Må et haglgevær med flere end 2 skyd ejes?
-
- Banned
- Interesser: Skyd
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 65 times
- Been thanked: 47 times
Må et haglgevær med flere end 2 skyd ejes?
Man må ikke gå på jagt I Danmark med haglgevær med mere end 2 skud. Den skal plomberes så den kun kan indholde 2 skud. Men går man på jagt I udlandet er det en anden sag. Der må man gerne have flere skyd i våbenet.
Må et jagtgevær med plads til flere skud ejes i Danmark, evt lerdue træne med det, men selvfølgelig ikke jage med det i Danmark.
Udfordringen er at jeg har forelsket mig i en sjögren, og den er på 5 skud. Og da den er speciel ville det være meget synd at ødelægge den
Må et jagtgevær med plads til flere skud ejes i Danmark, evt lerdue træne med det, men selvfølgelig ikke jage med det i Danmark.
Udfordringen er at jeg har forelsket mig i en sjögren, og den er på 5 skud. Og da den er speciel ville det være meget synd at ødelægge den
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.
- FBN
- Platin Member
- Interesser: Alt med/om våben :-)
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 101 times
Re: Må et haglgevær med flere end 2 skyd ejes?
Ja du må eje, men ikke anvende i Danmark.
Som jeg læser/tolker det.
1.
§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,
3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.
Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
1.
§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,
3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.
Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Senest rettet af FBN 14. nov 2021, 00:29, rettet i alt 1 gang.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Ja, det må ejes, om det må bruges/trænes med er en evig diskussion. Den er der adskillige sider med herinde allerede.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
-
- Banned
Jeg kunne forstille mig der trods alt er lidt forskel på om man komme med en moderne halvautomat eller pump, eller man kommer med noget sjælden og historisk som feks;Bofhenator skrev: ↑14. nov 2021, 00:10Ja, det må ejes, om det må bruges/trænes med er en evig diskussion. Den er der adskillige sider med herinde allerede.
walther toggle lock shotgun eller en sjögren Når det gælder banes regler. Når det er loven siger den Max 2 skud til jagt. (Mener jeg)
- FBN
- Platin Member
Næ det er skam banens godkendelse og hvilken
skyde discipliner der tilbydes, der er bestemmende
for hvad du må skyde med af våben og antal skud
i magasinet.
Så du må undersøge hvad de siger og hvad der står
af regler på de baner du vil skyde med den på.
Mig bekendt er det kun IPSC (shoitgun) der bruger
mere end 2 skud, og det skyder man kun i udlandet,
grundet den lempelige Danske lovgivning
i magasinet.

MVH Frank.
-
- Banned
Nu er det jo ikke en skyde deciplin, men jagt træning.FBN skrev: ↑14. nov 2021, 03:11Næ det er skam banens godkendelse og hvilken
i magasinet.
05F92E6D-7AD7-4629-926B-0604136BF8C8.jpeg
- FBN
- Platin Member
Skriv til JM for endelig svar, det er nok det eneste du reelt
kan bruge til noget…
Jeg har lært at Enten går man på jagt eller på
skydebane (skydediciplin), der er i DK ikke noget
der hedder eje og skyde med våben for sjov.
(Ville ellers være “sjovt”)
Jagt = 1 i magasin 1 i kammer ialt 2 skud
Skydediciplin trap/skeet er ifølge dansk skytteunion
samme regel som jagt.
Våbenloven giver lov til at eje en med plads
i magasin til mere end 1 skud, men der står
ikke du må anvende den.
Så indtil der er lovtekst der siger modsat eller
forklaring skriftlig fra JM, så vil jeg ikke selv
risikere en våben sag og miste alt ret til våben,
selv om jeg også syntes det kunne være sjovt
med en ældre pump eller halvautomat med
flere skud i magasin også lerdue skydning….
kan bruge til noget…
Jeg har lært at Enten går man på jagt eller på
skydebane (skydediciplin), der er i DK ikke noget
der hedder eje og skyde med våben for sjov.
(Ville ellers være “sjovt”)
Jagt = 1 i magasin 1 i kammer ialt 2 skud
Skydediciplin trap/skeet er ifølge dansk skytteunion
samme regel som jagt.
Våbenloven giver lov til at eje en med plads
i magasin til mere end 1 skud, men der står
ikke du må anvende den.
Så indtil der er lovtekst der siger modsat eller
forklaring skriftlig fra JM, så vil jeg ikke selv
risikere en våben sag og miste alt ret til våben,
selv om jeg også syntes det kunne være sjovt
med en ældre pump eller halvautomat med
flere skud i magasin også lerdue skydning….
MVH Frank.
- FrederikF
- Platin Member
- Interesser: Våben, ammunition, jagt
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 128 times
Så længe du ikke stopper mere end to skud i på banen, så sker der sikkert ikke noget
Som beskrevet er grundlaget uklart.
Du kan også lave en plombering det ikke ødelægger.
Mine gamle autoer og pumpere har forskellige træpløkke i stalleret og er købt sådan fra ny. Intet ødelagt.
Mvh Frederik

Mine gamle autoer og pumpere har forskellige træpløkke i stalleret og er købt sådan fra ny. Intet ødelagt.
Mvh Frederik
-
- Gold Member
- Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
- Geografisk sted: Vestsjælland
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 38 times
Mon der er nogen der stiller spørgsmål til om den er plomberet eller ej hvis du nøjes med at lade med 2 skud når du er på skydebanen?
-
- This member is
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 238 times
- Been thanked: 278 times
Formodentligt ikke. Men du sætter skydelederen i en lidt dum situation hvis det bliver opdaget. Det er hans ansvar at baneinstruksen bliver overholdt, og i instruktionen finder vi tit et krav om maks to skud (den uendelige diskussion om bruge og anvende holder vi lige ude her). Skydelederen står der frivilligt så du kan skyde, så det er lidt lunkent at gøre noget der gør ham strafbar.
HR
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
- FBN
- Platin Member
Så er dine gamle pump og halvautomatiske vel reeltFrederikF skrev: ↑14. nov 2021, 08:42Så længe du ikke stopper mere end to skud i på banen, så sker der sikkert ikke noget![]()
Mvh Frederik
ikke lovlige til jagt i DK ???
Syntes at havde læst følgende :
hvis de forsynes med en permanent anordning, der sikrer, at de højst kan indeholde 2 patroner.
Og det var krymp af magasinrør, skære ud i magasin
og bukke metallet ind eller svejse en plump i.
Eller er det ændret igen ????
MVH Frank.
-
- This member is
Det er endnu en af de uendelige diskussioner. Der står permanent i lovgivningen, det er det eneste vi har at forholde os til. Det med krympning etc. står der ikke nogen steder i gældende lovgivning. Men hvad er permanent? Det ved vi ikke, for der har ikke været nogen dom.
HR
HR
- BentxBetjent
- Platin Member
- Interesser: Rifler, airguns
- Geografisk sted: Udenfor Horsens
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 91 times
Permanent er jo at noget ikke kan laves tilbage igen. Men man kan jo altid udskifte.HR skrev: ↑14. nov 2021, 09:10Det er endnu en af de uendelige diskussioner. Der står permanent i lovgivningen, det er det eneste vi har at forholde os til. Det med krympning etc. står der ikke nogen steder i gældende lovgivning. Men hvad er permanent? Det ved vi ikke, for der har ikke været nogen dom.
HR
Den lidt blødere udlægning er, at for at det er permanent. Så skal der bruges værktøj til at ændre.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
-
- This member is
Tolkninger er som røvhuller, alle har en. Jeg vil holde min for mig selv her, da emnet er uddiskuteret mange gange allerede uden nogen endegyldig konsensus.
HR
HR
-
- Banned
Men det jeg kan komme frem til her i tråden er;
Jeg må gerne eje et jagtgevær med plads til mere end 2 patroner. Men kun til jagt i udlandet og ikke i Danmark.
Jeg må muligvis tage den med på lerduebane så længe jeg kun lader op med 2 patroner. (Lige som dgi pistolskydning..... Max 5 patroner uanset våbenets kapacitet)
Jeg må gerne eje et jagtgevær med plads til mere end 2 patroner. Men kun til jagt i udlandet og ikke i Danmark.
Jeg må muligvis tage den med på lerduebane så længe jeg kun lader op med 2 patroner. (Lige som dgi pistolskydning..... Max 5 patroner uanset våbenets kapacitet)
- CO
- Platin Member
- Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 176 times
Jeg kan ikke få ind i min tykke skal, hvordan stk. 2 kan tolkes som om man også må anvende, når der kun står erhverve og besidde, mens der i stk. 1 står erhverve, besidde, bære og anvende.FBN skrev: ↑14. nov 2021, 00:09Ja du må eje, men ikke anvende i Danmark.
1.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot
Sportsskytteklubben Mildot
-
- This member is
Du må gerne eje.
Du må måske anvende.
Men jeg kender ingen lerduebaner der tillader inden for baneinstruksen at våben kan indeholde mere end 2 patroner. Et par gange har jeg personligt måtte hive en skytte diskret i ærmet og bede om at der er plomberet næste gang han kommer. En enkelt gang ville skytten diskutere. Han blev bedt om at forlade banen.
HR
-
- Platin Member
- Interesser: Buejagt
- Geografisk sted: Kbh nv
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 60 times
ja ude på Københavns flugtskytteklub gør deKortmentyk skrev: ↑14. nov 2021, 08:44Mon der er nogen der stiller spørgsmål til om den er plomberet eller ej hvis du nøjes med at lade med 2 skud når du er på skydebanen?
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Det er herrenemt at plombere en Sjögren så du kan tage den med på skydebanen.
Du fjerner en stopskrue, så kan du tage magasinrøret ud i sin helhed. I endeproppen sidder endnu en lille stopskrue der også skal skrues ud, så kan du skrue endeproppen af. Nu står du med magasinfjederen strittende ud. Put en rundpind på 24-25 cm længde ned i midten af røret og luk det hele igen i omvendt rækkefølge.
Nu har du et intakt gevær hvor der kun kan føres én patron i kammeret og én i magasinet, og der er ikke en sjæl på skydebanen der vil løfte et øjebryn. Det er også rarest for én selv at have det på den måde. Du kan til enhver tid demonstrere for den baneansvarlige at magasinet kun kan rumme én patron.
Men det er ikke en permanent anordning så den går ikke rigtigt til jagtbrug. Jeg har tænkt på, om jeg på et tidspunkt vil lodde den lille stopskrue fast i endeproppen, så anordningen bliver permanent. Jeg er ikke helt vild med det, for jeg kan godt lide at kunne adskille og vedligeholde grejet, men det er da en mulighed.
Jeg har kun én gang læst om, at politiet har kontrolleret magasinkapacitet på jagt. De valgte den helt praktiske tilgang at de overhovedet ikke interesserede sig for den tekniske løsning, men kun for, om der kunne være mere end to patroner i geværet. Kunne der ikke det, slog de sig tilfreds med, at alt var i orden. Jeg tør ikke satse på at de vil være lige så pragmatiske en anden gang.
Du fjerner en stopskrue, så kan du tage magasinrøret ud i sin helhed. I endeproppen sidder endnu en lille stopskrue der også skal skrues ud, så kan du skrue endeproppen af. Nu står du med magasinfjederen strittende ud. Put en rundpind på 24-25 cm længde ned i midten af røret og luk det hele igen i omvendt rækkefølge.
Nu har du et intakt gevær hvor der kun kan føres én patron i kammeret og én i magasinet, og der er ikke en sjæl på skydebanen der vil løfte et øjebryn. Det er også rarest for én selv at have det på den måde. Du kan til enhver tid demonstrere for den baneansvarlige at magasinet kun kan rumme én patron.
Men det er ikke en permanent anordning så den går ikke rigtigt til jagtbrug. Jeg har tænkt på, om jeg på et tidspunkt vil lodde den lille stopskrue fast i endeproppen, så anordningen bliver permanent. Jeg er ikke helt vild med det, for jeg kan godt lide at kunne adskille og vedligeholde grejet, men det er da en mulighed.
Jeg har kun én gang læst om, at politiet har kontrolleret magasinkapacitet på jagt. De valgte den helt praktiske tilgang at de overhovedet ikke interesserede sig for den tekniske løsning, men kun for, om der kunne være mere end to patroner i geværet. Kunne der ikke det, slog de sig tilfreds med, at alt var i orden. Jeg tør ikke satse på at de vil være lige så pragmatiske en anden gang.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Silver Member
- Interesser: genladning
- Geografisk sted: sjælland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 29 times
Bare lige en kort summering.
stortset Alle er enig om at du må:
Eje et haglgevær med plads til mere end 2 patroner.
Kun gå på jagt med et gevær som er plomberet til Max 2 patroner.
Respektere at du skal overholde banens godkendelse (som vist altid siger Max 2. Patroner) (hvad enten det så ville være lovligt eller ej at have et haglgevær med der kan indeholde mere end 2 patroner i hendhold til lovgivningen), idet at banens godkendelse med rette kan være lig med eller strengere end loven.
Uendighed om følgende er lovligt:
Skyde til lerduer med et uplumberet gevær hvis du gør det på egen jord med et haglgevær der kan have mere end 2 patroner, uagtet om du putter mere end 2 patroner i eller ej.
Blomsterpind I magasin som begrænsning selvom det kræver værktøj at fjerne den.
Alle er enige om at dette Altid ulovligt:
jagt med haglgevær med plads til mere end 2 patroner I Danmark selvom du kun fylder 2 patroner I.
stortset Alle er enig om at du må:
Eje et haglgevær med plads til mere end 2 patroner.
Kun gå på jagt med et gevær som er plomberet til Max 2 patroner.
Respektere at du skal overholde banens godkendelse (som vist altid siger Max 2. Patroner) (hvad enten det så ville være lovligt eller ej at have et haglgevær med der kan indeholde mere end 2 patroner i hendhold til lovgivningen), idet at banens godkendelse med rette kan være lig med eller strengere end loven.
Uendighed om følgende er lovligt:
Skyde til lerduer med et uplumberet gevær hvis du gør det på egen jord med et haglgevær der kan have mere end 2 patroner, uagtet om du putter mere end 2 patroner i eller ej.
Blomsterpind I magasin som begrænsning selvom det kræver værktøj at fjerne den.
Alle er enige om at dette Altid ulovligt:
jagt med haglgevær med plads til mere end 2 patroner I Danmark selvom du kun fylder 2 patroner I.
Senest rettet af Fastanhol 14. nov 2021, 21:08, rettet i alt 2 gange.
- Epae
- Platin Member
- Interesser: Flugt- og riffel-skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 114 times
- Been thanked: 129 times
Jeg er blevet spurgt omkring det allerede første gang jeg havde min (plomberede) halvauto med derude.Cp-Medic skrev: ↑14. nov 2021, 14:39ja ude på Københavns flugtskytteklub gør deKortmentyk skrev: ↑14. nov 2021, 08:44Mon der er nogen der stiller spørgsmål til om den er plomberet eller ej hvis du nøjes med at lade med 2 skud når du er på skydebanen?
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win
- Krung
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
- Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 137 times
Det tror jeg ikke du skal regne med. Hvis politiet fanger dig på med den og du ikke er på vej til Sverige, ryger jagttegnet.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
-
- This member is
Der er heller ikke forskel hos os. Men man kan til gengæld ret godt styre risikoen for at der bliver spurgt ind til det med hvordan man opfører sig. 99% af de skytter der kommer hos os med en halvauto går bare ind og skyder deres duer uden at der er nogen det løfter et øjenbryn. Vi er jo heller ikke sat i verden for at mistænke og kontrollere folk. Den sidste % motivere os lige til at holde øje med dem.
Ok, lige en Typhoon vil nok påkalde sig lidt ekstra opmærksomhed fra start. Men det er, for mit vedkommende, mest fordi jeg ved at de sælges med plombering af magasinet til 2 skud (en for meget) og at jeg ved hvor pisse irriterende de er at lade med en i kammeret. Men jeg kan fint se fra afstand om brugeren er på måtten eller ej.
HR
- FBN
- Platin Member
Hvorfor ikke havde en komplet magasin rør som er permanent krympet til brug i Danmark med plads til en patron og en som ikke er det til brug i udland. Så er den ged jo barberetLassescout skrev: ↑14. nov 2021, 15:10Det er herrenemt at plombere en Sjögren så du kan tage den med på skydebanen.

MVH Frank.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Geværet er bygget i 1908, så det flyder ikke med reservedele rundt omkring. Det kan sikkert customfremstilles men det ligger langt uden for mine evner. En anden mulighed er simpelthen at finde et eksemplar mere og så få det ene magasinrør krympet. Jeg ville gerne have fundet et af de 500 eksemplarer der blev fremstillet med to løbssæt, så kunne man gøre sådan. Der er flere muligheder.Hvorfor ikke havde en komplet magasin rør som er permanent krympet til brug i Danmark med plads til en patron og en som ikke er det til brug i udland. Så er den ged jo barberet![]()
Hilsen Lasse.