Flugtskydning efter arbejde (opbevaring af våben i bil)

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
MN81
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland

Re: Flugtskydning efter arbejde (opbevaring af våben i bil)

Indlæg af MN81 » 10. nov 2021, 12:14

Hej alle

Mange tak for svar. Netop de mange svar i forskellige retninger illustrerer forvirringen, og derfor har jeg heller ikke taget våbenet med på arbejde (jeg arbejder ca 40 min i bil fra mit hjem og skydebanen er så yderlige 15 min væk fra mit abrjde, så det ville have været rigtig smart for mig at kunne tage våben med på arbejde)

Jeg synes dog at HR’s svar sætter hovedet på sømmet om at det ikke er lovligt. Og som andre her er jeg også yderst forsigtig med min våbenomgang.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 329 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 10. nov 2021, 12:35

Ras.Killing skrev:
10. nov 2021, 11:49
Fast Fumble skrev:
10. nov 2021, 10:27
Ras.Killing skrev:
10. nov 2021, 09:03
HR skrev:
9. nov 2021, 22:39
Da arbejde ikke er transport mellem opbevarings og og anvendelse må våbnet medbringes. ... Og §25 om midlertidig opbevaring hjælper os ikke, for opbevaring på arbejde er ikke opbevaring i forbindelse med flugtskydning (en anerkendelsesværdig anvendelse af en haglspreder):
Så du tolker det således, at den midlertidige opbevaring skal foregå i direkte forbindelse med aktiviteten? Og ikke nogen mellemstation.
Og det er også sådan jeg tolker bekendtgørelsen, for transport og opbevaring er to forskellige ting.
Så når jeg (og andre) køre til f.eks Dall for at skyde Dall Challenge, så ankommer vi typisk om fredagen, tager en over overnatning på hotel, tager til Dall og skyder lørdag, tilbage på hotel og overnatte til søndag, for så at køre til Dall igen at skyde og så køre hjem.

Mener du at mellemstationen på hotellet er ulovlig?
Det, du beskriver her, er jo netop transport fra Fyn til Nordjylland i forbindelse med stævne aktivitet, og midlertidig opbevaring under stævnet. Intet sted står der at konkurrence kun kan vare en dag, jeg har været til konkurrencer der varer mere end en uge.

Hotellet er jo netop midlertidig opbevaring i forbindelse med stævne aktivitet.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 10. nov 2021, 12:38

Ras.Killing skrev:
10. nov 2021, 11:59
C-X skrev:
10. nov 2021, 11:54
Din overnatning er en del af rejsen, mellem to seperate, anerkendelsesværdige arrangementer. Du skal naturligvis opføre dig således, at det er forsvarligt. Jeg ville nødig fanges med en høj promille og et skydevåben i transit.

Det er min tolkning.
Så det er fordi du ikke regner arbejdet som en del af rejsen imellem flugtskydning og hjemmet? Og er det uanset, hvor lang tids kørsel man har i mellem hjemmet, arbejdet og skydebanen?

Jeg har personligt svært ved at se, hvordan det at mellemlande på en arbejdsplads er væsentlig anderledes end at mellemlande på et hotel.
At du skal på arbejde, er ikke relevant for dit brug af våbenet.

Du kører på arbejde, med det formål at arbejde. Ja, det er helt uanset hvad der er belejligt for dig. Jeg har også haft chefer, der ikke synes at besøg i jagtbutikker var en del af min arbejdsdag, selvom det var belejligt, nu jeg alligevel var i byen eller tæt på.

Hvis der indgår en overnatning på hotel, i forbindelse med skydearrangementer, så er det en del af rejsen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 10. nov 2021, 14:18

Lad os tage et andet eksempel. Et skydestævne på KSC.

Jeg har 1 time og 30 min. kørsel til KSC (altså ca. 30 min. mere end hvad MN81 har til flugtskydningsbanen).

Skal jeg der over og skyde et endags stævne, så vil jeg køre der over og hjem igen samme dag. Er det et stævne over en weekend, så vil typisk tage en overnatning på hotel.

Dvs. det er ikke fordi at jeg ikke har mulighed for at køre hjem, det er fordi det er mere bekvemt at tage en overnatning i nærheden af stævnet (økonomisk gør det ikke den store forskel. Hotel kontra en ekstra tur over broen).

Hvis vi sammenligner det med MN81's scenarie, så har han godt nok 30 min. mindre kørsel, men ellers er grundlaget det samme. Det er mere bekvemt, og spare ham tid og kørsel. Præcis som en overnatning på hotel gør det for mig.

Hvis det ene er ulovligt, og det andet ok (og der er mange skytter der gør det samme som jeg...), så er der godt nok en hårfin grænse at balancere på.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 329 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 10. nov 2021, 14:40

Ras.Killing skrev:
10. nov 2021, 14:18
Hvis det ene er ulovligt, og det andet ok (og der er mange skytter der gør det samme som jeg...), så er der godt nok en hårfin grænse at balancere på.
Nu laver du en fatal fejl. Du anvender logik. Det er ikke logik, det er en bekendtgørelse!

Og i en juridisk sammenhæng, der tror jeg at "i forbindelse med konkurrence" skal tages MEGET bogstaveligt.
Så kan vi diskutere om "tilsvarende formål" vil dække dette eller hint scenarie, men det giver ingen mening, da ingen af os er i stand til at trække af på fortolkningens rækkevidde, og vi alle godt ved at kun en dom kan definere rækevidden. Debatten vil derfor ikke føre noget bugbart sted hen, med mindre nogen meldeer sig til at være "prøve-sag".
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 10. nov 2021, 14:54

Er der ikke nogen der er friske på at ringe til DJs jurist og spørge?

Hvis nej, så gør jeg det på fredag når jeg er tilbage på hjemmekontoret.

Peter

HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 238 times
Been thanked: 278 times

Indlæg af HR » 10. nov 2021, 15:18

Det er ikke nødvendigt. Michala vil sige at det kun er den direkte vej mellem to anerkendelsesværdige formål. Det er også hvad man lærer på forbundets instruktørkursus, hvor pensum helt sikkert er cleared med henne. Som et gråzoneeksempel giver de at man godt må tanke bilen på vejen hjem hvis tankstationen ligger på ruten. At gå på arbejde er langt inde i det sorte.

Jeg er ofte ude på kanterne af måtten, for eksempel aftensmad hjemme hos en kammerat efter en indviteret jagt. Jeg har måske også haft bøssen i bilen på arbejde. I de tilfælde gør jeg lige lidt extra for at sikre at mit våben ikke bliver stjålet (forskæftet i lommen og med ind). For hvis det blev stjålet, så smækker fælden med 100% sikkerhed, for der står i bekendtgørelsen at man skal sikre at uvedkommende ikke har adgang. Hvis der sker et tyveri har man altså per definition forbrudt sig imod reglerne. På samme måde som at man altid får skyld hvis man rammer en anden billist bagfra.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 10. nov 2021, 16:00

HR skrev:
10. nov 2021, 15:18
Hvis der sker et tyveri har man altså per definition forbrudt sig imod reglerne. På samme måde som at man altid får skyld hvis man rammer en anden billist bagfra.
Det der er simpelthen noget vrøvl. Altså bortset fra det med at ramme en bil bagfra… Den er god nok.

Skydevåben skal være under konstant tilsyn eller skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåst gemme eller fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

At nogen bryder ind i din bil gør den ikke til er tilgængeligt område for uvedkommende.
Fast Fumble skrev:
10. nov 2021, 14:40

Nu laver du en fatal fejl. Du anvender logik. Det er ikke logik, det er en bekendtgørelse!

Og i en juridisk sammenhæng, der tror jeg at "i forbindelse med konkurrence" skal tages MEGET bogstaveligt.
Men nu begrænser §25 sig jo så heller ikke kun til i forbindelse med konkurrence.

…midlertidig opbevaring af skydevåben i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål..

Bortset fra det, så er jeg helt enig med dig i, at vi ikke kan sige hvordan loven skal fortolkes :smile: og at den sikre løsning er at antage, at det er forbudt.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 10. nov 2021, 16:54

Det helt store spørgsmål her er jo om en tur på skydebanen efter arbejde er et anerkendelsesværdigt formål.

Det vil jeg spørge Michala om på fredag

Peter

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 10. nov 2021, 17:21

PSindrup skrev:
10. nov 2021, 16:54
Det helt store spørgsmål her er jo om en tur på skydebanen efter arbejde er et anerkendelsesværdigt formål.

Peter
Og såfremt han ikke mener det er tilfældet, så må du gerne stille det opfølgende spørgsmål - hvor går grænsen så?

Make Fyn fin again!

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 10. nov 2021, 17:46

Ras.Killing skrev:
10. nov 2021, 17:21
PSindrup skrev:

Peter
Og såfremt han ikke mener det er tilfældet, så må du gerne stille det opfølgende spørgsmål - hvor går grænsen så?
Det vil jeg også spørge hende om. :giggle:

Peter

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 10. nov 2021, 18:13

PSindrup skrev:
10. nov 2021, 17:46
Ras.Killing skrev:
10. nov 2021, 17:21
PSindrup skrev:

Peter

Peter
Satans også… antog jeg lige et køn :shock:

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 111 times
Been thanked: 128 times

Indlæg af FrederikF » 10. nov 2021, 20:06

Imho er en “tilfældig” jurists skøn ikke meget mere værd end flere af buddene i tråden. Hun kan heller ikke sige med sikkerhed hvor grænsen går for tolkningen af de ikke specifikt nævnte øvrige anerkendelsesmæssige formål.
Det kan kun ske ved dom.
Der er en del “plat og krone” i sådan en dom, da mange dommere ved meget lidt om det specifikke område vi er inde på. Og viden er væsentlig for at forstå “anerkendelsesværdigt”. For en jæger er træning et anerkendelsesmæssigt formål. Om en dommer forstår det? Måske :giggle:

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 10. nov 2021, 20:21

Ras.Killing skrev:
10. nov 2021, 18:13
PSindrup skrev:
10. nov 2021, 17:46

Peter
Satans også… antog jeg lige et køn :shock:
Det skal de ikke bekymre dem om unge dame, det kan ske for enhver :twisted:

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 10. nov 2021, 20:25

FrederikF skrev:
10. nov 2021, 20:06
Imho er en “tilfældig” jurists skøn ikke meget mere værd end flere af buddene i tråden. Hun kan heller ikke sige med sikkerhed hvor grænsen går for tolkningen af de ikke specifikt nævnte øvrige anerkendelsesmæssige formål.
Det kan kun ske ved dom.
Der er en del “plat og krone” i sådan en dom, da mange dommere ved meget lidt om det specifikke område vi er inde på. Og viden er væsentlig for at forstå “anerkendelsesværdigt”. For en jæger er træning et anerkendelsesmæssigt formål. Om en dommer forstår det? Måske :giggle:
En tilfældig jurist ansat til at være ekspert i bl.a. våbenlovgivningen må antages at vide mere om emnet end du og jeg.

Peter

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 10. nov 2021, 20:32

PSindrup skrev:
10. nov 2021, 20:25
FrederikF skrev:
Det kan kun ske ved dom.
En tilfældig jurist ansat til at være ekspert i bl.a. våbenlovgivningen må antages at vide mere om emnet end du og jeg.

Peter
Men hjælper det noget at en ekspert vurderer hvordan det burde tolkes, hvis den reelle tolkning foretages af en dommer der langt fra er ekspert?
Det der har betydning for os er det sidste, hvordan det vil blive tolket i praksis.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 111 times
Been thanked: 128 times

Indlæg af FrederikF » 10. nov 2021, 22:10

ReneKJ skrev:
10. nov 2021, 20:32
PSindrup skrev:
FrederikF skrev:
Det kan kun ske ved dom.

Peter
Men hjælper det noget at en ekspert vurderer hvordan det burde tolkes, hvis den reelle tolkning foretages af en dommer der langt fra er ekspert?
Det der har betydning for os er det sidste, hvordan det vil blive tolket i praksis.
Præcis :blink:

HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 238 times
Been thanked: 278 times

Indlæg af HR » 11. nov 2021, 00:08

FrederikF skrev:
Imho er en “tilfældig” jurists skøn ikke meget mere værd end flere af buddene i tråden….
På nogle måder er det næsten mindre værd. DJs jurist udtaler sig under et ansvar. Derfor bliver hun nød til at tage den mest restriktive tolkning sådan at Peter ikke kommer i uføre. En eller anden tilfældig bruger her inde kan skyde efter den mest sandsynlige tolkning.

Det der samme grund der gør enhver forespørgsel ved politiet spild af tid. De vil hellere 1000 gange sige at noget lovligt er ulovligt end bare en gang gøre det omvendte. For de får deres røv på komedie hvis de “giver lov” til noget ulovligt, men det er konsekvensløst at rådgive forkert på den anden side. Hvis man vil have et juridisk råd fra en professionel der er noget værd, så regn med at det koster det penge. Et gratis råd er som regel præcis prisen værd.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 11. nov 2021, 06:11

ReneKJ skrev:
10. nov 2021, 20:32
PSindrup skrev:
FrederikF skrev:
Det kan kun ske ved dom.

Peter
Det er heller ikke det en jurist gør

Jeg vender tilbage i morgen fredag

Peter

Peter
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 36 times
Been thanked: 51 times

Indlæg af Peter » 11. nov 2021, 07:54

HR skrev:
11. nov 2021, 00:08
FrederikF skrev:
Imho er en “tilfældig” jurists skøn ikke meget mere værd end flere af buddene i tråden….
På nogle måder er det næsten mindre værd. DJs jurist udtaler sig under et ansvar. Derfor bliver hun nød til at tage den mest restriktive tolkning sådan at Peter ikke kommer i uføre. En eller anden tilfældig bruger her inde kan skyde efter den mest sandsynlige tolkning.

Det der samme grund der gør enhver forespørgsel ved politiet spild af tid. De vil hellere 1000 gange sige at noget lovligt er ulovligt end bare en gang gøre det omvendte. For de får deres røv på komedie hvis de “giver lov” til noget ulovligt, men det er konsekvensløst at rådgive forkert på den anden side. Hvis man vil have et juridisk råd fra en professionel der er noget værd, så regn med at det koster det penge. Et gratis råd er som regel præcis prisen værd.
HR
Helt enig. Juristen har også interesse i organisationen. Hvis en bruger (jæger/skytte) kommer i lovmæssige problemer, kan DJ altid sige "vi sagde jo til ham/hende...."
Men juristen har måske kendskab til nogle sager, hvor sagens gråzone er krydset.

Brugeravatar
Bino
Gold Member
Gold Member
Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
Geografisk sted: Roskilde
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Indlæg af Bino » 8. dec 2021, 20:34

Hvad blev svaret fra DJ ?
Og hvis arbejdspladsen giver lov, kunne man så ikke montere et våbenskab der til opbevaring ?
Ham som var med fra starten.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 8. dec 2021, 22:37

Bino skrev:
8. dec 2021, 20:34
Og hvis arbejdspladsen giver lov, kunne man så ikke montere et våbenskab der til opbevaring ?
Hvis det er muligt, så vil jeg mene at det er mere end rigeligt, for at leve op til kravene for midlertidig opbevaring :thumbup:

Make Fyn fin again!

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 9. dec 2021, 13:18

Bino skrev:
8. dec 2021, 20:34
Hej igen

Jeg havde en lang og spændende snak med DJF, og den korte version er at vi godt må have vores våben bag i bilen på vej til skydebanen, og så "gøre holdt" på arbejdspladsen. En tur på skydebanen ER et anerkendelsesværdigt formål, ifølge ham.
Transporten må dog ikke strække sig til mere end fra 24 timer før, til 24 timer efter, begivenheden.

§11 beskriver transporten
§24 beskriver den generelle opbevaring
men
§25 beskriver undtagelserne - og det er den der gør transporten mulig

Våbnet skal opbevares aflåst, og det krav tilfredsstiller bilen og dennes bagagerum.
Ammunitionen skal opbevares særskilt og det kunne være handskerummet, eller kabinen hvis den er separat aflåst i forhold til bagagerummet.

Et skab på arbejdespladsen - og det behøver ikke at være et godkendt våbenskab - kan også benyttes hvis man kan holde opsyn eller tilsyn med det.

Og så lige en lille juridisk spidsfindighed.

Tilsyn er hvis man får andre til at holde øje med ens våben
Opsyn er hvis man selv holder øje med ens våben

https://www.elov.dk/bekendtgorelse-om-v ... paragraf24

Sig til hvis jeg skal uddybe yderligere hvad han forklarede mig

Peter
Senest rettet af PSindrup 9. dec 2021, 14:13, rettet i alt 2 gange.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 9. dec 2021, 13:25

Tak.

Jeg er noget overrasket, da jeg ville mene, at et stop på arbejdspladsen, af en 7-10 timers varighed, ville blive vurderet som hovedformålet med rejsen, og ikke de efterfølgende par timer på skydebanen, uanset det nok er den del man ser mest frem til.

Edit, tilføjet:
Jeg kunne godt tænke mig at vide, om der ligger en eller flere domstolsafgørelser til grund for denne tolkning, eller om vi er ude i noget der tangerer ønsketænkning.
Det forekommer mig, at skulle SKAT afgøre om en tur var af nød eller til fornøjelse, ville de ikke være lige så large.
Senest rettet af C-X 9. dec 2021, 13:30, rettet i alt 2 gange.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 9. dec 2021, 13:29

C-X skrev:
9. dec 2021, 13:25
Tak.

Jeg er noget overrasket, da jeg ville mene, at et stop på arbejdspladsen, af en 7-10 timers varighed, ville blive vurderet som hovedformålet med rejsen, og ikke de efterfølgende par timer på skydebanen, uanset det nok er den del man ser mest frem til.
Det er dette i 25 der gør det muligt, i.flg. DJF:
Bestemmelserne i § 24, stk. 2, 4 og 5, finder ikke anvendelse på midlertidig opbevaring af skydevåben i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål.
Han understregede at det var et emne der havde været oppe og vende adskillige gange og han var 100% sikker i sin sag.

Peter

Besvar