflive/skyde hundene imens de angriber dine husdyr, eller du mener de er til direkte fare for dig (hvilket du jo beskriver at du syntes de var). Men hundene skal være i gang med at angribe/forvolde skade - man er (som jeg tolker det) ikke berettiget til at aflive dem før eller efter handlingen er sket.

Paragraf 6 er også interessant - Politiet kan give forskellige påbud/pålæg om hvordan hunden skal holdes og/eller luftes "Stk. 2. Hvis en hund har forvoldt skade på et menneske eller anden væsentlig skade..." Om skambidte/dræbte høns er "anden væsentlig skade" er nok politiets vurdering. Hvis et pålæg senere brydes kan politiet lade hunden aflive.

Paragraf 8 - "§ 8. Besidderen af en hund er forpligtet til at erstatte den skade, hunden forvolder. Oplyses det, at den skadelidende har medvirket til skaden, kan erstatningen dog nedsættes eller helt bortfalde."
Så du burde kunne kræve erstatning for dine høns/evt. skader hundene har forvoldt. Hvordan det foregår rent praktisk ved jeg ikke.

Kort sagt er det en rigtig træls situation :thumbdown: Man bør ikke være bange for sine børn/hunds/kones eller egne vegne, bare fordi andre ikke kan styrer deres dyr. Og så er det vel underordnet om det er hunde, æsler, heste, køer, etc. Det "sikreste" valg er nok at indfange hundene, og aflevere dem til politiet/internat, men praktisk forestiller jeg mig ikke at det er nemt.
Jeg tror, rent lovmæssigt, at politiet kan gøre mere, end bare give en bøde, specielt når hundene har angrebet/dræbt andres husdyr, men det er muligt at de bare ikke prioritere situationen ret højt, så længe det ikke er et menneske der er skambidt.

Hvordan man rent faktisk kommer videre i sådan en situation, ved jeg ikke. Jeg har (heldigvis) ikke oplevet lignende.

Og jeg mener under ingen omstændigheder at det er hundenes skyld. Efter hvad du skriver, så er det ejeren der er uansvarlig :thumbdown:
Senest rettet af Agaarden 2. nov 2021, 19:46, rettet i alt 1 gang.
Med Venlig Hilsen
Agaarden

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 2. nov 2021, 19:44

Generelt hvis ens førelighed, ens liv, ens familie eller ens husdyr er i overliggende fare skal man ikke som den kommunist/humanistiske fuldmægtige slå op i lovkomplekset først for at se ‘ hvad siger loven’. Her skal man handle med det samme. Er man i laden f.eks ville en møjgrev i mavesækken gjort guf på en angribende hund.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 2. nov 2021, 20:16

Bekendtgørelsen om Lov af Hunde

§ 3. Stk. 3.Nedskydning eller anden fremgangsmåde, der sigter på at slå hunden ihjel, må kun anvendes af grundejeren eller den, der har brugsret til et privat areal, hvis hunden angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.

Jeg havde uden at tøve skudt hundene i den situation du beskriver.

Hønsene er andre husdyr, så alene det at de er blevet skambidt berettiger dig til at anvende nedskydning. Et par døde høns kunne man så måske se igennem fingrene med. Det skulle ikke være første gang at en nabos køter har taget et par høns.

Men hvis du virkelig har følt dig så truet, at varselsskud var nødvendigt, så havde jeg rettet løbet imod hunden/hundene i stedet.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af EGJ » 2. nov 2021, 20:24

Rigbymauser skrev:
2. nov 2021, 19:44
Generelt hvis ens førelighed, ens liv, ens familie eller ens husdyr er i overliggende fare skal man ikke som den kommunist/humanistiske fuldmægtige slå op i lovkomplekset først for at se ‘ hvad siger loven’. Her skal man handle med det samme. Er man i laden f.eks ville en møjgrev i mavesækken gjort guf på en angribende hund.
Hahaha... skulle kommunister, humanister og fuldmægtige være mere lovlydige/rådvilde end vi andre, eller er det bare Egon Olsens kendte remse du improviserer over? :fun:

Sagen er stadig - som jeg ser det, at man skal kunne dokumenterer, at tricket med møjgreven har været berettiget, ellers risikerer man jo, at skifte fra at være offer til at blive den anklagede, Det er det vi skal undgå, hvis ret og rimelighed stadig eksisterer :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 2. nov 2021, 20:41

Nu kender jeg ikke din relation til den pågældende person i området, og hvilke ikke-retslige følger det ville kunne få, hvis du skyder hendes hunde.

Personligt havde jeg nok reageret som dig, og forsøgt at undgå at skyde køterne, og så håbet på en bedre løsning senere hen. Den kommer så ikke, men det er altid belejligt at være bagklog. Det kunne også være, at fanden havde taget ved mig og jeg havde skudt hundene, hvis det var mere på spil end høns, om ikke andet da jeg følte mig truet af dem. Og var det min favorit puttehøne, så havde jeg også skudt :evil:

Fremadrettet ville jeg patruljere min grund, bevæbnet, når hønsene var ude, og det ville de være så tit jeg kunne afse tid til det. Under ingen omstændigheder skal man angribes i eget hjem.

Jeg ville også overveje en indhegning, i hvert fald der hvor børnene leger og jeres hunde opholder sig, indtil der findes en varig løsning. Uanset om det burde være nødvendigt eller ej. Lige nu er det.

Måske lokalsamfundet kan stå sammen? :mob:
Så kan hun passende finde et andet sted, at holde sine hunde. I kunne gå sammen, i flok, og passere hendes hjem, mens I alle lufter hunde i snor. :impatient:

Møg træls situation, for hele din husstand, og du har den dybeste sympati herfra, i denne sag.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af EGJ » 2. nov 2021, 20:55

C-X skrev:
2. nov 2021, 20:41
Nu kender jeg ikke din relation til den pågældende person i området, og hvilke ikke-retslige følger det ville kunne få, hvis du skyder hendes hunde.

Personligt havde jeg nok reageret som dig, og forsøgt at undgå at skyde køterne, og så håbet på en bedre løsning senere hen. Den kommer så ikke, men det er altid belejligt at være bagklog. Det kunne også være, at fanden havde taget ved mig og jeg havde skudt hundene, hvis det var mere på spil end høns, om ikke andet da jeg følte mig truet af dem. Og var det min favorit puttehøne, så havde jeg også skudt :evil:

Fremadrettet ville jeg patruljere min grund, bevæbnet, når hønsene var ude, og det ville de være så tit jeg kunne afse tid til det. Under ingen omstændigheder skal man angribes i eget hjem.

Jeg ville også overveje en indhegning, i hvert fald der hvor børnene leger og jeres hunde opholder sig, indtil der findes en varig løsning. Uanset om det burde være nødvendigt eller ej. Lige nu er det.

Måske lokalsamfundet kan stå sammen? :mob:
Så kan hun passende finde et andet sted, at holde sine hunde. I kunne gå sammen, i flok, og passere hendes hjem, mens I alle lufter hunde i snor. :impatient:

Møg træls situation, for hele din husstand, og du har den dybeste sympati herfra, i denne sag.
Tak C-X. :razz:

I disse timer, vokser samarbejdet i lokalområdet faktisk. Vi har ringet rundt og fundet ud af, at andre har haft samme oplevelser og at de også er utrygge ved at gå ude. Der er flere anmeldelser på vej til politiet, og jeg tror lidt på, at vi i fællesskab kan få politiet til at skride til mere radikale løsninger end bøder.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 2. nov 2021, 21:01

Det lyder fanme skisme godt! Den vej er den bedste, hvis I kan få det til at lykkes. Måske også en skrivelse til den lokale avis, EB eller noget andet djævelskab, kan få gang i flyttelysten hos ejeren.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 2. nov 2021, 21:06

C-X skrev:
Fremadrettet ville jeg patruljere min grund, bevæbnet, når hønsene var ude, og det ville de være så tit jeg kunne afse tid til det.
Lige præcis den del ville jeg så være varsom med! For så vil du ikke længere handle i det der reelt kan betragtes som nødværge.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 2. nov 2021, 21:09

Ras.Killing skrev:
2. nov 2021, 21:06
C-X skrev:
Fremadrettet ville jeg patruljere min grund, bevæbnet, når hønsene var ude, og det ville de være så tit jeg kunne afse tid til det.
Lige præcis den del ville jeg så være varsom med! For så vil du ikke længere handle i det der reelt kan betragtes som nødværge.
Der er intet, som at sidde og kigge på sine kræ, klar til at modtage en mink, rotte eller andet utøj. Hvis haven er nogenlunde skærmet for omgivelserne, er det en privat sag. Man skal blot ikke skabe utryghed i offentligheden, og det er ikke mit indtryk, at EGJ er kendt som en farlig mand, i sit lokalområde.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 143 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 2. nov 2021, 21:26

Det er rigtigt fint hvis i kan finde en løsning hvor politiet skrider ind.
Men du skal ikke have dårlig samvittighed over hvad du slår fra dig med hvis hundene skulle komme tilbage, en salonriffel, spade, rive, skovl mm er rigtige fine og alt rigeligt. hunde er faktisk temmelig skrøbelige.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 238 times
Been thanked: 278 times

Indlæg af HR » 2. nov 2021, 23:37

Ras.Killing skrev:
2. nov 2021, 21:06
C-X skrev:
Principielt rigtigt. Men det er ikke nødværgeretten der er i brug her, det er Bekendtgørelsen om Lov af Hunde § 3. Stk. 3.
Nedskydning eller anden fremgangsmåde, der sigter på at slå hunden ihjel, må kun anvendes af grundejeren eller den, der har brugsret til et privat areal, hvis hunden angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.
I kraft af at der nu ligger en anmeldelse fra et foregående tilfælde af at hundene har slagtet høns, så må det være nok at hundene løber efter dem. Lortesituation der bedst løses på 1000 andre måder. Men hvis samme situation opstår igen må det være fuld berettiget at skyde hundene. Det vil give et ramaskrig fra speltsegmentet og måske et lovindgreb fra en handlekraftig politiker (undskyld at jeg bander). Men det vil være ret og rimeligt.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 3. nov 2021, 01:24

EGJ skrev:
2. nov 2021, 19:40
Tak for linket.
Problemet er nok tolkningen af hvornår man må forsvare sig,- eller måske især hvordan man skal kunne dokumenterer, at man følte sig truet på liv og helbred. Det gjorde jeg virkelig i dag, men er det nok at beskrive det som jeg har gjort?
Du skal ikke dokumentere noget som helst. Det er kun inden for skattevæsenet vi har omvendt bevisbyrde. Du skal blot forklare hvad der er passeret, og vil de så rejse en sigtelse er det op til myndighederne at bevise at det ikke er foregået som du har beskrevet.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af EGJ » 3. nov 2021, 09:07

Lycon skrev:
3. nov 2021, 01:24
EGJ skrev:
2. nov 2021, 19:40
Tak for linket.
Du skal ikke dokumentere noget som helst. Det er kun inden for skattevæsenet vi har omvendt bevisbyrde. Du skal blot forklare hvad der er passeret, og vil de så rejse en sigtelse er det op til myndighederne at bevise at det ikke er foregået som du har beskrevet.
Skatteloven kender jeg ikke meget til. Den er aldrig rigtig slået igennem her i Vendsyssel :???:

Du har forhåbentlig ret! Måske er det nok, at beskrive situationen som man har oplevet den, så man kan nøjes med at sandsynliggøre frem for at dokumentere? Så er man ligefrem fri for at lade sig skambide inden man skyder.

Hvis du har ret i det du skriver - altså hvis en hundeejer, eller myndigheder, der ikke har været til stede da man valgte at skyde, skal kunne bevise "hundens uskyld", er vi måske netop ude i et krav om omvendt bevisførelse? Og det gør unægteligt livet lidt lettere, for os der er plaget af glubske løse hunde.

Omvendt bevisførelse, er iøvrigt en fast del af hundeloven, så vidt jeg forstår på min gode ven Google. Men det handler om at fastslå race, og det er jo en helt anden sag :smile:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 3. nov 2021, 10:09

Sikker da en møgoplevelse :evil:

Hvis hundeejeren overhovedet er "kontaktbar" så ville jeg præsenterer hende for denne paragraf, og gøre hende opmærksom på at du er i din gode ret at skyde hendes aggressive hunde på din egen grund, hvis de udgør en trussel for dig og/eller dine husdyr.

Og at du samtidig, klart og tydeligt, gør hende opmærksom på at du agter at benytte dig af denne ret, hvis situationen skulle opstå igen.
Fortæl hende også hvor bange I var, og alene det gør at du ikke vil tøve med at skyde hendes hunde.
Bekendtgørelse af lov om hunde § 3 - 2017

Stk. 3. Det er forbudt at lade en hund færdes på private arealer, som besidderen af hunden ikke har brugsret til. Grundejeren eller den, der har brugsret til det private areal, kan på forsvarlig måde optage eller fjerne hunden fra grunden. Vedkommende skal ikke betale erstatning, hvis hunden herved kommer til skade eller omkommer. Nedskydning eller anden fremgangsmåde, der sigter på at slå hunden ihjel, må kun anvendes af grundejeren eller den, der har brugsret til et privat areal, hvis hunden angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.
Det burde få enhver hundeejer til at tænke sig om en ekstra gang.

Peter
PS: Er jeg den eneste der kommer til at tænke på "Balder-sagen"?

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 3. nov 2021, 11:22

EGJ skrev:
2. nov 2021, 19:12
Jeg håber nogen har et godt råd, til at få problemet løst inden for gældende lovgivning. Jeg har læst hundeloven igennem, og synes den kan tolkes i alle retninger, i forhold til retten til at nedlægge hunde i selvforsvar.

Er der nogen der har forslag til at komme videre?
Næste gang vil jeg anbefale at du opgraderer fra .22 til 12 og skyder hunden/hundene på stedet hvis den igen render efter dig eller dine høns på din matrikel. Du ved jo hvad de gjorde sidst de var på besøg. Næste gang risikerer jo at de flår dig i stykker!

Det er simpelthen for farligt at møde en hidsig schæfer ubevæbnet.

Det vil jeg personligt gerne tage i retten "Høje domsmandsret, jeg skød hunden i nødværge/selvforsvar. Den har tidligere angrebet og dræbt høns (se journalnummer XX hos Politiet) og forsøgt at angribe mig hvor jeg slap væk i sidste øjeblik, jeg havde ikke andre muligheder end at skyde den for at undgå at den åd min søn på 2 år der stod lige ved siden af mig"

Jeg har selv været meget tæt på at skyde en fremmed hund på en jagt, hvor den kom pludseligt løbende ud af ingenting og stoppede foran mig og blottede tænderne og knurrede meget aggressivt ,der tog jeg lige sikringen på riflen og lovede mig selv at skyde den hvis den kom ret meget tættere på. Det var også en stor grim blandingskøter/kamphundslignende bæst som tydeligvis ikke synes om at jeg sad der og ventede på bambi.

Det var heller ikke sjovt!
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 3. nov 2021, 11:23

EGJ skrev:
2. nov 2021, 19:12

Med hjælp fra facebook og naboer, har vi dog fundet frem til ejeren, og har indgivet politianmeldelse. Politiet oplyser imidlertid, at det kun vil blive til en bøde, samt en besked til ejerne om, at få styr på hundene. Nedlagte høns berettiger åbenbart ikke til aflivning af hundene.

Fra naboer der bor tættere på hundeejerne, ved vi nu, at hundene ofte er løse, og at vi derfor må forvente, at de kommer på besøg igen, for at se om der skulle være høns på menukortet hos os. Der har været dialog med hundeejerne, men uden virkning.
Du bør forøvrigt anmelde de tabte høns til hundeejerens forsikring, alternativt din egen som så kan køre sagen mod dem, bare af princip.

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af EGJ » 3. nov 2021, 12:00

Tak for alle jeres kommentarer. De har faktisk flyttet noget i mit hoved. :thumbup:

Hundelover er blever endevendt, og jeg føler mig bedre rustet til et evt. efterspil, hvis jeg skulle føle mig nødsaget til at skyde de aggressive hunde ved et senere møde.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 3. nov 2021, 12:22

EGJ skrev:
3. nov 2021, 12:00
Tak for alle jeres kommentarer. De har faktisk flyttet noget i mit hoved. :thumbup:

Hundelover er blever endevendt, og jeg føler mig bedre rustet til et evt. efterspil, hvis jeg skulle føle mig nødsaget til at skyde de aggressive hunde ved et senere møde.
:Hug:

Skydning af hundene må og skal være den sidste udvej, for du kan forvente en allerhelvedes ballade fra hundeejeren og måske mere fintfølende naboer. (Ikke juridisk, men mere "nabo-socialt")

Jeg ville gøre alt hvad jeg kunne for at gøre hundeejeren opmærksom på hvad dine rettigheder er, og hvad dine intentioner er, så du aldrig bliver tvunget til at skyde bæsterne.

Keep us posted. :Hug:

Peter

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 3. nov 2021, 12:28

PSindrup skrev:
3. nov 2021, 12:22

Skydning af hundene må og skal være den sidste udvej, for du kan forvente en allerhelvedes ballade fra hundeejeren og måske mere fintfølende naboer. (Ikke juridisk, men mere "nabo-socialt")

Jeg ville gøre alt hvad jeg kunne for at gøre hundeejeren opmærksom på hvad dine rettigheder er, og hvad dine intentioner er, så du aldrig bliver tvunget til at skyde bæsterne.
Men omvendt skal man heller ikke finde sig i at levere sine høns som gratis hundefoder til en egoistisk hundejer, eller selv risikere at blive skambidt eller værre af to store hunde. Det er altså den slags dyr der har kræfter nok til også at slå mennesker ihjel, hvis de er helt blæst i en blodrus efter at have taget en flok høns.

Jeg ville informere ejeren om at de bliver skudt på stedet hvis de igen angriber dig eller dine husdyr, og så må det være op til ejeren om hundene skal skydes eller ej, i form af at ejeren må holde dem væk fra pågældende matrikel.

Man skyder jo også en mår når den raserer hønsehuset!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 3. nov 2021, 12:33

Husk "Først ryggen fri, derpå åndedrættet".

Du har anmeldt til politiet ASAP, det er godt.
Dokumenter med billeder af døde/skambidte høns.
Forlang erstatning for hønsene fra hendes forsikringsselskab
Ansvarsforsikringen er lovpligtig ifølge Hundeloven og skal tegnes inden din hund fylder fire måneder. Forsikringen dækker, hvis din hund gør skade på andre hunde, mennesker eller deres ting.
Bliver det på et tidspunkt relevant at skyde køterne, så sørg for, at du anmelder hurtigt og brug en klar formulering af, af det var løse hunde uden ejerends kontrol på din ejendom der var i gang med at angribe dine husdyr.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 3. nov 2021, 12:50

Wildlife skrev:
3. nov 2021, 12:28
Man skyder jo også en mår når den raserer hønsehuset!
Den sammenligning holder slet slet ikke.

En mår er jo ikke et hus- eller kæledyr, og den har heller ikke en ejer, en mår-lov, eller en forsikring, for den sags skyld
Refraktorius skrev:
3. nov 2021, 12:33
Husk "Først ryggen fri, derpå åndedrættet".

Du har anmeldt til politiet ASAP, det er godt.
Dokumenter med billeder af døde/skambidte høns.
Forlang erstatning for hønsene fra hendes forsikringsselskab
Ansvarsforsikringen er lovpligtig ifølge Hundeloven og skal tegnes inden din hund fylder fire måneder. Forsikringen dækker, hvis din hund gør skade på andre hunde, mennesker eller deres ting.
Bliver det på et tidspunkt relevant at skyde køterne, så sørg for, at du anmelder hurtigt og brug en klar formulering af, af det var løse hunde uden ejerends kontrol på din ejendom der var i gang med at angribe dine husdyr.
Eller endnu værre, dig selv eller din familie.

Hvis eget liv eller førlighed er i fare, er sagen jo klokkeklar

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 3. nov 2021, 12:55

PSindrup skrev:
3. nov 2021, 12:22
EGJ skrev:
3. nov 2021, 12:00

:Hug:

Keep us posted. :Hug:

Peter
Var der tale om en mildt ubehagelig situation, så ville jeg give dig ret. Desværre er det passerede slet ikke i den kategori, og for at være ærlig, så er de hunde nok i så dårlig social forfatning, at de burde aflives uanset. Havde jeg været ejer til en eller flere hunde, der havde opført sig ubehageligt overfor anden mand, dennes husstand eller dyrehold, ville jeg skynde mig at få bragt naboskabet i orden.
At hunde jager og dræber høns, er ganske naturligt og til dels undskyldeligt (det er nok grimt at sige, men den slags kan man betale sig fra), men når de vender sig mod mennesker, så er det en helt anden og langt mere alvorlig sag.

Hvad mår eller ræv gør, det er deres natur. Her ville jeg nærmere se på, hvordan jeg kunne undgå deres besøg fremadrettet. Der var en episode, hos en kammerat, hvor en sulten hunræv, med hvalpe, havde hentet alle de kaniner vi holdt, på nær ungerne. Skylden var vores egen, da den var lille nok til at fræse gennem kattelemmen. Sådan er vilkårene på landet, og vi satte hverken fælder eller efterstræbte ræven, heller ikke senere hen, og det er ikke fordi vi manglede muligheder, redskaber eller evner. Der kommer først kaniner igen, når vi kan hegne bedre ind.

Besvar