Trimmer/hylsterværktøj til Dansk Remington

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Trimmer/hylsterværktøj til Dansk Remington

Indlæg af Refraktorius » 22. okt 2007, 21:14

Jeg sad og kiggede lidt på en Lee trimmer til .45-70, og blev enig med mig selv om at modificere den til dansk Remington.
Dels for at kunne trimme mine hylstre, dels for at kunne lave flere hylstre.
(Og selvfølgelig for sporten i det, da en forhandler havde hævdet, at der ikke var noget at gøre: "Den slags trimmer kan ikke trimme DK. Rem. Det er kun til "normale" kalibre").

Lee trimmeren består af en "cutter" og en "lock stud" der er fælles for alle almindelige kalibre.

Til hver kaliber hører der så en "length gauge" der skrues i cutteren. Den har en tykkelse der passer i hylstermunden så den centrerer, og skærer hylstermunden pænt vinkelret. I den anden ende er den drejet ned til en tynd stav, der går gennem ildkanalen. Det gør dels at den hjælper med at centrere gauge'en, men den vigtigste funktion er, at den støder mod "lock stud"-ens forreste flade.
Det er altså gaugen's samlede længde fra cutter til spids, der svarer til hylsterets længde efter trim.
(Der er også en holder, der spænder hylsteret fast mod stud'en).

Så det er faktisk ret enkelt:
Slib spidsen til gauge'en næsten er kort nok, monter et hylster, trim, kontroller længde på hylsteret, og slib pinden kortere i små bidder, til hylsteret har netop den ønskede længde. (Er man modig/sej sliber man den selvfølgeligt bare på mål, men det er at friste Murphy!)
Hylsterkorter.JPG
Hylsterkorter.JPG (17.11 KiB) Vist 4648 gange
Flere hylstre
Egentligt har jeg hylstre nok, men jeg smølfede også lige et par .45-70 om til DK Rem.

Længde: Det var nemmest at sætte cutteren i boremaskinen, og sætte stud'en i en bit-skruetrækker, så er der bedre hold på begge dele.
Middel fart, og så tager det sekunder at få den rette længde.
Hylsteret rejfes ind- og udvendigt når længden er på plads.
omvendt.JPG
"Omvendt opspænding"
(Ja, det er ikke et .45-70 hylster, men når man "låner" billeder fra reklamer, må man affinde sig med det gamle ordsprog: "Kan man ikke få den man elsker, må man elske med et får".
...Billedet burde dog vise princippet alligevel.
omvendt.JPG (7.21 KiB) Vist 4580 gange
Når man trimmer og polerer hylstrene, spænder man normalt op som vist på billedet herunder, så det er hylsteret der roterer.
Det gør det hurtigt at trimme den smule af hylsteret der er nødvendigt, rejfe hylsteret og eventuelt polere det med en passende pudseklud
assy.jpg
Den normale måde at spænde hylstre op
assy.jpg (7.85 KiB) Vist 4652 gange


Randen skal drejes ned, og i mangel af drejebænk, satte jeg et stykke 12 mm dübel-pind i boremaskinen, sleb det ned til det passede stramt i hylsteret, og så kunne randen reduceres med en fil, til den passede i kanonen.

Det er vigtigt at korte hylsteret ned, før man reducerer randen, da Lee's holdere ikke har ret godt fast i DK Rem.-hylstres mindre rand. Den har godt nok fat til fintrimning i forbindelse med hylsterpleje, men ikke nok til at holde hylsteret, når man vold-trimmer det.


Og lige en lille smutter til sidst!
Det er vigtigt at skrue gauge'en helt i bund, for at få den korrekte længde på hylsteret!
... det har de så glemt på Lee's reklamebilleder:
Lee case trimmer.jpg
Lee case trimmer.jpg (15.95 KiB) Vist 4642 gange
<=>


Edit: Metoden er selvfølgelig begrænset af, hvor meget man kan korte "pinden" op før den ikke længere rager ud gennem fænghættelommen og får kontakt til stud'en.

Edit, edit: Dimensioner.
Krudtole skrev:hylster randen drejes ned til 14,7mm. Længden 51,6 det er de originale mål
Et .45-70 hylster er 15,44 over randen og 53,47 mm langt
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Morten Jepsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 27. jun 2006, 23:43
Geografisk sted: Norge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times
Kontakt:

Re: Trimmer/hylsterværktøj til Dansk Remington

Indlæg af Morten Jepsen » 23. okt 2007, 00:24

:D 10 poeng for du for denne.

Jeg må ud at handle igen.
Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen

the Virtual Museum of Danish Arms and Armour
http://www.arma-dania.dk

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Trimmer/hylsterværktøj til Dansk Remington

Indlæg af Refraktorius » 26. mar 2008, 14:23

Og lige en tilføjelse:

Jeg har fået drejet et sæt LEE .45-70 dies 3 mm kortere.

Resizing dien forblev urørt, men "Powder Through Expander Die" og "Seat and Feed Die" kræver at hylsteret skal gå i bund for at dien gør det den skal, hhv flarer hylstermunden og krymper kuglen fast.

Nu kører det bare :eek:

(der er ikke megen ide i et billede, man kan reelt ikke se forskel på die'ene ud over en længdeforskel på de tre mm)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Trimmer/hylsterværktøj til Dansk Remington

Indlæg af Tony Rosgaard » 26. mar 2008, 14:57

******
Senest rettet af Tony Rosgaard 11. jun 2008, 00:23, rettet i alt 1 gang.
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Trimmer/hylsterværktøj til Dansk Remington

Indlæg af Refraktorius » 26. mar 2008, 15:40

Hvis jeg kommer til at skyde meget med den, så skal jeg klart have "den ægte vare", men indtil videre er det kun hyggeskydning, og så er de sidste 12-1300 kroner bedre brugt på andet legetøj.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Krudtole
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 444
Tilmeldt: 14. feb 2005, 22:00
Geografisk sted: lolland
Been thanked: 3 times

Re: Trimmer/hylsterværktøj til Dansk Remington

Indlæg af Krudtole » 30. mar 2008, 11:08

prøv en hylsterholder fra RCBS den passer også når du skal "voldsom tage" Leeholderen dækker mange calibre og derfor lidt løs i det
først knald så røg tilsidst slam

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Trimmer/hylsterværktøj til Dansk Remington

Indlæg af Refraktorius » 30. mar 2008, 17:56

Krudtole skrev:prøv en hylsterholder fra RCBS den passer også når du skal "voldsom tage" Leeholderen dækker mange calibre og derfor lidt løs i det
Du er røget i kategorien "vismand", så jeg har allerede anskaffet mig en sådan den første gang du anbefalede den.
;.;<

(Og nøj, hvor det var en forbedring!)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar