Jeg har kontaktet sælger og ønsker at lade handlen gå tilbage, men det er han, ifølge hans advokat, blevet frarådet....
Hvad gør jeg? Er pengene tabt? Kan jeg melde ham for svindel og få noget ud af det?
Du lavede flere fejl her:Kortmentyk skrev: ↑26. nov 2021, 19:56For ca. 2 måneder siden købte jeg en natkikkert på dba. Jeg besøgte manden og kiggede på kikkerten og vi blev enige om at handle. Jeg overførte det fulde beløb på MobilPay, fik oplysningerne på kikkerten og søgte tilladelsen. Han fortalte mig at han havde glemt at søge tilladelse til kikkerten da han købte den brugt, men det var ikke noget problem og jeg kunne bare opgive ham som sælger når jeg søgte tilladelse. Nu er det 2 måneder siden jeg søgte og PAC fortæller mig at der er et problem med registreringen af kikkerten og at jeg skal forvente yderligere 5 måneders sagsbehandlingstid
.
Jeg har kontaktet sælger og ønsker at lade handlen gå tilbage, men det er han, ifølge hans advokat, blevet frarådet....
Hvad gør jeg? Er pengene tabt? Kan jeg melde ham for svindel og få noget ud af det?![]()
Har du købt kikkerten velvidende at der ikke var en eksisterende tilladelse, så har du vel reelt begået lovbrud, så at melde ham for svindel bringer bare dig selv i fedtefadet. Lad du PAC tage den tid det tager og se om du får tilladelsen, og hold dig under radaren.Kortmentyk skrev: ↑26. nov 2021, 19:56For ca. 2 måneder siden købte jeg en natkikkert på dba. Jeg besøgte manden og kiggede på kikkerten og vi blev enige om at handle. Jeg overførte det fulde beløb på MobilPay, fik oplysningerne på kikkerten og søgte tilladelsen. Han fortalte mig at han havde glemt at søge tilladelse til kikkerten da han købte den brugt, men det var ikke noget problem og jeg kunne bare opgive ham som sælger når jeg søgte tilladelse. Nu er det 2 måneder siden jeg søgte og PAC fortæller mig at der er et problem med registreringen af kikkerten og at jeg skal forvente yderligere 5 måneders sagsbehandlingstid
.
Hvad gør jeg? Er pengene tabt? Kan jeg melde ham for svindel og få noget ud af det?
Ah, OP vælger jo netop at ansøge om tilladelse, fordi loven kræver det. I princippet behøver man jo ikke at se sælgers tilladelse - men det er en god idé, og fjerner eventuelle misforståelser og sikrer, at våbnet/våbendelen rent faktisk er lovlig.
Vi er enig om at OP ikke har haft kikkerten i sin besiddelse, og måske også betalt før han fik at vide at papirarbejdet ikke var iorden - men så skulle OP havde stoppede op der og krævet pengene retur(og evt. have anmeldt sælger for ulovlig våbenbesiddelse) - men OP forsætter processen og ansøger velvidende at sælger ikke må besidde denne kikkert.
Kunne det tænkes at det var fordi han havde modtaget en "åbningsskrivelse" fra politiet at sælger har kontaktet en advokat?
Mig bekendt har det aldrig været lovligt, heller ikke med pard 07. At mange har troet meget og fortalt det som sandhed til villige lyttere, er derimod et kendt fænomenSila0079 skrev: ↑27. nov 2021, 23:02Har der ikke også været noget med sådan en ting som en Pard NV007, som kunne sælges uden tilladelse, fordi den kan bruges som håndspotter? Men så er reglerne blevet lavet om siden, så alt det der KAN bruges som natsigte på et våben, kræver tilladelse, og ikke blot kan eksistere som håndspotter?
Dem må der vel florere en del af, og der må næsten have været en dato hvor de skulle have været registreret inden? Kan de så ikke gøres lovlige længere, hvis sælger ikke selv har fået registreret dem, imens tid var?
Det er helt misforstået. Det har hele tiden været sådan, at nattesynsoptik som er konstrueret til at montere på et skydevåben er tilladelseskrævende. Pard 007 er konstrueret til at montere på en sigtekikkert, og dermed på et skydevåben, så den har altid været tilladelseskrævende, også selv om den kan afmonteres og bruges som spotter.Sila0079 skrev: ↑27. nov 2021, 23:02Har der ikke også været noget med sådan en ting som en Pard NV007, som kunne sælges uden tilladelse, fordi den kan bruges som håndspotter? Men så er reglerne blevet lavet om siden, så alt det der KAN bruges som natsigte på et våben, kræver tilladelse, og ikke blot kan eksistere som håndspotter?
Dem må der vel florere en del af, og der må næsten have været en dato hvor de skulle have været registreret inden? Kan de så ikke gøres lovlige længere, hvis sælger ikke selv har fået registreret dem, imens tid var?
Dejligt at det lykkedes med en glædelig udgang for alle parter.Kortmentyk skrev: ↑16. feb 2022, 17:44Jeg kom i kontakt med en forhandler af kikkerten og han kunne fortælle mig at der godt, før i tiden,havde kunnet købes clip on kikkerter tilladelsesfrit, men at det blev forbudt for 4 år siden. Han tog kontakt til en på PAC og min ansøgning blev pillet ud af bunken. Sælger søgte herefter som både sælger og køber - der blev udstedt tilladelse til ham og min ansøgning blev lagt i bunken igen og efterfølgende fikj eg så min tilladelse.