Gerdson39 skrev: ↑30. nov 2021, 11:51
Jeg tror ikke det bliver så nemt at finde noget fornuftigt .243 der opfylder 2000 Joule E100 kravet.
Ja, med high speed, men så taler vi om lav vægt. Fysikken siger E= 1/2 mv² - det er så kinetisk energi, dermed kan man nemt opnå 2000 Joule selv med en letvægts projektil, bare den er hurtig nok. Spændende bliver dog terminal ballistiken - hvor meget af denne energi virker så faktisk på kroppen. Det nytter jo ikke hvis den bare puster igennem.
Så kan man godt argumentere at i praksis falder vildtet også i Østrig og UK. Men så må der egentlig være noget galt med de 2000 Joule. Den gælder jo også i Tyskland. Jeg vil tro at et lidt tungere projektil der måske ikke opfylder de 2000 Joule kan være bedre end triple speed of sound på 5g.
I Østrig står der i loven, at det anvendte kaliber skal være ansvarligt valgt med hensyn til størrelse af vildtet. Det giver så meget mere mening (men kræver også at folk tænker sig om selv).
Jeg vil da glæde mig hvis .243 bliver mere populær igen, så stiger en af mine rifler i (praktisk) værdi ;-).
Det kan nu nok lykkes uden de store problemer. Vi ved efterhånden, at fart er essentielt for et blyfrit projektil i forhold til ekspansion, og unægtelig må en høj hastighed gøre det nemmere for projektilet at ekspandere til sit maksimum i dyret. Vi har heller ikke set det sidste til udviklingen af blyfrie projektiler endnu, ej heller har vi set fabrikkerne udvide fabriksladningerne med blyfri projektiler til de smalhalsede kaliber.
Det kommer nok efterhånden som de forskellige lande ændrer kravene til de forskellige vildtkategorier og tilpasser disse til de blyfrie projektiler. Jeg kunne godt forestille mig, at især fragmenterende ammunition bliver mere udbredt som mulighed til mindre vildt (rådyr og nedefter), hvor dyrets størrelse ikke hjælper et ekspanderende blyfrit projektil i særlig høj grad. RWS lader f.eks. deres .308 Win blyfri med fragmenterende og ekspanderende projektiler, hvor den første er ment til brug på rådyr, og den sidste til kronvildt, dåvildt, elg og vildsvin.
Nu om dage er de e100=2000J en klar grænse, som definerer hvornår du må anvende en given kugle/kaliber til det større vildt i DK. I princippet er der intet i vejen for, at du tager en .22 Rem med på jagt på kronvildt, hvis du kan lave en ladning, der overholder kravene. Det er en måde at undgå at skulle tage stilling til, hvorvidt grovere kalibre er bedre egnet end mindre kalibre, som leverer højere hastighed.
Personligt spår jeg, at vi (især når/hvis EU forbyder blyfrit til jagt i 2025) kommer til at se et våbenkapløb i form af mindre kalibre, som bliver presset langt op i hastighed, både af privatpersoner og fabriksproducenter, så de kan anvendes til større vildt.