Elefanten i rummet aka kuglevægt blyfri 2023

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Re: Elefanten i rummet aka kuglevægt blyfri 2023

Indlæg af Mapzter » 28. okt 2021, 22:37

Sila0079 skrev:
28. okt 2021, 20:48
Kunne man ikke lave et borgerforslag, om at fritage randtændt, pistoler, sortkrudt, centraltændt fra før år 1900 og centraltændt på skydebaner?
Er det ikke bare 50.000 underskrifter det kræver, for at folketinget skal tage det op? Det burde vel ikke være noget problem, hvis alle jægere og skytteforeningsmedlemmer tog stilling til om det var et forslag de ville skrive under på? Hvor mange er vi?
Det hjælper ikke alverden når først et stramt EU direktiv er udarbejdet og skal implementeres i Dansk lovgivning. Slaget skal slås før det bliver vedtaget i EU, eller som minimum sikre mulighed for nationale undtagelser. Men det er nu heller ikke nogen garanti, bare se hvordan vi overimplementerer magasin-stramningerne i Danmark.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Gerdson39
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af Gerdson39 » 28. okt 2021, 22:39

Rigbymauser skrev:
28. okt 2021, 21:55
Flugteren skrev:
28. okt 2021, 21:48
Sjovt, jeg havde en schweizisk bekendt på besøg i går, hvor vi talte en smule politik. De havde netop haft en lokal afstemning, hvor nogle ønskede at købe en skulptur med offentlige penge; forslaget blev sendt til borgerstemning og blev eftertrykkeligt nedstemt, fordi man ikke ville bruge penge på den slags ting.

Direkte demokrati ville aldrig fungere herhjemme. Danskerne er simpelthen for bange for at tage ansvar for egen lykke og liv.
..og politikerne er for bange for at overlade beslutningerne til befolkningen. Måske en mistillid til dem der betaler deres ophold her i livet.
Nu er vi her jo tilfældigvis alle mere eller mindre "experter" i det her område, men tror du virkelig at mange danskere er overhovedet interesseret? Og hvis, så læser de "bly=giftig=skal forbydes=det er da helt i orden" og så er direkte demokrati præcis det der overhovedet ikke hjælper os. Det er i virkeligheden så bare et diktatur igennem de dumme masser (som i øvrigt nemt kan manipuleres).

Der er desværre ting der skal besluttes som er vældig kompliceret. Og kræver en dyber gående forberedelse (det er heller ikke noget politikerne klarer, dette sker i ministerier), inden man overhovedet kan forholde sig til det. Dermed sagt er de endelige beslutninger så ikke altid rigtig (i hvert fald ikke efter min mening), men jeg vil bytte vores system med INTET andet. Mindst kan vi alle par år vælge nye idioter. Prøv lige det i Hvidrusland (eller snart i Polen og Ungarn, hvis de der tosser får lov til at fortsætte med at underminere basale demokratiske principper).

Jeg synes alle der bare brokker sig burde for en gangs skyld selv engagere sig i politik, selv hvis det bare gælder at lige læse de sidste lovforslag igennem, prøv at se på de her høringssvar, god fornøjelse:
https://www.ft.dk/samling/20211/lovfors ... 457929.pdf
Og så skal vi have direkte demokrati, og enhver dansker skal spilde tid lige at læse det, for de skal sgu afstemme?

Det med at have et parlament betyder at vi delegerer magten. Det er der ikke noget i vejen med. Man kan ikke tage sig af alt selv. Sørg for at delegere til de rigtige.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 28. okt 2021, 22:54

I Schweiz fungerer det sådan, at myndighederne og interesseorganisationer laver små videoer på maksimalt to minutter, som forklarer om et forslag, man skal stemme om.

Jeg må sige, at hvis danskerne ikke magter at se en informativ video på to minutter nogle en gang eller to om måneden, så er man også ude om det selv.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 28. okt 2021, 23:08

Flugteren skrev:
28. okt 2021, 22:54
I Schweiz fungerer det sådan, at myndighederne og interesseorganisationer laver små videoer på maksimalt to minutter, som forklarer om et forslag, man skal stemme om.

Jeg må sige, at hvis danskerne ikke magter at se en informativ video på to minutter nogle en gang eller to om måneden, så er man også ude om det selv.
De videoer, det lyder smart.
Men må de lyve / marketingsfortolke i de videoer?
Hvis det er som reklamer så er det ubrugeligt.
Og hvis de ikke må, hvem kontrollerer det og hvilke observans er de af?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 28. okt 2021, 23:20

Raptor357 skrev:
28. okt 2021, 23:08
Flugteren skrev:
28. okt 2021, 22:54

De videoer, det lyder smart.
Men må de lyve / marketingsfortolke i de videoer?
Hvis det er som reklamer så er det ubrugeligt.
Og hvis de ikke må, hvem kontrollerer det og hvilke observans er de af?
Nej, uanset hvad skal videoerne være upartiske og neutrale i fremlægning af sagen. Ifølge min bekendte overholdes dette i meget høj grad, nogle gange så meget, at interesseorganisationer som f.eks. støtter et forslag kommer til at fremstå næsten negative i forhold til forslaget.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 73 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Rulab » 28. okt 2021, 23:36

The Mad Viking skrev:
28. okt 2021, 14:35
Rulab skrev:
28. okt 2021, 12:57
C-X skrev:
28. okt 2021, 12:46
Måske DJ ikke skulle have gjort det, med tungen oppe bagi miljøministeren, og kalde det for en sejr, uden nogensinde have fået noget i bytte, for at fremrykke begivenhederne.
Du udtaler dig meget skråsikkert, ved du at DJ ikke uofficielt har fået det?
Der har været talt meget om udfasningen af plast haglskåle, udviklingen er i fuld gang, men der er endnu ikke sat data på udfasning.
Det er vel ikke urealistisk at tro DJ har købt mere tid på den front mod at tale for en relativ hurtig udfasning af bly.
Det ville jeg i så fald kalde et uhyggeligt dårligt bytte.
Haglskåle kan udskiftes med et andet materiale i morgen, hvis viljen ellers var der.
Det kniber mere med blyet.
Det er jeg lodret uenig i.
Bio haglskåle lader stadigvæk meget tilbage at ønske - dårlige skudbilleder, problemer med backbore løb, generelt meget svingende hastighed, følsom overfor fugt ved opbevaring samt en væsentlig højere pris.

Blyfri riffelpatroner til jagt i normalt forekommende kalibre derimod.
En højere pris og et problem i 6,5x55 til klasse 1 med nuværende krav, det er vel det?
Rettes energikravet, er det i praksis kun et reelt problem for gamle sortkrudtskalibre, som kun ganske få jægere anvender.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 28. okt 2021, 23:43

For sortkrudtsjægere og andre, som er afhængig af større klumper rent bly til riflerne, så kan jeg vel næsten kun se Bismuth som en udvej? I så fald vil prisen stige fra ikke ret meget til astronomisk.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 9. nov 2021, 15:39

Fast Fumble skrev:
28. okt 2021, 17:45
Ja, der har måske nok ikke været ret meget information ude, men jeg deltog i et seminar hvor forhandlerne fra DGI/Unionen (de har dannet fælles front) orienterede om sagens aspekter. Så lige her er det vist smuttet forbi dig, DGI/Union ER med ved bordet, men de forventer ikke rigtig at få noget igennem, udover MÅSKE en lidt længere implementeringsfrist end de 18 mdr der er lagt op til.
Hmmm. Det online seminar jeg var til var Skydebaneforeningen.
Der er noget fra Unionen her:
HØRINGSSVAR OM BEDRE BLYFORHOLD

Dansk Skytte Union har i dette efterår deltaget i drøftelser om et forslag fra det europæiske kemiske agentur (ECHA) om begrænsning af bly og dets bestanddele i ammunition til udendørsskydning og fiskegrej.
Forslaget er blevet drøftet på et fælles møde mellem Dansk Skytte Union, Skydebaneforeningen Danmark, DGI Skydning, Danmarks Jægerforbund, Rigspolitiet og Forsvaret.

Dansk Skytte Union har tillige indsendt et høringssvar til EACH, og dette høringssvar er vedlagt til information.

Udover dette, arbejder vores internationale organisationer ESC og Fitasc på at påvirke drøftelserne om forslaget på europæisk niveau.
http://skytteunion.dk/wp-content/upload ... af_bly.pdf
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 3 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af Styer SSG » 9. nov 2021, 23:13

Dette er måske :offtopic: , men jeg bliver altså så træt, når jeg læser, hvordan nogle af Jer altid er ude efter DJ.
Ved I egentlig hvad de kæmper imod på daglig basis?
Jeg var i sidste uge til formandsmøde i kreds 1( nordjylland). Her er pressechefen fra Dj med. Han havde et indlæg om,
hvordan situationen var for jagten mm i den nuværende politiske virkelighed.

Kort fortalt har vi, som I alle ved, er "rød" regering. Socialdemokraterne er jo ikke "rigtige røde", men de har støttepartier:
Enhedslisten er jo hovedsalig "no" jagt, våben og alt hvad der handler om nogen der ejer natur andre ikke må komme på.
SF er lidt det samme som Enhedslisten måske lidt mere "light"
De radikale trækker så lidt i den anden retning. De har forståelse for ejendomsretten og økonomi.
På rigtig mange områder er de forskellige partier slet ikke enige.

Men på et område kan de blive ret enige. "Det grønne"
Og "de grønne organisationer" har direkte adgang til regeringen.
Men Danmarks Jægerforbund anser de ikke som en "grøn organisation,
så derfor vil de ikke altid lytte til selv veldokumenterede argumenter. :wall:

Når der så er krise med støttepartierne, så kommer der et grønt lovforslag, hvor de måske kan tryne landmændene eller jægerne eller nogle andre de ikke kan li'.
Og man kan bare ikke gøre en skid, for regeringen vil blive ved magten :???:

Pressechefen gav et eksempel: Når der komme ren ny miljøminister, er det kutyme, DJ inden for de første fire fem dage kontakter ministeriet og ønsker tillykke med posten samt booker et møde med den nye minister inden for kort tid, en uge f.eks.. Det plejer at gå efter planen. Men ikke med denne regering. Der gik 5 måneder. :shock:

DJ' s forslag med udfasning af bly i riffelammo gav lidt goodwill, og det var "gratis", da der findes brugbare alternativer.
Ræsonnementet er: Bly er giftigt og skal ikke spredes i naturen. Jægerne skal ikke sprede gift i naturen. Længere er den ikke.
Og der er ikke et gyldigt modargument.

Hvis du nu sidder og læser dette og er ved at hidse dig op, så tænk på: Hvis dit svar begynder med - jamen du har ikke....
Så har du givet mig ret, for du startede med at sige ja-----men :biggrin:

Styer ssg
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 268 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af Greyberd63 » 10. nov 2021, 09:25

Styer SSG skrev:
9. nov 2021, 23:13
DJ' s forslag med udfasning af bly i riffelammo gav lidt goodwill, og det var "gratis", da der findes brugbare alternativer.
Ræsonnementet er: Bly er giftigt og skal ikke spredes i naturen. Jægerne skal ikke sprede gift i naturen. Længere er den ikke.

Hvis du nu sidder og læser dette og er ved at hidse dig op, så tænk på: Hvis dit svar begynder med - jamen du har ikke....

Styer ssg
Lige forkortet dit indlæg.

Helt enig, Unionen og formodenlig DGI har samme indstilling, en kamp kommer vi til at tabe, så det gælder mere om at få tid nok til omstilling(opsamling af 90 % afblyet, vedrørende sportskydning)

Vores og andres holdning til at bly ikke er farlig på jagten eller skydebaner, vil ikke blive hørt.

Vi skal bruge vores tid, energi og penge på tekniske løsninger så både jagt og sportskydnig kan forsætte.

mvh
Grey

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 628 times

Indlæg af Ras.Killing » 10. nov 2021, 10:24

Greyberd63 skrev:
10. nov 2021, 09:25
Styer SSG skrev:
9. nov 2021, 23:13

Styer ssg
Lige forkortet dit indlæg.

Helt enig, Unionen og formodenlig DGI har samme indstilling, en kamp kommer vi til at tabe, så det gælder mere om at få tid nok til omstilling(opsamling af 90 % afblyet, vedrørende sportskydning)

Vores og andres holdning til at bly ikke er farlig på jagten eller skydebaner, vil ikke blive hørt.

Vi skal bruge vores tid, energi og penge på tekniske løsninger så både jagt og sportskydnig kan forsætte.

mvh
Grey
Der er bare flere former for skydning, hvor opsamling ef bly ikke rigtig er muligt, og hvor der (endnu) ikke findes brugbare alternativer.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 10. nov 2021, 10:25

Greyberd63 skrev:

Ganske enig, men her bliver jeg lidt ked af det.
Jeg har svært ved at se hvordan Terrænpistol og IPSC kan fortsætte, for her bliver det MEGET dyrt, besværligt, begrænsende og i praksis ret tæt på umuligt at fortsætte disciplinerne. Og det er så lige de to ting jeg dyrker.

Fra "ude i Europa" ved jeg at IPSC "nemt" kan skydes indendørs. Men det kræver nogle grotesk store investeringer i indendørs skydefaciliteter, hvor både de voldsomme pladskrav og de store krav til udluftning er kostbare. Og hvor meget Terrænpistol vil der blive skudt, hvis disciplinen (som i forvejen ikke er international) skal skydes indendørs?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 210 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 10. nov 2021, 10:56

Fast Fumble skrev:
10. nov 2021, 10:25
Greyberd63 skrev:

Jeg har svært ved at se hvordan Terrænpistol og IPSC kan fortsætte, for her bliver det MEGET dyrt, besværligt, begrænsende og i praksis ret tæt på umuligt at fortsætte disciplinerne. Og det er så lige de to ting jeg dyrker.

Fra "ude i Europa" ved jeg at IPSC "nemt" kan skydes indendørs. Men det kræver nogle grotesk store investeringer i indendørs skydefaciliteter, hvor både de voldsomme pladskrav og de store krav til udluftning er kostbare. Og hvor meget Terrænpistol vil der blive skudt, hvis disciplinen (som i forvejen ikke er international) skal skydes indendørs?
Jeg tror, rigtig meget afhænger af, hvordan vores organisationer sammen med Miljøstyrelsen får defineret, hvad der menes med opsamling af bly. Hvis de overhovedet gider forsøge noget sådant.

I min optik er det ikke svært til en vis grad at opsamle bly fra en jord- eller grusvold, og så kan skydningen stadig foregå med bly, hvor kuglefanget er veldefineret. Det kommer til at koste, men det gør alt jo i miløets navn. Det er bla. en a grundene til, vi ikke er kommet længere.
Skydning på stålmål, vil jeg tro, er en saga blot.
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 268 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af Greyberd63 » 10. nov 2021, 11:38

Fast Fumble skrev:
Greyberd63 skrev:

Ja især IPSC vil få udforderinger, men hvis 90 % af blyet skal opsamles, må man formodenlig lægge banerne efter de steder hvor man feks med grus i´big bag, kan opsamle det.
Jeg ved godt at selv om der er mange IPSC skytter i danmark, og at stævnerne hurtigt bliver overtegnet.
Så er der få der rent faktisk arbejder.
En mulighed, kunne være at hæve stævne gebyrene, for at skaffe penge.

Jeg syntes ikke at dette blyforbud, er smart, jeg syntes at det er unødvendigt, men vi bliver nød til at starte planlægning med at det kommer.

Noge skydegrene såsom IPSC, bliver væsenligt mere udfordret, end klassisk 25 meter, men hvis man skal se positivt på sagen.
Så er IPSC også en diciplin i stigning, og der bør derfor være bedre muligheder for at skaffe penge, til de nødvendige ændringer.

Straks sværere med terrænskydning

mvh
grey

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 10. nov 2021, 11:53

Caspian1911 skrev:
10. nov 2021, 10:56
Fast Fumble skrev:
Greyberd63 skrev:

Jeg tror, rigtig meget afhænger af, hvordan vores organisationer sammen med Miljøstyrelsen får defineret, hvad der menes med opsamling af bly. Hvis de overhovedet gider forsøge noget sådant.

I min optik er det ikke svært til en vis grad at opsamle bly fra en jord- eller grusvold, og så kan skydningen stadig foregå med bly, hvor kuglefanget er veldefineret. Det kommer til at koste, men det gør alt jo i miløets navn. Det er bla. en a grundene til, vi ikke er kommet længere.
Men så fejer du jo også 80% af alle terrænskydningerne af banen, da de som oftes foregår på en midlertidig skydebane (et eller andet sted i terrænet, som godkendes til den pågældende skydning).

Her findes ikke deciderede kuglefang, og opsamling er praktisk talt umuligt.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 210 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 10. nov 2021, 12:37

Ras.Killing skrev:
10. nov 2021, 11:53
Caspian1911 skrev:
10. nov 2021, 10:56
Fast Fumble skrev:
Greyberd63 skrev:

Men så fejer du jo også 80% af alle terrænskydningerne af banen, da de som oftes foregår på en midlertidig skydebane (et eller andet sted i terrænet, som godkendes til den pågældende skydning).

Her findes ikke deciderede kuglefang, og opsamling er praktisk talt umuligt.
Der bliver nogle store udfordringer med at få placeret midlertidige kuglefang i terrænet, det er fuldstændig korrekt. Der kunne så pålægges et miljøgebyr på f.eks. 100 kr/skydning, til at håndtere kuglefang før og efter.
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 10. nov 2021, 13:53

Jeg finder det stadig ikke som en realistisk løsning.

En station på terræn vil som oftest bestå af 3-5 skiver, fordelt på en eller flere bomme. For nemheds skyld kunne vi sige de var placeret på én bom, dækkende et areal på ca. 1x1 meter.

Dvs. du skal have enten 6 kuglefang af 1x1 meter til hver station, eller ét kuglefang af 6x1 meter. Sådanne kuglefang skal du så have til 8-9 stationer. Det er omkring 50 stk. af sådanne kuglefang.

Samtisig skal de kunne klare grovvåben, så det er ikke bare blik det skal laves i. Ud over at det vil være rasende dyrt, så vil det også blive fuldstændig uhåndterligt.

... Og så har du stadigvæk udhulet konceptet, ved at begrænse dig til en bom pr. station., reelt vil du komme op på det dobbelte antal kuglefang, hvis du skal lave noget der minder om det vi har idag.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 10. nov 2021, 14:54

Ras.Killing skrev:
10. nov 2021, 13:53
Jeg finder det stadig ikke som en realistisk løsning.

En station på terræn vil som oftest bestå af 3-5 skiver, fordelt på en eller flere bomme. For nemheds skyld kunne vi sige de var placeret på én bom, dækkende et areal på ca. 1x1 meter.

Dvs. du skal have enten 6 kuglefang af 1x1 meter til hver station, eller ét kuglefang af 6x1 meter. Sådanne kuglefang skal du så have til 8-9 stationer. Det er omkring 50 stk. af sådanne kuglefang.

Samtisig skal de kunne klare grovvåben, så det er ikke bare blik det skal laves i. Ud over at det vil være rasende dyrt, så vil det også blive fuldstændig uhåndterligt.

... Og så har du stadigvæk udhulet konceptet, ved at begrænse dig til en bom pr. station., reelt vil du komme op på det dobbelte antal kuglefang, hvis du skal lave noget der minder om det vi har idag.
:goodpost:

NØJAGTIG hvad jeg tænker.
Selvfølgelig kan vi lave nogle simplificeringer til Terrænpistol for at gøre det mere praktisk håndterligt. I min klub kan vi droppe glide-målet (hvor målene kommer kørende forbi skytterne) og dobbelt-gyngen (hvor målene er ophængt i to asynkrone gynger), og finde en eller anden måde at klare de opdukkende mål. Så kan vi måske ende med en lovlig, men ret amputeret bane... Og det arbejde der er lagt i at bygge vægge, støbe fundament osv, det er så ... bare ærgerligt.
Men IPSC bliver bare umuligt.
Slava Ukraini!

Altmuligmand
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af Altmuligmand » 10. nov 2021, 17:23

Men hvordan ser det ud med blyforbuddet og jagt ammunition, som trådstarter omtalte?

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 10. nov 2021, 17:24

Altmuligmand skrev:
10. nov 2021, 17:23
Men hvordan ser det ud med blyforbuddet og jagt ammunition, som trådstarter omtalte?
Det er vedtaget og kommer i 2023.

De nærmere detaljer kendes endnu ikke.

Make Fyn fin again!

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 10. nov 2021, 17:33

Jeg er parat nu. Jeg var på skydebanen og teste hhv. Norma Ecostrike og RWS HIT Short Rifle i min SIG, og de skød alle rigtigt fint og fungerede uden problemer i en halvautomat.

Men den gode, billige træningsammunition vil jeg nødigt af med. :mad:

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 195 times
Been thanked: 27 times

Indlæg af Ingsorsi » 10. nov 2021, 17:48

Ras.Killing skrev:
10. nov 2021, 17:24
Altmuligmand skrev:

Et forbud skal vedtages ved lov. Hvordan kan en lov være vedtaget uden at den kendes? Vedtagne love skal da så vidt jeg husker offentliggøres i statstidende eller lign.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 10. nov 2021, 18:13

Flugteren skrev:
10. nov 2021, 17:33
Det kommer (så vidt jeg ved) heller ikke til at gælde på godkendte skydebaner.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 10. nov 2021, 18:50

Ingsorsi skrev:
10. nov 2021, 17:48
Ras.Killing skrev:
10. nov 2021, 17:24
Altmuligmand skrev:

Et forbud skal vedtages ved lov. Hvordan kan en lov være vedtaget uden at den kendes? Vedtagne love skal da så vidt jeg husker offentliggøres i statstidende eller lign.
Det er ikke en lov, det er en bekendtgørelse, den er på vej i høring:
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... gt-blyfri/
Og mens du sidder og læser dette her, så er den nye bekendtgørelse om ammunition enten på vej i høring, eller den er det allerede. Vi kan derfor ikke på nuværende tidspunkt gå mere i detaljer med, hvordan den endelige lovtekst kommer til at lyde. Men så snart bekendtgørelsen er sendt i høring, kommer vi selvfølgelig til at skrive en masse om udfasningen og de nye regler for anslagsenergi osv. Mere om det lige om lidt.
Detaljerne om nye grænser for energi og kuglevægte kommer til at fremgå der, det er den del der er spændende, ikke om det bliver vedtaget, for den kan udstedes af ministeren.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 11. nov 2021, 10:34

Ras.Killing skrev:
10. nov 2021, 18:13
Flugteren skrev:
10. nov 2021, 17:33
Det kommer (så vidt jeg ved) heller ikke til at gælde på godkendte skydebaner.
Skydebaner som opsamler mere end 90% (eller var det 95%) af blyet, kan undtages. Ellers ikke. Det er den viden jeg har samlet op, men jeg håber helt vildt du bare ved noget jeg ikke ved! Hvor har du den viden fra?
Slava Ukraini!

Besvar