PSindrup skrev: ↑10. dec 2021, 08:14
S - S - S skrev: ↑9. dec 2021, 21:50
DJ må kunne fremsende dokumentation. Altså en instans der bekræfter deres tolkning. Ellers er det intet værd.
De mener jo f.eks. også, at man kan kører ærinder, med sit skydevåben i køretøjet, læs
https://www.jaegerforbundet.dk/jagt/jag ... -fra-jagt/. Og det er da simpelthen noget vrøvl.
Det virker lidt som om, at man ikke adskiller, Transport og Opbevaring. Det er to forskellige kapitler i bekendtgørelsen om våben og ammunition m.v. Taler man transport, så er det allerede slået fast, at det særligt for skydevåben gælder, at disse kun må medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes (jagtområde, skydebane osv.), når transporten sker direkte til og fra aktiviteten, eller i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignede anerkendelsesværdige formål. Det er derfor ikke tilladt at tage skydevåbenet med på forskellige ærinder på vej til eller fra skydebanen mv. Så selvom man skal på jagt, tager man ikke ind forbi bageren. For de fleste siger det vel forhåbentlig også sig selv.
Det drejer sig om transport, opbevaring
og undtagelser
§11, §24 og §25 som tidligere nævnt
Hvis du ikke er tilfreds med de svar jeg har fået på vores vegne, så er du meget velkommen til selv at forfølge sagen.
Jeg foretager mig ikke yderligere.
Peter
Ja, det er jeg klar over.
Der er dog ikke noget kapitel der hedder undtagelser!
Men, ja, §25 giver nogle undtagelser i forhold til §24. Disse §§ fremgår under kapitlet, opbevaring. §25 giver ikke nogle undtagelser i forhold til indholdet i §11 under kapitlet transport. Det er ret væsentligt, mener jeg.
Jeg prøver lige at opstille 2 eks. for at forklarer min pointe.
Eksempel 1
Hvis man skal til et IPSC stævne over 2 dage og overnatning er nødvendig. Så er der indført lempeligere regler for opbevaring af våben i forbindelse med konkurrenceskydning, hvor skytter har behov for at medbringe våben til steder og arrangementer, hvor der ikke er våbenskabe til rådighed. Det er dermed tilladt midlertidigt at opbevare våben uden for våbenskabet i forbindelse med at man tager til et stævne over 2 dage. Jf. §25.
Eksempel 2
Man skal på jagt over 1 dag. Programmet for dagen er morgen-arrangement, jagt, aftens-arrangement. Man mødes på et givent klokkeslæt tidlig morgen og slutter tidlig aften. Det samme omkring opbevaring gælder naturligvis her. Altså, jf. §25.
Men §25 regulerer ikke indholdet i §11, men udelukkende §24. Derfor, når man transportere sit våben, så er det §11 der forklarer, hvordan du skal forholde dig i forhold til dit skydevåben og ikke §24 og 25. Og jeg prøver lige med et eks. igen for at komme med min pointe.
Hvis man er på vej til f.eks. skydebanen og skal på toilettet, det kan ske. Så er det jf. §11, du går på toilettet. Altså, du kan du sagtens gå på toilettet, da dit skydevåben jo er enten under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde. Og, hvis man ikke har det godt nok med det, så kan man jo bare tage det med sig på potten, under forudsætning af, at skydevåbnet er indpakkede i lukket etui eller lignende. Det har intet med §24 og 25 at gøre.
Af Våben Jura, Grundlæggende Viden Om Våben Og Våbenlovgivningen I Danmark, side 217, kapitel 15, våbentransport, fremgår; "Særligt for skydevåben gælder, at disse kun må medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes (jagtområde, skydebane osv.),
når transporten sker direkte til og fra aktiviteten, eller i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignede anerkendelsesværdige formål.
Det er derfor ikke tilladt at tage skydevåbenet med på forskellige ærinder på vej til eller fra skydebanen."
Jeg godtager generelt ikke DJs udmeldninger/tolkninger, med mindre de er clearet hos dem der evt. bestemmer og der kan henvises til et svar. Det er ikke første gang, de vejleder forkert. De vejleder fortsat forkert omkring transport af ammunition, privat vs. erhvervsmæssig. Og det er faktisk lidt bekymrende, fordi de holder kurser omkring emnerne.
Jeg skal gerne prøve at forfølge sagen. Men som med transport af ammo, kører den sikkert bare videre i samme rille, selvom man gør dem opmærksom på evt. problematikker i deres vejledning.